#Textiles & fashion

Topic within Circular City
Anne-Ro Klevant Groen, Marketing and Communications director at Fashion for Good Museum, posted

Film Screening Going Circular

Featured image

What does "circularity" mean? What are the benefits of a circular economy? All of this and more will be answered during the movie night organised at the Fashion for Good Museum. 

The new documentary ‘Going Circular’ unlocks the secrets to an innovative concept called circularity -- an economic system that eliminates waste and saves the planet’s resources. The film tells the story of four visionaries from around the world - 102-year-old inventor Dr. James Lovelock, biomimicry biologist Janine Benyus, designer Arthur Huang, and financier John Fullerton - whose extraordinary experiences changed the way they think about humanity’s future. Each of their stories leads them to a fundamental reassessment of what our food, our cities, our financial system, even our fashion industry could look like if we create, produce, and distribute within Earth's natural boundaries.

Afterwards, we will talk to Circle Economy, the initiator of this documentary, the executive producer Ellen Windemuth (from Off the Fence - known for My octopus teacher) and a Fashion for Good expert in the field of innovation and circular fashion.

19:00 doors open
19:30 Welcome words & start screening
21:30 Circularity Q&A & discussion with Off the Fence and Fashion for Good
22.00 End event

Fashion for Good believes that the fashion industry can and must change and is an expert in spreading the right knowledge about this. The museum on the Rokin in Amsterdam tells the stories behind the clothes you wear and how the right choices for those clothes can have a positive impact on the fashion industry.

Off the Fence is a leading non-fiction content company of global scale and reach, producing and distributing exceptional factual programming. Owned by ZDF Enterprises since 2019, and established in 1994, Off the Fence is a 360 factual content company. OTF develops, finances, produces and co-produces international non-fiction programmes across a range of genres including Natural History, Science, Travel & Adventure, Lifestyle, History, People & Culture, Crime and Feature Docs.

Ellen Windemuth is the CEO of WaterBear Network, overseeing the strategy and direction of the new interactive video-on-demand platform dedicated to storytelling around the UN Sustainable Development Goals. WaterBear is already partnered with over 140 global NGOs and is currently available in 194 countries. 

Lecture / presentation on Jul 21st
Gijs Boerwinkel, Head of communications at Waag, posted

Tentoonstelling: Makers van Noord

Featured image

Heb jij weleens nagedacht over hoe de stad eruit zou zien zonder schoenmakers, houtbewerkers en automonteurs?

Van grote industrieën tot kleine werkplaatsen, makerschap is altijd een belangrijk onderdeel geweest van Amsterdam Noord. Verspreid door het stadsdeel vind je individuele makers en collectieven, ambachtslieden en creatieve ondernemers. Hun toekomst in de stad staat, mede door gentrificatie, onder druk. Betaalbaar onderkomen wordt schaars en makers worden de stad uit gedreven.Tegelijkertijd wordt de stad steeds meer  afhankelijk van deze makers voor uitdagingen zoals de energietransitie en de enorme vraag naar huisvesting.

Het goede nieuws is dat er in Amsterdam, en specifiek Noord, nog steeds veel makers zijn gevestigd. Wie zijn deze makers van Noord, wat maken ze, en hoe draagt dit bij aan de stad, de buurt, en ons leven? 

De tentoonstelling Makers van Noord nodigt bezoekers uit om mee te praten en denken over hedendaags en historisch makerschap in het stadsdeel. Bezoekers kunnen eigen ervaringen in het gebied - van nu en vroeger - achterlaten en hun persoonlijke verhalen delen over vakmanschap en de mensen die hen inspireren.

De tentoonstelling Makers van Noord is van 18 juni t/m 27 augustus te zien in Museum Amsterdam Noord. In de maanden juli en augustus vinden publieksevenementen plaats. Voor meer informatie kijk op: www.waag.org/makers

Openingstijden & locatie 
Donderdag t/m zondag, van 13:00 tot 17:00 uur.

Gijs Boerwinkel's picture Lecture / presentation from Jun 18th to Aug 7th
Claudia Cuypers, posted

Regenerative Round Tables

Featured image

Recent is er vanuit het Centre of Economic Transformation
van de HvA een onderzoek gestart naar regeneratieve businessmodellen. Graag nodigen we bedrijven die (stappen zetten naar) regeneratief ondernemen
uit voor een ronde-tafel-bijeenkomst, waarbij we o.a. willen onderzoeken welke
vraagstukken en drempels er zijn om regeneratief te ondernemen –
natuurlijk met als doel om versnelling aan te brengen in deze manier van
werken.

 De ‘Regenerative Round Tables’ vinden plaats op donderdag 9
juni van 14.00-17.00 op de HvA Business Campus (Fraijlemaborg 133, Amsterdam).
We gaan in gesprek met regeneratieve ondernemers in de textiel,
landbouw/biodiversiteit, de bouw en de maak- en verpakkingsindustrie.

Meet-up on Jun 9th
Anne-Ro Klevant Groen, Marketing and Communications director at Fashion for Good Museum, posted

Expo: "Fashion Week: A New Era"

Featured image

The expo: 'Fashion Week: A New Era' celebrates fashion through the years and explores how this phenomenon developed over time. How does the event influence the fashion industry? And what does the future hold for fashion week?

Every year during Fashion Week the latest fashion is shown on catwalks in Paris, Milan and New York and other metropoles across the globe. This iconic event has a major impact on the fashion industry and on our own wardrobes. In 'Fashion Week: A New Era', the Fashion for Good Museum unpacks the Fashion Week, delving into its past, present and future. View historic looks from the runways of Balenciaga, Versace, Moschino and many more; discover the innovative work of Dutch fashion designer Ronald van der Kemp and digital fashion house The Fabricant.

#CircularCity
Claudia Cuypers, posted

Inspired by Nature // Op zoek naar regeneratieve businessmodellen

Featured image

ONLINE INSPIRATIESESSIE vrijdag 20 mei 14.00-16.45u met Leen Gorissen, georganiseerd door het HvA innovatienetwerk INNNER.
In deze sessie ontdekken we de vraagstelling “Hoe kan je van
‘gebruikmakend van de aarde’ gaan naar ‘dienend aan haar ecosysteem’?” en
“Hoe zorg je er als bedrijf voor dat je de planeet beter en gezonder
achterlaat dan je haar gevonden hebt?”. We laten ons inspireren door de
keynote van Leen Gorissen, doctoraat in de biologie, expert in onder
andere transitiekunde, Biomimicry en Regenerative Design & Development.

Online event on May 20th
Anne-Ro Klevant Groen, Marketing and Communications director at Fashion for Good Museum, posted

Dried flower workshop Flowers & Powers x Fashion for Good Museum

Featured image

In collaboration with the Flowers & Powers boutique, a beautiful flower shop with fresh and dried flowers in Amsterdam, we organise a special event at the museum to help you get your home ready for spring with dried flower bouquets or flower hoops.

As you might have seen, the GROW exhibition at the Fashion for Good Museum is filled with flower installations thanks to the amazing help of Flowers & Powers, a beautiful boutique with fresh and dried flowers in Amsterdam.

We are organising a workshop together with Flowers & Powers, where you will learn how to work with dried flowers and will make a stunning bouquet or flower hoop to take home. All while enjoying some drinks and snacks.

Saturday May 7, 2022
13.00 - 14.30 PM
@Fashion for Good Museum

Ticket Price:
Flowers & Powers x Fashion for Good Museum-workshop - Dried flower bouquet or flower hoop: €45 (incl. Materials, drinks & bites)

About the Fashion for Good Museum
The Fashion for Good Museum is an interactive fashion museum for the future of fashion. The museum tells the stories behind the clothes you wear and how your choices for your clothes can have a positive impact on people and our planet.

Want to become part of the Good Fashion Movement and contribute to a more sustainable fashion industry?Visitthe world's first museum for sustainable fashion innovation (online or) at the Rokin 102 in Amsterdam to learn what you can do to contribute to a more sustainable fashion industry - or keep an eye on ourcalendarfor more exciting events.

Masterclass / workshop on May 7th
Ellen Mensink, Circulair yarns , posted

Gezocht Financieel I Administratief medewerker - circulair textielbedrijf Brightloops B.V. | lifestyle merk Loop.a life, Amsterdam (2 dagen pw)

Featured image

Wij zoeken een Financieel I Administratief medewerker die ons kan ondersteunen in het organiseren en het beheren van de administratie. Iemand met minimaal 2 à 4 jaar ervaring in een administratieve functie. Ben jij een positief ingestelde slimme persoonlijkheid en die precies weet wat er nodig is om overzicht te houden? En vind jij duurzame mode een must? Lees dan snel verder!

Ons bedrijf en merk: Brightloops | Loop.a life
Brightloops BV is een start-up gevestigd in Amsterdam gericht op duurzame mode en textiel. Wij werken met een jong & divers team en wij zijn koploper op het gebied van recycling & circulair textiel. Wij maken van lokale textiel reststromen van de consument nieuwe vezels, garens en prachtige breiproducten. Ofwel van een oude trui en gloednieuwe trui. Wij besparen per trui duizenden liters water en gebruiken geen verfstoffen, super duurzaam dus! Wij hebben ons eigen merk genaamd Loop.a life. De Loop.a life collectie is gemaakt van 100% gerecycled textiel.

Wie zoeken wij?
●      Je hebt ervaring met financiële administratie
●      Je werkt graag zelfstandig als in teamverband
●      Jouw beheersing van de Nederlandse taal is uitstekend
●      Kunt goed overweg met Excel en Exact
●      Je woont in omgeving Amsterdam

Jouw rol
●       HR en administratieve werkzaamheden o.a. beheer van verzekeringen
●       Financiële werkzaamheden (juiste verwerking van facturen; controleren, doorzetten en opstellen in Exact)
●       Facilitaire ondersteuning (inkoop, voorraadbeheer etc.)

What's in it for you?
●       Werken in een gedreven en enthousiast jong en divers team;
●       Afwisselende administratieve functie met ruimte voor persoonlijke ontwikkeling;
●       Een marktconform salaris;
●       Werktijden zijn bespreekbaar
●       Korting op de Loop.a life collectie;
●       Goede pensioenregeling;
●       Een uitdagende functie voor langere tijd met uitzicht op een vast contract;

Wil je helpen de wereld mooier te maken? Solliciteer dan direct! Voor meer informatie: ellen@brightloops.nl of bel: 06-21577268.

Ellen Mensink's picture #CircularCity
Ellen Mensink, Circulair yarns , posted

Gezocht Webshop Manager - Online Marketeer - Loop.a life (Circulair Fashion & Lifestyle merk)

Featured image

Wij zoeken een Webshop Manager – Online Marketeer - die ons merk kan laten groeien. Iemand met minimaal 2 à 4 jaar ervaring in beheer en optimalisatie van onze website en die breed bekend is met social media en e-commerce: google analyses uitvoert, de customer journey en seo op de website optimaliseert, e-mail flows inricht, portals aansluit en google & social media advertenties optimaliseert.

Ben jij een online marketeer met een flinke drive en vind jij duurzame mode een must? Wil je werken in een start-up omgeving met veel ambitie? Ben jij op zoek naar een nieuwe uitdaging? Dan ben jij de marketeer die wij zoeken. Lees snel verder!

Brightloops BV is een start-up gevestigd in Amsterdam gericht op duurzame mode en textiel. Wij werken met een jong & divers team en wij zijn koploper op het gebied van recycling & circulair textiel. Wij maken van lokale textiel reststromen van de consument nieuwe vezels, garens en prachtige breiproducten. Ofwel van een oude trui en gloednieuwe trui. Wij besparen per trui duizenden liters water en gebruiken geen verfstoffen, super duurzaam dus! Wij hebben ons eigen merk genaamd Loop.a life. De Loop.a life collectie is gemaakt van 100% gerecycled textiel.

Jouw rol  - ervaring
Als Webshop Manager en Online Marketeer zorg jij voor de groei van de webshop en e-commerce activiteiten van Loop.a life. Je bent verantwoordelijk voor het optimaal inrichten en online verkopen van onze collectie via de webshop, social media kanalen affiliate partners, fashion portalen. Je bent dagelijks bezig met het optimaliseren van de webshop voor sales acties of campagnes, customer journey en conversie van de website en het analyseren en rapporteren van webshop en social media. data. Je hebt kennis en ervaring met wordpress en shopify, woocommerce, mailchimp, google analytics.

We zoeken een enthousiaste persoonlijkheid die stevig in zijn/haar schoenen staat, snapt wat er nodig is om een merk te bouwen en ervaring heeft.

Wie zoeken wij?

  • Je hebt HBO/WO werk- en denkniveau;
  • Minimaal 2-4 jr relevante werkervaring binnen een online retail/ e-commerce omgeving;
  • Je hebt een brede interesse in e-commerce en fashion en bent op de hoogte van de laatste trends/ontwikkelingen binnen het vakgebied;
  • Je hebt een commerciële instelling en wilt altijd het beste resultaat behalen;
  • Je bent flexibel, zelfstandig en georganiseerd;
  • Je beheerst de Nederlandse (native) en Engelse taal uitstekend en kunt pakkende teksten schrijven;
  • Je woont in omgeving Amsterdam of direct omgeving

What's in it for you?

  • Een uitdagende functie voor langere tijd;
  • Werken in een gedreven en enthousiast jong en divers team;
  • Een marktconform salaris, met ruimte om vanuit eigen   resultaten te groeien;
  • Het verschil maken door mee te werken aan een duurzame wereld;
  • Afwisselende functie met ruimte voor persoonlijke ontwikkeling;

Ben jij klaar voor een nieuwe uitdaging, wil je helpen de wereld mooier te maken en wil je graag een inspirerende, duurzame en creatieve baan? Solliciteer dan voor 15 april – motivatiebrief + cv + referenties! Sollicitatierondes zullen plaats vinden op:

  • Dinsdagochtend 19 april 09:00-11:00 uur
  • Woensdagmiddag 20 april 12:00-14:00 uur

Voor meer informatie: ellen@brightloops.nl of bel Ineke: 06-20629522

Ellen Mensink's picture #CircularCity
Ellen Mensink, Circulair yarns , posted

Gezocht: Marketing Communicatie Professional - Loop.a life (Circulair Fashion & Lifestyle merk)

Featured image

Wij zoeken een Marketing Communicatie Professional die het merk Loop.a life kan laten groeien. Je bent in deze functie verantwoordelijk voor de content creatie en de organisatie van de marketingactiviteiten van Loop.a life. En eerste contactpersoon voor de uitvoering van de plannen van het merk, voor zowel de online als offline. Dit betekent dat je een medior to senior allround marketeer bent in de groei van je carrière, die snapt wat het is om een merk te bouwen en hands on kan meewerken aan alle marketingactiviteiten van Loop.a life: online campagnes, events, foto shoots, print, pers, aansturing social-media bureau.

Brightloops is gevestigd in Amsterdam en is koploper op het gebied van circulair textiel. Wij maken van afgedankte kleding nieuwe vezels, garens en een eigen knitwear collectie voor mannen & vrouwen, genaamd Loop.a life. Dutch design met grondstoffen van Hollandse bodem. Wij werken in een volledige closed loop in Nederland en Europa. Omdat wij zowel lokale materialen als kleuren hergebruiken produceren wij zonder water en verfstoffen, super duurzaam dus. Wij zijn de eerste in Nederland die een 100% circulair knitwear collectie op de markt hebben gebracht van reststromen van de consument. We hebben onze eigen webshop en verkopen aan retailers. We produceren tevens voor andere merken om van gebruikt Nederlands textiel nieuwe items te maken binnen hun collectie. Onze ambitie is de transitie naar een circulaire fashion & textielketen te versnellen EN de duurzaamste trui van onze planeet te verkopen. Het bedrijf zit in de fase van start-up naar scale-up fase en zoekt een senior Marketing Communicatie Professional die Loop.a life groot gaat maken.

Taken en verantwoordelijkheden

  • Online content creatie en aansturing;
  • Campagnes voorbereiden en begeleiden;
  • Foto-shoots voorbereiden en begeleiden;
  • Events en beurzen organiseren;
  • Contact met social mediabureau onderhouden;
  • PR- pers benaderen en contacten onderhouden;

Wat wij bieden

  • Een aantrekkelijk spin in het web- marketingfunctie bij een uitdaging impactmerk;
  • Werken met een jong en divers, ambitieus team in een innovatieve werkomgeving met heel veel werkplezier!
  • Werken in een impact scale-up die frontrunner is en waar JIJ het verschil kunt maken in het veranderen van de fashion & textiel sector naar een duurzame en circulaire industrie;

Wat wij vragen

  • HBO - werk- en denkniveau;
  • Minimaal 2 tot 4 jaar ervaring als - allround, branding/content - marketeer in de   fashion sector;
  • High potentiaal - iemand die kan en wil groeien, ambitieus & eager om resultaten te behalen;
  • Snel van begrip, kan plannen vertalen naar realisatie, organisatorisch sterk is en in staat om overzicht te houden;
  • Aantoonbare ervaring met content creatie – zowel in beeld en tekst;
  • Aantoonbare ervaring met online marketing en e-commerce;
  • Kunnen werken met In design en ervaring met website software zoals Wordpress en Shopify;
  • Hands-on mentaliteit en bereid om met de voeten in de modder te staan;
  • Positief, eerlijk & open en oplossingsgericht;
  • Sterke affiniteit met duurzaamheid.

Ben jij klaar voor een nieuwe uitdaging, wil je helpen de wereld mooier te maken en wil je graag een inspirerende, duurzame en creatieve baan? Solliciteer dan voor 15 april met cv. Sollicitatierondes zullen plaats vinden op:

  • Dinsdagochtend 19 april 09:00-11:00 uur
  • Woensdagmiddag 20 april 12:00-14:00 uur
    Voor meer informatie: ellen@brightloops.nl of bel Ineke: 06-20629522
Ellen Mensink's picture #CircularCity
Anne-Ro Klevant Groen, Marketing and Communications director at Fashion for Good Museum, posted

Clothes Swap @ Fashion for Good museum

Featured image

The Fashion for Good Clothes Swap is making its comeback!

On the 7th of April 2022, Fashion for Good is organising a Clothes Swap at the Fashion for Good Museum. An easy and fun way to refresh your wardrobe with new (second hand) items and also a perfect way of giving your unworn items a new home. Good for you, the planet and your wallet!

Want to join?
Do you have any clothes you’re not wearing anymore? Those items that have been stuck in the back of your wardrobe for ages and never make the cut? Perfect clothing pieces to swap!

Collect your items and hand them in at the Fashion for Good Museum (Rokin 102, Amsterdam) before April 6 (daily between 11 am - 5 pm, please note: the museum is not open on Tuesdays!). You will receive special tokens for the items you bring in, which you can then use on April 7th, during the Clothes Swap, to “buy” your new items.

Clothes Swap rules:

  • You can hand in a maximum of 5 items per person
  • A yellow token is worth 1 point (fast fashion brands), the blue token is worth 2 points (mid end brands), the red token is worth 3 points (high end brands)
  • Underwear and swimwear are not accepted
  • Clothes must be clean and washed
  • Torn or worn out clothing will not be accepted

Be quick! There is a limited amount of tickets available

Want to become part of the Good Fashion Movement and contribute to a more sustainable fashion industry, visit the world's first museum for sustainable fashion innovation at the Rokin 102 in Amsterdam to learn what you can do to contribute or keep an eye  on our calendar for more sustainable fashion related events!

Masterclass / workshop on Apr 7th
Isis Woutersen, posted

Community Meetup #6 GreenDeal Circulair Textiel

Featured image

Noteer je 19 april vast in je agenda?
We organiseren dan ‘Community Meetup #6 GreenDeal Circulair Textiel’. We doen dit tijdens het REFLOW eindevent ’s avonds in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam.

Tijdens dit eindevent presenteert Amsterdam de resultaten van de REFLOW-pilot waarin gewerkt is aan verduurzaming en circulair maken van textielgebruik; van de DENIM-deal tot het circulair inkopen van zorgschorten en van de stadsgarderobe tot de stadspasactie voor kledingreparatie. Die avond is een mix van professionals met iedereen die geïnteresseerd is in een duurzame en circulaire kleding- en textielketen.

Dé plek voor de Green Deal Circulair Textiel community om samen te komen! De plenaire aftrap is om 19:00 uur.

Achtergrondinformatie

De Green Deal Circulair Textiel richt zich op de innovatieve en vernieuwende manieren voor het sluiten van de keten. De GreenDeal is een consortium van bedrijven, overheden en kennisinstellingen die intenties hebben ondertekend voor de transitie naar een circulaire economie. De partners werken aan verschillende initiatieven. De Board pakt hierin een regisserende rol. In 2022 ligt de nadruk op het versterken van het ecosysteem en het fundament voor het uitbouwen en opschalen van circulaire activiteiten. Met de key partners ontwikkelen en implementeren we met netwerk sturing de organisatorische structuur van de GreenDeal, ondersteunen we (nieuwe) regionale consortia rond het recyclen van niet-herbuikbaar textiel en bouwen we aan waardevolle samenwerkingen met vernieuwende en innovatieve partijen die bijdragen aan dezelfde doelen en het ecosysteem.

Lees hier meer.

Isis Woutersen's picture Meet-up on Apr 19th
Dimitri Bak, Strategic Communication Advisor at City of Amsterdam, posted

Monitor Amsterdam Circulair

Featured image

In Amsterdam praten we steeds meer over het circulair maken van materiaalstromen. Maar om welke materialen en aantallen gaat het nu eigenlijk? Hoe bewegen ze door Amsterdam en welke impact hebben ze op het milieu?

Wethouder Marieke van Doorninck en Rene Koop, programmamanager CE bij Gemeente Amsterdam, delen de inzichten uit de Monitor Amsterdam Circulair. Een monitor – tot stand gekomen in samenwerking met CBS, geoFluxus en TNO – die laat zien hoe materiaalstromen zich door de regio Groot-Amsterdam bewegen. Van import en productie tot consumptie, recycling en verlies. Dankzij de Monitor Amsterdam Circulair weten we hoeveel materiaal er in onze stad rondgaat en wat daarvan de ecologische impact is. De inzichten die we daar uithalen stellen ons in staat om nog betere keuzes te maken in het belang van de circulaire economie.

Benieuwd hoe de monitor werkt? Waarom het een belangrijke asset is voor onze stad? En hoe jouw organisatie een bijdrage kan leveren? Meld je dan aan voor het online event op vrijdag 11 februari tussen 10.00 en 12.00 uur vanuit de studio in Circl.

Met o.a. de volgende sprekers: Marieke Van Doorninck (wethouder Ruimtelijke Ontwikkeling en Duurzaamheid), Rene Koop (programmamanager circulaire economie Gemeente Amsterdam), Arnout Sabbe (Data-expert Geofluxus en AMS Institute), Robert Koolen (directeur duurzaamheid Heijmans) en Nathan de Groot als dagvoorzitter.

Dimitri Bak's picture Online event on Feb 11th
Jantien van der Laan, Marketing Manager Amsterdam Impact at Gemeente Amsterdam, posted

Boost je Buurt | Challenge voor impact ondernemers | Meld je aan!

Featured image

Ben jij een Amsterdamse ondernemer met impact? Doe dan mee aan de buurtchallenge Boost je Buurt!

Voor Boost je Buurt selecteren Amsterdam Impact en Impact Hub Amsterdam per stadsdeel of stadsgebied 3 à 4 (startende) impact ondernemers die werken aan de maatschappelijke uitdagingen in de stad.

Deze 24 tot 32 ondernemers uit Centrum, Nieuw-West, West, Noord, Oost, Zuidoost, Zuid en stadsgebied Weesp winnen een ondernemersprogramma ter waarde van €2.500,- en maken kans op een aanvullend ontwikkelbudget van €2.500,-, €5.000,- of €7.500,-. Tijdens de finale op 30 juni worden er drie juryprijzen én drie publieksprijzen uitgereikt.

De Boost je Buurt inschrijving start op 10 januari. De deadline voor het aanmelden voor Boost je Buurt is 25 februari 23.59 uur.

Meer informatie en aanmelden kan via amsterdam.nl/boost-je-buurt.

Jantien van der Laan's picture #CircularCity
Caroline Beelen, Community Manager GO!-NH at GO!-NH, posted

Masterclass Impact Business Modelling 

Featured image

Op confronterende, inspirerende en energieke wijze ondervinden deelnemende bedrijven wat de uitdagingen en kansen zijn van vernieuwende businessmodellen met maatschappelijke en ecologische impact. De wereldwijde economie en maatschappij is in transitie en wij hebben hierin een rol te spelen. Maar hoe is de vraag…  Met praktische cases wordt duidelijk wat er daadwerkelijk nodig is voor de duurzame groei van een bedrijf en vergroten van de impact op de wereld.
De workshopleider is Nick Stevens.

15.00u - 17.00u
Aanmelden kan via https://go-nh.nl/agenda/

Caroline Beelen's picture Masterclass / workshop on Feb 8th
Caroline Beelen, Community Manager GO!-NH at GO!-NH, posted

Masterclass Growth Mindset / Scale-Up DNA

Featured image

Deze Masterclass is voor startups en innovatieve MKB-bedrijven die zich met hun baanbrekende innovaties in de groeifase bevinden. Zij hebben al tractie door omzet uit klanten en/of pilots. Ondernemers maken kennis met de succesvoorwaarden voor groei. Denk hierbij aan focus op herhaalbaarheid en schaalbaarheid van product/service, businessmodel, team, infrastructuur, verkoop en organisatie.

15:00 – 16:30
Aanmelden kan via https://go-nh.nl/agenda/

Caroline Beelen's picture Masterclass / workshop on Jan 31st
Henrike Slob, Marketing Communications Lead at Impact Hub Amsterdam, posted

CIRCO TEXTILE TRACK

Featured image

Ben jij ondernemer in de textielbranche en benieuwd naar circulaire business kansen voor jouw bedrijf?

In februari 2022 organiseert de CIRCO HUB Noord-Holland een track omtrent textiel hergebruik & recycling waarin je onder begeleiding concrete stappen zet in het (her)ontwikkelen van nieuwe, circulaire producten, diensten of businessmodellen.

Meer weten en circulaire kansen ontdekken? Neem dan snel een kijkje en meld je aan voor deze driedaagse CIRCO Track.

CIRCO Hub Noord-Holland bestaat uit Impact Hub Amsterdam, Noorderwind, Stichting Circulair West en Natuur en Milieufederatie Noord-Holland en draagt bij aan het verspreiden van kennis over circulair ontwerpen en ondernemen. Door het aanbieden van verschillende CIRCO Tracks helpen we MKB in diverse sectoren om nieuwe circulaire ondernemingskansen te ontwikkelen.

Henrike Slob's picture #CircularCity
Henrike Slob, Marketing Communications Lead at Impact Hub Amsterdam, posted

Demo Day - No Waste Challenge

Featured image

You're invited the No Waste Challenge 2021 Demo Day organized by What Design Can Do & Impact Hub Amsterdam!

About this event

We are very delighted to invite you to the Demo Day of the No Waste Challenge 2021, taking place on: Thursday 10th of February at 16:00 CET, organized by What Design Can Do and Impact Hub Amsterdam.

After taking part in the half-year Development Programme, 16 winning teams of the No Waste Challenge will present their project, business case, their ambitions and their biggest needs moving forward, such as funding to scale-up, strategic partners, launching customers and specific expertise.

Get to meet these amazing creative entrepreneurs and enter in conversations with them in different breakouts. We promise you, you’ll leave the digital space inspired and engaged!

RESERVE YOUR (ONLINE) SPOT HERE!

The No Waste Challenge called on creative entrepreneurs and designers all over the world to submit innovative, design driven solutions to the catastrophic waste issues the world is facing. From the more than 1400 entries, an international jury of design and climate experts selected the most professional, promising creative startups that submitted the most impactful and feasible design driven innovations to join the challenge’s development programme.

Henrike Slob's picture Online event on Feb 10th
Amsterdam Smart City, Connector of opportunities at Amsterdam Smart City, posted

Meet the members of Amsterdam Smart City! Anne-Ro Klevant Groen: ‘It’s very rewarding to work on a solution with Fashion for Good’

Featured image

Anne-Ro Klevant Groen is Marketing and Communications Director at Fashion for Good, a platform that connects established fashion brands with startups.

“Ever since I was a little girl, fashion has been my passion. But I also know that the fashion industry has a large, negative impact on people and our environment. We need to transform our current take-make-waste model into a circular fashion system. For me, it is very rewarding to work on solutions via Fashion for Good.

We connect sustainable and innovative startups to corporate fashion companies and manufacturers such as Adidas and C&A. Many startups have fantastic ideas for more sustainable fashion, but they don’t yet have the network or financial resources to connect with large companies. Others want to know more about intellectual property or marketing. Our mentors help these startups with tailor-made programs based on their maturity.

Corporations invest in us to help us do our jobs, but they also dedicate teams and time to our programmes. We help them with impact assessments so they can see where they will be most effective, and then we connect them to the startups that fit their goals. C&A, for example, was part of a pilot that used blockchain technology to improve transparency in the organic cotton industry. The technology helps trace the origin of organic cotton, similar to what is already being done with coffee and cocoa. Tommy Hilfiger has collaborated with a startup that makes vegan leather from the pectin in apples. We are also starting our own foundational pilot projects, including one with chemical recycling and another that’s working on developing circular polybags for clothes, such as the bags that are wrapped around our clothing when we order from webshops.”

The Amsterdam ecosystem
“Amsterdam offers us plenty of opportunities. It is a very creative city and home to many of the large fashion house’s headquarters. There’s also a good startup and investment climate. We have a co-working space in the heart of Amsterdam for innovative, sustainable fashion startups and freelancers. It’s a large open space where individuals or companies can rent desks and connect to other members of the Dutch circular fashion ecosystem. We always have some space available, so feel free to contact us if you want to be part of our network.

We are also working on an education program for MBO schools to ensure that the fashion industry’s future workforce understands the need to get rid of that take-make-waste model.

For consumers, we have the Fashion for Good Museum on the Rokin in Amsterdam, where we want to educate visitors so they can make better fashion choices. The museum industry is still fairly new to us, and we would like to get in touch with parties that can help us reach more people. Ultimately, it is consumers who either have to buy less or get to know more about the sustainable apparel our partners are developing, make better decisions and demand a better product.

We publish what we learn about sustainable clothing and textiles in our website’s Resource Library. It’s accessible to everyone—free of charge—so startups don’t have to waste valuable time reinventing the wheel. By working together better, we work more efficiently and can accelerate our transformation to a circular fashion system.”

If you’d like to get in touch with Anne-Ro, you can find her on this platform.

This interview is part of the series 'Meet the Members of Amsterdam Smart City'. In the next weeks we will introduce more members of this community to you. Would you like show up in the series? Drop us a message!

Interview and article by Mirjam Streefkerk

Amsterdam Smart City's picture #CircularCity
Jasmyn Mazloum, Communicatie at Gemeente Almere, posted

Circulair ondernemen voor het MBK / Blunder Breakfast Almere

Featured image

BLUNDER BREAKFAST - Circulaire ondernemers uit Almere geven je concrete voorbeelden van hoe circulair ondernemen er uit kan zien en vertellen over de dingen waar zij tegenaan zijn gelopen.

Na een eerste editie eerder dit jaar, gaan we verder met een tweede reeks workshops over circulair ondernemen. In de eerste sessie horen we de verhalen van Almeerse ondernemers die hun blunders en successen met ons delen. Welke keuzes hebben zij gemaakt en wat zouden zij anders hebben gedaan?

Wat kun je verwachten?
•    Een informele bijeenkomst met leuke verhalen en leerzame ervaringen uit het Almeerse duurzame bedrijfsleven
•    Netwerken met andere Almeerse ondernemers
•    Leuke start van een boeiende reeks onder het genot van een kopje koffie en zoete broodjes om je dag mee te beginnen!

De Blunder Breakfast  is onderdeel van een reeks bijeenkomsten, georganiseerd door Van Loof in opdracht van de Gemeente Almere. Deze bijeenkomst is op woensdag 22 september en duurt van 10:00 tot 12:00, in het World Trade Center in Almere. Het adres is P.J. Oudweg 4, 1314 CH, Almere. Het WTC ligt naast het station en is daarom makkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer, er zijn ook diverse parkeergarages in de buurt.

Zien we je daar? Meld je aan of lees meer via de link!

Jasmyn Mazloum's picture Masterclass / workshop on Sep 22nd
Henrike Slob, Marketing Communications Lead at Impact Hub Amsterdam, posted

CIRCO | Call for partners

Featured image

Impact Hub Amsterdam is officieel CIRCO Hub van Noord-Holland. Dit betekent dat wij CIRCO Tracks voor MKB’ers gaan organiseren om innovatie binnen diverse circulaire thema’s te versnellen.

Heb jij een suggestie voor een goed thema of onderwerp? Dan komen we graag met jou in contact! Denk aan producten in bijvoorbeeld sectoren als bouw, textiel, plastics en voedsel.

Wil jij voor jouw bedrijf en/of branche een stappenplan en nieuwe visie omtrent circulaire ondernemingskansen ontwikkelen? Neem contact op.

Meer informatie over CIRCO en contactgegevens vind je op onze website > https://bit.ly/CIRCOhub

Circo Hub Noord-Holland is een initiatief van Impact Hub Amsterdam, Circulair WestNoorderwind en Natuur en Milieufederatie Noord-Holland.

Henrike Slob's picture #CircularCity