#Clean air

Topic within Citizens & Living
Trisha van Engelen, Junior Community & Program Officer at Amsterdam Smart City, posted

Green Deal ZES MRA Meetup #8

Featured image

Twee jaar geleden hebben meer dan 50 publieke en private partijen uit de Metropool Amsterdam de Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek MRA ondertekend. Daarmee gaven zij aan zich in te willen spannen op weg naar emissie-vrije stadslogistiek in 2025.

In 2025 zijn vrachtvoertuigen in de stad emissievrij. Logistieke en verkeersdata zijn slim gekoppeld. Slimme en schone (stads)logistiek is een belangrijke voorwaarde voor de economische vitaliteit en de aantrekkelijkheid van de regio. In de transitie naar slimme en schone stadslogistiek is de ondertekening van de GDZES MRA in 2019 op en 2020 – op initiatief van de Amsterdam Economic Board – door meer dan 60 partijen van grote betekenis geweest.

Maar hoe staat het er nu voor? Welke acties zijn er door overheden, bedrijven en kennisinstellingen inmiddels opgezet en wat werkt wel en wat werkt niet?

Na anderhalf jaar zoomen organiseert de Amsterdam Economic Board de Green Deal ZES Meetup#8. Op 12 oktober komen we weer live bij elkaar. Hier zullen een aantal succesvolle en onverwachte samenwerkingen worden besproken en heb jij de kans om jouw voorstel, idee of vraagstuk met een korte pitch te delen met de community. En natuurlijk worden de nieuwe ondertekenaars ook nog voorgesteld!

Het programma is als volgt:

Welkom & Introductie
Richard Hoving

Updates & Calls
Met onder andere pitches van:
- Hurby, duurzame regionale sameday avondbezorging – Mark Fontein
- Vervoerregio, Regionale Uitvoeringsagenda Stadslogistiek – Ton Geuzendam (lees ook dit interview)
- Coding the Curbs, op weg naar slimme flexibele infrastructuur – Martijn Pater
- Hogeschool van Amsterdam, Future Food Logistics Challenge – Kees-Willem Rademakers

Introductie nieuwe GDZESMRA toetreders
Met o.a. Cargoledger, Cenex Group, Open Waste, Schneider Electric, CLIC, Alliander,
Goodman, Leap24, Bidfood, Pantar, Coding the Curbs, Babboe Pro, Cipiobox, Hurby, Feenstra, HAVI en EVConsult.

Feestelijk teken- en fotomoment

GDZES MRA Netwerkborrel

Wil je erbij zijn? Dat kan! Meld je aan via de link.

Trisha van Engelen's picture Meet-up on Oct 12th
NEMO Science Museum, posted

Event: Luchtdata

Featured image

Hoe schoon is de lucht in Nederland, in Amsterdam en in de buurt? In deze workshop van het RIVM ga je aan de slag met data over luchtverontreiniging door fijnstof, stikstof en koolstofdioxide. Wat betekenen deze data, hoe zoek je ze op en wat kun je ermee doen?

NEMO Science Museum's picture Masterclass / workshop on Nov 6th
Lucas Parkker, Software Developer , posted

Intelligent Transportation System – Best Option for Smart Cities

Featured image

Growing population, aging infrastructure, lack of mobility-related resources, and inefficient transport networks are leading to higher traffic congestion, road safety, and supply of mobility services in urban areas. It has become important for cities to look for smart mobility solutions to tackle these problems. Intelligent Transportation System is one such innovative concept that enables reliable and more personalized travel experience to move around in cities. Let’s have a look at the concept in detail.

What is an Intelligent Transportation System?

Intelligent Transportation System (ITS) strives to innovate, plan, operate, evaluate, and manage transportation systems by leveraging advanced information and communication technologies. ITS refers to the use of technology to collect and analyze information related to the sector to deliver integrated transportation solutions.

It focuses on various modes of transportation, infrastructure, vehicles, traffic management, stakeholders, and smart mobility. From a holistic point of view, it rectifies errors related to transportation, infrastructure and enables systematic management of the entire transport system by leveraging a wide range of technology. It is one of the important components of many innovative transportation solutions like Mobility as a Service, Connected, and automated mobility.

Moreover, effective use of infrastructure, capacity, technology in ITS requires a lot of planning well in advance by ITS specialists. That can be implemented by collaboration or public-private partnerships. Because there are so many things that need to be taken into consideration while implementing ITS, e.g., transport modes, design, routing, vehicles, technology type, and traffic flows, to make transportation safe and well-coordinated.

What is the need For ITS?

Transport authorities continue to raise the bar for safe and hassle-free transportation for commuters, but there are other challenges that commuters face related to urban congestion, inadequate road infrastructure, aging infrastructure, road safety, inefficient public transportation, and higher energy consumption. ITS can play an important role in solving these problems and better manage and control the transportation systems in real-time.

ITS facilitates new opportunities and more transportation choices integrated with easy-to-use technology. It is a multi-disciplinary concept that presents much-needed and cost-effective transportation solutions for smart cities. ITS can:

  • Use resources and infrastructure effectively (existing as well as new)
  • Plan, design, and implement comprehensive transportation systems
  • Offers multi-modal, adequate, and on-demand transportation options
  • Enhance public transportation management and its attractiveness
  • Combat urban congestion
  • Improve road safety and security
  • Reduce fuel and energy consumption levels
  • Control and manage traffic in the cities
  • Make transport safe, efficient, manageable, and sustainable
Lucas Parkker's picture #Citizens&Living
Roel van der Heijden, Technology, physics and astronomy editor of NEMO Kennislink. at NEMO Kennislink, posted

Vervoer in 2050: zo duurzaam mogelijk

Featured image

Gaan we straks met de hyperloop op vakantie, stappen we in een personendrone, of is de (elektrische) fiets hét vervoersmiddel van de toekomst? In vier artikelen zoekt NEMO Kennislink-redacteur Roel van der Heijden op welke transportmanieren we moeten inzetten. Sparen we het milieu of willen we zo snel mogelijk overal ter wereld zijn? Sommige keuzes gaan ten koste van elkaar, maar niet altijd. We definiëren steeds een nieuwe einddoel. Het eerste deel is: hoe maken we vervoer zo duurzaam mogelijk?

De (elektrische) fiets is in dit toekomstscenario doorgebroken als hét vervoersmiddel voor alle afstanden onder de pakweg twintig kilometer. Hij blijkt niet te verslaan als het om duurzaamheid gaat. Ga je iets verder dan pak je de elektrische auto of trein. Voor de echt lange reizen gebruiken mensen het vliegtuig op grotendeels synthetische brandstoffen uit duurzame stroom.

Klinkt dit scenario verrassend ‘gewoon’? De fiets, de auto en het vliegtuig als de vervoersmiddelen van de toekomst? Waar zijn de drones en hyperloops? Uit een rondgang van NEMO Kennislink bij een aantal duurzaamheids- en vervoersonderzoekers blijkt dat we het daar wat betreft duurzaamheid niet van moeten hebben.

Lees het artikel hier. In vervolgdelen nemen we op een vergelijkbare manier de snelheid, betaalbaarheid en het delen van vervoer onder de loep.

(foto Petar Milošević via CC BY-SA 4.0)

Roel van der Heijden's picture #Mobility
Anonymous posted

TechLab

Featured image

Located in the Plantage area of Amsterdam, a new exhibition space featuring cool new innovations in technology has recently opened.

The gallery space contains many exhibits dedicated to augmented reality, virtual reality, artificial intelligence, 3D printing and robotics. Each station is interactive and playful, ensuring visitors will have fun while learning about these various technologies.

Based around the theme of sustainability, the space shows how we can use technology as a resource to improve not only our lives but our world. Be sure to check out this unique educational tech gallery!

#DigitalCity
Jochem Kootstra, Lecturer at Amsterdam University of Applied Sciences, posted

Hoe gaan we om met steeds hetere zomers?

Featured image

5 publicaties over hittebestendig inrichten van steden, met behulp van burgers

Van hitterecords in de laatste zomers tot uitgedroogde parken. De effecten van de opwarming van het klimaat worden steeds beter zichtbaar. Vanaf 2020 zijn Nederlandse gemeenten aan zet om straten en wijken te toetsen en in te richten op hittebestendigheid (Deltaprogramma, 2018). En ook de burger wil er graag de vinger op leggen. Wat kunnen zij samen bereiken? Lees voor inspiratie 5 publicaties van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) over hittebestendig inrichten van steden en woningen.

Een koele kijk op de inrichting van de buitenruimte

De hete zomers maken het leven in de stad steeds vaker onaangenaam en hebben gevolgen voor vele aspecten van ons leven. De HvA schreef samen met partners een adviesrapport om het dagelijks leven buitenshuis tijdens hete dagen te verbeteren. Van hittekaarten en interactieve mindmaps om de hitteopgave van de stad zichtbaar te maken, tot concrete ontwerprichtlijnen die gemeenten en professionals in wijken en straten kunnen inzetten. Lees over een koele kijk op de inrichting van de buitenruimte.

Hitteproef in woningen

Wat is de koelbehoefte van woningen en welke factoren zijn van invloed op oververhitting binnenshuis? Tijdens de hittegolf van 2020 zijn metingen verricht naar de ontwikkeling van de binnentemperatuur in 11 woningen verspreid over 5 locaties (Groningen en Amsterdam). Bewoners is gevraagd gedurende de metingen een handelingsdagboek bij te houden om inzicht te krijgen in het effect van bijvoorbeeld het sluiten van zonwering of openen van een raam; overdag en ‘s avonds. Hoe ervaart de bewoner hitte in huis? Lees over de resultaten van koelbehoeften in woningen.

Praktijkonderzoek hitterichtlijnen

De HvA ontwikkelde in de zomer van 2020 drie ontwerprichtlijnen voor een hittebestendige inrichting van de buitenruimte, met concrete grenswaarden. Zoals: 300 meter tot een koele plek, of 40 % schaduw op loopgebieden. In dit onderzoek zijn de richtlijnen in de praktijk onderzocht door metingen, interviews, foto’s en GIS-analyse te combineren. Voor elke van de richtlijnen worden de methode, resultaten en aanbevelingen beschreven, zodat de aanpak eenvoudig opschaalbaar is naar andere gemeenten. Lees wat dit voor jouw gemeente kan betekenen.

‘Meet je stad!’

Om te zien wat de temperaturen zijn in eigen stad, wijk en achtertuin, plaatsten deelnemers van het burgerwetenschapsproject ‘Meet je stad!’ zelf ontworpen meetkastjes met daarin temperatuursensoren. In Amersfoort leidde een samenwerking tussen burgers en professionals tot een completer beeld van het hitteprobleem in de stad en de aanpassingen die nodig zijn. Informatie uit de haarvaten van de stad wordt hiermee toegevoegd aan bestaande kennis. Lees over de temperatuurgegevens in de zomer van 2018, van in totaal 148 meetkastjes verspreid door Amersfoort.

Meetmethodes voor een Cool Town

In het Europese project Cool Towns werken regio’s, gemeenten, bedrijven en universiteiten samen aan het in kaart brengen van ruimtelijke, economische en leefbaarheidsconsequenties van hittestress. Net als het monitoren van klimaatadaptatiemaatregelen en de implementatiekansen in beleid. Op basis van meetervaringen van 2 jaar veldonderzoek in 4 Europese landen is recent het gestandaardiseerde Cool Towns Heat Stress Measurement Protocol ontwikkeld. Middels 3 methodes kunnen beleidsmakers, ontwerpers en adviseurs zelf het ervaren thermische comfort van hun buitenruimtes in kaart brengen voor een gedegen kosten-batenafweging van hittestressmaatregelen. Dit zijn de 3 meetmethodes.

Transitiethema Designing Future Cities

De publicaties vallen onder lectoraat Water in en om de stad van transitiethema Designing Future Cities. Designing Future Cities werkt aan ontwerpoplossingen voor onze steden opdat deze toekomstbestendig zijn. De focus ligt op klimaatbestendigheid, circulaire bouw en leefbaarheid van de stad. Een integrale aanpak staat centraal, om verbinding te maken tussen deze en andere opgaven. Het is één van de vier onderzoeksthema’s van Centre of Expertise Urban Technology.

Jochem Kootstra's picture #Citizens&Living
Sara de Boer, Programmamaker at Pakhuis de Zwijger, posted

Livecast Pakhuis de Zwijger - Een veranderend landschap

Featured image

Hoe kunnen duurzame energiesystemen passen in het Hollandse landschap? Welke afwegingen maken we op welke locaties? Hoe ziet ons landschap van de toekomst eruit? Vind de antwoorden op deze en meer vragen in de livecast van Pakhuis de Zwijger

Wanneer: maandag 28 juni
Hoe laat: 20:30 uur
Kosten: gratis

Ons landschap wordt al eeuwen bepaald door ons energiegebruik. Groene weides van nu waren eeuwen geleden ontginningsgebieden van veen en de idyllisch draaiende molens zorgde voor hout en voedsel. Ons landschap transformeert. De openbare ruimte wordt steeds vaker voor meerdere functies tegelijk gebruikt. Het opwekken van groene energie wordt ook steeds vaker een onderdeel van de gebouwde en natuurlijke omgeving.

Sprekers:

Jannemarie de Jonge is landschapsarchitect en partner bij Wing, een adviesbureau dat met overheden, bedrijven en maatschappelijke organisaties werkt aan duurzaam gebruik en ontwikkeling van de ruimte. Daarnaast is zij sinds 2020 Rijksadviseur van de fysieke leefomgeving.

Huib van Essen is gedeputeerde van de Provincie Utrecht met in zijn portefeuille ruimtelijke ontwikkeling, omgevingswet & energietransitie en klimaat. Huib is vanaf 2010 lid van GroenLinks.

Willem Hellevoort is ambassadeur natuurmonumenten in Noord-Holland, Flevoland en de Markerwadden. Natuurmonumenten beschermt plant en dier en geeft ze een stem in het beschermen van hun leefgebieden.

Jeroen Everaert is initiatiefnemer van het kunst initiatief Mothership. Mothership is een begrip in de kunst(wereld) dat gaat voor inspiratie en verwondering met lef. Ze denken mee over ruimtelijke projecten om functionaliteit en design met elkaar te verenigen.

Online event on Jun 28th
Eline Meijer, Communication Specialist , posted

Metropolitan Mobility Podcast | Why are Milan's children playing on the street again? 

Featured image

Demetrio Scopelliti (Director of Urban Planning and Public Space, city of Milan) speaks with Geert Kloppenburg and Chris Bruntlett (Dutch Cycling Embassy) about the Piazze Aperte and Strate Aperte Plan that changed the streets and squares of Milan.

In the podcast they talk about:
• How introducing a ping pong table brings people together;
• How you (urban) plan for the unexpected;
• How the city of Milan built 60 kilometers of cycling track in a year.

And see a short video of the project

Interested in more best practices in EU cities? Register here for the Celebrating Cycling Cities event 1st of June, with Stientje van Veldhoven and Frans Timmermans!

Eline Meijer's picture #Citizens&Living
Eline Meijer, Communication Specialist , posted

Metropolitan Mobility Podcast | Barcelona Superblocks!

Featured image

How did Poblenou in Barcelona turn into a green oasis? Superblocks!

“I think it is impossible to be against Superblocks.” Silvia Casorran (Deputy Chief Architect at the Barcelona City Council) and Patrick Kappert (member of neighbourhood organisation Collective Superblock Poblenou) speak with Geert Kloppenburg about the Superblocks of Barcelona. They discuss:

- How the Superblocks started
- Why everyone is talking about Superblocks
- How living in a Superblock changed their lives

Listen here

Interested in more best practices in EU cities? Register here for the Celebrating Cycling Cities event 1st of June, with a.o. Stientje van Veldhoven en Frans Timmermans!

Eline Meijer's picture #Citizens&Living
Eline Meijer, Communication Specialist , posted

Event: Best practices from Europe’s cycling cities

Featured image

Join us on June 1st for Celebrating Cycling Cities, a two-hour event during which representatives from European cities and EU institutions will discuss best practices for how to shape more cycle-friendly urban mobility systems.

Confirmed speakers are:

• Frans Timmermans (EU)
• Matthew Baldwin (Mission Manager of “100 Climate-Neutral Cities by 2030”)
• Stientje van Veldhoven (Dutch State Secretary for Infrastructure and Water
• Management) CIVITAS Handshake project

When: Tuesday June 1st.
What time: 15:00-17:00
Where: online, via a live broadcast from Pakhuis de Zwijger, Amsterdam.

Register for the event and learn all about Europe's best cycle-friendly cities.

Do you want to learn more already? Listen to this podcast. How is Paris reshaping its iconic streets and getting rid of cars? That is the subject of this interview with the deputy mayor of Paris, Christophe Najdovski.

Eline Meijer's picture #Mobility
Ananda Binkhorst, projectmedewerker at De Gezonde Stad, posted

How green, healthy & sustainable were we really in 2020?

Featured image

In Amsterdam, a city committed to becoming healthier and more sustainable for its citizens and visitors, we have witnessed a greater sense of togetherness, connectivity and a collective transition towards the sustainable city. This is one of the findings in the latest Monitor report, De Monitor 2020, published by De Gezonde Stad.

In the last year, the global pandemic has challenged our daily routines, our mental and physical well being, our freedom of movement and the ways we interact with our local environment. Every year De Gezonde Stad (The Healthy City) collects the latest facts and figures on Amsterdam’s:

• Green spaces
• Air quality
• Energy use
• Waste production
• Food consumption

These five pillars help its citizens understand how close (or far) we are to a healthy and sustainable Amsterdam. Reflecting on these pillars in the Monitor report, we also learn about the initiatives, achievements and developments blooming across the city, and feel inspired  to take action.

So how green, healthy and sustainable were we really in 2020? What was the influence of Covid on the five pillars and what can we do to help Amsterdam’s transition towards sustainability? Using the findings from De Monitor 2020, this blog posts some highlights. And to make it easy, we'll also add these findings in Dutch.

#Citizens&Living
Jochem Kootstra, Lecturer at Amsterdam University of Applied Sciences, posted

Effectief groen voor klimaatadaptatie in de stad

De HvA start onderzoek naar concrete handvatten voor klimaatbestendig en verkoelend stedelijk groen

Een groene stad is niet automatisch een klimaatbestendige stad. Groen is wel de meest effectieve maatregel tegen hittestress en kan bijdragen aan waterbestendigheid. Mits de inrichting hierop is ontworpen. Samen met Wageningen University & Research (WUR) en ontwerpbureau Niek Roozen onderzoekt de Hogeschool van Amsterdam (HvA) hoe een groene straatinrichting het meest effectief is voor verkoeling in verschillende wijktypen.

Wijktypen groen

Een belangrijk praktisch aspect van het onderzoek is het waterverbruik van groen voor koeling, in samenhang met de opbouw van de bodem en de benodigde buffercapaciteit. Maar een duidelijk stappenplan hiervoor mist, stelt Jeroen Kluck, lector Water in en om de stad. ‘We krijgen vaak vragen over welk type groen het beste is tegen en bij klimaatverandering. Dit project helpt daar antwoord op te geven. Wij ontwikkelen concrete handvatten voor ontwerp, aanleg, inrichting en beheer van klimaatbestendig en verkoelend stedelijk groen.’

Vier wijktypen onder de loep

Voor verschillende soorten en ontwerpen van straatgroen onderzoeken wij enerzijds de verkoelende werking en anderzijds de kwetsbaarheid tegen verdroging. Daarbij richten we ons op vier karakteristieke en veel voorkomende wijktypen: het stedelijk bouwblok, de bloemkoolwijk, de volkswijk en een verbindingsweg. Ieder type heeft specifieke fysieke kenmerken zoals bouwhoogte, breedte van de straat en vorm van groene inrichting, welke bepalend zijn voor de mogelijkheden en effectiviteit van een nieuwe groene inrichting. De inzichten verwerken we in praktijkrichtlijnen en sjablonen voor deze wijktypen. Daarnaast werken we aan een nieuwe bomentabel waarin klimaatbestendigheid van typen bomen is verwerkt.

'Als we steden klimaatbestendiger willen inrichten willen we ook weten welk type groen het beste bijdraagt en het beste bestand is tegen die klimaatveranderingen. Super om dit samen met de mensen met groene vingers te onderzoeken' — Jeroen Kluck, lector Water in en om de stad

Interdisciplinaire samenwerking

Het project is een samenwerking tussen de groene sector, ontwerpers, landschapsarchitecten, stadsklimatologen en beheerders van het stedelijk groen. Het project is een mooie aanvulling op het onderzoeksportfolio van het HvA-lectoraat Water in en om de stad en met name de onderzoeken naar het klimaatbestendig inrichten van de stad, het hittebestendig inrichten van de buitenruimte, hittemetingen in de stad en ook het gebruik van wijktypen als basis om klimaatrisico’s en maatregelen te structureren.

Meer informatie?

Houd de projectpagina van 'Effectief groen voor klimaatadaptatie in de stad' in de gaten voor alle ontwikkelingen.

Jochem Kootstra's picture #Citizens&Living
Jochem Kootstra, Lecturer at Amsterdam University of Applied Sciences, posted

Nooit te laat om te leren over het klimaat

‘We moeten en kunnen in Amsterdam meer ruimte geven aan klimaatadaptatie!’ Eerste Leertraject Klimaatadaptatie van Urban Technology met gemeente Amsterdam en Waternet is afgerond.

Van overstroomde straten tot dorre parken, klimaatverandering is steeds duidelijker zichtbaar in de stad. Hoe kunnen we onze steden daar tegen weren en klimaatadaptief (her)inrichten? Ruim 30 medewerkers van gemeente Amsterdam en Waternet namen deel aan het eerste Leertraject Klimaatadaptatie van lectoraat Water in en om de stad (HvA Centre of Expertise Urban Technology). ‘Veel geleerd over een integrale aanpak van maatregelen die voor meerdere klimaatthema’s tegelijk werken.’

Leertraject Klimaatadaptatie

Het Betondorp in Amsterdam maakt haar naam waar: veel steen, verharding en wateroverlast als gevolg wanneer er extreme buien plaatsvinden. Maar daar is sinds kort een klimaatadaptieve oplossing voor verzonnen: wadi’s. Regenwater stroomt naar deze verdiepte groene plekken om het op te vangen en langzaam in de bodem te laten infiltreren. Inmiddels heeft Betondorp diverse vegetaties die het stadsdeel een stuk groener maken.

Van steen naar groen

Betondorp is een voorbeeld waar de Nieuwezijds Voorburgwal vooralsnog jaloers op is. Deze grote straat, die loopt van Spuiplein tot Station Amsterdam Centraal, moet opnieuw ingericht worden, vertelt Lisette Klok, docent-onderzoeker van de HvA en Leertraject Klimaatadaptatie. ‘Het is een verharde omgeving met veel schaduw, waar we meer groen kunnen creëren om ruimte te geven aan klimaatadaptatie.’ Het is een van de vele praktijkcases die ruim 30 professionals van de gemeente Amsterdam onder de loep namen op de klimaatthema’s waar we door klimaatverandering vaker mee te maken krijgen; wateroverlast, hitte, droogte en waterveiligheid.

Brede insteek voor integrale aanpak

De thema’s van het leertraject helpen om kennis over klimaatverandering te verbreden, om tot een integrale aanpak te komen bij de gemeente en Waternet, vertelt Alice Driesen, deelnemer en mede-organisator van het leertraject (werkzaam bij afdeling Ruimte en Duurzaamheid). ‘Ik werk nu aan Amsterdam Rainproof , een programma gericht op het regenbestendig inrichten van de stad. Dus kennis over wateroverlast had ik wel. Maar de effecten van hitte en droogte in de stad, hoe dat in kaart te brengen en welke oplossingen, risico's en kosten er zijn? Dat was nieuw voor mij. Bij de gemeente willen we alle klimaatproblemen in een stadsgebied tegelijk kunnen aanpakken.’

Driesen onderzocht met haar leertrajectgroep de effecten van klimaatverandering op straatniveau in het Oostelijk Havengebied van Amsterdam. Zij keken naar stresstestkaarten  om te achterhalen wat er precies speelt in het gebied, vertelt Driesen. ‘Is het gebied gevoelig voor hittestress, hoe is de bodemopbouw, hoe zijn de grondwaterstanden? We verbinden bestaande databronnen aan elkaar voor een completer beeld, zoals peilbuismetingen voor de grondwaterstanden om te achterhalen of er risico is op paalrot bij oude panden. Vervolgens koppelen we er concrete maatregelen aan. In onze diverse leertrajectgroep, van stedenbouwkundigen en ontwerpers van de openbare ruimte tot maaiveldwerkvoorbereiders en assetbeheerders, konden we elkaars expertises bundelen en tot integrale oplossingen komen.’

Klimaat Amsterdam
Voorbeeld probleem case Oostelijk Havengebied, Amsterdam

Klimaat Amsterdam Piethein
Voorbeeld oplossing case Oostelijk Havengebied, Amsterdam

Deltabeslissing ruimtelijke adaptatie zet druk

Van droogte tot wateroverlast, het speelt niet alleen in Amsterdam. De deltabeslissing Ruimtelijke adaptatie van de overheid stelt daarom dat heel Nederland in 2050 waterrobuust en klimaatbestendig is ingericht. Gemeenten, waterschappen, provincies en het Rijk moeten er samen voor zorgen dat schade door hitte, wateroverlast, droogte en overstromingen zo min mogelijk toeneemt. Dat is een grote opgave, stelt Klok. ‘Klimaatadaptatie is voor velen een nieuw onderwerp en dus nog niet zo vanzelfsprekend. Dat geldt ook voor de professionals bij de gemeente en Waternet. De noodzaak is hoog. Het klimaatbestendig inrichten van steden moet normaal worden, en wij moedigen dat met ons Leertraject Klimaatadaptatie aan. Vanwege succes gaan we binnenkort een tweede traject starten!’

‘Nog een leuk feitje’, sluit Klok enthousiast af, ‘is dat de opzet van het leertraject bijna één op één is overgenomen uit onze minor Klimaatbestendige stad die veel studenten trekt, ook buiten de HvA. Dezelfde docenten geven nu ook ‘college’ aan de professionals van die meedoen aan het Leertraject Klimaatadaptatie. Het is natuurlijk nooit te laat om te leren over het klimaat!’

Meer informatie Leertraject Klimaatadaptatie

Het Leertraject Klimaatadaptatie van lectoraat Water in en om de stad van Centre of Expertise Urban Technology heeft tot doel het kennispeil op het gebied van klimaatadaptatie binnen de gemeentelijke organisatie te versterken en beter te borgen. Na vijf cursusdagen, online excursies, praktijksessies en groepswerk aan weekopdrachten voor een klimaatadaptief ontwerp van een projectgebied zijn de deelnemers op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en wetenschappelijke inzichten in de diverse klimaatadaptatiethema’s. En weten zij hoe ze met deze kennis de juiste maatregelen kunnen treffen in de openbare ruimte.

Jochem Kootstra's picture #Citizens&Living
Amsterdam Smart City, Connector of opportunities at Amsterdam Smart City, posted

Gezocht: (junior) Communicatie- en Programmamedewerker

Featured image

Wil jij je inzetten voor betere straten, buurten en steden? Ben jij thuis in de wereld van communicatie, social media en community management? En heb je affiniteit met stedelijke innovatie?

Kom dan het Amsterdam Smart City team versterken! Voor ons kernteam (bestaande uit 6 mensen) zijn wij op zoek naar een:

(junior) Communicatie- en programmamedewerker

Amsterdam Smart City is een onafhankelijk innovatieplatform dat innovatieve bedrijven, kennisinstellingen, overheden en proactieve bewoners samenbrengt en vorm geeft aan de stad van de toekomst.

Wij zijn ervan overtuigd dat de veranderingen die nodig zijn voor de vooruitgang van de stad en regio alleen gerealiseerd kunnen worden door samen te werken. Al onze activiteiten zijn daarom gericht op het faciliteren van ontmoeting, interactie en samenwerking, zodat partijen samen tastbare, duurzame innovaties tot stand kunnen brengen. Amsterdam Smart City richt zich met name op deze vier thema’s: mobiliteit, de digitale stad, energie en circulaire economie. Met het Amsterdam Smart City team zorgen we voor verbinding.

Wat ga je doen?
Je voert de communicatie- en communitystrategie actief uit door het maken van content, het schrijven van nieuwsbrieven, beheren van onze social media kanalen en het organiseren van events. Je bent veel in contact met de partners en andere organisaties binnen het netwerk van ASC.

Daarnaast werk je met onze partners aan het aanjagen van innovaties binnen het transitiepad Mobiliteit & Logistiek en legt verbindingen met de community. Ook breid je het netwerk uit met relevante organisaties en innovatieve projecten. De communicatie- en programmamedewerker werkt nauw samen met het gehele smart city team en legt verantwoording af aan de communicatiemanager. Daarnaast heb je een aantal programma ondersteunende taken.

Taken
• Je beheert onze social media kanalen, geeft inzage in de statistieken en onderneemt actie op basis van de data.
• Je onderhoudt het dagelijks contact met de leden van onze community op www.amsterdamsmartcity.com
• Je verzamelt, schrijft, redigeert en publiceert content voor de community en andere stakeholders.
• Je organiseert en draagt bij aan evenementen voor partners en ons bredere netwerk in de regio en communiceert hierover.
• Je coördineert, onder begeleiding, je eigen transitiepad: Mobiliteit & Logistiek en monitort voortgang van projecten en legt verbindingen.
• Je verbindt, mobiliseert en activeert partners en communityleden
• Je voert ondersteunende programma taken uit, zoals het vormgeven van presentaties en zorgdragen voor documentatie en het bijhouden van het CRM systeem.

Profiel:
• WO/HBO werk- en denkniveau
• Opleiding op gebied van communicatie of vergelijkbaar
• 1-2 jaar werkervaring
• Goede beheersing van Nederlands en Engels in woord en schrift
• Ervaring op het gebied van online communicatie, community management en/of projectondersteuning
• Affiniteit met innovatie en stedelijke ontwikkelingen, met het thema Mobiliteit & Logistiek in het bijzonder
• Type aanpakker, zelfstandig, communicatief sterk en flexibel.
• Gedreven in het creëren van maatschappelijke waarde

Wat bieden wij?
Wij bieden je een fijne werkplek op het Marineterrein in Amsterdam, met een informele en collegiale sfeer. Op dit moment werken we uiteraard veel thuis. We zijn een klein team (6 personen) waarin we nauw met elkaar samenwerken. We werken intensief samen met een grote groep gedreven mensen die zich inzetten voor een duurzame stad en regio, voor iedereen. Het is een regionale, nationale én internationale werkomgeving waarin je eigen inbreng en pro-activiteit zeer gewaardeerd worden.

We zoeken iemand voor 32-40 uur per week.  Salarisindicatie o.b.v. 40 uur: €2.900 - €3.400 bruto excl vakantiegeld en eindejaarsuitkering. Wij bieden een jaarcontract met uitzicht op een vaste aanstelling.

Interesse gewekt?
Vind je dit goed klinken? Dan horen we graag van je! Stuur je CV en een korte motivatie voor 17 april naar: info@amsterdamsmartcity.com. De eerste gesprekken zijn op 20 en 21 april. Voor meer informatie over de functie kun bellen met Menouschka Plugge via 06-43752636.

Hopelijk spreken we elkaar snel!

Amsterdam Smart City's picture #Energy