#Healthy urban living

Topic within Citizens & Living
Beth Njeri, Digital Communications Manager at Metabolic, posted

Building back better with a systemic approach

Featured image

As the world grapples with vaccinations, variants, and how to return to "normal", it’s a good time to reflect on whether or not we are fully equipped to prevent future shocks.

Building true resilience means addressing the systemic issues that make our world increasingly fragile, by understanding the deeper structures and mental models at the root of a problem to create lasting solutions.

Check out our article done by Metabolic last year about building back better.

#circulareconomy

Beth Njeri's picture #Citizens&Living
Eline Meijer, Communication Specialist , posted

Redesign of public space in your own area possible?

Featured image

Would this simple redesign of the public space in the suburbs of Utrecht, be an option in your area? In a special serie of short videos, Geert Kloppenburg visit suburbs of the large cities in the Randstad in Holland. Here is part 1 Utrecht. Curious what you think of the idea and feel free to share!

Watch the video here:
https://youtu.be/l_l5PRhzfVU

Eline Meijer's picture #Mobility
Teska Drosten, Communicator at Waag, posted

Toekomstwandeling dwars door Amsterdam

Featured image

Sinds de pandemie zijn we massaal aan de wandel geslagen. Ontspannen, een goed gesprek voeren en nadenken over de toekomst: dat alles vind je terug in de Toekomstwandeling dwars door Amsterdam. We beginnen bij onze outpost op het Amsterdam Science Park: planet B, en wandelen richting het eindpunt op de Nieuwmarkt: Waag.

Tijdens de wandeling dwars door Amsterdam lopen we langs pleinen, parken en door buurten die de aanleiding zijn voor gesprekken over de stad, het land en onze toekomst. In wat voor wereld wil je wel of niet leven? Wat vind je belangrijk op het gebied van wonen, samenleven, voedsel, technologie en het klimaat? Wat is jouw droomtoekomst? Waar is verbetering nodig en hoe komen we daar?

Laat je verrassen, leer van elkaar, bekijk de wereld met andere ogen. Breek uit je bubbel en verken de ideale toekomst met vage bekende en nieuwe vrienden.

Meld je aan

Wanneer: zaterdag 25 september

Starttijden: 13:00 | 13:30 | 14:00

Locatie: Planet B, Startup Village, Science Park Amsterdam

Eindpunt: Waag, Nieuwmarkt, Amsterdam

Belangrijke praktische informatie:

  • De wandeling duurt anderhalf tot twee uur (5 km). Je begint bij het Science Park en wandelt via Amsterdam-Oost naar de Waag op de Nieuwmarkt.
  • Bij aankomst in de Waag (1e verdieping) is de bar geopend voor een hapje en een drankje.
  • Kom je op de fiets naar Amsterdam Science Park? Je fiets wordt terwijl je wandelt naar de Nieuwmarkt vervoerd. Zo kun je vanaf daar weer gemakkelijk naar huis komen!
  • Je kunt samen met een vriend of vriendin wandelen, of meedoen aan de matchmaking en je laten verrassen! Dit kun je ter plaatse beslissen. 
  • Je hebt de keuze uit drie verschillende starttijden, om te grote drukte te voorkomen.

Waag Future Lab
Waag is sinds 2021 een Future Lab voor Design en Technologie van Nederland. Waag organiseert in de komende jaren meerdere expedities naar planet B. Hierin zoekt ze naar antwoorden op de sociale, technologische en ecologische uitdagingen van onze tijd. Ze vormen een platform voor ontwerpers, wetenschappers, beleidsmakers en burgerinitiatieven. Elke expeditie, met een looptijd van een half jaar, verkent een deelaspect van een gezamenlijke, gewenste toekomst. De eerste expeditie is een navigator en een routekaart naar de toekomst. Wat verstaan we eronder, wat verwachten we ervan? Waag gaat het land in en gaat met iedereen in gesprek. Wat is voor jou een wenselijke toekomst, wat kun je daar zelf aan bijdragen en wat heb je daarvoor nodig?

Teska Drosten's picture Meet-up on Sep 25th
Teska Drosten, Communicator at Waag, posted

Acid Clouds: een wandeling langs de fundamenten van het internet

Featured image

Elke week stijgt onze schermtijd. We swipen, streamen, downloaden, en liken ons suf: een steeds groter deel van ons leven speelt zich online af. Al die data moet ergens worden opgeslagen. Maar waar? Wandel op zaterdag 25 september mee langs de fundamenten van het internet in Amsterdam Science Park en bekijk datacenters van een hele nieuwe kant.

We starten om 11 uur bij outpost planet B op het Science Park. Dit is de plek waar het eerste datacenter van Nederland is gevestigd (SARA Surf). In een interactieve en afwisselende route van ongeveer een uur, met informatie, vragen en gespreksstof, voeren we je langs het verleden en de toekomst van de digitale wereld. Uiteraard helemaal corona-proof! Een selectie van de prachtige foto’s van wel 100 Nederlandse datacenters, gemaakt door Niels Schrader en Roel Backaert, maakt onderdeel uit van de route. Samen met andere wandelaars ontrafel je de geschiedenis en verken je de (digitale) toekomst.

Op zaterdag 25 september 11 uur openen we de buiten-fototentoonstelling Acid Clouds van Niels Schrader (DE/VE, 1977) en Roel Backaert (BE, 1978). Direct aansluitend start de wandeling.

Wanneer: zaterdag 25 september 11 uur

Waar: outpost planet B, Science Park

Nodig: goede schoenen, opgeladen telefoon (voor het interactieve gedeelte), flesje water

Afstand wandeling: ongeveer 2,5 kilometer

Duur wandeling: 1 uur

Expeditie: toekomst
De wandeling is onderdeel van Expeditie: toekomst, een festival vol wandelingen, workshops en talks, waarin de verkenning van de toekomst centraal staat.

Meld je aan

Niels Schrader over Acid Clouds
‘Data zijn het vervuilingsprobleem van het informatietijdperk’, schreef de Amerikaanse cryptografiedeskundige Bruce Schneier in 2015. ‘Dat zette Niels Schrader aan het denken. Samen met Roel Backaert vormt hij het duo achter het project Acid Clouds. Ze brengen datacenters in Nederland in kaart voor hun onderzoek naar de impact van de digitale wereld op onze fysieke leefomgeving. ‘Door de datacenters in beeld te brengen willen we mensen bewust maken van de steeds grotere plek die de digitale wereld begint op te eisen in onze fysieke leefomgeving. Daar zouden meer mensen iets van mogen vinden.’ Lees het interview met Niels Schrader.

Waag Future Lab
Waag is sinds 2021 een Future Lab voor Design en Technologie van Nederland. Waag organiseert in de komende jaren meerdere expedities naar planet B. Hierin zoekt ze naar antwoorden op de sociale, technologische en ecologische uitdagingen van onze tijd. Ze vormen een platform voor ontwerpers, wetenschappers, beleidsmakers en burgerinitiatieven. Elke expeditie, met een looptijd van een half jaar, verkent een deelaspect van een gezamenlijke, gewenste toekomst. De eerste expeditie is een navigator en een routekaart naar de toekomst. Wat verstaan we eronder, wat verwachten we ervan? Waag gaat het land in en gaat met iedereen in gesprek. Wat is voor jou een wenselijke toekomst, wat kun je daar zelf aan bijdragen en wat heb je daarvoor nodig?

Teska Drosten's picture Meet-up on Sep 25th
Robin Masereeuw, Speaker curator , posted

TEDxAmsterdam is looking for sustainable entrepreneurs

Featured image

Are you a sustainable entrepreneur and would you like to take that next step? TEDxAmsterdam is looking for initiators of disruptive innovations and concrete ideas that fit our planet's future needs; social and/or environmentally. We offer 1-on-1 mentorship, business & storytelling workshops, pitch coaching and presentation design. And the chance to present on a TEDx stage.

Who are our pioneers?

The Impact Program is suitable for people from all walks of life with an ambitious and entrepreneurial nature. It specifically caters to those in need of guidance to jumpstart benevolent solutions within the Amsterdam region. We are not talking about idealistic dreams and utopian fairy tales but rather initiators of disruptive innovations and concrete ideas. We like to call these great minds “Pioneers”.

The criteria

  • All pioneers(s) or team members must be at least 18 years old
  • The pioneer needs to have a concrete, actionable business idea or product
  • A genuine excitement to have a positive impact within Amsterdam and beyond
  • Each pioneer must demonstrate unwavering commitment to work on their business idea
  • Each pioneer must make a commitment to spend around 2 to 3 hours a week at the program; e-learning, online and offline coaching, home work
  • Available in Oct/Nov/Feb for a monthly offsite event
  • The Pioneer is comfortable enough to speak at a TEDx event in English

For the idea to be suitable, you will want to keep in mind about whether you:

  • Found a problem worth solving
  • Have a viable business model (problem/solution fit) for the product/service
  • Have conducted market and competitor research
  • Are fully committed to continue with the startup development
  • Have a proof of concept or Minimum Viable Product in place or working on it
  • Have already some traction

Sign up for the TEDxAmsterdam Impact Program and let us help you bring your idea(s) to life. Apply before October 3rd.

Robin Masereeuw's picture #Citizens&Living
Zéger Nieuweboer, Founder / Teacher at Learning is growing.nl, posted

The birth of a new green cooperative

Featured image

In  the city of Arnhem a new green cooperative is founded by the students and teachers of the course "Organic Growing in the City". The new cooperative is two years old and has 54 organic urban growers as members. You will watch the green cooperative growing in the future years.

Zéger Nieuweboer's picture #Citizens&Living
Karolina Sawicka, Business Developer & Innovator at Spatial Experience, posted

Internship: GRAPHIC & WEB DESIGN INTERNSHIP

Featured image

YOUR ROLE

Are you a creative and determined mind? Do you enjoy visualising experiences? We are looking for a Graphic & Web Design Intern, someone who is driven by a passion for design and the digital world.

We are an evolving business and at this stage we are looking for an intern who is passionate, dedicated and wants to grow with us. Our team is working on penetrating markets in and outside of the Netherlands and you will be involved in several aspects of this development. You will get the opportunity to work with real case studies from brands/companies and partners we already work with.

Your main tasks will focus on creative work, both design & layout (from concept to realisation), generating creative content for offline (print / editorial) and online (websites, social media & other digital platforms), both for clients and our own brands/products/solutions.

DESIRED SKILLS AND EXPERIENCE

  • Relevant educational background – Graphic Design / Visual Communication studies are preferred
  • Fluent in English both oral and written (B2 or higher)
  • International oriented – nomadic spirit
  • Able to think out of the box, ambitious and eager to take on challenges
  • Pragmatic and functional work approach
  • Graphic (Digital & Print) and Web Design skills & professional work experience
  • Experience with Adobe Creative Suite: InDesign, Illustrator, Photoshop and XD
  • Advanced knowledge & ability to create appealing presentations on Apple Keynote, Google Slides and MS PowerPoint
  • Extremely detail oriented
  • Able to generate creative content & ideas

WOULD BE A PLUS

  • Create & manage websites on Webflow
  • Creating short animations (GIFs)
  • Experience with Adobe AfterEffects & Premiere
  • Beginner / intermediate knowledge of front-end code (HTML / CSS / Javascript / jQuery)
  • Experience with photography or videography content creation & post-production
  • Fluent (or Working proficiency) in German, Spanish or Polish

WHAT WE OFFER

Our office is located close to the centre of Amsterdam in a developing and upcoming area.

You will be part of an international team of extremely motivated professionals based in Amsterdam & get the chance to meet interesting people, work within an interdisciplinary team and develop your skills while collaborating and participating in meaningful projects. We like to keep it fun and positive.

This is a full-time internship, which will last for 6 months, with the option to extend cooperation with our company. We offer an allowance of € 500 per month. Candidates could be either (currently enrolled) students or fresh graduates (eligible for Erasmus+ programme) who are legally allowed to live & work in the Netherlands.

ABOUT US

Spatial Experience is a creative innovation hub focused on shaping the future of living. Our end goal is the creation of extraordinary, unique living & working spaces where communities are formed with a fulfilling lifestyle. Our team helps brands adapt to the fast-changing urban landscape of the real estate industry through multiple branding, marketing, design and digital services. From concept ideation, creation, realisation, advisory to manage the growth of our clients at every step of the project. We are passionate about creating future-proof real estate brands.

Over the past few years, we have created and co-created successful brands, providing them with strategies, concepts, brand identity and digital / web solutions.  We have worked with brands such as The Student Hotel, Staytoo Apartments, Stayurban, Greystar & OurDomain, The Class of 2020, REDNET Property Group, BONARD among others. We work in venture with our partners on leading Coliving research lab and support other global coliving platforms e.g. Co-Liv.  Currently, we have new exciting projects to develop and we are looking for colleagues who are interested to join our team for a new professional adventure.

Our team consists of entrepreneurs, strategists and creative professionals. We are passionate about bringing innovative solutions to emerging real estate (student housing, coliving, coworking among others) and have quite a few exciting developments in the works.

Karolina Sawicka's picture #Citizens&Living
Karolina Sawicka, Business Developer & Innovator at Spatial Experience, posted

Internship: MARKETING & COMMUNICATIONS

Featured image

Spatial Experience, an innovation hub for emerging real estate, is looking for a new Marketing & Communication Intern.

We are an evolving business and at this stage, we are looking for an intern who is passionate, dedicated and wants to grow with us. Our team is penetrating markets in and outside of the Netherlands and you will be involved in several aspects of this development. Express your creativity, have fun and get the opportunity to work with real case studies from brands and companies we already worked with.

Your main tasks will focus on supporting the marketing team with various endeavours such as conducting market research, generating creative content for online channels and co-managing various social media platforms. You will be embedded in the core of our operations, learn to apply innovation & design thinking methodology within your working methodology and approach challenges with a hand-on approach.

Please view the full role description here:
https://www.spatial-experience.com/careers/marketing-communications-internship-paid

About Us
Spatial Experience is a creative innovation hub focused on shaping the future of living. Our end goal is the creation of extraordinary, unique living & working spaces where communities are formed with a fulfilling lifestyle. Our team helps brands adapt to the fast-changing urban landscape of the real estate industry through multiple branding, marketing, design and digital services. From concept ideation, creation, realisation, advisory to manage the growth of our clients at every step of the project. We are passionate about creating future-proof real estate brands.

Karolina Sawicka's picture #Citizens&Living
NEMO Science Museum, posted

Event: Luchtdata

Featured image

Hoe schoon is de lucht in Nederland, in Amsterdam en in de buurt? In deze workshop van het RIVM ga je aan de slag met data over luchtverontreiniging door fijnstof, stikstof en koolstofdioxide. Wat betekenen deze data, hoe zoek je ze op en wat kun je ermee doen?

NEMO Science Museum's picture Masterclass / workshop on Nov 6th
Jacco Oskam, Communications Heat Transition , posted

Samen naar een warmtesysteem

Featured image

Het Servicepunt Duurzame Energie organiseert in samenwerking met Amsterdam Smart City twee kennissessies over lage- en middentemperatuur warmtesystemen. Op 5 oktober gaan we van start met een kick-off en op 26 oktober zullen we verder we verder de diepte ingaan.

Tijdens deze sessies zullen we ingaan op verschillende vraagstukken. Hoe realiseer je zo’n warmtesysteem? Welke verschillende strategieën kunnen gevolgd worden? En hoe betrek je de omgeving? We gaan dieper in op wat lage- en middentemperatuur warmtesystemen precies inhouden. Daarnaast komen verschillende ervaringsdeskundigen aan het woord. Waar liepen zij tegenaan en hoe losten ze dit op? Na het volgen van deze kennissessies heeft u de tools in handen om zelf aan de slag te gaan.

Loop je als gemeente rond met bovenstaande vragen? Meld je dan alvast aan. Binnenkort volgt meer informatie over het precieze programma en de locatie.

Ik meld me aan voor de kick-off op 5 oktober

Ik meld me aan voor de verdiepingssessie van 26 oktober

Jacco Oskam's picture Meet-up from Oct 5th to Oct 26th
Zoë Spaaij, Project manager , posted

Webinar: De rol van de regio bij smartcityontwikkelingen

Featured image

Bij ‘smart city’ gaat het niet alleen over slimme steden. Digitalisering en technologisering veranderen ook onze regio’s en dorpen. Maar wat is de rol van de regio bij smartcityontwikkelingen?

Op 9 september gaan we van 16.00 – 17.15 uur daarover in gesprek met koplopers van provincies, steden en het bedrijfsleven.

Maar dat niet alleen, op 9 september verwelkomen we ook onze nieuwe partners! Onder andere de provincie Noord-Brabant ondertekent onze City Deal. We zijn heel blij met deze nieuwe aanwinst! Om het feestje compleet te maken, lanceren we die dag onze City Deal Toolbox vol met smartcitytoepassingen voor steden, dorpen én de regio.

Wanneer: 9 september, 16.00 – 17.15 uur

Waar: Online

Kosten: Gratis

Programma

16.00 uur – Welkom door Jan-Willem Wesselink (programmamanager City Deal ‘Een slimme stad, zo doe je dat’).

16.05 – Dit doen we in de City Deal ‘Een slimme stad, zo doe je dat’ – pitchronde met 13 instrumenten.

16. 20 – Presentatie van de Toolbox met Diana van Altena (Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) en Thamar Zijlstra (NEN)

16.35 - Ondertekening van de City Deal door de provincie Noord-Brabant en door Avans Hogeschool en gesprek met Martijn van Gruijthuijsen, gedeputeerde van Noord-Brabant en met Philippe Raets, voorzitter van het College van Bestuur van Avans.

16.55 – Gesprek met koplopers uit provincie, steden en het bedrijfsleven, waaronder René Visser (VodafoneZiggo), Leonie van den Beuken (Amsterdam Smart City) en Frank Reniers (Agenda Stad/Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) over de rol van de regio bij smartcityontwikkelingen onder leiding van projectmanager van de City Deal, Jan-Willem Wesselink.

17.15 – Afsluiting met borrel

Over de City Deal

Binnen de City Deal werken nu zo’n 175 smartcityprofessionals aan 13 instrumenten om digitalisering en technologisering te borgen in de stad. In die borging en implementatie van de instrumenten speelt de regio een belangrijke rol en daarover gaan we op 9 september in gesprek. Meer weten over de City Deal ‘Een slimme stad, zo doe je dat’? Kijk op: www.citydealslimmestad.nl.

AANMELDEN

Online event on Sep 9th
Pakhuis De Zwijger, Communicatie at Pakhuis de Zwijger, posted

LIVECAST: De sociale rekening van de energietransitie

Featured image

Wie betaalt de rekening van de energietransitie eigenlijk? Nu komen duurzame subsidies nog vooral bij hoge inkomensgezinnen terecht en voelen gezinnen met een lager inkomen duurzaam beleid relatief veel harder in hun portemonnee.

In Amsterdam Zuidoost is de energietransitie al volop aan de gang: het warmtenet wordt uitgebreid en burgerinitiatieven voor bijvoorbeeld alternatief gas ontstaan. Maar tegelijkertijd blijft isolatie vaak achter, stijgen energierekeningen en zijn er bewoners die de informatie niet begrijpen of vertrouwen.

Sociale gevolgen van de energietransitie
In deze LIVECAST gaan we in gesprek over de sociale gevolgen van de energietransitie. Hoe maken we de energietransitie rechtvaardiger, zodat het voor iedereen voordelig is om mee te doen? Een gesprek over klimaat en ongelijkheid aan de hand van voorbeelden uit Amsterdam Zuidoost.

Note van ASC: Like als je vindt dat meer mensen dit moeten lezen. De populairste berichten lichten we uit in onze Weekly nieuwsbrief.

Pakhuis De Zwijger's picture #Citizens&Living
Beth Njeri, Digital Communications Manager at Metabolic, posted

Reimagining our relationship with land through regenerative agriculture.

Featured image

The term regenerative agriculture is popping up more and more often in news and articles. Often mentioned as the key to agricultural green transition, important for carbon sequestration purposes… but what is it exactly?

Regenerative farming, or farming in line with nature, also known as restorative agriculture or eco-agriculture, is a nature-based solution, and it is significantly different from organic farming.

Learn more from this article.

Beth Njeri's picture #CircularCity
Anonymous posted

World Smart City Expo Seoul

Featured image

The Dutch embassy in Seoul is inviting (online and, if possible, offline) Dutch companies to the Netherlands Pavilion at the World Smart City Expo in South Korea from 8 to 10 September! You can register and participate for free to have your company promoted during the expo.

The embassy can represent you in the Netherlands Pavilion with your own brochures, videos, posters and other promotional material. You can also participate in other online business activities around the fair. If the current travel restrictions for South Korea (2 weeks quarantine) are lifted, you can of course also participate physically.

Dutch-Korean Smart city cooperation

Various missions, a Government-to-Government Memorandum of Understanding (G2G-MoU) and smart city awards have brought Dutch and Korean activities in the field of smart city closer together since 2018. Smart cities are an important growth market. Partly for this reason, the Netherlands is very well represented with its own pavilion at the World Smart City Expo 2021 in Seoul.

For whom?

Participation is interesting if your company is active in the field of energy-neutral construction ('zero energy building'), smart mobility ('smart mobility') or urban agriculture ('urban agriculture'). It doesn't matter if you are a start-up, want to seize international opportunities for the first time, or are already active internationally.

Interested?
Please contact Mr Peter Wijlhuizen, Senior Officer for Innovation, Technology and Science

Email: pw@nost-korea.com

* You will be able to see that the deadline to register yourself for this opportunity is over via the RVO link.
However, the deadline has been extended, so please first send your application to the above email address.

Online event from Sep 8th to Sep 10th
Beth Njeri, Digital Communications Manager at Metabolic, posted

How to create a sustainable bioeconomy

Featured image

Today the bioeconomy is everywhere: We see it in the clothing we wear, the packaging that comes to our house daily, the house we live in, the food we eat, and the energy that fuels our life.

For the bioeconomy to truly be sustainable and circular, it must meet certain conditions:

• Using fundamentally renewable biological feedstocks
• Maximizing the varied types and cycles of biological resources
• Contributing to the biological cycle

Learn more from this article.

Beth Njeri's picture #CircularCity
Beth Njeri, Digital Communications Manager at Metabolic, posted

Organic vs regenerative farming: What’s the difference?

Featured image

The long-term use of the industrialized agricultural system, synthetic pesticides and fertilizers has degraded the crucial foundation of agriculture which is soil.

To change this narrative, the key lies in regenerative farming. This is not only beneficial for increasing biodiversity and (environmental as well as economic) resilience, but the regenerated soil can also be used as carbon sinks, storing carbon both above and below ground in their greenery and in their root systems, and helping reverse climate change.

The benefits of regenerative models do not end here, check out this article to find out more.

Beth Njeri's picture #CircularCity
Anonymous posted

Promotion opportunity during World Smart City Expo Seoul

Featured image

The Dutch embassy in Seoul is inviting (online and, if possible, offline) Dutch companies to the Netherlands Pavilion at the World Smart City Expo in South Korea from 8 to 10 September! You can register and participate for free to have your company promoted during the expo.

The embassy can represent you in the Netherlands Pavilion with your own brochures, videos, posters and other promotional material. You can also participate in other online business activities around the fair. If the current travel restrictions for South Korea (2 weeks quarantine) are lifted, you can of course also participate physically.

Dutch-Korean Smart city cooperation

Various missions, a Government-to-Government Memorandum of Understanding (G2G-MoU) and smart city awards have brought Dutch and Korean activities in the field of smart city closer together since 2018. Smart cities are an important growth market. Partly for this reason, the Netherlands is very well represented with its own pavilion at the World Smart City Expo 2021 in Seoul.

For whom?

Participation is interesting if your company is active in the field of energy-neutral construction ('zero energy building'), smart mobility ('smart mobility') or urban agriculture ('urban agriculture'). It doesn't matter if you are a start-up, want to seize international opportunities for the first time, or are already active internationally.

Interested?
Please contact Mr Peter Wijlhuizen, Senior Officer for Innovation, Technology and Science

Email: pw@nost-korea.com

* You will be able to see that the deadline to register yourself for this opportunity is over via the RVO link.
However, the deadline has been extended, so please first send your application to the above email address.

#Mobility
AMS Institute, Re-inventing the city (urban innovation) at AMS Institute, posted

Vacature: PR & Content Officer 

Featured image

PR & Content Officer

Afdeling: Communicatieteam
Functie: PR en Content Officer (fulltime, 36-40 uur)
Locatie: Amsterdam
Arbeidsvoorwaarden: €2.920 - €4.012 bpm op basis van een 40-urige werkweek. Daarnaast een 13e maand. De definitieve inschaling is op basis van werkervaring en achtergrond.
Duur: Jaarcontract, verlenging voor onbepaalde tijd mogelijk

We zijn op zoek naar een creatieve en enthousiaste PR & Content Officer om de zichtbaarheid en positionering van ons mooie Amsterdamse instituut verder te ontwikkelen. Vind jij het leuk om de resultaten van onze onderzoeks-, onderwijs- en ondernemerschapsactiviteiten het juiste podium te geven?

Zijn PR, corporate storytelling en content marketing onderwerpen die jou aanspreken? Weet je hoe je wetenschap vertaalt naar boeiende en toegankelijke content? Gaat je hart harder kloppen bij het lezen over onze thema’s en zit je nu al vol creatieve content ideeën? En wil je graag werken in een omgeving waar duurzame innovatie vorm krijgt? Reageer dan nu.

Over AmsterdamInstituteforAdvancedMetropolitan****Solutions
AMS Institute is in 2014 opgericht door Wageningen University & Research en de TU Delft, samen met het Massachusetts Institute of Technology en is gevestigd in hartje Amsterdam op Marineterrein Amsterdam. Onze missie is het vinden van interdisciplinaire oplossingen voor  grootstedelijke vraagstukken.

Wij geloven dat we door het bij elkaar brengen van verschillende ideeën, talenten en  (kennis)achtergronden, we steden duurzamer, welvarender, veerkrachtiger en rechtvaardiger kunnen maken. Vandaag, en in de toekomst. Wij noemen dit: “Re-inventing cities”. Dit doen we door middel van vier hoofdactiviteiten: onderwijs, onderzoek & innovatie, ondernemerschap en partnerships.

In samenwerking met kennisinstellingen, publieke & private partners en burgers, testen en ontwikkelen we onze oplossingen in de praktijk. We doen dit samen met de gemeente Amsterdam en zo is de stad ons Living Lab.

Functieomschrijving

We zijn momenteel op zoek naar een PR en Content Officer, die succesvol laat zien met welke innovatieve oplossingen we bijdragen aan de stad Amsterdam. Je focus ligt op PR, content en het creëren van een corporate story, met nadruk op stedelijke uitdagingen, innovatie en impact. Daarbij breng je ook de overkoepelende samenwerkingen en de link tussen bedrijfsleven, Amsterdammers, onderwijs & wetenschap in beeld.

Bij een organisatie met 1001 verhalen is er bijna een onuitputtelijke bron van content. Met jouw creativiteit en expertise weet jij proactief de contentagenda te bepalen. Je hebt oog voor de onderwerpen die spelen in de media en de manier waarop deze onderwerpen verbonden kunnen worden aan de stedelijke opgaven van de stad Amsterdam en onze activiteiten op het gebied van onderwijs, onderzoek & innovatie, ondernemerschap partnerships.

Ook weet je de juiste invalshoeken, samenwerkingen en distributiekanalen te vinden om bij te dragen aan het vergroten van de bekendheid en het verder verbeteren van de positionering en reputatie van het instituut.

Het AMS Communicatieteam is een klein, enthousiast en dynamisch team, dat bestaat uit vijf personen: een Communicatie Adviseur, een PR en Content Officer, een Project Communicatie medewerker, een Studentassistent en het Hoofd Communicatie. Je rapporteert aan het Hoofd Communicatie. Hoewel teamleden zich elk op hun eigen verantwoordelijkheden en activiteiten concentreren, zijn de resultaten altijd het resultaat van een gedeelde teaminspanning.

Verantwoordelijkheden

De PR en Content Officer is verantwoordelijk voor:

·       Het aansturen, ontwikkelen en uitvoeren van onze PR-activiteiten en Content Marketing plan in nauwe samenwerking met het Hoofd Communicatie.
·       Het bepalen van de inhoudelijke verhaallijnen voor de urban challenges waar we aan werken – dit in nauwe samenwerking met onze expertteams (Research & Innovation, Education & Data Science Team)
·       Het creëren van aansprekende content voor onze eigen kanalen, zoals onze website en socials (inclusief monitoring & rapportage).
·       Onze reputatie bewaken en kansen signaleren voor proactieve PR en storytelling. Je vindt het leuk om journalisten mee te nemen in wat we doen.
·       Het coördineren van mediaverzoeken en het adviseren en begeleiden van onze experts bij persverzoeken.
·       Het identificeren en onderhouden van relaties met belangrijke media en journalisten, evenals het opbouwen en onderhouden van relaties binnen ons netwerk van zakelijke partners, stakeholders en influencers.

Je profiel

·       Je hebt een relevante academische opleiding, aantoonbare ervaring in PR en hebt passie voor technologie en stedelijke innovatie.
·       Je hebt uitstekende schriftelijke en mondelinge communicatieve vaardigheden in zowel het Nederlands (veel van de interacties zijn met lokale pers), als in het Engels (de voertaal op al onze corporate kanalen).
·       Je hebt een goed begrip van wat nieuwswaardig is en weet de juiste invalshoeken voor diverse doelgroepen.
·       Je duikt graag de organisatie in om content die het verschil maakt te ontwikkelen.
·       Je hebt ervaring met het onderhouden van relaties met externe media en weet perskansen te creëren voor onze experts en activiteiten.
·       Sociale media heeft voor jou geen geheimen. Je weet hoe je social media in kunt zetten als geïntegreerd onderdeel van de mediamix.
·       Je voelt je verbonden met de stedelijke uitdagingen van de stad Amsterdam en woont bij voorkeur in (de buurt van) Amsterdam.
·       Ervaring in illustrator/InDesign of videoproductie, zijn een pluspunt om dat vleugje extra creativiteit toe te voegen waar we altijd naar op zoek zijn.

Wie ben jij?

·       Een enthousiast en positief persoon, een echte aanwinst voor het team
·       Creatief en proactief in het naar voren brengen van ideeën
·       Een zelfstarter met veel energie
·       Resultaatgericht, nauwkeurig en efficiënt

Ons aanbod

·       Je komt te werken in een innovatieve werkomgeving en een enthousiast team van     professionals.
·       Wanneer we (hopelijk snel weer) meer op kantoor werken, dan hebben we een fantastische locatie op het Marineterrein Amsterdam.
·       Je salaris is gebaseerd op de VSNU CAO met een maximum van €4.012 bpm op basis van 40 uur - en een jaarlijkse 13e maand. We bieden je een jaarcontract, met de intentie om en bij goed functioneren te verlengen voor onbepaalde tijd.

Aanvullende informatie

Voor meer informatie over deze vacature kun je contact opnemen met Debby Dröge, Head of Communications, e-mail debby.droge@ams-institute.org. Voor meer informatie over de selectieprocedure kun je contact opnemen met Martijn van Beersum, HR Officer, e-mail: martijn.vanbeersum@ams-institute.org, tel: +31 610598900.

Sollicitatieprocedure

Heb je interesse in deze vacature? Je kunt solliciteren door je motivatiebrief en cv te delen met: martijn.vanbeersum@ams-institute.org.

AMS Institute staat midden in de samenleving en streeft ernaar om de diversiteit van onze samenleving terug te laten komen in haar organisatie.

AMS Institute's picture #CircularCity
Zéger Nieuweboer, Founder / Teacher at Learning is growing.nl, posted

Green food walking trail in Arnhem

Featured image

Green consumers engage green growers in the green food trail around the city of Arnhem, The Netherlands.

Zéger Nieuweboer's picture #Citizens&Living
Tom de Munck, Content Marketeer at Amsterdam University of Applied Sciences, posted

Global Goals Jam Amsterdam

Featured image

Are you interested in sustainability & design? Do you also enjoy working in interdisciplinary teams? Then this is your chance to participate in the Global Goals Jam 2021, register here.

On September 17 & 18 the Green Office HvA is organizing the Global Goals Jam in joint effort with the Digital Society School and the UNDP. During these two days participants worldwide will work in multidisciplinary teams, in order to create short- term interventions for local challenges using a design-thinking toolkit.

In this 2021 edition we focus on the topic of the century: Climate change. We have subcategorized this immense theme, into three sub-categories.

1. Climate Justice
How do we shift the focus on greenhouse gasses and melting ice caps into a civil rights movement with the people and communities most vulnerable to climate impacts at its core? How do we make sure that sustainability is not exclusive?

2. Beyond human-centered design
What will happen if non-human actors are our main priority in our design activities? How will design processes and ideas change when we take a nature-centered perspective?

3. Regenerative cities
How do we close the loops of our urban systems and communities? And how could we design our cities as ecological systems that are not only sustainable but also contribute to the economy as a whole?

Let’s partner up.
We’re always looking for partners who can support us in the organization, below are some examples as to how you can contribute. Reach out to exlore the benefits this partnership can bring you!

- A challenge within your organisation related to the themes.
- Speaker who can introducte the challenges on the kick-off on September 17.
- A jury to evaluate the pitches at the end of the event on September 18.
- Catering contributions.
-Professional documentation of the event.

Your own proposal is also very welcome!

Register here for the Global Goals Jam 2021
Do you have a question? Don’t hesitate to send an e-mail to n.troost@hva.nl!

Tom de Munck's picture Masterclass / workshop from Sep 17th to Sep 18th