#Bicycles

Topic within Mobility
Jochem Kootstra, Redacteur at Amsterdam University of Applied Sciences, posted

Bestelbus uit, bakfiets op

Featured image

HvA doet praktijkgericht onderzoek naar duurzame alternatieven voor de servicelogistiek

Van de bestelbus naar de elektrisch aangedreven bakfiets: steeds meer servicemonteurs zetten hun geliefde wagen aan de kant voor het duurzame alternatief. En dat is nodig, in 2025 moet de stadslogistiek namelijk volledig emissievrij zijn. Maar die overstap gaat niet altijd zonder slag of stoot. De monteur en z’n busje, die zijn vaak onafscheidelijk. De Hogeschool van Amsterdam (HvA) zoekt binnen lectoraat Citylogistiek naar passende duurzame oplossingen voor de servicelogistiek.


Foto: Urban Arrow

De elektrisch aangedreven bakfiets, ook wel e-cargo bike, als duurzaam alternatief is fijn voor stadsinwoners, die ervaren zo minder hinder als vervuiling, verkeersdrukte en geluidsoverlast. Maar ook voor de servicemonteurs zelf. Omdat het verkeer vaak vaststaat in de stad, komt de e-cargo bike goed van pas. Zo hoeven ze niet meer gefrustreerd rondjes te rijden voor een parkeerplek in de buurt of torenhoge parkeerkosten te betalen. Het bespaart tijd en geld en bevordert productiviteit en plezier.

‘Allerlei bedrijven zijn ermee bezig’, vertelt Walther Ploos van Amstel, lector Citylogistiek bij de Hogeschool van Amsterdam (HvA), aan Het Parool . ‘In Utrecht laat Coca-Cola bijvoorbeeld monteurs die de leidingen onderhouden al per bakfiets komen.’

OVERSTAPPEN OP E-CARGO BIKE BIJ ‘HUB’

Vooralsnog is een kwart van alle bestelauto’s in de stad een servicebusje. Daar komt bovenop dat de mensen die in de stad moeten zijn, 90 procent van buiten komt, vertelt Ploos van Amstel. ‘Mensen die je hard nodig hebt: liftmonteurs, cv-installateurs, klussers. Specialisten die bovendien een groot geografisch gebied bereizen.’ In plaats van dat zij in die grote getale met hun busje de stad in rijden, kunnen ze bij een ‘hub’ overstappen op de e-cargo bike. De hubs bevinden zich vaak net buiten de ring van de stad. ‘Zo’n overstappunt is een geweldige connectie’, aldus Ploos van Amstel.

CULTUUR- EN GEDRAGSVERANDERING

Maar wíllen de monteurs wel op een bakfiets? ‘Een bus of auto is een soort statussymbool voor een monteur’, vertelt Remco van den Beld, ketenmanager bij servicebedrijf Feenstra, aan Amsterdam Economic Board  (AEB). Dat vraagt dus om cultuur- en gedragsverandering en flexibiliteit. Iets waar Susanne Balm (HvA) onderzoek naar doet in project Gas op Elektrisch.

‘In dat project koppelen we servicebedrijven aan aanbieders van zero-emissie-oplossingen’, vertelt Balm aan AEB. ‘We bekijken hoe ze hun logistiek het best kunnen organiseren, we evalueren het gedrag en de houding van medewerkers en we denken na over nieuwe businessmodellen hieromheen, en hoe we die succesvol kunnen opschalen.’

PILOT MET E-CARGO BIKES

Om gedragsverandering te bewerkstelligen, worden servicemonteurs nauw betrokken bij het project. Zo konden monteurs de e-cargo bike van mobiliteitsbedrijf DOCKR  alvast testen in het drukke Amsterdam. En in april vulden verschillende servicebedrijven een vragenlijst in, waarmee ideeën voor pilots werden opgehaald. Daaruit kwamen vijf interessante mogelijke oplossingen, waarvan er een werd doorontwikkeld tot pilot: installatiebedrijf Feenstra  doet nu een proef met de e-cargo bikes van DOCKR vanaf de hub van zero-emissie verhuisbedrijf Deudekom  in Duivendrecht.


Foto: DOCKR - E-cargo bike

UITDAGINGEN

Er zijn natuurlijk ook uitdagingen. Zo kwam er uit de vragenlijst onder andere naar voren dat een koffiemomentje bij de hub belangrijk is voor de servicemonteurs. En wat te doen in de winter en als het regent? Goede regenkleding is nodig en een vast bedrag om ergens binnen te lunchen moet geregeld worden. Dat werd normaliter in de bus gedaan. Daarnaast heb je bij de ene serviceklus meer of groter materiaal nodig dan bij de ander. Dat past niet altijd in een bakfiets. En er moet voldoende parkeerplekken zijn voor de busjes om over te stappen bij een hub.

HVA-STUDENTEN HELPEN MEE

Al met al vraagt de overstap om een andere manier van organiseren. Momenteel zijn vijf HvA-studenten bij het Gas op Elektrisch betrokken, om te kijken hoe het toekomstige vervoer beter georganiseerd kan worden. Samen met de onderzoekers achterhalen zij wat werkt en wat niet werkt en onder welke voorwaarden het voor de medewerkers plezierig werken blijft. Balm aan AEB: ‘Het mooie is dat alle deelnemers bereid zijn om hun ervaringen te delen: aanbieders van oplossingen, maar ook de servicebedrijven zelf. Iedereen heeft een klein stukje van de puzzel in handen. Door al die puzzelstukjes bij elkaar te brengen kunnen we erachter komen wat het beste werkt.’

Lectoraat Citylogistiek

Binnen het lectoraat Citylogistiek van Centre of Expertise Urban Technology wordt onderzocht hoe binnensteden en woonwijken op het groeiende vrachtverkeer moeten inspelen; welke kansen zijn er voor slimme en schone stadslogistiek? Onderzoeksthema’s zijn onder meer de inzet van zero-emissievoertuigen (ook licht elektrisch), horecabevoorrading, afval, bouwlogistiek, servicelogistiek en publieke inkoop. Het praktijkonderzoek kijkt daarbij naar nieuwe verdienmodellen, slimme logistieke concepten, innovatieve technologie, stadshubs en overheidsbeleid.

Jochem Kootstra's picture #Mobility
Tobias Peereboom, Agile Coach, Kanban & Scrum Master. , posted

Start inhaarlemmermeer.nl

Featured image

Lokaal Community Platform voor bewoners, bedrijven en bezoekers van Haarlemmermeer. (Amsterdam Metropolitan Area)

Sinds 1995 zijn wij inwoners in de gemeente Haarlemmermeer. In de afgelopen 25 jaar is er veel veranderd binnen de gemeente. Soms als antwoord op, maar vaker vooruitlopend op de ontwikkelingen. De gemeente groeit. Mensen willen er wonen, werken en studeren, maar ook meer bedrijven vestigen zich hier in het hart van de economie.

Daarnaast vertegenwoordigen toeristen en evenementen in de regio elk jaar een aanzienlijk aantal  bezoekers.

We denken na over het juiste evenwicht tussen leefbaarheid en welvaart.

  • Over duurzaamheid en sociale verantwoordelijkheid. 
  • Over lusten verhogen en lasten verminderen. 
  • Over een integrale aanpak die zowel bewoners centraal zet, als bezoekers gastvrij ontvangt. 
  • Onze focus ligt op beter en niet op meer. 
  • Op kwaliteit en niet op kwantiteit.

We dragen actief bij aan een leefbare, aantrekkelijke en welvarende gemeente waar de economische ontwikkeling niet ten koste gaat van de leefbaarheid.

We werken intensief aan het verbeteren van de reputatie van Haarlemmermeer.

Wij willen met dit Community Platform bewoners verbinden zowel jong als oud. Ideeën transparant maken en een ieder hierbij betrekken. Elke leeftijdsgroep moet hiervoor in aanmerking kunnen komen. Door het initiëren van dit platform hopen wij bewoners een kans te geven door zijn/haar ideeën te ventileren en eventueel te implementeren, zodat wij allen als bewoners van Haarlemmermeer hiervan gebruik kunnen maken. Door het zichtbaar maken van de mogelijkheden en behoeften kunnen we de band als bewoners versterken en hierdoor een veilige, sfeervolle leefomgeving creëren.

Wij zijn dit community platform gestart vanuit onze eigen ideologie. Het geloof om een community te starten waar mensen elkaar kunnen helpen en bereiken. Waar wensen werkelijkheid kunnen worden als we gezamenlijk onze krachten bundelen. Laten we starten met de bewoner die bepaalt wat er noodzakelijk is en de gemeente kan informeren over de benodigdheden.

#Citizens&Living #DigitalCity

Tobias Peereboom's picture #Mobility
Francien Huizing, Program and Communication Manager at Amsterdam Smart City, posted

Wicked Problems

Featured image

Te wicked? Niet voor ons.

Wij werken allemaal aan urgente, complexe, maatschappelijke uitdagingen. Issues die schier onoplosbaar lijken, van dilemma’s en paradoxen omgeven, nog niet duidelijk hoe het moet. Wel is duidelijk dát het moet, dat we elkaar nodig
hebben en dat we er NU aan moeten beginnen. Om met de woorden van Jan Rotmans te spreken; we leven niet in een tijdperk van verandering maar in een verandering van tijdperk. En hier hoort een nieuwe gereedschapskist bij.

En of je nou aan energietransitie werkt, andere mobiliteitssystemen, creëren van waterstofhubs, peer to peer autodeelsystemen, het maakt niet uit, we zien dat al deze opgaven op enig moment tegen gelijksoortige barrières aanlopen. Op samenwerking, financiering, privacy, onvoldoende aansluiting op de maatschappij, om maar een paar voorbeelden te noemen.

Unieke samenwerking
Als Amsterdam Smart City netwerk willen en kunnen we deze opgaven niet laten liggen. Door het bundelen van onze kennis en expertise kunnen we als netwerk iets unieks bieden en de wil en durf tonen om deze barrières te doorbreken. De betrokken partners die dit uitdenken en begeleiden zijn RHDHV, Kennisland, Drift, NEMO, Arcadis, Alliander, HvA en Metabolic. Zij bundelen hun expertise en ervaring om de echte vragen boven tafel te krijgen, tot nieuwe manieren van samenwerken te komen en barrières te doorbreken. We richten ons met name op de start van de samenwerking. Gezamenlijk ontwikkelen we een ‘wicked problem aanpak’. Op een nieuwe manier, lerend door te doen, exploratief.

Waar moet je aan denken?
Wat is eigenlijk het echte probleem? Wiens probleem is dit? Hoe kijken anderen er tegenaan? Welke andere partijen lijken nodig? Hoe vind je ze? Hoe ga je om met eigenaarschap en botsende frames? Hoe zorg je dat je al in
een vroeg stadium de maatschappij (bewoners, ondernemers, werknemers, etc) betrekt en hun ervaringen in het project trekt? Het wicked problem team zet nieuwe methoden in voor het beantwoorden van deze vragen. En het creëren van de benodigde commitment om het vraagstuk aan te pakken. Niets staat van te voren vast, want we passen ons aan aan wat we tegenkomen. Met elkaar ontwikkelen we een nieuwe aanpak om de barrières te doorbreken.

Francien Huizing's picture #Energy
marije wassenaar, program manager new business innovations at AMS Institute, posted

EIT Urban Mobility startup accelerator program open for applications

Featured image

Calling all mobility startups! The application phase for the EIT Urban Mobility Accelerator programme batch #2 is open now.

This is an EU-funded programme with five Innovation Hubs spread over Europe to take early-stage startups with a mobility-related business idea to the next level. Dutch startups are able to apply for the Innovation Hub West program. The Hub West program is executed by a consortium of AMS Institute, Gemeente Amsterdam, TU Eindhoven, Brainport.
Also visit: https://www.ams-institute.org/news/eit-urban-mobility-accelerator/

For the central information from EIT Urban Mobility and how to apply please go to:
https://www.eiturbanmobility.eu/the-application-phase-for-the-eit-urban-mobility-accelerator-programme-batch-2-is-open-now/

The benefits:
€ 15,000 in equity-free funding for your startup
6-month Accelerator program with mentoring, coaching and contacts to customers & investors
6-month office / co-working space (in select locations - depending on the COVID19 regulations)
Direct access to “living labs” and cities for the creation of new products and services

Who should apply?
The Hub West program is looking for early-stage startups from the Netherlands, Belgium, Luxembourg, UK and the North of France with at least 2 FTE, a properly validated, clear, scalable and innovative business idea that solves a mobility-related customer problem.

marije wassenaar's picture #Mobility
Frans-Anton Vermast, Strategy Advisor & International Smart City Ambassador at Amsterdam Smart City, posted

Interesting article: 'Pricing the Curb' by prof. Donald Shoup

Abstract: "Parked cars have colonized city streets for so long they seem to own the curb lanes. Decolonizing is underway, however, because new demands are overcrowding the curb. E-commerce deliveries need truck-loading zones. Uber and Lyft need passenger-loading zones. Traffic congestion has increased the need for dedicated bus lanes. Cyclists want safe bike lanes, and pedestrians want wide sidewalks. The curb is the new urban frontier, and parking is not always its most productive use. The curb lane will not be used properly until it is priced properly. When it comes to managing the curb, cities can let prices do the planning and use the resulting revenue to pay for public services. Getting curb parking prices right will improve cities, the economy, the environment, and the planet."

Frans-Anton Vermast's picture #Mobility
Mira Kopp, Assistant , posted

EC-Link Platform

Featured image

You would like to connect with Urban Environmental Sustainability practitioners and researchers in China and exchange your approaches to green transport, clean energy, compact urban development, water and solid waste management, green buildings and municipal finance? Then sign up to the EC-Link platform! The platform links Eco Cities across Europe and China, offering inspiring examples from both sides of Eurasia and enabling direct contacts to the innovators. With the help of an integrated translation tool, posts can be translated into Chinese and English with just one click. Use of the platform is free of charge: http://eclink.org/bbs/#/?lang=en

A description of how the platform works can be downloaded here: http://eclink.org/ec_platform/upload/document/EC-Link_Users'%20Guide-EN.pdf

EC Link

#CircularCity
Trey Hahn, Founder , posted

Cycling Experience Masterclass

Featured image

This is a masterclass for people-centered cycleway design. Get hands-on experience with human-centered design methods for cycling, experience infrastructure that represents user experience and usability principles in practice, and hear from practitioners in the Netherlands that work on cycling experience.

How would our cities be different if designed from the cyclist's perspective? This masterclass connects theory to both your own personal experience and to professional practice. Amsterdam is the classroom. Get hands-on experience with human-centered design methods for cycling, experience infrastructure that represents user experience and usability principles in practice, and hear from practitioners in the Netherlands that work on cycling experience.

Designing a Bicycle User Experience (BUX) equips professionals and organizations to put people at the center of their design process and make cycling an inclusive practice and experience. We maintain an open toolkit of methods and provide learning opportunities online and in-person.

Trey Hahn's picture Event on Oct 12th
Herman van den Bosch, Curator at Amsterdam Smart City; professor in management education , posted

When will Amsterdam become a zero city?

Traffic fatalities are a leading cause of premature death of people under 30. Most are pedestrians and cyclists. The question is how to redesign traffic to reduce the number of victims. Zero cities successfully do. Read my newest blogpost (in Dutch). The English version will be published in due time at Smart City Hub.

Herman van den Bosch's picture #Mobility
Folkert Leffring, Digital Media Manager , posted

Amsterdam seeks start-ups for six-month residency programme

The City of Amsterdam is seeking the latest cohort of innovators for its Start-up in Residence programme, with this year’s themes being sustainability/circular economy and mobility. During a six-month programme, selected companies get the chance to pilot their products and services in the city and at the end, the municipality may become a launch customer or collaborate with the businesses in other ways.

Folkert Leffring's picture #Mobility
Harmen van Sprang, co-founder , posted

RE:SHAPING CITIES | LIVE WEBINAR SERIES | 'MOBILITY & THE CITY' | POST-PANDEMIC PERSPECTIVES

Featured image

The landscape of mobility has been in motion for some time now, but the current pandemic is accelerating a shift towards new types of transportation. Is this just a temporary occurrence or will we see a fundamental change in the way we move? As we start to leave our homes again, options to move around are limited. Our cities cannot handle more cars and the capacity of public transport is reduced dramatically. How do we keep ourselves mobile while maintaining enough distance from each other?

In several cities around the world, measures are being taken to give more space to people. Will pedestrians and cyclists get more freedom to move after the pandemic is over? There is a global bicycle boom but has the bike really become a simple, safe, sustainable, and healthy form of transport? And, what about cars. At this stage, you might prefer your own car (if you have one) over public transportation, but will this be different once we can safely sit in the same bus or train again? Will we need fewer cars if part of society continues to work from home? And what roles might spatial planning and emerging technologies play when looking at transportation in urban areas in the years ahead? Let’s explore the path forward together and reshape mobility in our cities.

Harmen van Sprang's picture Online event on Jul 16th
Roxani Gkavra, Transport & Planning MSc student , posted

Participants required! Travel experience research and data collection

Check the intro/promo video of my research https://www.youtube.com/watch?v=Wlrq1iFa0EQ.
In my master thesis I examine how people experience their everyday trips in the Netherlands and the parameters that affect their perception. Data is now collected via the UMO Research app (https://play.google.com/store/apps/details?id=nl.tudelft.umo&gl=NL) and you are invited to participate.
The thesis is performed at the Department of Transport & Planning of TU Delft.
Regards,
Roxani Gkavra

#Mobility
Jochem Kootstra, Redacteur at Amsterdam University of Applied Sciences, posted

Hoe kunnen we E-mobiliteit opschalen met regelgeving?

Featured image

Slimme laadpalen en batterijen van elektrische auto’s kunnen worden ingezet voor de opslag van duurzame energie, zodat auto’s, bedrijven en huishoudens in de buurt de energie later kunnen gebruiken. Maar hoe kan deze slimme energie-infrastructuur worden opgeschaald, zodat steden zo efficiënt mogelijk worden voorzien van duurzame energie? Tijdens het derde en laatste closing webinar van project Smart, clean Energy and Electric Vehicles for the City (SEEV4-City) staan beleid en regelgeving centraal, om steden klaar te maken voor de elektrische toekomst.

Slimme laadpalen en batterijen van elektrische auto’s kunnen worden ingezet voor de opslag van duurzame energie, zodat auto’s, bedrijven en huishoudens in de buurt de energie later kunnen gebruiken. Maar hoe kan deze slimme energie-infrastructuur worden opgeschaald, zodat steden zo efficiënt mogelijk worden voorzien van duurzame energie? Tijdens het derde en laatste closing webinar van project Smart, clean Energy and Electric Vehicles for the City (SEEV4-City) staan beleid en regelgeving centraal, om steden klaar te maken voor de elektrische toekomst.

SEEV4-CITY

SEEV4-City, gesteund door het Interreg North Sea Region (NSR) programma, realiseert duurzame energie-projecten in Europa waarin slim laden en slim ontladen van elektrische auto’s centraal staan. Learnings worden gehaald uit zeven SEEV4-City-pilots die zijn uitgevoerd in zes Europese steden: Amsterdam (2x), Kortrijk (BE), Leicester (UK), Loughborough (UK), Burton upon Trent (UK) en Oslo (NO). Wat kunnen we leren van de verschillende aanpakken, niveaus en regelgevingen?

SCHONE LUCHT MET SEEV4-CITY

Gemeente Amsterdam heeft het ambitieuze plan, genaamd Actieplan Schone Lucht, om de stad uitstootvrij te maken in 2030. In 2050 moet de stad zelfs klimaatneutraal zijn. Hoe valt SEEV4-City binnen dit beleid om de luchtkwaliteit te verbeteren en CO2-uitstoot te reduceren? Jaap Burger van gemeente Amsterdam vertelt meer over het actieplan, de roadmap naar 2050 en de kansen vanuit SEEV4-City.

TRANSNATIONAAL DUURZAAMHEIDSBELEID

Er wordt ook transnationaal gekeken: Richard Kotter (UNN, Newcastle), Sture Portvik (gemeente Oslo) en Chris Randall (gemeente Leicester) delen hun bevindingen van jarenlang onderzoek binnen SEEV4-City. Hoe verhoudt het huidige duurzaamheidsbeleid in de Europese steden zich tot de mogelijkheden van SEEV4-City? Zij presenteren beleidsaanbevelingen om projecten met duurzame energie, E-mobiliteit en slimme energienetwerken in Europese steden op te zetten en verder op te schalen.

OPSCHALEN VAN SLIMME LAADTECHNOLOGIEËN

Het gebruik van slimme laadtechnologieën V2G (Vehicle2Grid) en Smart Charging (slimladen) krijgen ook uitvoerig aandacht: de facilitators van de elektrische toekomst en opschaling in de steden. Door Smart Charging wordt zonne-energie optimaal benut en weten slimme laadpalen precies wanneer het ideale moment is om de auto op te laden. Bovendien kunnen de auto’s aan V2G-palen ‘ontladen’, door elektriciteit terug te leveren aan het elektriciteitsnet om op een later moment opnieuw te gebruiken. Jayson Dong, van AVERE - de Europese vereniging voor E-mobiliteit, schijnt licht op het EU-beleid in verband met de V2G-technologie: wat is de rol van de EU om de integratie van de technologie, E-mobiliteit en duurzame energienetwerken te stimuleren?

Meld je aan voor het laatste closing webinar, Policy learning from SEEV4-City pilots: what policies do we need for the future?, en kom meer te weten over beleidsaanbevelingen en tips voor regelgeving om van de elektrische toekomst een succes te maken!

Jochem Kootstra's picture Online event on May 20th
Daniel Sanchez, CEO Assistant at Integra Innovation, posted

Meet the spaces and influx control solution that is helping to fight COVID-19 - FREE assistance

Featured image

Have you ever considered the advantages of knowing people influx in your space?

Knowing people and vehicles influx can be very useful to predict masses, value the use of facilities, manage consumptions and, improve people’s safety or even control confinement.
Due to the IoT S-PACES solution it is possible to know in real time the number of people and vehicles within a specific space thanks to the signals sent by their mobile devices. Furthermore, it is possible to obtain reports with data collected during several days, what helps while taking decisions and lets act in advance.
In this webinar, we will know its technology and functioning, as well as we will approach success cases where the solution was deployed like Water Park in Zaragoza (Spain) or Crawford Lake Park in Canada.

INDEX:
• S-PACES: what is it and how can it help me?
• Technology and performing of the solution
• Platform: a tailor-made design to meet your needs
• Real success cases

Knowing people and vehicles influx can be very useful to predict masses, value the use of facilities, manage consumptions and, improve people’s safety or even control confinement.

Due to the IoT S-PACES solution it is possible to know in real time the number of people and vehicles within a specific space thanks to the signals sent by their mobile devices. Furthermore, it is possible to obtain reports with data collected during several days, what helps while taking decisions and lets act in advance.

In this webinar, we will know its technology and functioning, as well as we will approach success cases where the solution was deployed like Water Park in Zaragoza (Spain) or Crawford Lake Park in Canada.

INDEX:

• S-PACES: what is it and how can it help me?

• Technology and performing of the solution

• Platform: a tailor-made design to meet your needs

• Real success cases

Daniel Sanchez's picture Online event on May 21st
geert kloppenburg, Expert urban mobility , posted

The Metropolitan Mobility Podcast!

How do we keep metropolitan areas accessible and vibrant places to live? This podcast offers concrete solutions for the future of our cities. Mobility expert Geert Kloppenburg in conversation with innovative entrepreneurs, scientists, and policy-makers.
Listen and join conversations about the best practices of MaaS, Bus Rapid Transit, getting people from cars on to bikes!

#Mobility
James Power, posted

IMPACT>MOBILITY: Europe 2020

Featured image

The only conference to unite private and public stakeholders to confront the real monetization, scalability and customer experience challenges facing mobility

Based on the promise of innovative shared transportation services, brand-new digital revenues, reduced emissions and increased safety, billions of dollars have been invested into the future of mobility. Despite the hype, no long-term business model for mobility has been established.

For the mobility revolution to scale, it’s time to confront the tough question; where’s the money in mobility?

IMPACT>MOBILITY is the only conference to unite private and public stakeholders to confront the monetization, scalability and customer experience challenges facing mobility. Built around business best practices, data strategies and benchmarks, it is designed to move the ecosystem beyond pilots, towards a scalable and profitable business model.

Uniting the Entire Mobility & Transport Ecosystem

Mobility innovation can only be delivered when public and private stakeholders collaborate. At IMPACT>MOBILITY we unite the entire ecosystem under one roof. Click below where you sit in the ecosystem to see why you can’t afford to miss IMPACT>MOBILITY.

The only conference to unite private and public stakeholders to confront the real monetization, scalability and customer experience challenges facing mobility

Based on the promise of innovative shared transportation services, brand-new digital revenues, reduced emissions and increased safety, billions of dollars have been invested into the future of mobility. Despite the hype, no long-term business model for mobility has been established.

For the mobility revolution to scale, it’s time to confront the tough question; where’s the money in mobility?

IMPACT>MOBILITY Europe is the only conference to unite private and public stakeholders to confront the monetization, scalability and customer experience challenges facing mobility. Built around business best practices, data strategies and benchmarks, it is designed to move the ecosystem beyond pilots, towards a scalable and profitable business model.

Uniting the Entire Mobility & Transport Ecosystem

Mobility innovation can only be delivered when public and private stakeholders collaborate. At IMPACT>MOBILITY we unite the entire ecosystem under one roof. Click below where you sit in the ecosystem to see why you can’t afford to miss IMPACT>MOBILITY.

Event on Jun 24th
Caroline Loeffen, Operations Officer , posted

Marineterrein Amsterdam Last Mile Challenge

Door werkzaamheden in de openbare ruimte kan het een uitdaging zijn om je eindbestemming te bereiken. Heb jij een innovatief idee over hoe de last mile het best afgelegd kan worden? Doe dan mee met de Marineterrein Last Mile Challenge en grijp je kans om zes weken gratis te testen op Marineterrein Amsterdam!

In steden wordt continu gewerkt om leefbaarheid en verkeersstromen te verbeteren. Door de wegopbrekingen die hier soms voor nodig zijn kunnen delen van de stad tijdelijk moeilijk bereikbaar zijn. Als parkeren in de buurt niet kan, hoe zorgen we dan dat mensen hun bestemming bereiken?

Deel je idee
Met de Marineterrein Last Mile Challenge doen we een oproep aan iedereen die een goed idee heeft om de bereikbaarheid te verbeteren en dit wil testen. Vanaf zondag 23 februari is het door werkzaamheden aan de Kattenburgerstraat niet meer mogelijk om te parkeren buiten de poort van het Marineterrein. Een ideaal moment om te experimenteren met oplossingen voor de last mile.

Wat zoeken wij?
Wij zijn op zoek naar innovatieve ideeën die het Marineterrein bereikbaar houden tijdens de wegwerkzaamheden. Dit kan zowel over de weg als over het water zijn, en moet een oplossing bieden aan tijdelijke problemen met de bereikbaarheid: Makkelijk te implementeren, en makkelijk te beëindigen. Als jouw idee gekozen wordt, krijg je de kans dit vanaf eind februari/begin maart gedurende zes weken te testen. De operationele kosten worden vergoed. Houd er dus rekening mee dat je ook snel moet kunnen starten. Stuur je innovatieve idee vóór 21 februari 16.00 uur in via dit formulier!

Alles op een rijtje:
- Last Mile Challenge: Wie heeft de beste oplossing om de tijdelijke last mile soepel te overbruggen?
- We zoeken oplossingen die vernieuwend zijn, in de vorm van hardware, een platform of samenwerking.
- Fietstaxi’s en andere reguliere commerciële activiteiten zijn uitgesloten van deelname.
- Gratis testen op dé plek voor experimenteren op het gebied van stedelijke vraagstukken.
- Gratis exposure en koppeling met gemeente Amsterdam/Chief Technology Office.
- Testduur tot ten minste 20 april.
- Inschrijven kan tot 21 februari, 16.00 uur.

Selectie
Een commissie kiest uit alle inzendingen het beste idee. De commissie bestaat uit:
- Thijs Meijer, adjunct-directeur en procesmanager van Bureau Marineterrein Amsterdam.
- Pim Stevens, projectleider Marineterrein Amsterdam Living Lab.
- Gerben Mienis, thematrekker Last Mile oplossingen.
- Joshua Serrão, innovation officer bij Chief Technology Office, gemeente Amsterdam.

Op basis van een eerste selectie volgt een pitchronde, waarbij de geselecteerde ideeën gepresenteerd worden aan deze commissie. De winnaar wordt vervolgens op korte termijn gekozen, zodat bezoekers van het Marineterrein zo snel mogelijk gebruik kunnen maken van het gekozen idee!

Vragen? Neem contact met ons op via info@marineterrein.nl
https://www.marineterrein.nl/marineterrein-amsterdam-last-mile-challenge/

Disclaimer
Bureau Marineterrein Amsterdam is gerechtigd om te besluiten de challenge (vroegtijdig) te beëindigen als inschrijvingen onvoldoende invulling geven aan de gedefinieerde challenge.
De overeenkomst over het uitvoeren van de last mile challenge wordt in overleg met beide partijen opgesteld en ingevuld na bekendmaking van de winnaar door Bureau Marineterrein Amsterdam.
De uitvoerder Last Mile Challenge is zelf verantwoordelijk voor het aanvragen en afsluiten van de benodigde vergunningen en verzekeringen.
Deelnemers zijn verplicht tot het verschaffen van correcte, actuele en complete informatie bij de deelname aan een prijsvraag of winactie.
De persoonsgegevens die in het kader van winacties worden verkregen, worden alleen gebruikt door Bureau Marineterrein Amsterdam.

Caroline Loeffen's picture #Mobility
Innomics Go!-NH, GO!-NH at Province of Noord-Holland, posted

Introduction meeting GO!-NH Accelerator Sustainable Innovation 2020

Featured image

Introduction meeting GO!-NH Accelerator Sustainable Innovation 2020

With the help of these introduction meetings, you will get to experience the program and learn from participating teams about what the previous programs brought them.

February 10th 2020 - IDEA, Alkmaar - 15:30 - 18:00
Apply through Eventbrite: https://gonh2020-11feb.eventbrite.nl

ABOUT GO!-NH
The GO!-NH Accelerator puts SMEs and start-ups on the fast track to development. New ways of thinking, new skills and new partners are a must. This programme is all about circular economy, targeting sta-ups, innovative SMEs, large organisations and institutions. GO!-NH brings together all the relevant parties to activate, connect and develop this sustainable innovation ecosystem.

In a three-month programme you’ll go from concept to a business offering innovative solutions that’s ready to take the market by storm. Training sessions, tools and professional support from expert practitioners will help you in developing your business in a sheltered environment. The progress you make during these few months would normally take a full year. GO!-NH is a joint venture of the province of North Holland and Innomics.

The Accelerator program enables startups, innovative SMEs and innovation teams from large organizations to convert ideas into new business models in a short time and to accelerate customer and product development in order to shorten the time to market. You develop your business with training, tools and professional support from experts.

https://go-nh.nl/meer-informatie/

Event on Feb 11th
Folkert Leffring, Digital Media Manager , posted

On-demand electric ride share launched in Amsterdam

Ride-share operator ViaVan has partnered with Shell to launch an on-demand electric service in Amsterdam.

The project will combine Shell’s fast-charging infrastructure in the Dutch capital with ViaVan’s electric vehicle fleet to improve routing information to available chargers nearby.

Read the full article here:

Folkert Leffring's picture #Mobility
Servaz van Berkum, Programmamaker Mobiliteit en Technologie at Amsterdam Smart City, posted

De Mobiliteit Show: Op weg naar een duurzaam decennium

Featured image

Worden de jaren 2020 het decennium van duurzame mobiliteit? Is de sector in 2029 eindelijk duurzaam? Halen wij de doelen van het klimaatakkoord en wat is de impact op de bereikbaarheid van de stad? Met de verlaging van de maximumsnelheid overdag naar 100 km/u, de agenda Amsterdam autoluw, de elektrificatie van het OV en de 10 seconden dienstregeling lijkt de toon gezet. Maar wat valt verder te verwachten? Dit alles in de nieuwste editie van de Mobiliteit Show; een wervelende talkshow voor alle liefhebbers van fietsen, auto's, treinen en logistiek.

Servaz van Berkum's picture Event on Dec 9th
Laila Belfadla, Marketing at Hely, posted

Hely Start in December Zuidas' Eerste MaaS-dienst.

Featured image

Medio december 2019 opent Hely haar tiende mobiliteitshub aan het Summertime complex, wat het eerste Mobility as a Service concept op de Zuidas zal zijn. Met een Hely abonnement kan de gebruiker diverse soorten deelvervoer van verschillende aanbieders huren via één app. Hierdoor kan de consument ieder moment op zijn ideale manier van a naar b komen.

Hely is de snelst groeiende MaaS-aanbieder van Nederland, met negen mobiliteitshubs in zes grote steden binnen anderhalf jaar. In december dit jaar opent Hely haar tiende hub op de Zuidas. Deze Hely Hub zal uitgerust worden met diverse soorten deelvervoer van Hely’s mobiliteitspartners, waaronder MyWheels en Urbee. Zo komen er verschillende soorten auto’s, e-bikes en elektrische bakfietsen. De diversiteit aan vervoermiddelen en de directe verbinding met het openbaar vervoer helpt de reiziger met het samenstellen van zijn ideale reis, zonder gedoe met verschillende apps en accounts.

ALL-IN
Een Hely abonnement geeft toegang tot alle vervoermiddelen en hubs van Hely binnen dezelfde stad. In Amsterdam bijvoorbeeld heeft Hely naast de Zuidas nog twee hubs, welke allemaal toegankelijk zijn met hetzelfde abonnement. Naast een kleine abonnementsprijs van €4,95 per maand betaalt de gebruiker per vervoermiddel een vast uurtarief. In tegenstelling tot veel mobiliteitsaanbieders, biedt Hely een all-in concept: geen borg, geen extra kilometer- of servicekosten en brandstof is altijd inbegrepen. Zo weet de gebruiker altijd waar hij aan toe is, ongeacht het vervoermiddel dat hij kiest.

MAAS VOOR BEDRIJVEN
Naast MaaS voor de consument, biedt Hely ook een zakelijk product aan: Hely For Business. Met een Hely For Business account kan een bedrijf al haar medewerkers van mobiliteit voorzien en toch besparen op kosten en CO2-uitstoot. Met deelvervoer worden de voertuigen namelijk veel efficiënter ingezet, waardoor minder vervoermiddelen en parkeerplekken nodig zijn. Bovendien kan dit bedrijven ook helpen met af komen van vele langdurige leasecontracten en stilstaande wagenparken. Met de komst van Hely Hub Zuidas hoopt Hely nog meer bedrijven te kunnen helpen met het efficiënter en duurzamer inrichten van hun mobiliteit.

Laila Belfadla's picture #Mobility