#5G
News

Topic within Digital City
Beep for Help, Direct hulp aan huis. Oplossingen voor een fijn thuis. , posted

Beep for Help, direct hulp aan huis

Featured image

Beep for help ontzorgt alle Amsterdammers die wel wat hulp thuis kunnen gebruiken.
De oplossing voor ouderen die prettig thuis willen blijven wonen, overbelaste mantelzorgers of mensen die meer tijd willen voor ontspanning.
Makkelijk boeken van hulp bij boodschappen, koken, schoonmaken, tuinieren, huisdieren of gezelschap. Zonder wachtlijsten. Simpel en snel. Wij zijn er trots op een Amsterdamse startup te zijn. Wij werken graag samen met andere organisaties om elkaar te versterken. Neem contact op voor de mogelijkheden.

Beep for Help's picture #DigitalCity
Roelof Hellemans, posted

Siemens Mobility bouwt landelijk MaaS-platform Rivier NS, RET en HTM zetten in op digitale ontsluiting van heel Nederland

NS, RET en HTM laten
hun landelijke MaaS-platform bouwen door Siemens Mobility. Het platform maakt het mogelijk om een reis met verschillende vervoermiddelen in één keer online te plannen, boeken en betalen. RET-directeur Maurice Unck namens Rivier, de joint venture van de drie partijen: “Na de pandemie verandert ons reisgedrag.

We reizen, werken en leren flexibeler: in tijd, plaats en keuze van het
vervoermiddel. Daarom investeren we juist nu in de beste reismogelijkheden voor de consument. We willen de drempel verlagen om een reis met meerdere
vervoermiddelen eenvoudig digitaal te plannen, boeken en betalen. Daarom roepen
we alle Nederlandse mobiliteitsaanbieders op om zich aan te sluiten.”

 Naar verwachting zien
in het najaar de eerste apps van MaaS-providers het licht waarmee consumenten
hun multimodale reis in heel Nederland kunnen plannen.

Stel: je wil
graag bij een vriend, een klant of iemand anders op bezoek en gemakkelijk weten
hoe je daar het snelst bent en hoeveel dat kost. Hoe krijg je dat voor elkaar?
Je kunt kijken of er files zijn, een deelauto boeken, uitzoeken of het OV goed
werkt, nadenken over de fiets als alternatief en meer. Maar een reis
samenstellen waarbij deze verschillende vervoermiddelen van
mobiliteitsaanbieders optimaal worden ingezet, moet je nu nog helemaal zelf
doen. Dat is best een complexe puzzel die veel mensen liever overslaan. Terwijl
juist de combinatie van vervoermiddelen je als reiziger veel tijdwinst en
bewegingsvrijheid oplevert. Daarnaast helpt zo’n combinatie onze infrastructuur
zo goed mogelijk te benutten.

 Reisopties in één
keer zichtbaar, één keer afrekenen

Met het nieuwe platform
is het straks voor consumenten veel makkelijker om gebruik te maken van
beschikbare vervoermiddelen. Het platform kan verbonden worden met al bestaande
apps van MaaS-providers zoals de NS, RET, HTM. Maar het platform kan ook andere
bestaande apps en nieuwe apps bedienen. De snelheidswinst zit ‘m erin dat alle
afzonderlijke vervoersmogelijkheden op de route in één keer inzichtelijk
worden. Maak je bijvoorbeeld graag gebruik van een deelscooter of reis je
liever per trein of metro? De app houdt rekening met ieders persoonlijke
voorkeuren en past het advies daarop aan. Bovendien is er geen gedoe met
verschillende vervoersbewijzen en de betaling ervan: ook dat regel je heel
makkelijk vanuit je favoriete app of website.

Toegankelijk voor alle mobiliteitsaanbieders:

De initiatiefnemers
willen de mobiliteitsdiensten van zoveel mogelijk aanbieders in Nederland
samenbrengen. Of het nu gaat om taxibedrijven of deelfietsen, e-scooters of
zelfs particuliere automobilisten. Hoe meer partijen hun diensten aanbieden,
hoe beter het écht mogelijk wordt om heel Nederland digitaal te ontsluiten.
Aanbieders profiteren van het gemak van eenmalig laagdrempelig aansluiten en
hebben direct een landelijk bereik te met een platform dat doorontwikkeld is om
de klantbeleving te optimaliseren. Daarom roepen de initiatiefnemers alle
aanbieders op om zich aan te sluiten.

Roelof Hellemans's picture #Mobility
Eline Meijer, Communication Specialist , posted

Metropolitan Mobility Podcast met Maurits van Hövell: van walkietalkies naar het Operationeel Mobiliteitscentrum

Featured image

“Voorheen werd er gewoon rondgebeld: ‘Wij zitten in de instroom van de ArenA. We hebben nu 20.000 man binnen. Hoe gaat het bij jullie op straat?’” In de achtste aflevering van de serie A Radical Redesign for Amsterdam, spreken Carin ten Hage en Geert Kloppenburg met Maurits van Hövell (Johan Cruijff ArenA). Hoe houdt je een wijk met de drie grootste evenementenlocaties van het land, bereikbaar en veilig? Ze spreken elkaar in het Operationeel Mobiliteitscentrum over de rol van de stad Amsterdam, data delen en het houden van regie. A Radical Redesign for Amsterdam wordt gemaakt in opdracht van de Gemeente Amsterdam.

Luister de podcast hier: http://bit.ly/mvhovell

Eline Meijer's picture #DigitalCity
Amsterdam InChange, Connector of opportunities at Amsterdam InChange, posted

Branchevereniging ICT en Telecommunicatie Grootgebruikers (BTG) is partner van Amsterdam Smart City

Featured image

Branchevereniging ICT en Telecommunicatie Grootgebruikers (BTG) sluit zich als Associate Partner aan bij Amsterdam Smart City. Dit betekent dat we onze netwerken aan elkaar verbinden, relevante verbindingen leggen en gezamenlijke events organiseren. BTG is ook lid geworden van de Network Council van de Amsterdam Economic Board.

“Bij het netwerk van Amsterdam Smart City gaat het om het maatschappelijk waardevol inzetten van technologie. Publieke waarde creëren, en technologie inzetten vanuit een menselijk perspectief. Met BTG delen we deze doelstelling en hebben we een gedeeld, maar zeker ook aanvullend netwerk. Hiermee kunnen we elkaar versterken en samen nog meer waarde aan onze maatschappij toevoegen”, aldus Leonie van den Beuken, programma directeur Amsterdam Smart City.

“De digitalisering verandert onze wereld razendsnel; met COVID-19 en de uitrol van 5G als recente aanjagers. BTG zet vol in op deze digitale versnelling samen met haar Solution Partners en Leden. Op deze wijze wordt de leefbaarheid in steden en regio’s verhoogd. Nieuwe innovaties in het smart domein staan hoog op de agenda bij BTG door de inzet van de diverse Expertgroepen op het vlak van IoT, 5G, AI, Security, Smart Society etc. De verkregen best practices worden door BTG ingezet bij het Amsterdam Smart City netwerk. Co-creatie en complementaire
werking, pur sang,” aldus Petra Claessen, CEO BTG/TGG.

Het partnership heeft al geleid tot het gezamenlijk organiseren van twee events in november vorig jaar. Onder de noemer ‘De mindset voor een menselijke slimme stad’ en ‘Hoe kan 5G bijdragen aan verduurzaming van steden?’ hebben we twee bijeenkomsten georganiseerd waarin we met belangrijke stakeholders in gesprek zijn gegaan over de vragen 'Hoe creëren we duurzame en leefbare steden?' 'Hoe kan technologie hierin een nuttig middel zijn?' 'Hoe zetten we mensen centraal in deze steden en nemen we hun waarden mee in de ontwikkeling?'

Bekijk hier de Highlights van beide events.

Belijk hier een verslag van ‘De mindset voor een menselijke slimme stad’

Amsterdam InChange's picture #DigitalCity