3D Amsterdam bouwt voor de gemeente Amsterdam een 3D ‘basismodel’ van heel Amsterdam. Dit model kent een aantal basisfunctionaliteiten en kan worden gebruikt bij alle projecten waarbij 3D een toegevoegde waarde heeft.
Nieuwe functionaliteiten die worden ontwikkeld kunnen moeiteloos aan het basismodel worden toegevoegd. Alle functionaliteiten worden met open code en open data ontwikkeld.
Dit platform kan door iedereen worden gebruikt voor visualisatie, presentatie, simulatie en later ook voor communicatie en participatie tussen gemeente en burger.
De ambitie is om het 3D basismodel te laten groeien tot een Digital Twin.
Deze extra large Demo Donderdag geeft Wietse Balster, productowner 3D Amsterdam, de laatste stand van zaken.
3D Amsterdam wordt gebouwd met Unity en ontsloten via het web.
3D Amsterdam wordt multidisciplinair ontwikkeld door de afdelingen R&D, IV, CTO, IB, Basisinformatie en DataPunt/OIS van de gemeente Amsterdam.
Winnaars Hackathon Amsterdam 3D
Om burgers en ondernemers te betrekken bij de ontwikkeling van de stad zetten we de gaming engine Unity in.
Op 18 en 19 januari vroegen we 35 deelnemers om de tool slimmer en interactiever te maken.
De deelnemende designers, programmeurs, GEO-kenners en andere slimme koppen hadden 36 uur om werkende prototypes binnen de 3D-omgeving te bedenken én te maken.
Vragen die centraal stonden tijdens deze hackathon waren:
- Hoe maken we de tool zo interactief dat Amsterdammers eenvoudig hun ontwerpen met hun buren en omgeving kunnen delen en bespreken?
- Hoe maken we hem zo dat hij Amsterdammers helpt om gemakkelijk informatie over een gebied te vinden en nieuwe plannen zo levensecht mogelijk te ervaren?
Alle teams hebben waardevolle ideeën opgeleverd.
De winnaars van de hackathon presenteren op deze demo donderdag hun plan in DataLab.
Programma
- 15.45 Walk-in
- 16.00 – 16.15 3D Amsterdam
- 16.20 – 17.15 Presentaties winnaars hackathon 3D
- 17.15 - 18.15 Borrel