#Textiles & fashion
News

Topic within Circular City
Beth Njeri, Digital Communications Manager at Metabolic, posted

Unlocking circular innovation: Launch of the Circular Innovation Collective program guide

Featured image

Exciting news! We're happy to announce the launch of the Circular Innovation Collective program guide!

Launched during the #WeekofCircularEconomy2024, the guide is a practical roadmap for local governments to foster circular innovation within their cities and regions.

Gathering insights from its first pilot program in the Metropolitan Region Amsterdam, the guide offers practical and comprehensive instructions for scoping out, designing, and executing local innovation programs. Here’s what Egon van Wees from Amsterdam Impact said about the program:

"To transition to an impact economy we need to radically change our approach. We need to work with front runners and entrepreneurs that tackle societal challenges and influence the broader ecosystem. With the CIC approach you can do just that.” - Egon Van Wees, Program Coordinator, Amsterdam Impact (CIC program Funder).

Wanting to empower other cities and regions across Europe, the CIC is sharing its FREE program guide to accelerate the transition to the new circular economy.

Download the guide in the link below

The Circular Innovation Collective is a consortium of impact-driven organizations initiated by Metabolic, Impact Hub Amsterdam, and Bankers without Boundaries. With the support of the City of Amsterdam (Amsterdam Impact), The DOEN Foundation, and Goldschmeding Foundation, this initiative specifically targeted achieving 70% circular textiles in the Metropolitan Region Amsterdam by 2030. Demonstrating the potential for impactful change, CIC is now dedicated to sharing its knowledge, experience, and strategies in an open-source manner.

#circularinnovationcollective #circularcities #ventures

Beth Njeri's picture #CircularCity
Catalina Iorga, Content Lead at Amsterdam Impact (City of Amsterdam) , posted

Join SEWF23 week (9-13 October) in Amsterdam

Featured image

The Social Enterprise World Forum (SEWF) is a global annual flagship event that brings together social entrepreneurs, policymakers, investors, academics and other impact-led professionals to strengthen impact entrepreneurship and encourage systemic change.

This year, the main event takes place in Amsterdam Noord and online and is co-hosted by Amsterdam Impact, the City of Amsterdam’s impact entrepreneurship initiative, and Social Enterprise NL.

Here’s what you can look forward to during SEWF23 week.

Catalina Iorga's picture #CircularCity
Lilja Albers, Sales & Office Assistant at New Optimist, posted

Statiegeld op kleding: Modemerk New Optimist luidt een mode-industrie in zonder afval.

Featured image

Amsterdam, 10 augustus - Op woensdag 13 september is het zo ver: met de oprichting van stichting N.E.W. (Never Ever Waste) zet New Optimist de revolutionaire stap naar statiegeld op kleding. Het statiegeldsysteem maakt 100% circulariteit mogelijk en geeft de consument de touwtjes in handen om te zorgen dat zijn of haar favoriete kledingstuk uiteindelijk weer onderdeel wordt van de mode-circle of life. New Optimist maakt het systeem toegankelijk voor andere modemerken in de nabije toekomst. Kleding hoeft nooit meer te eindigen als afval.

In de afgelopen 20 jaar verdrievoudigde de hoeveelheid afgedankte kleding in Europa van 550 duizend ton naar bijna 1,7 miljoen ton textiel, presenteert het rapport a EU-milieua-gentschap EEA begin 2023. Wat blijkt? 87% van dit afgedankte textiel, wordt vandaag de dag nog steeds geëxporteerd naar Azië en Afrika. Het merendeel belandt op stortplaatsen of informele afvalstromen.

Uit recent onderzoek verricht door Changing Marketing Foundation, wordt geconcludeerd dat Greenwashing nog altijd rijkelijk aanwezig is. Kledingstukken die netjes door de consument werden ingeleverd voor recycling bij verschillende merken, werden middels geplaatste Apple Airtags gevolgd. Het blijkt dat driekwart werd verbrand, opgeslagen in magazijnen of verscheept naar arme landen.

Volgens de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid (UPV) voor textiel zijn kledingproducenten in Nederland vanaf 1 juli 2023 verantwoordelijk voor de textielproducten wanneer zij afval zijn geworden en moeten het afvalbeheer van deze producten organiseren. EU-milieu-agentschap EEA noemt de verschuiving van inzamelingsverantwoordelijkheid een risico. Door onverantwoorde inzamelprocessen in een aanzienlijk deel van de mode-industrie,
kan het exportvolume van afgedankte kleding alleen maar verder toenemen.

Stichting N.E.W. (Never Ever Waste)

Stichting N.E.W. is een initiatief van New Optimist, welke de statiegeld gelden beheert voor alle kledingmerken die deelnemen aan dit statiegeldsysteem. New Optimist roept andere duurzame kledingmerken op zich aan te sluiten bij Stichting N.E.W., en statiegeld in te zetten om kleding die ze op de markt brengen circulair te maken.
Om de steeds maar groeiende textiel afvalberg tegen te gaan, introduceert New Optimist Stichting N.E.W. (Never Ever Waste): het eerste statiegeld platform voor kleding. Dit nieuwe systeem garandeert dat jouw kleding wordt gerecycled en dat je het hele proces tot aan recycling kan volgen. Met een kledingstuk met statiegeld maak je de mode cirkel 100% circulair en laat je aan iedereen zien dat kleding niet als afval hoeft te eindigen.

Candour.Digital

New Optimist, pionier in het veranderen van de mode-industrie, heeft dit digitale statiegeldsysteem ontwikkeld, in samenwerking met Cadour.Digital voor Stichting N.E.W.
Candour.Digital is een IT-startup die zich richt op digitale product paspoorten. Door slim gebruik van QR-codes en blockchain technologie, kunnen individuele kleding stukken in de hele levensloop gevolgd worden.

Geen circulariteit zonder jou!

Hoe werkt het statiegeldsysteem?

1. Productaanschaf
Bij aankoop van een New Optimist kledingstuk met statiegeld wordt er een klein bedrag extra berekend.  Het statiegeld varieert tussen de €2.5 en €10, afhankelijk van de prijs van het kledingstuk. Op de hangtag van het kledingstuk is zichtbaar hoeveel statiegeld op het kledingstuk zit. Je kan dit ook zien door het QR label te scannen

2. Items retourneren
Wanneer het artikel niet meer gedragen wordt,
kan het kledingstuk worden ingeleverd om het een tweede leven te geven. Dit kan bij aangesloten winkels of met een retour procedure via New Optimist.

3. Een nieuw leven
Het maakt niet uit in welke staat het item is. New Optimist bekijkt of het nog tweedehands verkocht kan worden (ook dat kan gevolgd worden via de QR-code), maar uiteindelijk wordt de kleding vervezeld en verwerkt tot nieuwe garen.  Niks gaat verloren. 100% circulair!
Via de QR-code kan circulaire route van elk kledingstuk worden gevolgd.

YES statiegeld. NO textile waste!

New Optimist

Voor New Optimist is circulariteit, naast lokaal en sociaal ondernemerschap, al vanaf de oprichting in 2020 bepalend. De mode van New Optimist is ontworpen voor circulariteit:
het merk zorgt ervoor dat elk kledingstuk voor 100 procent gerecycled kan worden. Om mode echt 100% circulair te maken, introduceert New Optimist het eerste statiegeld platform voor kleding. Dit nieuwe systeem, dat ontwikkeld is samen met Candour.Digital, garandeert dat jouw kleding wordt gerecycled en dat je het hele proces tot aan recycling kan volgen.

Meer informatie:

Xander Slager, +31 6 29082052, xander@newoptimist.nl
Nelleke Wegdam, +31 6 12261779, nelleke@newoptimist.nl

www.newoptimist.nl

Lilja Albers's picture #CircularCity
Erik Lückers, PR and impact at Amsterdam Economic Board, posted

Zo maken we de kledingindustrie duurzamer

Featured image

De kledingindustrie is één van de meest vervuilende industrieën op aarde. Het grootste probleem is dat er simpelweg te veel kleding geproduceerd wordt. Hierdoor wordt niet alles gedragen en dragen mensen hun kleding vaak maar een relatief korte tijd. Om kleding een langer leven te geven, is het United Repair Centre (URC) opgericht. Hoe werkt het URC? En wat gaat dit opleveren?

In de podcastserie BoardCast praten we met koplopers uit ons netwerk over de belangrijkste thema’s die de Amsterdamse Metropool bezighouden. Deze aflevering van BoardCast gaan we in op de vraag: Hoe maken we de kledingindustrie duurzamer?
Podcasthost Eline Ronner gaat op zoek naar antwoorden met:

  • Thami Schweichler, CEO United Repair Centre en mede-oprichter van Makers Unite
  • Willem Swager, Director Finance & Operations EMEA bij Patagonia
  • Claire Teurlings, Lead Circulaire Economie bij Amsterdam Economic Board

Meer weten?

We praten onder meer over het United Repair Centre en de activiteiten die Patagonia onderneemt om de kledingindustrie te verduurzamen. Lees ook over hoe Amsterdam Economic Board heeft meegewerkt aan de totstandkoming van het United Repair Centre.

Beluister meer

Beluister ook onze podcast voor innovatieve ideeën en oplossingen over slimmer investeren in talent en lees meer over wat je van deze aflevering kunt verwachten.

Erik Lückers's picture #CircularCity
NEMO Science Museum, posted

Donderdagavond in De Studio van NEMO

Featured image

Om de week op donderdagavond organiseert NEMO een extra activiteit in De Studio. Speciaal voor volwassenen. De workshops, lezingen en dialogen gaan over energie en klimaat en sluiten aan bij het thema van de tentoonstelling Energy Junkies. Voorafgaand aan de activiteiten kun je de tentoonstelling bezoeken.

Geplande activiteiten

13 oktober 2022 - Inspiratiesessie - Eerste hulp bij klimaatstress
Na twee zomers kamperen in je tentje in Nederland wil je eindelijk weer eens op een verre vliegvakantie. Maar je schaamt je om het aan anderen te vertellen. Wil je lang douchen, maar vindt jouw partner dat niet goed voor het milieu? Twijfel jij ook weleens aan wat je nou echt kan doen voor een beter klimaat en ben je daar soms gestrest over? Of valt het in jouw ogen allemaal wel mee? In de inspiratiesessie Eerste hulp bij klimaatstress gaan we in gesprek over persoonlijke ervaringen met klimaatverandering. Houd je hoofd koel en ontdek samen met klimaatpsycholoog Jeanine Pothuizen hoe je het beste omgaat met emoties rondom het klimaat. Lees meer en reserveer tickets.

27 oktober 2022 - Lezing - Een hoopvolle toekomst
Klimaatverandering is de grootste bedreiging van het leven op aarde. Het is dan ook logisch dat de gevolgen soms zorgen voor een pessimistisch gevoel. En hoe meer je je in het onderwerp verdiept, des te sterker dat gevoel kan worden. In deze lezing legt cultuursocioloog Ruben Jacobs uit hoe we zover zijn gekomen en waar onze verantwoordelijkheid ligt. Maar hij vertelt vooral over hoop in tijden van klimaatverandering en welk verhaal we onze kinderen straks kunnen vertellen. Lees meer en reserveer tickets.

10 november 2022 - Stand up comedy - Comedy for Climate
Klimaatopwarming is niet het meest grappige onderwerp. Toch proberen we daar door middel van een stand-up comedy avond voor één keer verandering in te brengen. Waarbij we lachen om onszelf en het klimaat. Met alleen een microfoon zetten de comedians van Het Comedyhuis zware klimaatonderwerpen om in luchtige grappen. Een lekker avondje lachen dus. Want lachen is gezond! Om daarna met goede moed en op volle kracht te werken aan de oplossing. Lees meer en reserveer tickets.

24 november 2022 - Kledingruil - Swap till you Drop
Je kent het vast wel: je kledingkast puilt uit en toch heb je niets om aan te trekken. Vaak kun je anderen blij maken met jouw kleren – en anderen jou. Dus verzamel de kleding die jij niet meer draagt en kom naar de kledingruil in De Studio van NEMO. Onder het genot van een drankje ruil je de leukste jurken, truien en shirts. Goed voor je garderobe, én voor het klimaat. Lees meer en reserveer tickets.

Tickets

Voor een bezoek aan een activiteit op donderdagavond reserveer je een apart ticket. De toegangsprijs is: € 7,50. Het programma is inclusief een bezoek aan de tentoonstelling Energy Junkies. Reserveer hier je ticket.

Locatie en tijd

De activiteiten starten om 20.00 uur. Voorafgaand kun je vanaf 19.00 uur de tentoonstelling Energy Junkies bezoeken.

Adres: Kattenburgerstraat 5, gebouw 027A in Amsterdam. Volg de bordjes vanaf de hoofdingang aan de Kattenburgerstraat.

De Studio van NEMO

De Studio is een extra locatie van NEMO Science Museum op het Marineterrein in Amsterdam. De programmering in De Studio is speciaal voor volwassenen.

Winactie vrijkaarten NEMO De Studio

Wil jij weten hoe je het beste omgaat met emoties rondom het klimaat? Wil jij een avondje lachen om jezelf en het klimaat? Of heb jij kleding die je niet meer draagt die je wilt ruilen? Laat het ons weten in de comments, en wie weet win jij twee gratis tickets voor een donderdagavond naar keuze in NEMO De Studio.

NEMO Science Museum's picture #CircularCity
Amsterdam Smart City, Connector of opportunities at Amsterdam Smart City, posted

Meet the members of Amsterdam Smart City! Anne-Ro Klevant Groen: ‘It’s very rewarding to work on a solution with Fashion for Good’

Featured image

Anne-Ro Klevant Groen is Marketing and Communications Director at Fashion for Good, a platform that connects established fashion brands with startups.

“Ever since I was a little girl, fashion has been my passion. But I also know that the fashion industry has a large, negative impact on people and our environment. We need to transform our current take-make-waste model into a circular fashion system. For me, it is very rewarding to work on solutions via Fashion for Good.

We connect sustainable and innovative startups to corporate fashion companies and manufacturers such as Adidas and C&A. Many startups have fantastic ideas for more sustainable fashion, but they don’t yet have the network or financial resources to connect with large companies. Others want to know more about intellectual property or marketing. Our mentors help these startups with tailor-made programs based on their maturity.

Corporations invest in us to help us do our jobs, but they also dedicate teams and time to our programmes. We help them with impact assessments so they can see where they will be most effective, and then we connect them to the startups that fit their goals. C&A, for example, was part of a pilot that used blockchain technology to improve transparency in the organic cotton industry. The technology helps trace the origin of organic cotton, similar to what is already being done with coffee and cocoa. Tommy Hilfiger has collaborated with a startup that makes vegan leather from the pectin in apples. We are also starting our own foundational pilot projects, including one with chemical recycling and another that’s working on developing circular polybags for clothes, such as the bags that are wrapped around our clothing when we order from webshops.”

The Amsterdam ecosystem
“Amsterdam offers us plenty of opportunities. It is a very creative city and home to many of the large fashion house’s headquarters. There’s also a good startup and investment climate. We have a co-working space in the heart of Amsterdam for innovative, sustainable fashion startups and freelancers. It’s a large open space where individuals or companies can rent desks and connect to other members of the Dutch circular fashion ecosystem. We always have some space available, so feel free to contact us if you want to be part of our network.

We are also working on an education program for MBO schools to ensure that the fashion industry’s future workforce understands the need to get rid of that take-make-waste model.

For consumers, we have the Fashion for Good Museum on the Rokin in Amsterdam, where we want to educate visitors so they can make better fashion choices. The museum industry is still fairly new to us, and we would like to get in touch with parties that can help us reach more people. Ultimately, it is consumers who either have to buy less or get to know more about the sustainable apparel our partners are developing, make better decisions and demand a better product.

We publish what we learn about sustainable clothing and textiles in our website’s Resource Library. It’s accessible to everyone—free of charge—so startups don’t have to waste valuable time reinventing the wheel. By working together better, we work more efficiently and can accelerate our transformation to a circular fashion system.”

If you’d like to get in touch with Anne-Ro, you can find her on this platform.

This interview is part of the series 'Meet the Members of Amsterdam Smart City'. In the next weeks we will introduce more members of this community to you. Would you like show up in the series? Drop us a message!

Interview and article by Mirjam Streefkerk

Amsterdam Smart City's picture #CircularCity
Henrike Slob, Marketing Communications Lead at Impact Hub Amsterdam, posted

CIRCO | Call for partners

Featured image

Impact Hub Amsterdam is officieel CIRCO Hub van Noord-Holland. Dit betekent dat wij CIRCO Tracks voor MKB’ers gaan organiseren om innovatie binnen diverse circulaire thema’s te versnellen.

Heb jij een suggestie voor een goed thema of onderwerp? Dan komen we graag met jou in contact! Denk aan producten in bijvoorbeeld sectoren als bouw, textiel, plastics en voedsel.

Wil jij voor jouw bedrijf en/of branche een stappenplan en nieuwe visie omtrent circulaire ondernemingskansen ontwikkelen? Neem contact op.

Meer informatie over CIRCO en contactgegevens vind je op onze website > https://bit.ly/CIRCOhub

Circo Hub Noord-Holland is een initiatief van Impact Hub Amsterdam, Circulair WestNoorderwind en Natuur en Milieufederatie Noord-Holland.

Henrike Slob's picture #CircularCity
Anne-Ro Klevant Groen, Marketing and Communications director at Fashion for Good Museum, posted

FASHION FOR GOOD MUSEUM LAUNCHES AUDIO TOUR

Featured image

From Wednesday July 28th, the Fashion for Good museum features a new audio tour narrated by Dutch rapper Dio. In the tour, visitors can listen to Dio explain the rise of fast fashion, why sustainable fashion is so important for people and planet, and what kinds of natural materials can be used to create the fashion of the future. The tour is in Dutch and is free to all visitors to the sustainable fashion museum on the Rokin in Amsterdam.

The Fashion for Good Museum audio tour is made possible with the support of the Kickstart Cultuurfonds.

#CircularCity
Anonymous posted

Ready to meet the winners of the No Wast Challenge and their ground-breaking ideas?

Featured image

Ready to meet the winners of the WDCD No Waste Challenge? Earlier this evening, a total of 16 ground-breaking ideas were selected for the top prize, representing a wide range of strategies for reducing waste and its impact on the planet. Each winning team will now gain access to €10.000 in funding and an extensive development programme designed to launch their ideas into action.

“The quality and range of entries we’ve seen in this Challenge is remarkable,” comments Richard van der Laken, co-founder and creative director of What Design Can Do. “In a turbulent year, it’s particularly inspiring to see that the creative community is willing and able to break away from decades of linear thinking and bad design. I’m hopeful that others in the industry will follow their lead.”

Revolutionizing the the taking and making
The winners were determined by an international jury who reviewed every project from a list of 85 high-potential nominees.  Among the ideas to take home the top prize are solutions that focus on the production process – aiming to revolutionise the taking and making of all the things we use and eat. Sustrato (Mexico), for example, combines traditional craft, contemporary design and waste from the pineapple industry to develop a range of sustainable bioplastics. Modern Synthesis (UK) makes use of a similar waste stream, this time from apple farms, to feed microbes that grow fully circular fibers for the fashion industry.

Adressing the underlying problem of consumerism
Meanwhile, other winners are unified by their desire to uproot entire value systems. These projects are looking to prevent waste by addressing the underlying problem of consumerism. Reparar.org (Argentina) for example, is a service which connects individuals to local cobblers and repair shops, working to promote a culture of care and the right-to-repair. Similarly, Project R (Japan), is a community centre that empowers citizens to learn about circular techniques and lifestyles. Together, these winners suggest inventive ways for us to reconcile what we want with what the planet needs. In doing so, they also help to redefine design as a tool that can be restorative and regenerative, instead of merely productive or destructive. Congratulations to all!

ABOUT THE NO WASTE CHALLENGE

What Design Can Do and IKEA Foundation launched the No Waste Challenge in January 2021, calling for bold solutions to address the enormous impact of waste on climate change. The competition was open to innovators everywhere, and offered three design briefs tackling different aspects of our take-make-waste economy. In April, the open call ended with an exceptional 1409 submissions from creatives in more than 100 countries. As part of the No Waste Challenge award package, sixteen winners will now enter a development programme co-created by Impact Hub, which will propel their projects through 2022.

Learn more about the No Waste Challenge at: nowaste.whatdesigncando.com

#CircularCity
Isabelle van der Poel, projectmedewerker communicatie at De Gezonde Stad, posted

Circulaire fashion wordt het nieuwe normaal!

Featured image

We leven in een tijdperk van 'fast fashion', waarin we vallen van de ene trend in de andere. We dragen een paar keer dat toffe jasje, waarna deze onderin de kast verdwijnt of zelfs wordt weggegooid. Monique Drent pakt deze symbolische 'klerezooi' aan met The Swapshop. In deze winkel lever je jouw kleding in, en kun je met je verdiende punten of 'swaps' weer een tweedehands outfit scoren!

Ik de Swapshop kun je jouw kleding inleveren en hier krijg je punten voor. In de winkel kun je met deze zogeheten ‘swaps’ en een klein bedrag aan servicekosten een ‘nieuwe’ tweedehands outfit scoren.

‘Je draagt bij aan het verkleinen van de afvalberg, je verlengt de levensduur en je hoeft minder te produceren. Het is win-win-win!'

Lees in ons interview met Monique wat zij doet voor een duurzaam Amsterdam en welke mooie samenwerkingen zij opzoekt!💚

Note van ASC: Wil je nog net iets meer weten? Laat het weten in de comments.

Isabelle van der Poel's picture #CircularCity
Jo Weston, posted

Seenons wint de Circular Innovation Award 

Featured image

Seenons heeft een duidelijke missie: mensen samenbrengen voor een wereld zonder restafval. Hoe ze dat doen? Ze hebben een platform ontwikkeld waar restafvalstromen van bedrijven aan circulaire verwerkers worden gekoppeld en vervolgens worden omgezet om tot nieuwe producten. Deze missie is nu beloond met een internationale prijs: The Circular Innovation Award!

Na meerdere rondes was het tijd voor een laatste pitch door een van de founders van Seenons, Joost Kamermans. Een paar highlights van de pitch waren:

  • Seenons matcht jouw overbodige grondstoffen aan producenten die hier iets moois van kunnen maken
  • We faciliteren fijnmazige inzameling door samen te werken met verschillende logistieke partijen
  • We werken samen met zoveel mogelijk lokale verwerkers die hier nuttige producten van maken
  • In het meest ideale geval kopen de ontdoeners deze circulaire producten weer terug, zodat de cirkel rond is
  • Daarnaast maken we dit gehele proces steeds transparanter
  • Zijn nu primair in de randstad actief, maar zullen snel gaan uitbreiden in Nederland en daarbuiten

Terwijl wij groeien neemt de afvalberg af

In de afgelopen maanden zijn we uitgebreid naar meerdere steden. De fijnmazige inzameling in Amsterdam, Utrecht, Den Haag en Eindhoven is operationeel. De software is een stuk verder ontwikkeld; met enkele klikken zijn bedrijven van hun restafval af. Het aantal partners op het gebied van inzameling en verwerking stijgt hard....en we hebben recent een investering opgehaald om onze technologie verder te ontwikkelen en meer circulaire reststromen te onderzoeken.

Op zoek naar ondernemingsverenigingen en gemeenten

We willen alle bedrijven die afval produceren bereiken. Mochten ze lid zijn van een ondernemersvereniging, dan is dat helemaal super. Zo kunnen we samen meer bereiken. Maar iedereen is welkom.. Op dit moment focussen wij ons - naast de traditionele reststromen - op de randstedelijke gebieden voor de stromen koffiedrab en sinaasappelschillen. Daarvoor komen wij ook graag met gemeenten in contact om gezamenlijk de inzameling op te pakken.

Restafval wordt zeep of orangecello

We vinden al onze circulaire verwerkers waste heroes, dus we hebben geen favoriet product. Al is Kusala wel een fantastisch voorbeeld van een verwerker die ‘over-de-datum’ olijfolie verwerkt tot mooie zepen. En Dik&Schil wordt veelvuldig gebruikt op de vrijdagmiddagborrel bij Seenons op kantoor.

De prijs is erkenning van onze visie over hoe je de wereld restafvalvrij kunt krijgen en dat we daarmee in stedelijk gebied ook nog een logistiek probleem oplossen. Ook biedt het ons de mogelijkheid om versneld op te schalen buiten Nederland. We kunnen samen met partijen al gaan kijken naar oplossingen en mogelijkheden. Alleen samen bereiken wij een wereld zonder restafvalvrij en daar hebben we iedereen hard bij nodig!
Lees meer over de projecten van Seenons.

Note van ASC: Heb je input of tips voor voor Seenons? Laat ze achter in de comments.

#CircularCity
Anonymous posted

Circulair Paviljoen maakt zich klaar voor de Floriade

Featured image

Circulair + Local maakt Circuloco en is een uniek samenwerkingsverband van gelijkgestemde ondernemers. Echte mouwopstropers die het publiek hun trots willen tonen. Doeners die samen een circulair clubhuis gaan bouwen en dit een waardevolle invulling gaan geven tijdens de zes maanden durende Floriade. Circuloco is een afspiegeling van lokaal, creatief en circulair ondernemerschap.

Circulair paviljoen
Het paviljoen ademt het circulaire verhaal. Zowel in uitstraling als in beleving. Materialen die vaak als afval worden beschouwd, krijgen hier een tweede leven. Bovendien wordt het pand volledig demontabel en modulair. Na de Floriade kan het eenvoudig op een andere plek worden opgebouwd. Daarmee draagt het paviljoen bij aan het circulaire karakter van de Floriade.

De trots van lokaal, de kracht van nationaal
Circuloco is een lokaal initiatief, maar wordt een Nederlands feestje. Een showroom als motor voor nationale trots, met een sterke oriëntatie op de Metropoolregio Amsterdam en Almere in het bijzonder. De kracht van het concept is dat het gedragen wordt door vele schouders met een schat aan ervaring, energie en enthousiasme.

O p e n h u i s
Circuloco is een plek voor iedereen. Jouw eigen huis en werkplaats. Want doe je mee, dan is het paviljoen voor een deel van jou. Een open podium waarop je zelf je rol kunt pakken. Je draagt eraan bij en je plukt er de vruchten van. Circuloco is zodanig opgezet dat het ‘plug-and-play’ is, je kunt makkelijk inprikken en meedraaien. Ook is het ‘open source’, transparant in hoe de business en operatie gedraaid wordt.

Denk met ons mee!
Wil je meedenken over de invulling van Circuloco? Aanvullende en nieuwe creatieve ideeën zijn van harte welkom. Laat een berichtje achter in de comments.

#CircularCity
Jochem Kootstra, Lecturer at Amsterdam University of Applied Sciences, posted

We zijn nog niet zo goed in afval scheiden

De HvA start project BASSTA naar gedragsinterventies om huishoudens ervan bewust maken of ze op de juiste manier hun afval weggooien en hoe dit te verbeteren.

Chipszakken bij plastic afval, theezakjes bij gft? Afval scheiden wordt niet altijd op goede wijze gedaan, en überhaupt nog te weinig. Dat is zonde, want goed gescheiden afval biedt kansen voor recycling en andere circulaire toepassingen. De Hogeschool van Amsterdam (HvA) start met het project BASSTA een onderzoek naar het verbeteren van het scheidingsgedrag van huishoudens, met een focus op de stedelijke omgeving.

Afval scheiden

We willen in 2050 volledig circulair zijn. Voor de transitie naar een circulaire economie moet het afval dat ontstaat goed herbruikbaar zijn als grondstof voor nieuwe producten. Een goede scheiding van het afval is een belangrijke voorwaarde hiervoor. Met ongeveer 8 miljard kilo huishoudelijk afval per jaar in Nederland zorgt elk percentage betere scheiding voor enorme resultaten. BASSTA behandelt daarom zowel het verhogen van de scheidingsgraad (de hoeveelheid afval die gescheiden wordt), als het verlagen van de vervuiling van de gescheiden afvalfracties (papier, gft, plastic). Om dat te realiseren, is gedragsverandering nodig.

Automatisch gedrag onder de loep

Mensen gooien hun afval vaak op dezelfde, veelal onbewuste manier weg. BASSTA richt zich daarom op dit automatisch gedrag, vertelt projectleider Maarten Mulder. ‘Door het automatisch gedrag onder de loep te nemen, vormt dit project een belangrijke aanvulling op het bestaande onderzoek naar gedragsinterventies. De nieuwe interventies die het onderzoek opleveren, moeten helpen om het gewoontegedrag te onderbreken en huishoudens ervan bewust maken of ze op de juiste manier hun afval weggooien. Ook voor de mensen die nu nog niet (graag) afval scheiden. Met een duidelijke uitleg hoe en waarom deze interventies werken, is het streven dat zoveel mogelijk Nederlandse stedelijke gemeenten hiermee aan de slag gaan. Zo kunnen ze betere bronscheiding realiseren.’

Dagboek van huishoudens

De interventies worden ontworpen en getest in nauwe samenwerking tussen industrieel ontwerpers en gedragspsychologen van de HvA. Mulder: ‘Middels dagboekstudies bij bewoners thuis analyseren we op welke momenten het automatisch gedrag veranderd kan worden. In de zomer verwachten we de resultaten. Hiermee kunnen we de ‘customer journey’ schetsen: het in detail weergeven van het proces van afval weggooien. Vervolgens ontwerpen we de gedragsinterventies die we gaan testen in verschillende steden. Dat zal begin 2022 gaan gebeuren.’

Samenwerking binnen de HvA

BASSTA is een samenwerkingsproject van Centres of Expertise Urban Technology en Urban Governance and Social Innovation. De verbonden lectoraten Circulair ontwerpen en ondernemen & Psychologie voor een Duurzame Stad onderzoeken en ontwikkelen innovaties om tot een circulaire economie en maatschappij te komen.

Diverse praktijkpartners zijn bij het onderzoek van belang en betrokken. Gemeenten zoals Amsterdam, Rotterdam en Utrecht zijn aangesloten om met bewoners de interventies te testen. Ook helpen stuurgroepen als Rijkswaterstaat en branchevereniging NVRD het onderzoek verder. Daarnaast brengen ROVA, De Afvalspiegel en Giraf Results expertise in rondom afvalinzameling, en verspreiden Milieu Centraal en VVM de resultaten.

Heb je vragen of wil je meer weten? Benader projectleider Maarten Mulder. En blijf via de projectpagina van BASSTA op de hoogte van de ontwikkelingen.

dhr.  Ir. M. Mulder

Projectleider en onderzoeker rondom afval, duurzaamheid en de circulaire economie
m.mulder3@hva.nl | T: 0611391085
Ga naar detailpagina

Meer informatie

Jochem Kootstra's picture #CircularCity
Eline Meijer, Communication Specialist , posted

Metropolitan Mobility Podcast met Maurits van Hövell: van walkietalkies naar het Operationeel Mobiliteitscentrum

Featured image

“Voorheen werd er gewoon rondgebeld: ‘Wij zitten in de instroom van de ArenA. We hebben nu 20.000 man binnen. Hoe gaat het bij jullie op straat?’” In de achtste aflevering van de serie A Radical Redesign for Amsterdam, spreken Carin ten Hage en Geert Kloppenburg met Maurits van Hövell (Johan Cruijff ArenA). Hoe houdt je een wijk met de drie grootste evenementenlocaties van het land, bereikbaar en veilig? Ze spreken elkaar in het Operationeel Mobiliteitscentrum over de rol van de stad Amsterdam, data delen en het houden van regie. A Radical Redesign for Amsterdam wordt gemaakt in opdracht van de Gemeente Amsterdam.

Luister de podcast hier: http://bit.ly/mvhovell

Eline Meijer's picture #DigitalCity
Dimitri Bak, Strategic Communication Advisor at City of Amsterdam, posted

Amsterdam: circulaire stad in 2050

Featured image

Amsterdam: circulaire stad in 2050

Ondanks de coronacrisis zijn tal van bedrijven in regio Amsterdam bezig met circulaire projecten, business cases en onderzoeken. Net als de gemeente Amsterdam streven zij naar een circulaire stad in 2050.

Benieuwd? Bekijk de video Amsterdam: circulaire stad in 2050. Voor meer informatie kun je ook kijken op de CACR pagina of op amsterdam.nl/circulair.

Dimitri Bak's picture #CircularCity
Jochem Kootstra, Lecturer at Amsterdam University of Applied Sciences, posted

Kate Raworth en Inge Oskam in gesprek over de circulaire economie

Brits econoom Kate Raworth (HvA Professor of Practice), bekend van de Donuteconomie, en lector Circulair ontwerpen en ondernemen Inge Oskam (HvA Centre of Expertise Urban Technology) interviewen elkaar over de circulaire economie, Donutstad Amsterdam en systeemverandering op regionaal niveau. ‘We moeten multinationals in de grootste circulaire stad Amsterdam bij elkaar krijgen en vragen: wil je bij de stad blijven horen, hoe ga je dan bijdragen aan onze circulaire doelstellingen? Amsterdam kan de éérste stad te zijn die dit doet. Meer zullen volgen.’

KR: Nederland heeft hoge ambities: In 2030 de helft minder verbruik van grondstoffen, in 2050 moeten jullie volledig circulair zijn (Grondstoffenakkoord van 2017). In hoeverre drijven deze kaders en grenzen innovatie in Amsterdam?

IO: Ik zie het akkoord en de doelstellingen als heilige graal, waar de organisaties die eraan meedoen motivatie en ambitie uit putten. 180 partijen ondertekenden het Grondstoffenakkoord. Van kennisinstellingen tot gemeenten en particuliere bedrijven. De regering en gemeenten namen het akkoord over als beleid, bedrijven en ondernemers als doelstelling. Alle stakeholders voelden de noodzaak om deze richting op te gaan.

KR: Ik ken geen ander land die circulaire ambities zo integreert in beleid als Nederland.

IO: Dat heeft denk ik te maken met ons welbekende ‘poldermodel’; we willen vaak rekening houden met iedereen. Daarnaast hebben we in Nederland een grote creatieve industrie die kundig is in het schetsen van toekomstscenario's, altijd met inachtneming van duurzaamheid. Dat zit in ons dna, kun je misschien wel zeggen. Die Nederlandse mentaliteit en het gedeelde begrip zorgen er volgens mij voor dat we collectief ons best willen doen. En dat terwijl niemand echt weet wat de circulaire economie en een afvalloos 2050 omvat.

KR: Ook weinig mensen weten goed uit te leggen wat de Donuteconomie inhoudt, haha. Het is een model dat door verschillende organisaties omarmd wordt, maar waar vaak nog concrete invulling aan gegeven moet worden.

Kate Raworth beschrijft in haar boek 'Donuteconomie' een economisch model waarin de ecologische grenzen van de aarde worden gerespecteerd. Zij gebruikt een donut om de balans tussen sociale voorspoed van mensen (de binnenste ring) en het tegengaan van aantasting van het klimaat (de buitenste ring) weer te geven. Voor het welzijn van mens en natuur is het belangrijk dat de juiste balans (de donut) wordt gevonden. In samenwerking met de gemeente Amsterdam ontwikkelde zij de Stadsdonut voor Amsterdam. Hierin wordt de stad bekeken vanuit vier perspectieven: sociaal, ecologisch, lokaal en mondiaal.

Donutmodel

IO: Maar het Donutmodel biedt wel handvatten voor de transitie naar een circulaire economie. Het helpt je te kijken naar álle waarden die binnen een circulaire economie belangrijk zijn: zowel ecologische als economische en sociale waarde. Dat laatste wordt nog wel eens vergeten. Waar het Nederlandse beleid focust op materialen, gebouwen, infrastructuur, combineert gemeente Amsterdam, met haar Stadsdonut voor Amsterdam, dat met de sociale waarden; het gehele systeem. Zij betrekken alle stakeholders die daarvoor nodig zijn.

Wat voor mogelijkheden zie jij voor de circulaire economie op regionaal- of stadsniveau, zoals de toepassing van Stadsdonut voor Amsterdam?

KR: Amsterdam heeft een enorm bereik en vele mogelijkheden. Kijken we naar de multinationals, dan willen ze allemaal een winkel in Amsterdam hebben. Van Zara tot Apple. En als stad met een duidelijke circulaire strategie, indrukwekkende regelgeving en integriteit, dan denk ik dat je sneller een open gesprek kan voeren met de grote merken in de belangrijkste winkelstraten. Nodig de multinationals uit, wijs ze op het Grondstoffenakkoord en vraag ze hoe zij denken bij te dragen aan het collectieve belang. Hoeveel kleding of elektronica verkoop je, waar gaat het plastic heen, wat doe je met reststromen?

Ik heb het vaak over twee verschillende visies van circulariteit die zich kunnen voordoen. Een is wat ik noem siloed circularity, waarin individuele bedrijven zelf de producten of materialen terugnemen, repareren en hergebruiken. Dan houd je een gesloten kringloop, waarin bestuur en productie uitsluitend intern opereren. De ander is een circulair ecosysteem, een transparante markt met gezamenlijke waarden. Waarin we onderling data delen over wat voor materialen er zijn, waar die zich bevinden, wat er binnenkomt en uitgaat. Het verschil zit dus in de structuur: intern handelen tegenover een samenwerkend ecosysteem. Amsterdam, als eerste stad met duidelijk gedocumenteerde circulaire ambities, heeft de kracht om competitieve bedrijven bij elkaar te krijgen om richting een circulair ecosysteem te bewegen.

Maar één stad alleen gaat niet dé reden zijn om circulaire doelstellingen door te zetten in de honderden andere steden waar zij hun winkel hebben staan. Maar, je gaat wel de éérste stad zijn die deze vraag stelt. En als ze slim zijn, dan weten ze dat andere steden er ook naar gaan vragen.

IO: In Nederland zijn we net begonnen met het voeren van deze gesprekken met en tussen de bedrijven. En alhoewel ons nationale beleid een goede ontwikkeling is, denk ik dat de regelgevingen soms ook in de weg staan. Er is onderzoek gaande tussen steden om inzichten te krijgen in wat voor regelgeving beperkend werkt, denk aan bepaalde grondstoffen of materialen die een officieel label ‘afval’ krijgen waardoor je het niet meer als bron mag gebruiken, en hoe de huidige regelgeving zo aan te passen dat het juist stimuleert. Het zit nu nog soms samenwerking en daarmee algehele systeemverandering in de weg. We zitten echt nog in de voorontwikkelingsfase van de circulaire transitie.

KR: Vertel eens, van wat voor circulaire initiatieven in jouw omgeving word jij enthousiast en waar liggen kansen?

Ik zie kansen in overstappen van producteigendom naar materiaaleigendom binnen de circulaire economie. Een shift van siloed circulairty-bedrijven die hun eigen gemaakte producten terugnemen en daar nieuwe producten van maken, met de kans dat bepaalde materialen verloren gaan; naar specialistische bedrijven die nadenken over de levenscyclus van een materiaal en de meerdere toepassingsmogelijkheden in de cyclus. Dat creëert nieuwe businessmodellen en compleet nieuwe bedrijven. Zij moeten samenwerkingsverbanden aangaan met een variëteit aan producenten door ze als het ware materialen te leasen.

KR: Met wat voor materialen zie je dit de komende jaren gebeuren?

IO: Begin met materialen die erg schaars zijn. En materialen waarmee de waarde behouden kan worden, zoals hout en metaal. Materialen die meerdere levens kunnen hebben en waarvoor minder werk nodig is om dat te realiseren.

Daarnaast word ik enthousiast van de groeiende hoeveelheid initiatieven van ontwerpers en kunstenaars die nieuwe dingen maken van gebruikte materialen. En de nieuwe manieren waarop verkooppunten deze producten op de markt kunnen brengen. Hun verhalen vind ik interessant en zijn essentieel voor de transitie naar een circulaire economie. Ze kunnen iets vertellen over de herkomst van het nieuwe product. Dat creëert bewustzijn over de waarde van afval bij consumenten. Betrek daarom de burgers en consumenten, zij moeten andere producten willen en daar naar vragen. Maak ze onderdeel van de circulaire doelstellingen van de stad, bedrijven en andere organisaties.

KR: Gerelateerd aan verhalen over hergebruikte producten, denk ik ook dat de circulaire economie een zeer creatieve kan zijn. Kijk naar de vele restaurants of koffiezaakjes die vroeger een fietsenwinkel waren, mensen houden van nieuwe bestemmingen voor afgedankte maar waardevolle producten en materialen. De witty ways waarop ze de herkenbare, historische lagen in de nieuwe zaak zichtbaar houden, zoals een oude houtstructuur of fietselementen. Net als een oud kledingstuk van je moeder waarvan jij een rok hebt gemaakt. We houden van die speelsheid en verhalen. Daar liggen kansen!

Ik word nu met name enthousiast om in Amsterdam een ‘Dialogue Day’ te beginnen! Breng alle grote bedrijven bij elkaar, van supermarkten tot kledingwinkels. We heten je welkom in onze stad met een winkel, maar vertel: wat ga jij doen om kracht achter de circulaire transitie en onze doelstellingen te zetten, zodat je bij de stad kan blijven horen? Ik denk dat dat een zeer krachtige boodschap is.

IO: Ik denk dat het heel interessant is om dat met meerdere steden samen te doen, die bijvoorbeeld ook het Donutmodel gebruiken.

KR: Topidee! Ik wil graag hun verhalen horen. Dus breng internationale bedrijven in die steden samen om in gesprek te gaan over wat zij gaan bijdragen. Hoe zij willen ‘transformeren’ om onderdeel uit te maken van onze collectieve circulaire reis. Van Amsterdam tot Kopenhagen, Brussel, Nanaimo, Californië. Zij beginnen net met ontzettend mooie initiatieven.

IO: Dat zou fantastisch zijn. Laten we uitzoeken hoe we dat kunnen realiseren!

HvA & de Week van de Circulaire Economie

Hoe versnellen we de circulaire transitie? In het kader van de Week van de Circulaire Economie  staan lectoraat Circulair ontwerpen en ondernemen en de Digital Production Research Group van Centre of Expertise Urban Technology en Faculteit Techniek in het teken van een andere kijk op produceren én consumeren. Dagelijks licht de HvA onderzoeken, masterclasses en studentenprojecten uit die de transitie naar circulaire steden een boost geven.

Twitter, LinkedIn & Facebook

Jochem Kootstra's picture #CircularCity
Jasmyn Mazloum, Communicatie at Gemeente Almere, posted

Groen & Gezond Almere komt met een podcast over de groene stad van de toekomst

Featured image

Een groene, gezonde en duurzame wereld begint in je eigen stad. Nergens in Nederland bouwen ondernemers en bewoners van zo dichtbij mee als in Almere. Om deze verhalen te vertellen en de verbinding verder op te zoeken, komt Groen & Gezond Almere met een podcast. De presentatie ligt in handen van kookboekenschrijfster, TV-kok en betrokken Almeerder Nadia Zerouali.

Deze week is het de Week van de Circulaire Economie! Daarom openen we de podcastserie op het Upcyclecentrum in Almere Haven, waar Nadia Laura Meijering spreekt, oprichtster en creatief directeur van het duurzame modelabel Unravelau. Daarnaast hoor je Aaliyah Saleh die op haar dertiende het eerste, duurzame mode tienermerk heeft gelanceerd. Tot slot, is Reint Jan Renes aan het woord; een expert in ‘duurzaam gedrag’. Hij werpt zijn blik op gedragsverandering- en stimulering. En, goed nieuws: deze allereerste aflevering is nu al te luisteren op Spotify, Soundcloud & iTunes!

We horen graag wat je er van vindt. Deel met ons je luistermoment op onze socials: Instagram, Facebook, Twitter of LinkedIn.

Jasmyn Mazloum's picture #CircularCity
Jochem Kootstra, Lecturer at Amsterdam University of Applied Sciences, posted

Zo geef je afval een nieuw leven

Video over Repurpose en circulaire economie: gebruikte producten, materialen en onderdelen een nieuwe bestemming geven

Oude kantoorkasten en gebruikte stoffen van een tentoonstelling uit het Rijksmuseum. Stuk voor stuk producten of materialen die in onze circulaire economie te waardevol zijn om weg te gooien na gebruik. We kunnen ze namelijk een herbestemming geven (Repurpose). Alleen, hoe maak je er een nieuw waardevol product van? Onderzoekers, afstudeerders en partners van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) maken je in de video bekend met de mogelijkheden van Repurpose-toepassingen, en vertellen meer over de impact en noodzaak van de circulaire techniek. ‘Als we in 2050 echt volledig circulair willen gaan, dan ontkom je er niet aan Repurpose in te zetten’.

Bekijk de video hier!

De HvA onderzoekt binnen het project Repurpose Driven Design & Manufacturing nieuwe ontwerp-, productie- en businessmodelstrategieën voor Repurpose-toepassingen. Daarvoor zetten zij ook afstudeerders en studenten van de leerroute ‘Product Ontwerpen’ in, die samen met partners in de praktijk aan de slag gaan. Het onderzoek is verbonden aan het lectoraat Circulair ontwerpen en ondernemen, waarin de circulaire transitie centraal staat.

HvA & Week vd Circulaire Economie

HvA & de Week van de Circulaire Economie

Hoe versnellen we de circulaire transitie? In het kader van de Week van de Circulaire Economie staat lectoraat Circulair ontwerpen en ondernemen van het Centre of Expertise Urban Technology van de Faculteit Techniek in het teken van een andere kijk op produceren én consumeren. Dagelijks licht de HvA onderzoeken, masterclasses en studentenprojecten uit die de transitie naar circulaire steden een boost geven.

Twitter & Facebook

Jochem Kootstra's picture #CircularCity
Jochem Kootstra, Lecturer at Amsterdam University of Applied Sciences, posted

'Rethink' de verpakkingscultuur

Hoe kunnen we product-verpakkingscombinaties verduurzamen? 'We moeten vraagtekens zetten bij het gehele ontwerp- en productieproces', aldus Nikki Groote Schaarsberg, HvA-onderzoeker Duurzaam verpakken

Paaseitjes zonder aluminiumfolie, worsten in een glazen behuizing in plaats van plastic. Het klinkt nu nog vreemd, maar veel traditionele product-verpakkingscombinaties kunnen en moeten op de schop voor een duurzame, circulaire economie. Als het aan projectgroep ‘Duurzaam verpakken’ van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) ligt. Zij doet daar samen met bedrijfspartners onderzoek naar, en dat begint al bij de vraag: ‘hebben we überhaupt verpakking nodig?’

Duurzaam verpakken pindarotsjes

‘Eigenlijk wil je met zo min mogelijk materialen en grondstoffen zoveel mogelijk waarde creëren en die waarde behouden over de hele levenscyclus van het product’, vertelt onderzoeker en projectleider Nikki Groote Schaarsberg. ‘Daar hoeft niet altijd verpakkingsmateriaal aan te pas te komen. Soms heeft verpakking een esthetische waarde, maar vind de gebruiker dat wel altijd belangrijk? Wat wij belangrijk vinden is eerst de vraag te stellen: wat willen de eindgebruikers, en hoe kunnen we ze in die behoefte zo duurzaam mogelijk voorzien? Wij gaan met bedrijven daarom niet alleen aan de slag duurzamere verpakkingen te ontwerpen, maar vooral om vraagtekens te zetten bij het gehele ontwerp- en productieproces. ‘Rethink’ noemen we dat binnen de circulaire economie.’


Op welke gebieden zijn ontwerpregels nodig? Een schets van Nikki Groote Schaarsberg (HvA)

RETHINK

Rethink is een strategie op de R-ladder, die de mate van circulariteit meet. Hoe hoger een strategie op deze lijst (ladder) van circulariteitsstrategieën staat, hoe circulairder die is. De trap gaat van R1 (Refuse/Rethink) tot en met R6 (Recycle/Recover).

’Bedrijven die duurzamer willen ontwerpen en ondernemen hanteren vaak recycling als circulariteitsstrategie, die laag op de ladder staat. Maar liefst 80% van de duurzame ondernemers. Dat is een goede stap hoor, maar ik vraag me dan wel af: is dat het hoogst haalbare? Bij duurzaam verpakken wordt vaak over recyclebare materialen gesproken om een product zowel duurzaam als veilig of gezond bij je thuis te brengen; welk dopje, welk label, plastic of karton? Maar dan behandel je symptomen van een probleem - low hanging fruit - en pak je niet het begin van het probleem aan.’

KETEN- EN SYSTEEMBENADERING NODIG

‘Daar is een keten- en systeembenadering voor nodig. Van ontwerp tot productie, transport en verkoop. Zo wil HEMA misschien wel paaseitjes zonder aluminiumfolie in hun schappen, maar dan moet de producent De Chocoladefabriek daar ook wat in zien. We zouden prima zonder die folie kunnen. Kan je dan melk en puur niet meer uit elkaar halen? Dan produceer je de chocolade toch op een manier waardoor dit op de chocolade zelf duidelijk wordt? Daar liggen ook kansen!’

‘Wij gaan met de stakeholders om tafel om de gehele keten bloot te leggen. Wij interviewen de bedrijven om hun duurzaamheidsvisie te leren kennen, zoeken verbinding en achterhalen samen in welke fases binnen de ketensamenwerking uitdagingen en kansen liggen. Daarnaast helpen wij ze beseffen dat circulair ontwerpen en ondernemen ook winstgevend kan zijn, en helpen ze verder te denken dan bijvoorbeeld recycling met een langetermijnvisie. Dat doen we inmiddels binnen diverse sectoren: food, cosmetica, tuinbranche en luchtvaart.’


Verpakkingsoplossingen voor KLM door HvA-studenten ‘Wereld van Verpakken’

STUDENTEN BIEDEN DUURZAME PRODUCT-VERPAKKINGSCOMBINATIES

‘Binnen de luchtvaart zien we duidelijk de behoefte van twee gebruikersgroepen veranderen: passagiers en crewleden. Passagiers willen goed kunnen eten tijdens intercontinentale vluchten. De crew wil bij passagiers graag de juiste customer experience realiseren bij het uitserveren van maaltijden vanuit de pantry (keuken) en het organiseren van de retourstroom naar en in de pantry (en daarna). DE STER, producent van maaltijdoplossingen voor luchtvaartmaatschappijen, vroeg ons om een product-service-system dat past in de circulaire economie en dat de service tijdens een vlucht menselijker en warmer maakt.’

‘Onze studenten ‘Wereld van Verpakken’ zijn aan de slag gegaan met verpakkingsoplossingen. Zo kwamen zij met duurzame materialen als bamboe en PET en verpakkingen die ruimte besparen, efficiënt in elkaar zitten en een huiselijke sfeer creëren. Het is mooi om te zien dat zij ‘Rethink’ volledig omarmen en onze methoden en ontwerpregels gebruiken om aan de slag te gaan met mogelijke oplossingsrichtingen voor duurzaam verpakken: eerst de problemen en behoeften blootleggen van alle stakeholders - van passagiers tot crewleden en producten -, zelfs nog meer vragen stellen dan wij ze geven en dan zo duurzaam mogelijk ontwerpen. Ze zijn de circulaire professionals van de toekomst!’

De week van de circulaire economie & HvA

HvA & de Week van de Circulaire Economie

Hoe versnellen we de circulaire transitie? In het kader van de Week van de Circulaire Economie staat lectoraat Circulair ontwerpen en ondernemen van het Centre of Expertise Urban Technology van de Faculteit Techniek in het teken van een andere kijk op produceren én consumeren. Dagelijks licht de HvA onderzoeken, masterclasses en studentenprojecten uit die de transitie naar circulaire steden een boost geven.

Jochem Kootstra's picture #CircularCity