#Consumer goods

Topic within Circular City
Communication Alliance for a Circular Region (CACR), posted

Communication Alliance for a Circular Region (CACR)

Featured image

De taskforce Communication Alliance for a Circular Region (CACR) wil de circulaire economie in de Metropoolregio Amsterdam versnellen met praktische verhalen voor en over ondernemers en bedrijven. We nodigen iedereen uit mee te doen met de discussie op amsterdamsmartcity.com. De CACR bestaat uit: Hogeschool van Amsterdam | Gemeente Amsterdam | Amsterdam Economic Board | Amsterdam Smart City | Metabolic en AMS Institute.

Artikelen 'Circulaire economie en data'

Volop kansen in de nieuwe circulaire werkelijkheid: Data zijn de zuurstof van de circulaire economie: deel 1
Slim datagebruik in de circulaire economie: de drie belangrijkste redenen (CACR): Data zijn de zuurstof van de circulaire economie: deel 2

--------------------------------------------------------------------------------

The taskforce Communication Alliance for a Circular Region (CACR) is working to accelerate the circular economy in the Amsterdam Metropolitan Area, sharing practical stories for and about entrepreneurs and businesses. The CACR is an initiative by Amsterdam University of Applied Sciences | City of Amsterdam | Amsterdam Economic Board | Amsterdam Smart City | Metabolic | AMS Institute.

Articles 'Circular economy and data'

• A wealth of opportunities in the new circular reality: Data is the oxygen that the circular economy thrives on: part 1
• Smart data usage in the circular economy: 3 key reasons: Data is the oxygen that the circular economy thrives on: part 2

Communication Alliance for a Circular Region (CACR)'s picture #CircularCity
Francien Huizing, Program and Communication Manager at Amsterdam Smart City, posted

Wicked Problems

Featured image

Te wicked? Niet voor ons.

Wij werken allemaal aan urgente, complexe, maatschappelijke uitdagingen. Issues die schier onoplosbaar lijken, van dilemma’s en paradoxen omgeven, nog niet duidelijk hoe het moet. Wel is duidelijk dát het moet, dat we elkaar nodig
hebben en dat we er NU aan moeten beginnen. Om met de woorden van Jan Rotmans te spreken; we leven niet in een tijdperk van verandering maar in een verandering van tijdperk. En hier hoort een nieuwe gereedschapskist bij.

En of je nou aan energietransitie werkt, andere mobiliteitssystemen, creëren van waterstofhubs, peer to peer autodeelsystemen, het maakt niet uit, we zien dat al deze opgaven op enig moment tegen gelijksoortige barrières aanlopen. Op samenwerking, financiering, privacy, onvoldoende aansluiting op de maatschappij, om maar een paar voorbeelden te noemen.

Unieke samenwerking
Als Amsterdam Smart City netwerk willen en kunnen we deze opgaven niet laten liggen. Door het bundelen van onze kennis en expertise kunnen we als netwerk iets unieks bieden en de wil en durf tonen om deze barrières te doorbreken. De betrokken partners die dit uitdenken en begeleiden zijn RHDHV, Kennisland, Drift, NEMO, Arcadis, Alliander, HvA en Metabolic. Zij bundelen hun expertise en ervaring om de echte vragen boven tafel te krijgen, tot nieuwe manieren van samenwerken te komen en barrières te doorbreken. We richten ons met name op de start van de samenwerking. Gezamenlijk ontwikkelen we een ‘wicked problem aanpak’. Op een nieuwe manier, lerend door te doen, exploratief.

Waar moet je aan denken?
Wat is eigenlijk het echte probleem? Wiens probleem is dit? Hoe kijken anderen er tegenaan? Welke andere partijen lijken nodig? Hoe vind je ze? Hoe ga je om met eigenaarschap en botsende frames? Hoe zorg je dat je al in
een vroeg stadium de maatschappij (bewoners, ondernemers, werknemers, etc) betrekt en hun ervaringen in het project trekt? Het wicked problem team zet nieuwe methoden in voor het beantwoorden van deze vragen. En het creëren van de benodigde commitment om het vraagstuk aan te pakken. Niets staat van te voren vast, want we passen ons aan aan wat we tegenkomen. Met elkaar ontwikkelen we een nieuwe aanpak om de barrières te doorbreken.

Francien Huizing's picture #Energy
Amsterdam Smart City, Connector of opportunities at Amsterdam Smart City, posted

Launch of this new online platform tomorrow! Join the event *in Dutch*

Featured image

Tomorrow morning we will officially launch this new online platform during the event 'Mindset voor een Menselijke Slimme stad'. It promises to become a really interesting event about the changes our world needs, the diverse values we need to achieve change, how to strengthen each other and a good dose of inspiration.

Want to join? Then join us from 09.30h onwards:
https://us02web.zoom.us/j/85274832895. Note: the event will be in Dutch!

Program
09.30 uur - opening
09.45 uur - keynote and Q&A Klaas van Egmond
10.15 uur - breakouts
10.40 uur - break
10.45 uur - start-up pitches, with Seenons, Asset Hubble and Geofluxus
11.10 uur - launch Amsterdam Smart City platform

More info, check https://amsterdamsmartcity.com/updates/event/de-mindset-voor-een-menselijke-slimme-stad.

Amsterdam Smart City's picture #CircularCity
Isolde de Ridder - Le Creurer, CEO , posted

Isolde de Ridder Sieraden

Featured image

At Isolde de Ridder Sieraden, founded by Isolde de Ridder – Le Creurer in 2017, creating high-end jewellery with the greatest of care for both people and planet, is our mission. We strive to make the world more beautiful with our unique jewellery. Our unique pieces are crafted by hand in the Netherlands. Jewellery that give discarded metals and other materials a second life and that contribute to a better world for generations to come.

Isolde de Ridder - Le Creurer's picture #CircularCity
Hede Razoky, Accountmanager Upcyclecentrum , posted

Upcyclecentrum Almere

Featured image

In the Upcyclecentrum we make the circular economy and the upcycle process visible and tangible. We don’t do this alone. Our residents provide us with raw materials by properly separating their waste, the entrepreneurs (startups) upcycle these raw materials into new products and inspiring workshops are organized in our circular designed experience center. Waste = raw material in the circular economy; this is the central theme of all our activities.

Follow us on instagram on www.instagram.com/upcyclecentrum
#upcyclecentrum

#CircularCity
Jochem Kootstra, Redacteur at Amsterdam University of Applied Sciences, posted

Repurpose: kinderwagen wordt zeepkist

HvA-studenten werken samen met bedrijven aan een nieuwe bestemming voor gebruikte producten en materialen.

Gebruikte stoffen van een tentoonstelling uit het Rijksmuseum en Bugaboo-kinderwagens waar de kinderen niet meer in passen. Het zijn materialen en producten die te waardevol zijn om weg te gooien na gebruik. We kunnen ze namelijk een herbestemming geven. Dat weten HvA-studenten Product Ontwerpen maar al te goed: zij deden in samenwerking met bedrijven onderzoek naar nieuwe ontwerp-, productie- en businessmodelstrategieën voor dit soort ‘Repurpose’-toepassingen. “Laten zien wat er allemaal mogelijk is, dat levert inspiratie op!”

CIRCULAIR PRODUCT ONTWERPEN
Een (deel van een) object opnieuw gebruiken met een ander doel, dat is Repurpose. Het is een interessante optie voor reststromen die te waardevol zijn voor recycling of zelfs verbranding. Bij Repurpose gaat de waarde, die in het productieproces of tijdens de gebruiksfase aan het materiaal is toegevoegd, niet verloren. De unieke vorm, kleur of samenstelling van een voorwerp wordt bijvoorbeeld behouden in een nieuw product.

De leerroute ‘Product Ontwerpen’ is verbonden aan het lectoraat Circulair ontwerpen en ondernemen, waarin Repurpose centraal staat. De nieuwe lichting afstudeerders ontwierpen verrassende circulaire producten, en presenteerden hun resultaten in een interactieve digitale sessie aan hun opdrachtgevers: onder andere Rijksmuseum en Bugaboo.

BUGABOO-KINDERWAGEN WORDT BOLDERKAR
Kinderen groeien al snel uit de kinderwagen. Zonde, het zijn prijzige producten die je maar kort gebruikt. Met die gedachte werkte Bugaboo (producent van duurzame kinderwagens) samen met HvA-student Stern Gelein om een nieuw leven te geven aan de kinderwagen. Stern: “Ik heb van de Bugaboo Bee-kinderwagen een bolderkar gemaakt, voor wanneer de kinderen groter worden. Daarmee blijft Stern dichtbij de doelgroep, branding en markt. En dat wordt gewaardeerd door Bugaboo. “Naast dat de materialen worden hergebruikt, levert het nieuwe handel op. En nog een leuke bijkomstigheid: de tweedehandsmarkt van Bugaboo-producten wordt er kleiner door.” Aldus Mark Lepelaar, projectleider Repurpose.

De bolderkar is gebaseerd op het wiegje en 12 inch-wielen van de kinderwagen. Het onderstel is gemaakt van multiplex. De wagen kan compleet verkocht worden of geheel in lijn met de circulaire transitite: als een ombouwset voor de Bugaboo Bee-wieg van de klant zelf.

MEER BEWUSTWORDING CREËREN
HvA-afstudeerder Janne Jansen werkte samen met duurzaam bouwatelier Fiction Factory om stofresten die vrijkomen bij de productie in de stoffeerafdeling nieuwe waarde te geven. Maar ook om dit te verminderen. Tijdens het onderzoek kwam uit het project van de Rijksmuseum -tentoonstelling Caravaggio Bernini 800 meter reststof tevoorschijn en deze heeft Fiction Factory opgeslagen uit liefde voor het materiaal. Om dit productieafval in de toekomst te verminderen heeft Janne haar onderzoek hier op gericht.

Janne: “Ik heb het stappenplan ‘De kunst van het oplappen’ gevisualiseerd op een poster. Dit begint bij goede communicatie en keuzes bij alle betrokken partijen. Van te voren bepalen hoeveel stof je écht nodig hebt om reststoffen te voorkomen, is daar een van. Zijn die er toch? Dan helpt mijn stappenplan ook bij het correct inzichtelijk maken hiervan, van materiaal wegen tot documenteren en opslaan. Daarna behandel ik nog het bepalen van de waarde van de reststoffen en hoe je die uiteindelijk kunt toepassen.”

EDUCATIEPROJECTEN
De stoffen van het Rijksmuseum worden nu gebruikt in twee educatieprojecten waarbij studenten aan de slag gaan om deze her te gebruiken in onder andere de stoffering van poefjes naar ontwerp van Miranda Groen. Alles in samenwerking met studenten. “Het stappenplan dient in de basis voor elke afdeling in ons bedrijf en alle andere ondernemingen die met reststromen te maken heeft,” zegt Marije van Fiction Factory. “Met name het visuele aspect van het stappenplan is erg waardevol. De tastbaarheid maakt de opties overzichtelijker en keuzes makkelijker.”

FEEDBACK UIT DE PRAKTIJK
Alle digitaal aanwezige vakpartners zijn lovend over de waarde van Repurpose, maar zien ook uitdagingen. “Bewustwording is een ding”, aldus Marije van Fiction Factory. “In het geval van reststromen documenteren en opslaan, moet er wel bereidheid zijn bij medewerkers. Het kost extra werk, tijd, geld. Dat is extra lastig bij grote bedrijven die moeten communiceren tussen meerdere afdelingen. Er is een interne of externe prikkel nodig om die mindset te veranderen. Het vergt een lange adem.”

“Daarnaast ligt er een kans voor ons om een netwerk in Amsterdam te creëren om circulaire ambities bij elkaar te brengen en te versterken”, sluit Inge Oskam af, lector Circulair ontwerpen en ondernemen. Instanties die bezig zijn met Repurpose-toepassingen werken nu vaak nog versplinterd, terwijl ze samen de circulaire transitie verder kunnen brengen.

Jochem Kootstra's picture #CircularCity