#City Logistics

Topic within Mobility
Trisha van Engelen, Junior Community & Program Officer at Amsterdam Smart City, posted

Green Deal ZES MRA Meetup #8

Featured image

Twee jaar geleden hebben meer dan 50 publieke en private partijen uit de Metropool Amsterdam de Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek MRA ondertekend. Daarmee gaven zij aan zich in te willen spannen op weg naar emissie-vrije stadslogistiek in 2025.

In 2025 zijn vrachtvoertuigen in de stad emissievrij. Logistieke en verkeersdata zijn slim gekoppeld. Slimme en schone (stads)logistiek is een belangrijke voorwaarde voor de economische vitaliteit en de aantrekkelijkheid van de regio. In de transitie naar slimme en schone stadslogistiek is de ondertekening van de GDZES MRA in 2019 op en 2020 – op initiatief van de Amsterdam Economic Board – door meer dan 60 partijen van grote betekenis geweest.

Maar hoe staat het er nu voor? Welke acties zijn er door overheden, bedrijven en kennisinstellingen inmiddels opgezet en wat werkt wel en wat werkt niet?

Na anderhalf jaar zoomen organiseert de Amsterdam Economic Board de Green Deal ZES Meetup#8. Op 12 oktober komen we weer live bij elkaar. Hier zullen een aantal succesvolle en onverwachte samenwerkingen worden besproken en heb jij de kans om jouw voorstel, idee of vraagstuk met een korte pitch te delen met de community. En natuurlijk worden de nieuwe ondertekenaars ook nog voorgesteld!

Het programma is als volgt:

Welkom & Introductie
Richard Hoving

Updates & Calls
Met onder andere pitches van:
- Hurby, duurzame regionale sameday avondbezorging – Mark Fontein
- Vervoerregio, Regionale Uitvoeringsagenda Stadslogistiek – Ton Geuzendam (lees ook dit interview)
- Coding the Curbs, op weg naar slimme flexibele infrastructuur – Martijn Pater
- Hogeschool van Amsterdam, Future Food Logistics Challenge – Kees-Willem Rademakers

Introductie nieuwe GDZESMRA toetreders
Met o.a. Cargoledger, Cenex Group, Open Waste, Schneider Electric, CLIC, Alliander,
Goodman, Leap24, Bidfood, Pantar, Coding the Curbs, Babboe Pro, Cipiobox, Hurby, Feenstra, HAVI en EVConsult.

Feestelijk teken- en fotomoment

GDZES MRA Netwerkborrel

Wil je erbij zijn? Dat kan! Meld je aan via de link.

Trisha van Engelen's picture Meet-up on Oct 12th
Eva Gutbrod, Project Manager for international projects at Baden-Württemberg International, posted

International Lightweight Talks including matchmaking

Featured image

Be part of the International Lightweight Talks on 21.09.2021 from 2.30 pm until 5.30 pm (CET). Are you looking for business or projects partners? You can book bilateral meetings or exchange with experts on smart city, architecture, mobility and circular economy. To register free of charge please follow the link below. The virtual event is organised by BW_i and Leichtbau BW and supported by the Enterprise Europe Network.
https://www.european-lightweight.com/start/events/registration/eventform/international-lightweight-talks-urban-circular-innovative
Have a look at the programme here: www.leichtbau-bw.de/ilt
In case of questions don't hesitate to contact Eva Gutbrod (eva.gutbrod@bw-i.de, +49711 227 87-947).

Eva Gutbrod's picture Online event on Sep 21st
Jasmyn Mazloum, Communicatie at Gemeente Almere, posted

Onderzoek: Deelmobiliteit in Almere! / Enquête

Featured image

Almere is een stad waarin de mogelijkheden om jezelf te verplaatsen eindeloos zijn. Niet alle vervoersmiddelen zijn even praktisch, milieuvriendelijk of gezond. Veel van onze auto’s staan het grootste gedeelte van de tijd stil op de parkeerplaats. Ze nemen kostbare ruimte in en daarbij zorgt het gebruik van de auto voor een minder gezonde lucht.

Wat is deelmobiliteit?
Een oplossing hiervoor kan zijn om voertuigen te delen. Dit noemen we ook wel deelmobiliteit. Niet iedereen een eigen auto, maar één auto die wordt gebruikt door meerdere personen. Naast een auto kun je ook (e-)fietsen of scooters delen. Deze zijn belangrijk om bijvoorbeeld het laatste stukje van het treinstation of bushalte gemakkelijk naar je werk te komen.

De gemeente Almere is benieuwd hoe jij hierover denkt. Jouw mening kunnen we gebruiken bij het opzetten van deelmobiliteit in onze stad. We gaan betrouwbaar om met uw gegevens en de reacties worden anoniem verwerkt. Vul voor ons de enquête in!

Jasmyn Mazloum's picture #Mobility
Linda Kas, Communicatieadviseur at Vervoerregio Amsterdam, posted

#SmartThursday MRA-platform smart mobility: flexibel ruimtegebruik in de stad

Featured image

Om onze grote dromen voor een flexibele stad waar te maken moeten we af van het statische systeem van ruimtegebruik. Nu wordt een plek maar voor één doel gebruikt bijvoorbeeld als laad-en loszone parkeerplaats of terras. Hoe mooi zou het zijn als we hetzelfde stukje stad afhankelijk van het moment door digitale middelen op verschillende manieren kunnen gebruiken? Coding the Curbs maakt dat mogelijk!

In deze online #SmartThursday op 16 september van 16.00 tot 17.00 uur vertellen we je wat de eerste geleerde lessen zijn bij het uitvoeren van deze innovatieve oplossing. Wat zijn de kansen en uitdagingen? Wat kost het en wat levert het op? Wie moet betrokken worden om het een succes te maken? We sluiten aan bij inzichten die we hebben opgedaan bij meerdere steden in Nederland én daarbuiten.

Online event on Sep 16th
Joren Bassant, Journalist , posted

De deelstep komt eraan! Geofencing, dropzones en ‘eigenaarschap’ moeten hem temmen.

Featured image

Vanaf medio volgend jaar mogen elektrische deelsteps de Nederlandse weg op. Dat is leuk voor stepfanaten, maar gemeenten kijken met argusogen naar de ontwikkeling. Want in Europese steden zorgen de steps voor veel overlast. Welke middelen kan je als gemeente inzetten om rommelig geparkeerde stepjes en ongelukken te voorkomen?

#Mobility
Eline Meijer, Communication Specialist , posted

Podcast met Rijksbouwmeester Floris Alkemade

Featured image

‘Andere ontwerpprincipes voor een mobiliteitsysteem zijn noodzakelijk.’ Deze podcast met Floris van Alkemade over de kunst van verandering is nog altijd actueel (deze zomer te gast bij Zomergasten VPRO).

‘Vergrijzing kan een enorme maatschappelijke potentie hebben’
Geert Kloppenburg en Alexander van Altena spreken met rijksbouwmeester Floris Alkemade over waarom verandering eigenlijk helemaal niet radicaal is. Wat gebeurt er als je met andere ontwerpprincipes naar mobiliteit gaat kijken? En hoe kunnen we buitenwijken inrichten voor de mobiliteit van de toekomst?

Eline Meijer's picture #Mobility
Amsterdam Smart City, Connector of opportunities at Amsterdam Smart City, posted

Demoday: Energy meets Mobility

Featured image

Demodays are part of our innovation process and intended to boost the progress of the various innovation projects, put requests for help on the table, share dilemmas and involve others in your projects or challenges. Invitations are sent but we're always open to adding a few new names to the list.

We host them every 8-10 weeks. During Demo days, community members pitch projects and ask for input and in small groups we work on concrete questions that our partners put on the table. We organize workshops with them and other partners to get a step further in the process. All in a very positive, open and cheerful vibe.

This time on the agenda:

Pitches:

Bottlenecks in Smart Energy - Royal Haskoning DHV
Smart energy is more flexibel; use, production and storage can be adjusted according to the need or capacity of the net. To get where we want to be we need to speed thins along. Royalhaskoning DHV presents research that show the bottlenecks.

Introduction Overmorgen - Arcadis
Overmorgen will be part of Arcadis. Both companies will join forces to make even more impact in realizing a sustainable living environment. As Overmorgen also becomes a Amsterdam Smart City partner via Arcadis it’s good to get to know each other.

CODE the streets - AMS Institute
Creating an app that makes cities less busy and saver, that’s wat CODE the Streets is doing. Our region keeps growing and the same goes for our streets, neighbourhood’s and cities so we constantly need to come up with smart ways to organize mobility.

Innovation partner subsidy - City of Amsterdam
To give the region an economic and sustainable transition boost, the city of Amsterdam has extra funds available. A chance for our network to get subsidy for the plans they work on.

Workshops:

• Knowledge platform Smart Energy - MRA bureau
• Smart mobility as a part of region development  - Vervoerregio Amsterdam
• Neighbourhood participation learnings - Pakhuis de Zwijger
•. Improving energy infrastructure for cars at resting areas - Firan

Have a question? Let’s hear it in the comments!

Amsterdam Smart City's picture Online event on Jun 29th
Audrie van Veen, International Strategic Advisor at Amsterdam Economic Board, posted

Regional Green Deals presented at EU 100 Intelligent Cities Challenge and EU Blueprint for Local Green Deals published

Featured image

The Regional Green Deals of the Metropolitan Region Amsterdam were presented by Frank Weerwind, Mayor of Almere at the Mayor’s Summit of the 100 Intelligent Cities Challenge. Together with the Amsterdam Economic Board and Amsterdam Smart City, the Metropolitan Regio Amsterdam acts as a mentor region for the 100 European cities who participate in the challenge to work together on their ambitions for the digital and green transition.

For cities that want to work with their stakeholders on ambitious green deals the European Commission now published a practical guide titled Local Green Deals, A Blueprint for Action.

Find the speech by Mayor Weerwind below

22 June 2022

Honorable guests, ladies and gentlemen,

It is a great pleasure and honor to me to be invited to the Mayors’ Summit of the 100 Intelligent Cities Challenge,  and I am very excited to share with you some of my thoughts on the green and digital – or  twin – transition in the cities and regions of Europe. I also would like to express my gratitude to the European Commission and the Committee of the Regions for organizing this event on Green Deals and for launching the 100 Intelligent Cities Challenge. By doing this, you recognize the power of cities in the twin transition, you see the need for support for cities to make this transition happen and by this programme, you facilitate the network that cities can create.

My own city is Almere, a new town near Amsterdam and just 45 years old: it was created from scratch on reclaimed land from the sea, and is now a vibrant city with over 215.000 inhabitants. It is a city without ancient history and traditions, but a young city with a strong pioneering spirit, where there is space to experiment and to test innovative solutions in living labs. Our living lab approach has resulted in various circular and sustainable energy innovations in the city, for example: a smart thermal grid for the new Hortus neighborhood. The living lab approach has also led to the choice for Almere as the location for the World Expo on Horticulture in 2022, the Floriade, which will showcase innovations on greening, feeding, healthying and energizing cities, under the umbrella off Growing Green Cities.  The twin transition is evidently a core aspect in this event. I will take this opportunity to invite you all to visit the expo next year in Almere.

But this morning I represent not only Almere but the Metropolitan Region Amsterdam, a region consisting of 32 municipalities and two provinces. An economically strong region in Europe with a high quality of life, an international hub with a huge amount of talent, knowledge, innovation and businesses. The Metropolitan Region Amsterdam is one of the so-called mentors in this programme, because we believe in sharing our vision with other cities in terms of knowledge and innovation, but, please, let me assure you that our ‘success’ story has been established, due to knowledge and innovation coming from the cooperation between cities. My aim for now is to continue the dialogue with you on the issues that we are sharing together.

As many of your regions, our region, with an economy highly defined by tourism and services industries, was hit hard by COVID-19. Therefore, we decided at an early stage to investigate, together with knowledge institutions and the business sector, how we could aim for green recovery. We felt more was needed, besides the required regional energy strategies, investing in our energy backbones, which nowadays also include a hydrogen-infrastructure, and ongoing European energy transition projects such as Atelier. We asked the Amsterdam Economic Board to organise this investigation, since they act independently and aim for connecting the companies, research and education institutes and governments in our region. Facing such an unprecedented crisis, we did not want to do this as governments alone, but together with all relevant stakeholders. And, my fellow Mayors, that is a lesson I want to share with you: don’t do it alone.

Based on interactive stakeholder sessions and scenario-planning, we started a trajectory towards green recovery, resulting so far in 3 Regional Green Deals and with these deals, extra focus on skills for sustainable jobs. The Green Deals are: making the textile value chain circular, developing the region as a innovative bicycle hotspot and -for the Netherlands this is really innovative- increase the amount of new-build houses in timber to 20% of the total of new residential building activity.

As a result of those Local Green Deals, we invest faster and more effectively in the economy of today and tomorrow. The aim is to anticipate on changing jobs and the necessary skills, to fill existing and future vacancies and to achieve greater well-being and prosperity in the long term. And that is what we wish for the whole of the European Union.

To conclude, I would like to compliment you with your efforts in the 100 Intelligent Cities Challenge. And please feel free to take a closer look into the work of the Metropolitan Region Amsterdam and to learn, copy the elements that would benefit you, but also to bring your knowledge to us, for example via our online platform Amsterdam Smart City. That way, together we advance in the European twin transition. And move forward to the digital, inclusive and sustainable future of our cities.

Audrie van Veen's picture #CircularCity
Marian van Sprakelaar, Project Communication Officer at AMS Institute, posted

Code the Streets - Creating innovative solutions for sustainable, inclusive and safe mobility.

Featured image

As Amsterdam’s metropolitan area continues to grow, so do traffic related issues such as congestion, crowded streets, and increasing pressures on fragile infrastructures. Just like cities worldwide, the City of Amsterdam is faced with the challenge of finding better ways to manage urban mobility. Code the Streets wants to support cities with this challenge by bringing together cities, mobility providers and science to create sustainable and inclusive mobility solutions that keep cities liveable, now and in the future.

Code the Streets is working on improving an already existing navigation app by adding data about school zones, fragile infrastructures, congestion and pollution. We want to stimulate car-users to choose an alternative route, for example one that avoids school zones or vulnerable city infrastructure. That way we work to towards a more sustainable way of driving and make the streets of Amsterdam safer and less crowded. Starting in autumn, we will be running pilot programs testing the application in Amsterdam. Interested in trying the app? Sign up here.

Code the Streets is an European EIT Urban Mobility Project bringing together partners from Amsterdam, Helsinki and Budapest to work on innovative solutions for sustainable, inclusive and safe mobility.

Note from ASC: What do you think? Let’s hear it in the comments!

Marian van Sprakelaar's picture #Mobility
Kerstin Gerlagh, General Manager , posted

Round Table on Urban Insights and Mobility

Featured image

Join the Swedish Chamber Executive Round Table discussion featuring Bas Dubois (Managing Director Benelux Volvo Bus) and Eugene Grüter (CEO Sweco Netherlands) on Urban Insights and Mobility.

When: Tuesday June 15
What time: 14.00 – 15.00

Greener cities

More than 70 percent of people in European cities breathe dangerous air, according to the European Environment Agency and 1 million deaths occur annually due to physical inactivity in Europe, states the World Health Organisation. The key to a healthier, more productive, greener and less polluted city could be a new planning and design strategy based on the idea of shared speed in urban space.

The pandemic has given us new perspectives and revealed the flaws in street space distribution and public space as it disrupted people’s travel behavior, compelling us to work from home, move shorter distances, and explore the city on a more local scale.

At the same time, about 70 percent of the global population – an astonishing 7 billion people – are expected to live in cities by 2050. With air pollution causing damage to human health and ecosystems, large parts of the population will not live in a healthy environment.

Speakers

Eugene Grüter
Grüter will share the  outcome of the new Urban Insight report where Sweco envisions proximity, density, and shared speed as paths for transforming streets into incubators for health and well-being. “A core strategy of streets as health incubators entails treating the city’s various modes of transportation, from driving to walking, as more equal, a planning and design strategy that we call shared speed,” says David Lindelöw, transport planner at SWECO in Gothenburg, Sweden, and one of the report’s authors.

Bas Dubois
Dubois (Managing Director Benelux at Volvo Bus): "Just imagine a city with zero emission vehicles only; clean and silent. Since almost two decades Volvo buses is developing electromobility products and services for cities and in this presentation and Bas Dubois will take you on the journey Volvo buses has made and share the insights and experiences gained.”

Meet-up on Jun 15th
Marije Wassenaar, Program Manager New Business Innovations at AMS Institute, posted

Call for all startups on Urban Mobility

Featured image

Calling all startups working on solutions for Urban Mobility. Do you want access to cities across Europe? Could your startup benefit from extra go to market coaching? Do you want 5000€ and the change to pitch for a larger amount? Don't hesitate and join now. DEADLINE CLOSES MAY 9.

The pan -European program EIT Urban Mobility is launching it's third acceleration program. AMS Institute based in Amsterdam, a partner in this program, will carry out the program. The municipality of Amsterdam is also a partner, together with TU Eindhoven and Brainport Development.

Marije Wassenaar's picture #Mobility
Henrike Slob, Marketing Communications Lead at Impact Hub Amsterdam, posted

Circulair ondernemen in Noord-Holland

Featured image

Provincie Noord-Holland en Impact Hub Amsterdam werken samen om het circulaire ecosysteem van de provincie te versterken. Vanaf 29 april 2021 tot 3 feb 2022 organiseren we maandelijkse expertsessies, netwerkevenementen en masterclasses om je op weg te helpen met circulariteit. Het programma bestaat uit 11 gratis evenementen, waaronder 6 opeenvolgende masterclasses.

Henrike Slob's picture #CircularCity
Thieu Besselink, Participatory urbanism, commons, learning , posted

Meetup: Entrepreneurs share Mobility as a Common initiatives

Featured image

On April 9th three collective entrepreneurs present their Mobility as a Common initiatives and challenges at the Townmaking Common Labworks.

The Towmaking Common Labworks are a network of cooperative initiatives that develop and implement solutions for the common good. This Friday we start a series of meetups for the vertical in Mobility as a Commons, and invite entrepreneurs, governments and professionals to join the Labworks and build together.

This Friday WijZijnDeel and the Amsterdam Bicycle Collective will present their initiatives and journeys.
The ABC builds a local cooperative ecosystem for the development, production, maintenance, and use of community-built circular eBikes. Join the designers, engineers, bicycle shops, and educational partners in making Dutch cycling culture about care for healthy living, sustainable production, and quality making.
WijZijnDeel  organises citizens in cooperatives in order to be able to provide in their collective mobility needs.

Our city urgently requires zero-emissions and lower loads on aging infrastructure, and at the same time the health of our city also needs mobility solutions that are sensitive to local needs, and that are made and maintained by highly-skilled local economies. We believe local communities are best positioned to understand their collective needs and environment, and they form the heart of a healthy, sustainable and  inclusive society. Therefore our mission is to empower these communities with quality infrastructure and ownership.

Join the Townmaking Common Labworks:

When: April 9th from 15h-17h
Where: Find more info about the event and sign up at https://www.eventbrite.com/e/mobility-as-a-commons-meetup-tickets-148005619793

Thieu Besselink's picture Meet-up on Apr 9th
Amsterdam Smart City, Connector of opportunities at Amsterdam Smart City, posted

Gezocht: (junior) Communicatie- en Programmamedewerker

Featured image

Wil jij je inzetten voor betere straten, buurten en steden? Ben jij thuis in de wereld van communicatie, social media en community management? En heb je affiniteit met stedelijke innovatie?

Kom dan het Amsterdam Smart City team versterken! Voor ons kernteam (bestaande uit 6 mensen) zijn wij op zoek naar een:

(junior) Communicatie- en programmamedewerker

Amsterdam Smart City is een onafhankelijk innovatieplatform dat innovatieve bedrijven, kennisinstellingen, overheden en proactieve bewoners samenbrengt en vorm geeft aan de stad van de toekomst.

Wij zijn ervan overtuigd dat de veranderingen die nodig zijn voor de vooruitgang van de stad en regio alleen gerealiseerd kunnen worden door samen te werken. Al onze activiteiten zijn daarom gericht op het faciliteren van ontmoeting, interactie en samenwerking, zodat partijen samen tastbare, duurzame innovaties tot stand kunnen brengen. Amsterdam Smart City richt zich met name op deze vier thema’s: mobiliteit, de digitale stad, energie en circulaire economie. Met het Amsterdam Smart City team zorgen we voor verbinding.

Wat ga je doen?
Je voert de communicatie- en communitystrategie actief uit door het maken van content, het schrijven van nieuwsbrieven, beheren van onze social media kanalen en het organiseren van events. Je bent veel in contact met de partners en andere organisaties binnen het netwerk van ASC.

Daarnaast werk je met onze partners aan het aanjagen van innovaties binnen het transitiepad Mobiliteit & Logistiek en legt verbindingen met de community. Ook breid je het netwerk uit met relevante organisaties en innovatieve projecten. De communicatie- en programmamedewerker werkt nauw samen met het gehele smart city team en legt verantwoording af aan de communicatiemanager. Daarnaast heb je een aantal programma ondersteunende taken.

Taken
• Je beheert onze social media kanalen, geeft inzage in de statistieken en onderneemt actie op basis van de data.
• Je onderhoudt het dagelijks contact met de leden van onze community op www.amsterdamsmartcity.com
• Je verzamelt, schrijft, redigeert en publiceert content voor de community en andere stakeholders.
• Je organiseert en draagt bij aan evenementen voor partners en ons bredere netwerk in de regio en communiceert hierover.
• Je coördineert, onder begeleiding, je eigen transitiepad: Mobiliteit & Logistiek en monitort voortgang van projecten en legt verbindingen.
• Je verbindt, mobiliseert en activeert partners en communityleden
• Je voert ondersteunende programma taken uit, zoals het vormgeven van presentaties en zorgdragen voor documentatie en het bijhouden van het CRM systeem.

Profiel:
• WO/HBO werk- en denkniveau
• Opleiding op gebied van communicatie of vergelijkbaar
• 1-2 jaar werkervaring
• Goede beheersing van Nederlands en Engels in woord en schrift
• Ervaring op het gebied van online communicatie, community management en/of projectondersteuning
• Affiniteit met innovatie en stedelijke ontwikkelingen, met het thema Mobiliteit & Logistiek in het bijzonder
• Type aanpakker, zelfstandig, communicatief sterk en flexibel.
• Gedreven in het creëren van maatschappelijke waarde

Wat bieden wij?
Wij bieden je een fijne werkplek op het Marineterrein in Amsterdam, met een informele en collegiale sfeer. Op dit moment werken we uiteraard veel thuis. We zijn een klein team (6 personen) waarin we nauw met elkaar samenwerken. We werken intensief samen met een grote groep gedreven mensen die zich inzetten voor een duurzame stad en regio, voor iedereen. Het is een regionale, nationale én internationale werkomgeving waarin je eigen inbreng en pro-activiteit zeer gewaardeerd worden.

We zoeken iemand voor 32-40 uur per week.  Salarisindicatie o.b.v. 40 uur: €2.900 - €3.400 bruto excl vakantiegeld en eindejaarsuitkering. Wij bieden een jaarcontract met uitzicht op een vaste aanstelling.

Interesse gewekt?
Vind je dit goed klinken? Dan horen we graag van je! Stuur je CV en een korte motivatie voor 17 april naar: info@amsterdamsmartcity.com. De eerste gesprekken zijn op 20 en 21 april. Voor meer informatie over de functie kun bellen met Menouschka Plugge via 06-43752636.

Hopelijk spreken we elkaar snel!

Amsterdam Smart City's picture #Energy
Zoë Spaaij, Project manager , posted

Hoe kan digitalisering bijdragen aan een meer duurzame samenleving?

Featured image

Onze leefomgeving is onlosmakelijk verbonden met de digitale wereld. Wilt u weten wat dat betekent voor meer duurzaamheid in de stad van de toekomst? Meldt u zich dan aan voor een webinar ‘Hoe kan digitalisering bijdragen aan een meer duurzame samenleving?’ op dinsdag 20 april.

Dit webinar wordt georganiseerd door de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (Rli), City Deal ‘Een slimme stad, zo doe je dat’ en de Future City Foundation.

MELD U AAN

Datum en tijd: 20 april, 9.30 – 10.30 uur
Locatie: Online
Deelname: Hier kunt u zich aanmelden. Deelname is gratis

Programma
9.30u Welkom en introductie
9.40u Pieter Hooimeijer over het advies van de Rli
9.50u Jan-Willem Wesselink over de City deal en hoe je een slimme stad bestuurt
10.00u Workshop over maatschappelijke veranderingen door digitalisering
10.15u In gesprek: wat is de rol van digitalisering in de duurzaamheidstransitie?
10.30u Afsluiting

In dit advies aan de overheid pleit de Rli ervoor om meer aandacht te hebben voor de veranderingen die digitalisering teweeg brengt in onze fysieke leefomgeving. In haar digitaliseringsbeleid moet de overheid duurzaamheid nadrukkelijker meenemen. Andersom moet het potentieel van digitale technologie beter worden benut voor de duurzaamheidstransities.

In de City deal worden concrete digitale en technologische tools ontwikkeld voor de slimme stad van de toekomst. Daarmee sluit de City deal aan bij het advies van de Rli aan de overheid voor een nieuwe denkwijze over digitalisering.

Sprekers
Prof. dr. Pieter Hooimeijer is voormalig lid van de Rli en voorzitter van de Rli-commissie die het advies voorbereidde. Hij zal de kern van het advies van de Rli toelichten. Jan-Willem Wesselink is hoofdredacteur van het boek ‘Zo bestuur je een slimme stad’ en programma manager van de City Deal ‘Een slimme stad, zo doe je dat’ en de Future City Foundation.

MELD U AAN

Online event from Apr 20th to Apr 29th
Jochem Kootstra, Lecturer at Amsterdam University of Applied Sciences, posted

Servicemonteur vervult sleutelrol in uitstootvrije stadslogistiek

Belangrijkste conclusies na twee jaar praktijkgericht onderzoek naar uitstootvrij vervoer voor de servicelogistiek.

Servicemonteurs installeren en repareren laadpalen en zonnepanelen voor duurzame energie, maar rijden zelf nog in een dieselbus rond. Wat is er nodig voor uitstootvrij vervoer van servicemonteurs? Na twee jaar onderzoek presenteert de Hogeschool van Amsterdam (HvA) same met hogescholen, bedrijven, brancheorganisaties en de gemeente Amsterdam de resultaten van het Gas op Elektrisch-project. Wat zijn de belangrijkste conclusies?

Servicemonteur

Servicelogistiek is verantwoordelijk voor 25 tot 35% van de bestelautokilometers in Nederland en voor 10 tot 15% van de CO2-uitstoot van het goederenvervoer over de weg in Nederland.

Samen met onder meer HAN Automotive Research, Techniek Nederland, Unica, ENGIE, Heijmans en de gemeente Amsterdam heeft het lectoraat Citylogistiek van de HvA praktijkgericht onderzoek gedaan naar de inzet van uitstootvrij vervoer voor servicelogistiek. Servicelogistiek omvat het vervoer van personeel en materialen voor installatie-, reparatie- en onderhoudswerkzaamheden. Servicebedrijven zorgen dat de lift, cv-ketel en het koffieapparaat werkt, ze leveren internet en energie, beheren woningen en onderhouden groen.

Gebruikelijk is dat elke servicemonteur een eigen bestelauto heeft en met een grote variatie aan onderdelen en gereedschappen van klus naar klus rijdt en het voertuig ’s avonds mee naar huis neemt. Dit kan en moet anders om de ambities van het klimaatakkoord te bereiken en om klanten in autoluwe gebieden efficiënt te kunnen blijven bedienen. Onlangs is de Uitvoeringsagenda Stadslogistiek ondertekend door 19 gemeenten waarmee de ambities voor zero-emissiezones concreet op de agenda staan voor 2025-2030 (zie: www.opwegnaarzes.nl). Dit betekent dat servicebedrijven zich moeten voorbereiden op een werkwijze zonder dieselbus. Vanuit het ‘Gas op Elektrisch’ onderzoek worden adviezen en voorbeelden aangereikt voor servicebedrijven èn voor aanbieders van zero-emissievervoersoplossingen.

Een uiteenlopende groep van aanbieders nam deel aan het onderzoeksproject, waaronder groothandel Technische Unie, logistiek dienstverlener Deudekom, laadpaalleverancier Laadpunt Nederland en leveranciers van transportmiddelen Urban Arrow, Easy Go Electric, DOCKR en Arval. Het aanbod op de markt van zero-emissievervoer is divers, groeit en verbetert. De actieradius van elektrische bestelauto’s neemt toe, de adoptie van vrachtfietsen stijgt, er ontstaan meer samenwerkingsmogelijkheden op logistieke hubs, nieuwe bevoorradingsconcepten en slimme laadoplossingen. Desondanks blijft het aandeel zero-emissievervoer bij servicebedrijven in Nederland laag.

Aan de hand van casestudies, workshops, interviews en ritdata-analyse is praktijkgerichte kennis ontwikkeld over logistieke concepten, laadstrategieën en gedragsinterventies met als doel de transitie naar zero-emissievervoer te versnellen. De onderzoekers stellen dat het een-op-een vervangen van dieselbestelauto’s door elektrische niet de juiste aanpak is. De transitie naar zero-emissie-servicelogistiek omvat strategische, tactische en operationele keuzes op vier onderdelen van de bedrijfsvoering. Met deze brede aanpak is verbetering in servicelogistiek mogelijk met minder reistijd voor de servicemonteur, minder verliesuren en minder bestelauto’s.

De mate waarin zero-emissie-servicelogistiek te realiseren valt, hangt samen met keuzes over:

  1. Klanten en activiteiten

De omvang, locatie, wensen en eisen van de opdrachtgever en eindklant beïnvloeden de mate waarin nieuwe servicelogistieke concepten te realiseren zijn. Samen met grote opdrachtgevers (zoals onderwijsinstellingen, overheden en kantoren) kan vanaf de aanbesteding gestreefd worden om alle leveringen voor technisch onderhoud te bundelen in één rit. Of een stap verder: om deze te bundelen met de levering van pakketten, schoonmaak- en kantoorartikelen. ‘Duurzaam vervoer’ wordt dan een gunningscriterium. In het contract dienen afspraken gemaakt te worden over ketensamenwerking, het gebruik van laadinfrastructuur en opslagcapaciteit voor gereedschap en materialen (bijvoorbeeld kluizen of containers waarin geleverd kan worden).

  1. Personeel en gedrag

Het tekort aan technisch geschoold personeel op de arbeidsmarkt vormt zowel een drijfveer als uitdaging voor zero-emissie-servicelogistiek. Een drijfveer omdat servicelogistieke oplossingen de efficiënte inzet van medewerkers kunnen verhogen. Een uitdaging omdat medewerkerstevredenheid van belang is voor servicebedrijven. De adoptie door medewerkers is een belangrijke voorwaarde om zero-emissie vervoer met succes te kunnen implementeren. Aanpassingen in het wervings- en selectiebeleid, het mobiliteitsbeleid, en de operationele aansturing van monteurs kunnen de adoptie verder faciliteren.

  1. Logistiek en planning

Door de levering van materialen uit te besteden, ritten dynamischer te plannen, en met kunstmatige intelligentie het onderhoudswerk voorspelbaarder te maken, wordt de inzet van uitstootvrij vervoer eenvoudiger. Door de voorraad in de bestelauto te beperken en efficiënter te ordenen, kan met een kleiner model gereden worden, dit is positief voor de actieradius van zero-emissievoertuigen. De casestudies wijzen uit dat het maken van een wijk- of centrumplanning kansen biedt voor een rendabele inzet van vrachtfietsen. Ook zijn tijdens het onderzoeksproject gezamenlijke proposities ontstaan tussen aanbieders van (logistieke) ruimte en deelvoertuigen: de monteur stapt aan de rand van de stad over op een vrachtfiets en bespaart daarmee reistijd en parkeerkosten.

  1. Wagenpark en laadinfrastructuur

Een strategische keuze is om in de toekomst niet langer een vast voertuig aan te bieden aan de monteurs, maar gebruik te maken van flexibele leasecontracten en deelvoertuigen. Afhankelijk van de werklocaties, parkeer-, en laadmogelijkheden kan dan per dag, week of maand voor de medewerker een geschikt en beschikbaar voertuig beschikbaar gekozen worden. Het is hierbij van belang dat de beschikbaarheid van de voertuigen betrouwbaar is. Beschikbaar betekent in het geval van zero-emissie voertuigen ook dat ze van voldoende energie zijn voorzien.

Meer informatie? Neem contact op:

mw.  S.H. Balm

Projectmanager E-mobility & City Logistics
s.h.balm@hva.nl |

De Week van duurzame servicelogistiek bij Urban Tech

Tijdens de Week van duurzame servicelogistiek van 15 t/m 19 maart kom je meer te weten over het tweejarig onderzoek Gas op elektrisch van Centre of Expertise Urban Technology. Van eindpublicatie tot webinar en verdiepende artikelen, de hele week staat in teken van uitstootvrij vervoer voor de servicelogistiek.

Jochem Kootstra's picture #Mobility
Jochem Kootstra, Lecturer at Amsterdam University of Applied Sciences, posted

Bestelbus uit, vrachtfiets op

Servicemonteurs moeten straks zonder dieselbus de stad in. Maar de monteur en z’n busje, die zijn vaak onafscheidelijk. Wat te doen?

Van de bestelbus naar de elektrisch aangedreven vrachtfiets: steeds meer servicemonteurs worden gevraagd hun geliefde wagen aan de kant te zetten voor het duurzame alternatief. En dat is nodig, tussen 2025-2030 moet de stadslogistiek in 30 tot 40 gemeenten emissievrij zijn. Maar die overstap gaat niet altijd zonder slag of stoot. De monteur en z’n busje, die zijn vaak onafscheidelijk. De Hogeschool van Amsterdam (HvA) onderzocht binnen het project Gas op elektrisch met praktijkpartners de rol van de monteurs om tot nieuwe logistieke concepten te komen voor servicebedrijven.

Vrachtfiets

De elektrisch aangedreven vrachtfiets als duurzaam alternatief is fijn voor stadsbewoners, die ervaren zo minder hinder als vervuiling, verkeersdrukte en geluidsoverlast. Maar ook voor de servicemonteurs zelf. Van liftmonteurs tot cv-installateurs en klussers. Omdat het verkeer vaak vaststaat in de stad, komt de vrachtfiets goed van pas. Zo hoeven ze niet meer gefrustreerd rondjes te rijden voor een parkeerplek in de buurt of torenhoge parkeerkosten te betalen. Het bespaart tijd en geld en bevordert de productiviteit.

Cultuur- en gedragsverandering

Done deal, zou je denken. Maar de bestelbus is een soort statussymbool voor de monteur, vertelt Milan Tamis, onderzoeker bij Gas op elektrisch. ‘Het busje biedt comfort met een fijne stoel, radio en de mogelijkheid om te schuilen als het regent. Ze eten ook graag hun lunch in de bus. Daarnaast zijn de monteurs gewend om al hun gereedschap en andere spullen in de bus op te slaan, alles is binnen handbereik. Met de vrachtfiets verlies je dat comfort en gemak. Dat vraagt dus om cultuur-, gedragsverandering en flexibiliteit.’

Hoe betrek je de monteur in het verduurzamingsproces?

Servicemonteurs moeten nauw betrokken worden bij het verduurzamingsproces, concludeerde Tamis na gesprekken met de monteurs. ‘Beslissingen van bovenaf, zonder overleg, accepteren ze niet zomaar. Wij hebben hun behoeften gepeild, die we vervolgens meetten aan vervoersoplossingen aangeboden door onze partners. Zo heeft installatiebedrijf Heijmans-Brinck een pilot gestart met de vrachtfietsen en hub (overstaplocatie) van netbeheerder Liander. Monteurs deelden onderling, en met de belanghebbenden binnen Heijmans-Brinck en Liander, ervaringen via een WhatsApp-groep.’


Heijmans

Nieuwe logistieke concepten

Uiteindelijk wil je de welwillendheid van de monteur laten aansluiten bij de technische mogelijkheden om tot nieuwe logistiek concepten te komen, vertelt Wout Nijhuis, student-assistent bij Gas op Elektrisch. ‘Van de monteurs die in de stad moeten werken, komt 90 procent van buiten. Specialisten die bovendien een groot geografisch gebied bereizen. Door de ritprofielen van monteurs onder de loep te nemen, konden we achterhalen waar mogelijkheden liggen voor verandering, zoals een efficiëntere ritplanning – sommige monteurs rijden heel Nederland rond op een dag – en welk vervoersmiddel daar het beste bij past. Dat verschilt per monteur vanwege de diverse ritprofielen (woon-werkafstanden, werkafstanden en het aantal klussen), de actieradius van een elektrische bus, hoeveel spullen ze mee moeten nemen en of er thuis en/of tussendoor geladen kan worden.’

Aantrekkelijke beloning

Kies je dan uiteindelijk gezamenlijk voor de elektrische bus, of een combinatie met de vrachtfiets, dan ben je er nog niet, zegt Tamis. ‘Zo kwam er uit de ervaringen van de monteurs naar voren dat een koffiemomentje bij een hublocatie belangrijk is voor ze. En wat te doen in de winter en als het regent? Op de vrachtfiets heb je goede regenkleding nodig en wil je een vergoeding om ergens binnen te lunchen.’ ‘We adviseerden horecabonnen bij cafés in het werkgebied waar monteurs bij elkaar kunnen komen, voor een gezamenlijk pauzemoment’, vult Nijhuis aan.

En voor de nieuwe generatie servicemonteurs? Tamis: ‘Zoek technisch geschoold personeel, dat klaar is voor de energietransitie. Daar is een nijpend tekort aan. En werf jonge mensen, het liefst in de buurt van je klanten, die er al voor open staan om op de vrachtfiets te stappen. Soms hebben ze nog geen eens een rijbewijs en is de vrachtfiets de beste optie.’

De Week van duurzame servicelogistiek bij Urban Tech

Tijdens de Week van duurzame servicelogistiek van 15 t/m 19 maart kom je meer te weten over het tweejarig onderzoek Gas op elektrisch van Centre of Expertise Urban Technology. Van eindpublicatie tot webinar en verdiepende artikelen, de hele week staat in teken van uitstootvrij vervoer voor de servicelogistiek.

Jochem Kootstra's picture #Mobility