#Circular business models

Topic within Circular City
Jasmyn Mazloum, Communicatie at Gemeente Almere, posted

Circulaire ondernemers uit Almere gezocht voor Innofest Test Teevee | start/scale-ups

Featured image

UPALMERE!, PRICE en Innofest slaan de handen ineen voor een nieuwe editie van Innofest Test Teevee. Drie start en/of scale-ups die zich bezighouden met circulariteit in de bouw en/of ICT & Tech kunnen zich nu aanmelden voor de volgende editie.

Bij Innofest Test Teevee gaan ondernemers onder leiding van de innovatie-experts in gesprek met een online testpanel. De panelleden kunnen op verschillende onderdelen van de innovatie feedback leveren: van het verhaal achter je product tot de smaak en de verpakking. Zo halen ondernemers in korte tijd veel waardevolle data op, die zij kunnen gebruiken om hun product verder te ontwikkelen.

Om deel te kunnen nemen aan deze editie van Test Teevee, dien je aan de volgende voorwaarden te voldoen:

  1. Je prototype is innovatief
  2. Je innovatie is circulair en richt zich op een van de volgende sectoren: bouw en/of ict/tech
  3. Je onderneming heeft de ambitie om te groeien en veel impact te maken
  4. Je hebt nu (scale-ups) of in de toekomst (start-ups) een business case
  5. Je haalt duidelijke meerwaarde uit het testen met Innofest Test Teevee
  6. Je onderneming is gevestigd in de gemeente Almere of gaat dit in de toekomst doen

De deadline voor het aanmelden is 30 september! Nieuwsgierig naar de Test Teevee? Meld je hier aan of lees er meer over op de website!

Jasmyn Mazloum's picture #SmartCityAcademy
Henrike Slob, Marketing Communications Lead at Impact Hub Amsterdam, posted

Masterclass | Circulair Ondernemen | Samenwerkingen opzetten

Featured image

Dit is de vierde in een serie van zes achtereenvolgende masterclasses over circulair ondernemen.

About this event

Circulair ondernemen kun je niet alleen, als bedrijf moet je samenwerken met je leveranciers en het behalen van gezamenlijke doelen centraal stellen. Maar wat mag je verwachten van je leveranciers? Hoe denk je in oplossingen in plaats van problemen? Je wilt wel innovatief zijn, maar hoe? En wie gaat dat betalen?

Tijdens deze training ga je samen met andere MKB-bedrijven uit Noord-Holland kijken naar hoe je je leveranciers mee kan krijgen in jouw circulaire ambitie. Naar aanleiding van verschillende voorbeelden bespreken we de succes factoren van vruchtbare samenwerkingen.

Dit is de vierde masterclass in een reeks van zes. Deze serie is onderdeel van het jaarprogramma Circulaire Economie dat we in 2021 samen met Provincie Noord-Holland organiseren om het circulaire ecosysteem in de provincie te versterken.

Heb je de eerste drie masterclasses gemist? Geen probleem, je kunt de masterclasses online terugkijken. > https://bit.ly/e_learningce
Resultaat:

  • Overzicht van succesvolle samenwerkingen.
  • Tools en kennis om succesvolle samenwerkingen op te zetten met je leverancier.

Voor wie

Voor MKB in Noord-Holland en iedereen die wil weten hoe je een bedrijf (meer) circulair kunt maken, of dat nou je eigen bedrijf is of dat van je werkgever.

Trainer

Erick Wuestman is adviseur, spreker en expert op het gebied van circulaire economie. Zijn werk is gericht op het promoten en overtuigen van andere bedrijven om een nieuwe richting in de economie te vinden en daarmee te bouwen aan een schone en duurzame economie op basis van principes die zo circulair mogelijk zijn. Samenwerking is volgens hem de sleutel tot de transitie naar een circulaire economie.

Circulair Noord-Holland LinkedIn groep

Word lid van onze community op LinkedIn voor het laatste nieuws en evenementen over circulariteit in Noord-Holland!

Over provincie Noord-Holland & Impact Hub Amsterdam

Provincie Noord-Holland en Impact Hub Amsterdam werken samen aan de versterking van het circulaire ecosysteem in de provincie. Als onderdeel van deze samenwerking organiseren we verschillende evenementen en masterclasses.

Henrike Slob's picture Online event on Sep 30th
Henrike Slob, Marketing Communications Lead at Impact Hub Amsterdam, posted

Unpack Impact | 2021

Featured image

How can we enable systematic change through collaboration between entrepreneurs and financiers? Learn from new entrepreneur-investor models and take the food and agri sector as an example. The event is not restricted to the agrifood topic only.

The world has focused first on energy in its effort to stop greenhouse gas emissions, but agriculture is also a key contributor to climate change and biodiversity loss. Introducing transformative change in agriculture demands involvement from all actors in the value chain, from farmers and producers to investors and consumers. It also needs new economic models. How can investors, organisations, policymakers and farmers collaborate to create a sustainable, transformative change?

Join us for a provocative conversation about how innovators in food and agri are working with forward-thinking financiers to enable new models. How are these models applicable to other sectors? Together with Amsterdam Impact, we invite (soon-to-be) entrepreneurs and investors in diverse contexts to join us to hear the learnings, struggles and opportunities of co-creating new more generative models.

Hear from:

Danielle de Nie (Stichting Wij.land) and Liesbeth Soer (Triodos Regenerative Money Centre) about their collaboration to launch Aardpeer, an organisation making land available to nature-inclusive farmers. They will share insights on dealing with the issue of acquiring expensive farmland while transitioning towards sustainable change in agriculture.

Brad Vanstone (Willicroft), brings quality plant-based cheeses to market and is now working with Dutch dairy farmers to help them transition to more sustainable alternatives. As a systems-aware impact entrepreneur, he will share learnings on building a values-based enterprise and marketplace.

Eva Teekens (ReNature) brings both the entrepreneur and investor perspective in how to approach the transition to a regenerative model, and particularly in generating the first agroforestry carbon credits in Brazil, together with Rabobank through their new carbon marketplace Acorn.

Keynote

Our special keynote speaker is Joel Solomon<b>,</b> founding partner of Renewal Funds, Canada's largest mission venture capital firm, and co-author of The Clean Money Revolution, addressing investment strategies to boost systematic impact and transforming the culture of capitalism. Joel will share what he has learned from his wide experience in pioneering the integrated use of capital for social impact and strengthening sustainable businesses across various sectors.

Reserve your online-spot here !

Program:

14:30 Welcome by Tatiana Glad, Co-founder and Director, Impact Hub Amsterdam and Ellen Oetelmans, Program Manager, Amsterdam Impact (City of Amsterdam)

  • Conversation with Aardpeer, Willicroft and ReNature in a talk show style with audience Q&A
  • Keynote speaker: Joel Solomon with audience Q&A

17:00 Close

This event is organised by Amsterdam Impact & Impact Hub Amsterdam.

Henrike Slob's picture Online event on Oct 28th
Jasmyn Mazloum, Communicatie at Gemeente Almere, posted

Circulair ondernemen voor het MBK / Blunder Breakfast Almere

Featured image

BLUNDER BREAKFAST - Circulaire ondernemers uit Almere geven je concrete voorbeelden van hoe circulair ondernemen er uit kan zien en vertellen over de dingen waar zij tegenaan zijn gelopen.

Na een eerste editie eerder dit jaar, gaan we verder met een tweede reeks workshops over circulair ondernemen. In de eerste sessie horen we de verhalen van Almeerse ondernemers die hun blunders en successen met ons delen. Welke keuzes hebben zij gemaakt en wat zouden zij anders hebben gedaan?

Wat kun je verwachten?
•    Een informele bijeenkomst met leuke verhalen en leerzame ervaringen uit het Almeerse duurzame bedrijfsleven
•    Netwerken met andere Almeerse ondernemers
•    Leuke start van een boeiende reeks onder het genot van een kopje koffie en zoete broodjes om je dag mee te beginnen!

De Blunder Breakfast  is onderdeel van een reeks bijeenkomsten, georganiseerd door Van Loof in opdracht van de Gemeente Almere. Deze bijeenkomst is op woensdag 22 september en duurt van 10:00 tot 12:00, in het World Trade Center in Almere. Het adres is P.J. Oudweg 4, 1314 CH, Almere. Het WTC ligt naast het station en is daarom makkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer, er zijn ook diverse parkeergarages in de buurt.

Zien we je daar? Meld je aan of lees meer via de link!

Jasmyn Mazloum's picture Masterclass / workshop on Sep 22nd
Robin Masereeuw, Speaker curator , posted

TEDxAmsterdam is looking for sustainable entrepreneurs

Featured image

Are you a sustainable entrepreneur and would you like to take that next step? TEDxAmsterdam is looking for initiators of disruptive innovations and concrete ideas that fit our planet's future needs; social and/or environmentally. We offer 1-on-1 mentorship, business & storytelling workshops, pitch coaching and presentation design. And the chance to present on a TEDx stage.

Who are our pioneers?

The Impact Program is suitable for people from all walks of life with an ambitious and entrepreneurial nature. It specifically caters to those in need of guidance to jumpstart benevolent solutions within the Amsterdam region. We are not talking about idealistic dreams and utopian fairy tales but rather initiators of disruptive innovations and concrete ideas. We like to call these great minds “Pioneers”.

The criteria

  • All pioneers(s) or team members must be at least 18 years old
  • The pioneer needs to have a concrete, actionable business idea or product
  • A genuine excitement to have a positive impact within Amsterdam and beyond
  • Each pioneer must demonstrate unwavering commitment to work on their business idea
  • Each pioneer must make a commitment to spend around 2 to 3 hours a week at the program; e-learning, online and offline coaching, home work
  • Available in Oct/Nov/Feb for a monthly offsite event
  • The Pioneer is comfortable enough to speak at a TEDx event in English

For the idea to be suitable, you will want to keep in mind about whether you:

  • Found a problem worth solving
  • Have a viable business model (problem/solution fit) for the product/service
  • Have conducted market and competitor research
  • Are fully committed to continue with the startup development
  • Have a proof of concept or Minimum Viable Product in place or working on it
  • Have already some traction

Sign up for the TEDxAmsterdam Impact Program and let us help you bring your idea(s) to life. Apply before October 3rd.

Robin Masereeuw's picture #Citizens&Living
Paul Horsmans, Communicatieadviseur at Gemeente Haarlemmermeer, posted

Inschrijving SHARE Award 2021 geopend - innovatieve bedrijven gezocht

Featured image

Bedrijven uit de regio Haarlemmermeer kunnen zich aanmelden voor de SHARE Award 2021. Dit is een blijk van erkenning voor een bedrijf dat opvalt op het gebied van duurzame innovatie en pionieren. Het is een onderscheiding van SHARE Founders uit het bedrijfsleven en gemeente Haarlemmermeer en wordt dit jaar voor de tiende keer uitgereikt.

Eerdere winnaars zijn Hero Balancer, Algae Innovations, The Waste Transformers, Rigo Verffabriek, Vital Places, Nijssen Recycling, de Miscanthusgroep en Park 20|20. Zij dragen hun innovaties en voortrekkersrol op positieve wijze bij ontwikkelingen in Haarlemmermeer en de Metropoolregio Amsterdam.

Dat een winnaar van de SHARE Award stappen vooruit zet, blijkt uit de resultaten van Hero Balancer, winnaar uit 2020. Zij maken klimaatinstallaties gebruiksvriendelijker en efficiënter waardoor het binnenklimaat van scholen, kantoren en showrooms verbetert. Dat gebeurde in Haarlemmermeer bij basisschool Klimop in Hoofddorp en de Oranje Nassauschool in Badhoevedorp. De scholenstichting MeerPrimair volgde op alle schoolgebouwen aan te pakken.Nieuwe klanten zijn onder meer Ymere, Kessel kramer (Amsterdam), Nippon Express (Schiphol-Rijk) en gemeente Amsterdam.

SHARE Haarlemmermeer staat in het teken van innovatieve ontwikkelingen en kansen in de regio rondom spraakmakende duurzame gevallen en bedrijven. Uit alle inzendingen kiest de SHARE Award-jury, bestaande uit de oprichters, drie bedrijven voor de shortlist van de SHARE Award 2021. Welke voorbeelden zijn er van de impact van het bedrijf in haar sector en daarbuiten? Wat is de relevantie van het bedrijf voor de regio Haarlemmermeer? Wat zijn de spin-off en kansen van het bedrijf? Verder wil de jury weten wat de duurzame ambities van het bedrijf zijn.

Aanmelden
Voorwaarde is dat een bedrijf uit de metropoolregio Haarlemmermeer komt of er een directe relatie mee heeft. Bedrijven kunnen zich tot vrijdag 17 september 2021 aanmelden via externebetrekkingen@haarlemmermeer.nl. Tijdens SHARE Meets op 6 oktober 2021 wordt de winnaar. Eerdere winnaars van de SHARE Award en leden van de SHARE Stuurgroep zijn van deelname uitgesloten.

De SHARE Award en SHARE Meets is een initiatief van de oprichters: Royal Schiphol Group, Rabobank, Dura Vermeer, SADC, Schenk Makelaars en de gemeente Haarlemmermeer.Ieder kwartaal organiseert SHARE Meets een pop-up bijeenkomst op een inspirerende locatie verspreid door de regio. Of - vanwege de coronamaatregelen - als digitaal webinar. Het doel is om in een informele, interactieve setting concreet aan de slag te gaan met inspirerende kennis rondom slimme innovaties.

Paul Horsmans's picture Meet-up from Sep 10th to Sep 17th
Henrike Slob, Marketing Communications Lead at Impact Hub Amsterdam, posted

CIRCO | Call for partners

Featured image

Impact Hub Amsterdam is officieel CIRCO Hub van Noord-Holland. Dit betekent dat wij CIRCO Tracks voor MKB’ers gaan organiseren om innovatie binnen diverse circulaire thema’s te versnellen.

Heb jij een suggestie voor een goed thema of onderwerp? Dan komen we graag met jou in contact! Denk aan producten in bijvoorbeeld sectoren als bouw, textiel, plastics en voedsel.

Wil jij voor jouw bedrijf en/of branche een stappenplan en nieuwe visie omtrent circulaire ondernemingskansen ontwikkelen? Neem contact op.

Meer informatie over CIRCO en contactgegevens vind je op onze website > https://bit.ly/CIRCOhub

Circo Hub Noord-Holland is een initiatief van Impact Hub Amsterdam, Circulair WestNoorderwind en Natuur en Milieufederatie Noord-Holland.

Henrike Slob's picture #CircularCity
Leonardo Passos, social entrepreneur , posted

Collaborative Economy

Featured image

What is the collaborative economy?
Collaborative economy - also known as shared economy or collaborative consumption, is a socio-economic ecosystem built around the sharing of human, physical and intellectual resources. It also includes the creation, production, distribution, trade and shared consumption of products and services by different companies and associations.

Collaborative economy is when we can exchange services. Multicurrencies. There is always someone who has some job or service offered on offer. In times of crisis, it is necessary to think of a creative creative futures (futures) strategy. Creative economy in essence.
What is economics anyway? In my opinion, a set of values, beliefs, experiences that is beyond the tangible, I can say, of what is material. What I can consume. And the intangible is the exponential, everything I have of possibilities for the future.

Adopt this idea for Motivation
Write to Motivation!
motivaco@gmail.com

Leonardo Passos's picture #CircularCity
Beth Njeri, Digital Communications Manager at Metabolic, posted

Urban mining and circular construction – what, why, and how it works

Featured image

When the functional lifetime of an object is over, its highest possible value should be retained. This shortens supply chains, increases resilience, and safeguards the environment from manufacturing-related emissions.

Currently, the construction sector is optimized for a linear supply chain. This is mainly due to a lack of information on harvestable materials and their reuse value.

Learn more about urban mining and how it can help us move towards a circular economy.

Beth Njeri's picture #CircularCity
Caroline Beelen, Community Manager GO!-NH at GO!-NH, posted

GO!-NH Workshop Growth Mindset / Scale-Up DNA

Featured image

Masterclass Growth Mindset / Scale-Up DNA

Deze Masterclass is voor startups en innovatieve MKB-bedrijven die zich met hun baanbrekende innovaties in de groeifase bevinden. Zij hebben al tractie door omzet uit klanten en/of pilots. Ondernemers maken kennis met de succesvoorwaarden voor groei. Denk hierbij aan focus op herhaalbaarheid en schaalbaarheid van product/service, businessmodel, team, infrastructuur, verkoop en organisatie.

Tijdens de Masterclasses en introductiebijeenkomsten kom je meer te weten over GO!-NH en leer je wat de verschillen tussen de 3 programma’s (Accelerator, Growth en Scale). Vaak zijn de bijeenkomsten aansluitend aan één van onze masterclasses of events.

Meer informatie en aanmelden via de GO!-NH Website: https://go-nh.nl/programmas/academy-21/

Caroline Beelen's picture Masterclass / workshop on Dec 15th
Caroline Beelen, Community Manager GO!-NH at GO!-NH, posted

GO!-NH Workshop Innovatieversneller / Lean Startup (deel 2)

Featured image

GO!-NH Workshop Innovatieversneller (Lean Startup)

Een intensieve en hands-on workshop waarin de mindset, skillset en toolset wordt geleerd van het versneld innoveren. We gebruiken een playbook, een gestructureerd proces en best practices uit de markt en uit jullie eigen praktijk; om zo de risico’s aanzienlijk te verminderen en de kans op succes te vergroten.

Aansluitend op de werksessie maak je kennis met het GO!-NH programma en ondernemers (oud deelnemers van GO!-NH) die met baanbrekende innovaties en vernieuwende businessmodellen de markt veroveren. Zij vertellen over hun ervaringen, leermomenten en successen van hun innovaties en ondernemingen.

Tijdens de Masterclasses en introductiebijeenkomsten kom je meer te weten over GO!-NH en leer je wat de verschillen tussen de 3 programma’s (Accelerator, Growth en Scale). Vaak zijn de bijeenkomsten aansluitend aan één van onze masterclasses of events.

Meer informatie en aanmelden via de website van GO!-NH: https://go-nh.nl/programmas/academy-21/

Caroline Beelen's picture Masterclass / workshop on Nov 9th
Caroline Beelen, Community Manager GO!-NH at GO!-NH, posted

GO!-NH Workshop Innovatieversneller / Lean Startup

Featured image

GO!-NH Workshop Innovatieversneller (Lean Startup)

Een intensieve en hands-on workshop waarin de mindset, skillset en toolset wordt geleerd van het versneld innoveren. We gebruiken een playbook, een gestructureerd proces en best practices uit de markt en uit jullie eigen praktijk; om zo de risico’s aanzienlijk te verminderen en de kans op succes te vergroten.

Aansluitend op de werksessie maak je kennis met het GO!-NH programma en ondernemers (oud deelnemers van GO!-NH) die met baanbrekende innovaties en vernieuwende businessmodellen de markt veroveren. Zij vertellen over hun ervaringen, leermomenten en successen van hun innovaties en ondernemingen.

Tijdens de Masterclasses en introductiebijeenkomsten kom je meer te weten over GO!-NH en leer je wat de verschillen tussen de 3 programma’s (Accelerator, Growth en Scale). Vaak zijn de bijeenkomsten aansluitend aan één van onze masterclasses of events.

Aanmelden kan via de website van GO!-NH: https://go-nh.nl/programmas/academy-21/

Caroline Beelen's picture Masterclass / workshop on Sep 16th
Caroline Beelen, Community Manager GO!-NH at GO!-NH, posted

Inschrijven GO!-NH Scale kan t/m 5 september

Featured image

Het GO!-NH Scale traject is speciaal gericht op startups, scale-ups en MKB’ers die goed ontwikkeld zijn in hun huidige markt en klaar zijn om hun innovatie op te schalen naar nieuwe markten of gebieden. In dit GO!-NH Scale traject ga jij ontdekken welke nieuwe markten je gaat aanboren en wat je daarvoor moet ondernemen. We bereiden de organisatie voor om daadwerkelijk flinke groeisprongen te gaan maken, door het uitwerken van een goede ‘go-to-market’ strategie en individuele begeleiding door experts.

Het GO!-NH Scale programma duurt 6 maanden. De inschrijving sluit zondag 5 september 23.59u.

Meer informatie via https://go-nh.nl/programmas/scale-21/

Caroline Beelen's picture Masterclass / workshop on Sep 5th
Caroline Beelen, Community Manager GO!-NH at GO!-NH, posted

GO!-NH Masterclass Scale-Up Play for Organizations

Featured image

Masterclass Scale-Up Play

Het opschalen van je startup is ontzettend spannend om te realiseren. Je maakt van je innovatief business idee een bedrijf met bestaansrecht dat groeit en bloeit. De opschaalfase kent ook bijzonder veel valkuilen: slechts 10% van de startups komt in de fase scale-up. Hoe voorkom je premature scaling (te vroeg opschalen) en hoe breng je je bedrijf tot volle bloei?

Peter van der Fluit (principal The Chasm Group) geeft op inspirerende en energieke wijze aan wat de uitdagingen en kansen zijn van het opschalen van innovaties. Scale-up Play beschrijft hoe je schaalvoordeel kunt verwerven door eerst te schalen in de niche om zo het marktleiderschap in het segment te verkrijgen.

De workshop Scale-Up Play is een sessie waarin je groots leert denken, zodat je vervolgens jouw bedrijf op de juiste manier kan inrichten, zodat het klaar is voor de volgende fasen en markten.

Aanmelden via de website van GO!-NH: https://go-nh.nl/programmas/academy-21/

Caroline Beelen's picture Masterclass / workshop on Aug 25th
Beth Njeri, Digital Communications Manager at Metabolic, posted

Rethinking ownership for mission-driven ventures

Featured image

Mission-driven ventures are a big part of the transition towards a circular economy. However, unlike conventional startups, these ventures face an important challenge: how can they prioritize purpose over profit, while also overcoming the hurdles of venture-building?

Part of the answer lies in rethinking ownership, to welcome investment without compromising long-term impact. Metabolic has recently written an article explaining the concept of "steward ownership" and we'd love to hear your thoughts!

More of a webinar person? Take a look at this Fresh Talk instead: https://lnkd.in/dNJDXVSY

Beth Njeri's picture #SmartCityAcademy
Pakhuis De Zwijger, Communicatie at Pakhuis de Zwijger, posted

LIVECAST: De sociale rekening van de energietransitie

Featured image

Wie betaalt de rekening van de energietransitie eigenlijk? Nu komen duurzame subsidies nog vooral bij hoge inkomensgezinnen terecht en voelen gezinnen met een lager inkomen duurzaam beleid relatief veel harder in hun portemonnee.

In Amsterdam Zuidoost is de energietransitie al volop aan de gang: het warmtenet wordt uitgebreid en burgerinitiatieven voor bijvoorbeeld alternatief gas ontstaan. Maar tegelijkertijd blijft isolatie vaak achter, stijgen energierekeningen en zijn er bewoners die de informatie niet begrijpen of vertrouwen.

Sociale gevolgen van de energietransitie
In deze LIVECAST gaan we in gesprek over de sociale gevolgen van de energietransitie. Hoe maken we de energietransitie rechtvaardiger, zodat het voor iedereen voordelig is om mee te doen? Een gesprek over klimaat en ongelijkheid aan de hand van voorbeelden uit Amsterdam Zuidoost.

Note van ASC: Like als je vindt dat meer mensen dit moeten lezen. De populairste berichten lichten we uit in onze Weekly nieuwsbrief.

Pakhuis De Zwijger's picture #Citizens&Living
Beth Njeri, Digital Communications Manager at Metabolic, posted

14 questions to guide entrepreneurs towards deep and lasting impact

Featured image

To achieve a circular economy, innovation is key. One of the key ways to get here is through entrepreneurship. To be effective in this journey, entrepreneurs need to know how to navigate what creating a deep, transformational impact really means.

• How do we decide where to focus our attention?
• How do we design solutions and organizations that provide the best chances for success?

14 questions to maximize impact
Chis Monaghan, Co-Founder at Fresh Ventures Studio, a Metabolic spinoff, developed these 14 questions to serve as a simple checklist for anyone looking to maximize the impact of a particular initiative. Fresh Ventures is a venture-building program and startup studio based in The Netherlands.

Beth Njeri's picture #CircularCity
AMS Institute, Re-inventing the city (urban innovation) at AMS Institute, posted

Vacature: PR & Content Officer 

Featured image

PR & Content Officer

Afdeling: Communicatieteam
Functie: PR en Content Officer (fulltime, 36-40 uur)
Locatie: Amsterdam
Arbeidsvoorwaarden: €2.920 - €4.012 bpm op basis van een 40-urige werkweek. Daarnaast een 13e maand. De definitieve inschaling is op basis van werkervaring en achtergrond.
Duur: Jaarcontract, verlenging voor onbepaalde tijd mogelijk

We zijn op zoek naar een creatieve en enthousiaste PR & Content Officer om de zichtbaarheid en positionering van ons mooie Amsterdamse instituut verder te ontwikkelen. Vind jij het leuk om de resultaten van onze onderzoeks-, onderwijs- en ondernemerschapsactiviteiten het juiste podium te geven?

Zijn PR, corporate storytelling en content marketing onderwerpen die jou aanspreken? Weet je hoe je wetenschap vertaalt naar boeiende en toegankelijke content? Gaat je hart harder kloppen bij het lezen over onze thema’s en zit je nu al vol creatieve content ideeën? En wil je graag werken in een omgeving waar duurzame innovatie vorm krijgt? Reageer dan nu.

Over AmsterdamInstituteforAdvancedMetropolitan****Solutions
AMS Institute is in 2014 opgericht door Wageningen University & Research en de TU Delft, samen met het Massachusetts Institute of Technology en is gevestigd in hartje Amsterdam op Marineterrein Amsterdam. Onze missie is het vinden van interdisciplinaire oplossingen voor  grootstedelijke vraagstukken.

Wij geloven dat we door het bij elkaar brengen van verschillende ideeën, talenten en  (kennis)achtergronden, we steden duurzamer, welvarender, veerkrachtiger en rechtvaardiger kunnen maken. Vandaag, en in de toekomst. Wij noemen dit: “Re-inventing cities”. Dit doen we door middel van vier hoofdactiviteiten: onderwijs, onderzoek & innovatie, ondernemerschap en partnerships.

In samenwerking met kennisinstellingen, publieke & private partners en burgers, testen en ontwikkelen we onze oplossingen in de praktijk. We doen dit samen met de gemeente Amsterdam en zo is de stad ons Living Lab.

Functieomschrijving

We zijn momenteel op zoek naar een PR en Content Officer, die succesvol laat zien met welke innovatieve oplossingen we bijdragen aan de stad Amsterdam. Je focus ligt op PR, content en het creëren van een corporate story, met nadruk op stedelijke uitdagingen, innovatie en impact. Daarbij breng je ook de overkoepelende samenwerkingen en de link tussen bedrijfsleven, Amsterdammers, onderwijs & wetenschap in beeld.

Bij een organisatie met 1001 verhalen is er bijna een onuitputtelijke bron van content. Met jouw creativiteit en expertise weet jij proactief de contentagenda te bepalen. Je hebt oog voor de onderwerpen die spelen in de media en de manier waarop deze onderwerpen verbonden kunnen worden aan de stedelijke opgaven van de stad Amsterdam en onze activiteiten op het gebied van onderwijs, onderzoek & innovatie, ondernemerschap partnerships.

Ook weet je de juiste invalshoeken, samenwerkingen en distributiekanalen te vinden om bij te dragen aan het vergroten van de bekendheid en het verder verbeteren van de positionering en reputatie van het instituut.

Het AMS Communicatieteam is een klein, enthousiast en dynamisch team, dat bestaat uit vijf personen: een Communicatie Adviseur, een PR en Content Officer, een Project Communicatie medewerker, een Studentassistent en het Hoofd Communicatie. Je rapporteert aan het Hoofd Communicatie. Hoewel teamleden zich elk op hun eigen verantwoordelijkheden en activiteiten concentreren, zijn de resultaten altijd het resultaat van een gedeelde teaminspanning.

Verantwoordelijkheden

De PR en Content Officer is verantwoordelijk voor:

·       Het aansturen, ontwikkelen en uitvoeren van onze PR-activiteiten en Content Marketing plan in nauwe samenwerking met het Hoofd Communicatie.
·       Het bepalen van de inhoudelijke verhaallijnen voor de urban challenges waar we aan werken – dit in nauwe samenwerking met onze expertteams (Research & Innovation, Education & Data Science Team)
·       Het creëren van aansprekende content voor onze eigen kanalen, zoals onze website en socials (inclusief monitoring & rapportage).
·       Onze reputatie bewaken en kansen signaleren voor proactieve PR en storytelling. Je vindt het leuk om journalisten mee te nemen in wat we doen.
·       Het coördineren van mediaverzoeken en het adviseren en begeleiden van onze experts bij persverzoeken.
·       Het identificeren en onderhouden van relaties met belangrijke media en journalisten, evenals het opbouwen en onderhouden van relaties binnen ons netwerk van zakelijke partners, stakeholders en influencers.

Je profiel

·       Je hebt een relevante academische opleiding, aantoonbare ervaring in PR en hebt passie voor technologie en stedelijke innovatie.
·       Je hebt uitstekende schriftelijke en mondelinge communicatieve vaardigheden in zowel het Nederlands (veel van de interacties zijn met lokale pers), als in het Engels (de voertaal op al onze corporate kanalen).
·       Je hebt een goed begrip van wat nieuwswaardig is en weet de juiste invalshoeken voor diverse doelgroepen.
·       Je duikt graag de organisatie in om content die het verschil maakt te ontwikkelen.
·       Je hebt ervaring met het onderhouden van relaties met externe media en weet perskansen te creëren voor onze experts en activiteiten.
·       Sociale media heeft voor jou geen geheimen. Je weet hoe je social media in kunt zetten als geïntegreerd onderdeel van de mediamix.
·       Je voelt je verbonden met de stedelijke uitdagingen van de stad Amsterdam en woont bij voorkeur in (de buurt van) Amsterdam.
·       Ervaring in illustrator/InDesign of videoproductie, zijn een pluspunt om dat vleugje extra creativiteit toe te voegen waar we altijd naar op zoek zijn.

Wie ben jij?

·       Een enthousiast en positief persoon, een echte aanwinst voor het team
·       Creatief en proactief in het naar voren brengen van ideeën
·       Een zelfstarter met veel energie
·       Resultaatgericht, nauwkeurig en efficiënt

Ons aanbod

·       Je komt te werken in een innovatieve werkomgeving en een enthousiast team van     professionals.
·       Wanneer we (hopelijk snel weer) meer op kantoor werken, dan hebben we een fantastische locatie op het Marineterrein Amsterdam.
·       Je salaris is gebaseerd op de VSNU CAO met een maximum van €4.012 bpm op basis van 40 uur - en een jaarlijkse 13e maand. We bieden je een jaarcontract, met de intentie om en bij goed functioneren te verlengen voor onbepaalde tijd.

Aanvullende informatie

Voor meer informatie over deze vacature kun je contact opnemen met Debby Dröge, Head of Communications, e-mail debby.droge@ams-institute.org. Voor meer informatie over de selectieprocedure kun je contact opnemen met Martijn van Beersum, HR Officer, e-mail: martijn.vanbeersum@ams-institute.org, tel: +31 610598900.

Sollicitatieprocedure

Heb je interesse in deze vacature? Je kunt solliciteren door je motivatiebrief en cv te delen met: martijn.vanbeersum@ams-institute.org.

AMS Institute staat midden in de samenleving en streeft ernaar om de diversiteit van onze samenleving terug te laten komen in haar organisatie.

AMS Institute's picture #CircularCity
Simone Magilse, Community advisor/Building impact networks at Amsterdam University of Applied Sciences, posted

Amsterdam doughnut days 28 sept -1-okt

Featured image

Amsterdam must and can transit into the doughnut much faster. That is why we organize the Amsterdam Donut Days. Four days full of meetings and workshops to find out together with Kate Raworth how we can create breakthroughs. So mark September 28 to October 1, 2021 in your agenda for the Amsterdam Doughnut Days!

- Donut Design Workshop, WDCD and Tolhuistuin
28 Sept. 09.00 - 13.00
- Workshop Powers to Act, Pakhuis de Zwijger
29 Sept. 09.00 - 18.00
- ADC Community Event, Culture Club
30 Sept. 15.00 - 17.00
- The Big Donut Showcase, Pakhuis de Zwijger
30 Sept. 20.00-22.00
- Center for Economic Transformation, AUAS
1 Oct. 9.30 - 13.00

A week full of donut events at various locations in Amsterdam. Go where the energy is: save the date and keep an eye on our event page for more info.

The Amsterdam Donut Days is an initiative of the Amsterdam Donut Coalition, in collaboration with the Amsterdam University of the Arts (AHK), Culture Club, the Donut Economics Action Lab (DEAL), Amsterdam University of Applied Sciences (AUAS), Pakhuis de Zwijger, Tolhuistuin , What Design Can Do (WDCD) and YesAndMore.

Note from ASC: Have a question? Let’s hear it in the comments.

Simone Magilse's picture Masterclass / workshop from Sep 28th to Oct 1st
Herman van den Bosch, professor in management development , posted

Startups: Between the Curse of Becoming a Taker and the Prospect of Being a Maker

Featured image

For centuries, entrepreneurship was linked to art and craft and rewarded by personal fulfilment, satisfied customers, and a good life. The term entrepreneur is still associated with giving direction, shape and content to new activities based on personal motivation and skills and thereby creating socially approved value. A description that applies to the self-employed, business entrepreneurs, franchisees or intrapreneurs and includes both commercial, institutional, and artistic activities.
However, there are two problems. Overcoming them opens the way to become a better business.

The plunder of the earth

Nobel laureate Joseph Stiglitz has warned that the creative power of entrepreneurship can easily become destructive. A 'maker' becomes a 'taker' once creating value becomes making money in the first place. Indeed, for centuries, companies have robbed resources around the world, destroyed nature, traded millions of slaves and exploited domestic workers, creating the divide between rich and poor countries.
The creative power of entrepreneurship can also be aimed at sustainable prosperity, for their employees, the country, and the world. In that case, the “purpose” of a company precedes the pursuit of profit. Unfortunately, still a minority of all companies are moving in this direction while others pretending.

The decline of engagement and passion within the workforce

There is more. In developed countries, the blatant exploitation of labour has disappeared. Instead, the majority of employment relegates into low strain jobs. Research by Gallup and Deloite has shown over consecutive years that over 64% of all employees worldwide are not engaged or passionate. Find John Hagel explain this in a short video. The reason is clear. 20th century companies have organized their production according to principles of scalable efficiency and have top-down planning and control.  Room for initiative is therefore neither expected nor desired. Moreover, detailed protocols and regulations limit employment for people at a distance from the labour market.
In a rapidly changing world, companies must be adaptive and innovative. They therefore need flexible, interdisciplinary teams with a high degree of self-government and less pay differentials. According to recent research in 17 countries, this type of organizations (8%) outperforms in all respects.

Summarizing, to become a better business requires a double challenge:
·  Replacing the dominance of the pursuit of money with a social and environmental purpose.
·  Mobilizing the entrepreneurial and other capacities of their whole work force by forms of self-organization and shared leadership.

Why focussing on startups?

As only a limited number of companies meet these conditions, employees consider starting their own business. In the US alone, approximately two million workers give up well-paying jobs every year and become self-employed. 127,000 starters were registered in the Netherlands in 2018.  Of them, only a minority will become a startup, which means that they will successfully commercialize a promising technological innovation and grow rapidly on an international level.

Start-ups are potential engines of growth and innovation. In the US, their steady growth is compensating for job losses in the rest of the economy. Dutch startups created 20.000 of jobs in 2018 and 2019. A recent reportoffers excellent documentation of the identity, growth and potential of the 4,311 Dutch startups in 2019, most of which have fewer than 10 employees. 34% of Dutch startups can found in the Amsterdam metropolitan area.

The hope is that start-ups will rise to both challenges by nurturing their social and environmental purpose end fueling the commitment and passion of each employee, and thereby become a better business.

Yet, like any other businesses, startups risk becoming takers rather than makers, trading their social and environmental purpose for the pursuit of money and losing the engagement and passion of their employees. Fortunately, they can prevent this.

Eleven ways to become or stay a better business

1.  Embrace self-organization and shared leadership.
2.  Involve all employees in the continuous strengthening of the social and environmental purpose of the company.
3.  Enable all employees to become shareholders or even better co-owners.
4.  Cherish diversity within the employees.
5. Secure shares in a foundation while enabling shareholders to support the purpose of the company.
6.  Cap the profit to a level that guarantees the continuity of the company.
7.  Ban greed, cancel bonuses, or at most pay a limited and equal allowance to all employees.
8.  Place surplus profits in a foundation that spends money in accordance with the purpose of the company.
9.  Being a fair taxpayer who refrains from tax avoidance practices.
10.Create a supervisory board to monitor the purpose of the company.
11.Focus the founder/director/CEO role on monitoring the purpose of the company and the commitment of all employees and on fueling the discussion on how to deal with changing external conditions.

Rapid societal changes require a reinventing the concept of entrepreneurship. Because of their flexibility and commitment, startups are apt to embrace the dual ambition of pursuing a social and environmental purpose and of mobilizing all employee’s engagement and passion.

My next post will look at how cities can help start-ups to settle, grow and become better businesses. The history of entrepreneurship, its growing distance from ‘makership’ and its possible revival by start-ups is documented in chapter 4 of my e-book Humane cities. Always humane. Smart if helpful. The English version of this book can be downloaded for free below.

Herman van den Bosch's picture #CircularCity