Stay in the know on all smart updates of your favorite topics.
metaCCAZE - Summer Mobility Talks
Onder het genot van een hapje en drankje organiseren we vanuit het EU Horizon project metaCCAZE op 30 juli de Summer Mobility Talks. Met iedereen die nog niet op vakantie is, gaan we in gesprek over thema’s als autonoom varen, mobility credits, Intelligent Speed Adaptation en multimodale logistiek. De Summer Mobility Talks is een informele bijeenkomst voor iedereen die het leuk vindt om ideeën uit te wisselen over mobiliteit in de stad, én eenmooie gelegenheid om te netwerken.
Vanaf 15:30 uur staan de drankjes koud.
16:00 uur: korte introductie van het EU Horizon project metaCCaze
16:10 – 17:30: uitwisseling over thema’s en netwerken
Locatie: 027 Garage Marineterrein Amsterdam (Kattenburgerstraat 5, Amsterdam)
Iedereen is welkom om binnen te lopen, maar i.v.m. de catering horen we graag of je komt. Aanmelden kan via het Google Form.
Lees hier meer over het Europese metaCCAZE project.
Vacature: LCA & Circulaire Economie Specialist (Transport en Energie)
📢 Vacature Alert! 📢
Word jij onze nieuwe LCA & Circulaire Economie Specialist?
♻ 🌿 Stap in een rol waar jij direct bijdraagt aan betekenisvolle initiatieven die de toekomst van duurzame mobiliteit vormgeven!
Terwijl het gebruik van fossiele brandstoffen transformeert naar elektriciteit en waterstof, neemt ook de focus op de levenscyclusimpact en circulariteit van de waardeketens toe. Kom jij ons team versterken? Dan werk je aan baanbrekend onderzoek, analyses en strategieën rond duurzame (technologische en maatschappelijke) innovaties. Met behulp van jouw kennis, Life Cycle Assessments (LCA) en andere tools ben jij de specialist en innovator op weg naar een circulaire mobiliteitssector. Je werkt aan zowel lokale als internationale projecten, werkt samen met diverse andere specialisten en speelt een cruciale rol in deze reis.
🔍 Klaar voor deze uitdaging? Ontdek ⤵ hoe jij een verschil kunt maken!
💼 Locatie: Hybride (Amsterdam kantoor en thuiswerken)
⏰ Contract: Vast, fulltime (37 uur/week, 32 uur bespreekbaar)
💡 Sluitingsdatum: Geen specifieke datum, we zoeken de juiste match!
Klik op de link om het volledige vacaturedocument te lezen en te solliciteren. We kijken ernaar uit om van je te horen!
IoT Tech Expo Europe returns to Amsterdam
IoT Tech Expo Europe is returning to Amsterdam!
Join us in-person at the RAI Amsterdam on October 1-2, 2024, to hear from industry-leading speakers. Your ticket also provides access to co-located events on Intelligent Automation, Cyber Security & Cloud, AI & Big Data Expo, Unified Communications, Edge Computing, and Digital Transformation.
Speakers represent such companies as Airbus, Lego, Whirlpool, Orange and many more!
For more information and to book your tickets, visit:
https://www.iottechexpo.com/europe/
Fetured agenda items include:
• 5G and IoT Integration
• Deploying IoT management tools to achieve production targets
• Empowering EVs: How IoT and AI Can Work Together to Revolutionize EV Charging Efficiency
• How IoT will change the future of payments
• IoT Integration in Smart Factories and Industry 4.0
• From smart industry to a productive enterprise
• Role of Edge Computing in IoT Security
• Securing the Internet of Things: Leveraging Blockchain and AI for Advanced Cybersecurity
• IoT Applications in Telecommunications
• Digital Twins: Real-world Applications and Impact on IoT Data Visualization
Interesting case studies, such as:
• Singtel Case Study – Connectivity in telecoms at local, regional and global level
• Whirlpools South American Smart Factory: Driving Industry 4.0 Revolution through a new factory design and startup in Argentina
just to mention a few!
Register for free here: https://www.iottechexpo.com/europe/
#IoTTechExpo #IoT #InternetofThings
Visit us at Intertraffic Amsterdam at booth 10.336
Discover our solutions for disabled parking management (as installed in Breda), management for electrical charging on public loading infrastructure and shop&go parking spots.
Circular Challenge: How Can We Stimulate Circular Business Models in the Electric Vehicle Charging Infrastructure Chain?
Circular initiatives often struggle to progress beyond the pilot phase, including circular charging infrastructure. Numerous barriers hinder these circular initiatives:
• Lack of data on products and how circular/sustainable they are.
• Difficulty in implementing circularity across the entire production chain.
• Regulatory obstacles.
• Current higher costs associated with circular production, leading to more expensive products.
To overcome these barriers, adjustments to regulations are necessary to better align with circular initiatives, alongside the establishment of shared ownership within the production chain.
Doe mee aan de Green Innovation Hub contest!
In Almere en de provincie Flevoland vinden de grootste gebiedsontwikkelingen van Nederland plaats zoals Hortus, Pampus, Zuidoever. Om echt toekomstgericht te kunnen bouwen en als voorbeeld te dienen voor de rest van Nederland, organiseren zij de Green Innovation Hub contest ’24. In deze competitie worden organisaties uitgedaagd om met digitaal gedreven toepassingen te komen op het gebied van duurzame energie, mobiliteit of slim wonen.
Ben jij een start-up, scale-up of een innovatief kleinbedrijf (MKB), en heb jij een digitaal gedreven toepassing op het gebied van duurzame energie, mobiliteit of slim wonen? Is jouw oplossing klaar om verder te groeien, te versnellen en op te schalen? Een oplossing waarmee jij echt impact kan maken? Doe dan mee met de Green Innovation Hub Contest ’24.
Op 6 maart wordt op basis van de ingezonden video-pitches een selectie gemaakt van de tien bedrijven die worden uitgenodigd voor het Green Innovation Hub Café. Op woensdag 17 april vindt de Contest Day plaats, tevens de officiële opening van de GIH 3.0 op de 9e verdieping. Tijdens dit evenement zullen de 10 deelnemers hun pitch presenteren, met een maximale duur van 4 minuten. Na de pitches krijgt de jury de gelegenheid om vragen te stellen. De winnaar wordt door experts verder geholpen en begeleid.
Check de website link voor meer informatie!
Join our team! Circular Economy and LCA Team lead
Are you an experienced professional in Circular Economy and Life Cycle Assessments and eager to lead a team of experts in zero-emission mobility and energy infrastructure? If so, we have the perfect opportunity for you!
WHO WE ARE
Cenex Nederland is a not-for-profit research organisation and consultancy specializing on zero emission mobility, energy infrastructure and circular economy. Our mission is to support our customers and partners in making the world a better place to live and travel.
We are a compact but rapidly growing team with complementary expertise. We foster a work environment that is supportive, encouraging self- initiative, and promoting independence. Join our fun and professional team where sustainability and innovation are considered 'business as usual'!
Following the motto 'Alone we can do so little; together we can do so much' we collaborate with governments and industry parties helping then achieve their zero emission transport goals.
Amsterdam may be our hometown, but our activities and ambitious agenda have an international reach. We frequently engage in European or international projects working together with other professionals.
YOUR ROLE
The world of e-mobility is evolving rapidly. Not only are battery and hydrogen electric vehicles becoming an integral part to the transport and energy landscape, but the focus on their lifecycle impact and circular economy within the industry’s value chain is also gaining significant traction. Should you join us, you will be leading a small team of Life Cycle Assessment (LCA) experts and will be contributing in various research and consultancy assignments. Your daily activities would include:
• Leading a growing team of circular economy and LCA experts, offering guidance and support
• Managing EU-fundedR&D projects in the field of transport and renewables
• Conducting research, modelling and analysis of environmental, social and economic lifecycle impacts of products within the transport and energy industries.
• Leading the development of eco-design tools, circular economy roadmaps and policy frameworks to support public or private organisations in achieving their circularity goals.
• Writing project proposals and engaging with prospect clients.
• Reviewing and writing scientific and public-facing reports
• Presenting at conferences, organising training sessions and workshops
YOUR PROFILE
The role of Circular Economy & LCA Team Lead within Cenex NL encompasses a variety of specialisms. We are seeking a new colleague who meets the following requirements:
Essential
• A minimum of five years in roles related to circular economy consultancy and/or research, or other relevant experience.
• Relevant Master’s degree (such as Industrial Ecology, Industrial Design, Engineering, Environmental Sciences).
• Demonstrated project management experience and ability to responsibly manage multiple projects.
• Experienced in using LCA software to quantify environmental, social and economic impact.
• Strong affinity/experience with mobility, transport, and energy sectors and related technologies
• Ability to deliver value and quality to our customers and partners (verbally and written)
• Self-starter and completer of assignments
• Willing and able to travel (inter)nationally with some regularity
• Already living in the Netherlands with an existing work-permit to work in NL Fluent in English, written and spoken
Desirable
• Experience in people management
• Experience with (EU) funding programmes (such as Horizon Europe)
• Dutch (at minimum A2 level) and/or additional languages
• Driving licence
CONTACT DETAILS
Do you see a good match? Send us your <strong>CV and motivation letter</strong> to hello@cenexgroup.nl We look forward to hearing from you!
Deelscooteraanbieder Check introduceert een veiligheidsslot
Deelscooteraanbieder Check introduceert vandaag een veiligheidsslot in haar app: de Safety Lock. De Safety Lock is ontworpen in afstemming met jongerenorganisatie TeamAlert. Met het slot kunnen gebruikers de eigen Check app tijdelijk blokkeren voor het reserveren van voertuigen. Op deze manier beschermt de gebruiker zichzelf tegen het (laagdrempelig) gebruik maken van scooters op een later tijdstip. Naast de Safety Lock introduceert Check ook een gerichte communicatiecampagne om gebruikers op relevante momenten te wijzen op de gevolgen van rijden onder invloed.
TeamAlert: ‘Actie nodig om dronken jongeren van deelscooter te houden’
In februari 2023 publiceerde TeamAlert, een organisatie die zich inzet voor de verkeersveiligheid van jongeren, een enquête waaruit blijkt dat ruim een kwart van de jonge deelscootergebruikers met een leeftijd tot en met 24 jaar wel eens onder invloed op een deelscooter stapt en de risico’s daarvan onderschat. De enquête was onder bijna duizend jongeren afgenomen. Naar aanleiding van het onderzoek riep TeamAlert gemeenten en deelscooteraanbieders op om in actie te komen en na te denken over oplossingen.
Deelscooteraanbieder Check introduceert de Safety Lock
Het onderzoek van TeamAlert, in combinatie met een landelijke toename van het gebruik van alcohol en drugs in het verkeer in 2022 (37,4% meer uitgedeelde boetes), is aanleiding geweest voor deelscooteraanbieder Check om in actie te komen. Op basis van meerdere gesprekken en feedbacksessies met deelscootergebruikers en verschillende autoriteiten op het gebied van verkeersveiligheid, waaronder TeamAlert, introduceert Check vandaag de Safety Lock. Met het slot kan elke gebruiker de eigen Check app tijdelijk blokkeren voor het reserveren van voertuigen. Op deze manier beschermt de gebruiker zichzelf tegen het (laagdrempelig) gebruik maken van scooters op een later tijdstip. Mochten gebruikers het slot toch willen deactiveren, omdat ze bijvoorbeeld niet onder invloed zijn, dan moeten ze eerst verplicht één minuut lang een tutorial over de gevolgen van rijden onder invloed bekijken. Gebruikers die het slot activeren worden gestimuleerd om hun Safety Lock te delen met vrienden om uit te dragen dat onder invloed zijn en rijden, niet samen gaat.
De Safety Lock helpt de gebruiker bij het maken van de juiste keuze
Saar Hadders, gedragsonderzoeker bij TeamAlert, legt uit hoe de Safety Lock gebruikers in staat stelt om de juiste keuzes te maken: “Onder sommige gebruikers geldt een sociale norm dat het rijden onder invloed op een deelscooter normaal is. Door het bedenken van een nieuwe feature om rijden onder invloed op deelscooters tegen te gaan, zendt Check een krachtige boodschap uit dat dit gedrag niet oké is. In de omgeving van jongeren zijn vrienden erg belangrijk in het creëren van een veilige sociale norm. Doordat de Safety Lock gebruikers stimuleert om de feature met hun vrienden te delen, wordt deze sociale norm versterkt.”
Hadders: “Jongeren hebben niet altijd de intentie om na een avondje stappen onder invloed te gaan rijden, maar door een combinatie van impulsiviteit en het effect van alcohol kan deze intentie vervagen. De Safety Lock biedt jongeren de mogelijkheid om zichzelf vóórdat ze hun eerste drankje drinken, te behoeden voor een onveilige rit naar huis. Wanneer gebruikers in de loop van de avond tóch van gedachten veranderen, deelt Check kennis over waarom het goed is om nuchter te rijden. Deze kennis kan helpen om alsnog het veilige gedrag te vertonen en ander vervoer te kiezen.”
De Safety Lock wordt versterkt door gerichte en relevante communicatie
Check heeft de communicatie om rijden onder invloed tegen te gaan opgedeeld in drie tijdvakken. De tijdvakken zijn gebaseerd op onderzoek van het SWOV. Afhankelijk van het tijdvak worden gebruikers aangemoedigd tot verantwoordelijk gedrag in het verkeer, bijvoorbeeld door gebruikers voorafgaand aan een avondje uit te attenderen op de mogelijkheid om het Safety Lock te activeren. Gebruikers die vrijdag- of zaterdagnacht tussen 23.00 uur en 06.00 uur een deelscooter willen pakken moeten eerst verplicht een tutorial kijken over de gevolgen van rijden onder invloed.
The impact of the availability of 'self-driving' cars on travel behavior 2/8
If autonomous cars can transport us affordably, do we no longer want to own our own car? Are we switching en masse from public transport, do we leave our bikes unused, or do we walk less? Do we drive alone, or do we share the car with other passengers? Will autonomous cars share he road with other traffic, including cycling? Are we going to use a car more often and longer and how many cars drive empty waiting for a customer?
Of course, no scientific study can answer all these questions yet. Nevertheless, research offers some insight.
Ride-hailing
First, what do we know about the influence of ride-hailing? That is calling a taxi from Uber or Lyft and a handful of other companies with an app. Juniper Research expects that the use of this service, which already has a global turnover of $ 147 billion, will increase fivefold in the coming five years, regardless of whether the taxis involved are 'self -driving' or not. Clear is that most users seem not to appreciate the presence of fellow passengers: the number of travelers that share journeys is only 13%.
Research in seven major American cities shows that 49 to 61 percent of all Uber and Lyft-taxi rides would have been made by walking, cycling, taking public transport or not at all. These journeys only replace car use to a limited extent. As a result, the number of train passengers has already fallen by 1.3% per year and that by bus by 1.7%. At the same time, congestion has increased.
A publication in the Journal Transport policy showed that travelers travel twice as many kilometers in every American region that they would have done if Uber and Lyft did not exist. It also turned out that taxis drive empty 50% of the time while they are waiting for or on their way to a new customer. Another study found that many Uber and Lyft customers who once used public transport buy a car for themselves.
The effect of 'self -driving' cars
The number of studies after the (possible) effect of the arrival of 'self -driving' cars is increasing rapidly. Research by the Boston Consultancy Group showed that 30% of all journeys will take place in a 'self -driving' car as soon as they are available. A considerable number of former public transport users says they will change. Despite the price advantage, the respondents will make little use of the option to share a car with other passengers, but it is known that attitudes and related behavior often differ. Nevertheless, this data has been used to calculate that there will be more cars on the road in large parts of the cities, resulting in more traffic jams.
Semi-experimental research also showed that the ability to travel with a 'self-driving' car results in an increase in the number of kilometers covered by around 60%. Unless autonomous cars drive electrically, this will also have significant negative consequences for the environment.
The Robottaxis in suburbs had a different effect: here travelers would leave their car at home more often and use the taxi to be transported to a station.
See robot taxis and public transport in combination
Despite all the reservations that must be made with this type of research, all results indicate a significant increase in the use of taxis, which will be at the expense of public transport and will result in more traffic jams in urbanized areas. This growth can be reversed by making shared transport more attractive. Especially on the routes to and from train, metro, and bus stations. Only in that case, will there be an ideal transport model for the future: large-scale and fast public transport on the main roads and small-scale public transport for the last kilometers and in rural areas.
In a couple of days my new ebook will be available. It is a collection of the 25 recommendations for better streets, neighbourhoods and city's that have been published at this spot during the last months
Swedish Chamber Tech for Good by Ericsson at the 5G Hub Eindhoven
The Swedish Chamber of Commerce and Ericsson is very pleased to invite you and your business relations to the exciting Swedish Chamber of Commerce Tech for Good – 5G Impact on Sustainability, which will be hosted by Ericsson on November 7, 2023, at the 5G Hub at High Tech Campus Eindhoven.
The digital transformation is an important enabler for companies to become more sustainable: when business processes become more efficient, companies will be able to save energy and/or reduce CO2 emissions. 5G plays a key role in the digital transformation. This is demonstrated at the 5G-Hub in Eindhoven, a joint initiative of Ericsson, Vodafone-Ziggo, Brainport Eindhoven, and High Tech Campus. The 5G hub was established to promote innovation and stimulate solutions that help improve sustainability.
This event is offered free of charge, registration is however, compulsory.
Sign up at the Swedish Chamber of Commerce website:
November 7, 2023 Tech for Good by Ericsson at the 5G Hub – Swedish Chamber of Commerce
For more information visit our website or send an email to events@swedishchamber.nl
AMS Conference 2024: Call for abstracts and special sessions
We invite you to contribute to the conference "Reinventing the City 2024 - Blueprints for messy cities?"
Deadline to submissions: November 14, 2023
Notification of acceptance: December 14, 2023
submit here>>
The AMS Scientific Conference (AMS Conference) explores and discusses how cities can transform themselves to become more livable, resilient and sustainable while offering economic stability. In the second edition of “Reinventing the City” (23-25 April 2024), the overarching theme will be <em>"</em>Blueprints for messy cities? Navigating the interplay of order and complexity'. In three captivating days, we will explore 'The good, the bad, and the ugly' (day 1), 'Amazing discoveries' (day 2) and 'We are the city' (day 3).
Call for abstracts
The AMS Conference seeks to engage scientists, policymakers, students, industry partners, and everyone working with and on cities from different backgrounds and areas of expertise. We therefore invite you to submit your scientific paper abstract, idea for a workshop or special session with us. Submissions should be dedicated to exploring the theme ‘Blueprints for messy cities?’. We especially invite young, urban rebels to raise their voice, as they are the inhabitants of our future cities.
Assessment
Our scientific committee responsible for the content of the conference program will assess all submissions and select a final program of contributions. Notification of acceptance will follow before 1 December 2023.
Topics
mobility | circularity | energy transition | climate adaptation | urban food systems | digitization | diversity | inclusion | living labs | transdisciplinary research
SUBMISSIONS AND CONTRIBUTIONS
| SCIENTIFIC PAPER ABSTRACTS |
We invite academics, industry partners, and professionals from all ages engaged in the related fields of urban design, governance, architecture, data science, engineering and/or sociology to submit an abstract for a conference presentation of your scientific paper (250-450 words).
| WORKSHOPS |
If you have a workshop proposal, please outline its purpose, the specific knowledge, techniques, or practices it covers, its objectives and learning outcomes, teaching strategies and resources, target audience, and any prerequisites, including the required level of experience (250-450 words).
| SPECIAL SESSIONS |
Next to scientific papers and workshops, we encourage you to submit different types of special sessions. These special sessions can include interactive forums, excursions, or practical demonstrations, depending on the subject and objectives. When submitting your proposal for a special session, we ask you to clearly highlight the session's objectives, expected collaborators (if applicable), the intended audience, and the type of session. Please also indicate whether you prefer an online or in-person format. Please note that you will be responsible for the content and organization of the session (250-450 words).
Click here to visit the event page and find more information on details about the Scientific Conference.
SESA project – Smart Energy Solutions for Africa to accelerate the green transition and energy access
Context
Africa is the fasted growing continent on the planet, measured both in GDP as in population, which historically is accompanied with a growth in energy consumption. With an eye on the Paris Agreement and COP26 it is clear the energy should be Low or even Zero Emission. However, it is important this does not stifle the economic growth allowing millions to climb out of poverty. With this in mind the EU funded the SESA project that aims at mitigating climate change while improving access to sustainable energy under affordable, reliable conditions.
Project brief
SESA is a four-year (2021-2025) EU H2020 funded R&D project designed to combine innovative energy access solutions for a range of applications in both urbanised and rural contexts in Africa. These solutions will include decentralised renewables (solar photovoltaics), innovative energy storage systems (including second life batteries), waste-to-energy systems (biomass to biogas), smart microgrids, (micro) mobility solutions, climate-proofing, resilience and adaptation, and rural internet access.
SESA focusses on testing, validating and replicating those energy innovations through co-developed demonstration actions in 9 sites across the continent (1 Living Lab for testing, 4 for validation and 4 for replication).
The collaborative project is the result of a strong partnership between leading European and African universities, research centres, industry actors, local governments, knowledge and implementation organizations and networks.
Objectives
The main goal of SESA is to support a diversity of affordable solutions that help provide access to reliable, affordable, and sustainable energy services for all, creating new business opportunities and developing concepts that can directly contribute to a low-carbon development. It further provides policy makers with recommendations aiming at creating a favourable regulatory environment to ensure long-term impacts of the solutions developed. In addition, a key deliverable for the project is the SESA Toolbox, which will contain materials relating to the following main building blocks:
- Impact assessment
- Capacity building
- Business plans and models
- Innovations tested in demonstration actions
- Design, operations and management for different solutions
- Financing & funding options
- Policy support
Cenex NL’s key contributions
Cenex NL leads the work package responsible for the development of the key repository of the project, the so called “SESA Toolbox”, and the evaluation of the project results available in the toolbox. Our team will be involved in three tasks:
- Build a scalable and harmonised toolbox for advanced implementation, management and operation strategies of efficient sustainable energy solutions.
- Develop an evaluation framework based on the Life Cycle Assessment (LCA) methodology to quantify and compare the environmental impacts of the proposed solutions.
- Assess the impact of the solutions developed in at least five the demonstration and validation projects using the framework developed in the previous task.
This project has received funding from the European Union’s Horizon 2020 research and innovation progamme under grant agreement No 101037141
Check straft foutparkeerders deelscooter af met blokkade account
Om overlast van foutgeparkeerde deelscooters in de openbare ruimte te verminderen, introduceert deelvervoeraanbieder Check vandaag de Parkeerscore. Dit is een nieuwe functionaliteit in de app, waarmee gebruikers van deelscooters inzicht krijgen en afgerekend worden op hun parkeergedrag.
De parkeerscore
De Parkeerscore wordt getoond in de app van alle gebruikers. Voorafgaand aan een rit op een deelscooter van Check, beoordeelt een gebruiker hoe de scooter geparkeerd staat: duimpje omhoog of duimpje omlaag. Deze beoordeling wordt toegevoegd aan het profiel van de vorige gebruiker van de desbetreffende scooter. Alle beoordelingen over een gebruiker samen vormen de individuele Parkeerscore.
Op basis van de score krijgt een gebruiker de classificatie Uitstekend, Kan beter of Niet goed. Met de classificatie Kan beter neemt een gebruiker automatisch deel aan informatiecampagnes over netjes parkeren. Als er hierdoor geen verbetering optreedt in het parkeergedrag zakt de Parkeerscore naar Niet goed. Bij Niet goed moet de gebruiker verplicht aan het einde van elke rit een foto van de geparkeerde scooter maken die vervolgens wordt gecontroleerd door Check. Als dan nog steeds blijkt dat de gebruiker het parkeergedrag niet verbetert, wordt de gebruiker tijdelijk geblokkeerd op het platform.
Alternatief voor de auto
Paul van Merrienboer, mede-oprichter van Check, vertelt: “We maken met onze scooters gebruik van de publieke ruimte, dus we willen daar ook onze verantwoordelijkheid pakken met het voorkomen van verrommeling. Daarnaast willen we dat er ruimte ontstaat in het publieke debat om het échte probleem onder de loep te nemen: de enorme hoeveelheid ruimte die privéauto's in onze steden innemen in de openbare ruimte en in het verkeer.”
Daarom introduceert Check vandaag deze maatregel om de ervaren overlast verder omlaag te brengen. Van Merrienboer: “Onze data laat zien dat er in slechts 0,2% van de ritten overlast wordt gemeld. In 99,8% van de ritten gaat het dus al goed. Met deze nieuwe maatregel zijn we vastberaden om het aantal klachten nog verder omlaag te brengen.”
Effectieve oplossing
Het bedrijf weet uit ervaring dat slechts een kleine groep wanparkeerders verantwoordelijk is voor de overlast en dat het verzamelen van data over parkeergedrag een effectieve manier is om deze wanparkeerders te weren. Check heeft tot op heden meer dan drieduizend gebruikers geblokkeerd als gevolg van overlastmeldingen.
Master thesis about smart mobility solutions, also in Amsterdam
Hi everyone!
I'm currently writing my thesis on smart mobility solutions and their (expected) impact in the fight against climate change. As I'm also looking at cooperation between cities, I'd be very grateful if through posting this, I could get answers to the following questions.
- Does Amsterdam cooperate with other cities in the development of smart mobility solutions, like Roboat, Vehicle-2-Grid, or eHubs?
- Do other cities contact Amsterdam for advice and expertise with their smart mobility initiatives?
Thank you all and have a nice week ahead!
Finn
Sign up for Smart City Barcelona updates
Amsterdam trade & Innovate is a member of Trade & Innovate NL that organizes trade missions for entrepreneurs from the Amsterdam Region (MRA).
In november Barcelona Smart City takes place with a special focus on mobility.
Sign up through this link to be included in the updates of the program!
Want to know even more?
Email Jorrit Saaltink, trade developer mobility: j.saaltink@amsterdam.nl
Hubs: hét alternatief voor autobezit?
Hoe houden we de stad leefbaar en bereikbaar voor iedereen? En hoe kunnen mobiliteitshubs hieraan bijdragen? Kom op donderdag 6 april naar de presentatie over de BuurtHubs pilot in Amsterdam. Projectleider Diederik Basta vertelt hier meer over de resultaten en geleerde lessen van BuurtHubs in Amsterdam: mobiliteitshubs in de buurt met elektrisch deelvervoer.
Hoe zijn de BuurtHubs gebruikt en wat is het effect op de openbare ruimte? Hoe is de buurt betrokken geweest bij de inrichting en realisatie? En welke effect op autobezit zien we? Je hoort er meer over tijdens deze presentatie. Verder wordt je meegenomen in de werkwijze van het Stedelijk Innovatie en R&D team van gemeente Amsterdam, waar vooronderstellingen en ethische afwegingen een belangrijke rol spelen.
Datum: donderdag 6 april 2023
Tijd: 16:00-17:00
Locatie: DataLab Amsterdam, Weesperstraat 113 BG, 1018 VN Amsterdam
Meld je nu aan via
https://www.meetup.com/nl-NL/datalab-amsterdam/events/292360391/
Over de BuurtHubs
Als onderdeel van het Europese eHUBS project zijn er de afgelopen 4 jaar 17 BuurtHubs gerealiseerd in de stad. In een BuurtHub wordt elektrisch deelvervoer aangeboden. Denk aan een fiets, bakfiets, scooter, of auto. Allemaal schoon, elektrisch en gebruikt door Amsterdammers uit de buurt. Met de BuurtHubs is onderzocht of deze bijdragen aan:
· het verbeteren van de bereikbaarheid van een wijk of buurt
· het stimuleren van gebruik van schoon deelvervoer
· de luchtkwaliteit
· het vergroten van de leefbaarheid
· het verlagen van de CO2-uitstoot in de stad
Alvast meer weten?
We delen de geleerde lessen en handige tools van het BuurtHubs project graag met andere steden, organisaties en bewoners die aan de slag willen met zo’n mobiliteitshub of er meer over willen weten. Lees hier de Handreiking eHUBS: https://www.amsterdam.nl/innovatie/handreikingen-mobiliteit/
Pubquiz - Klimaatkenners
Test je klimaatkennis
Hoeveel bitterballen staan gelijk aan een retourtje Bali qua CO2-uitstoot? Hoeveel meter moet de zeespiegel stijgen voordat we kunnen zwemmen in de straten van Utrecht? En heeft het nou wel of geen zin om je afval te scheiden? Dit soort vragen kun je verwachten bij de grote klimaat pubquiz georganiseerd door Roos Groothuizen en Nastia Cistakova. Test je klimaatkennis onder het genot van een biertje en ontdek alle feiten en fabels over onze energieconsumptie. Wie weet gaat jouw team er met de hoofdprijs vandoor!
Over Roos Groothuizen en Nastia Cistakova
Roos Groothuizen (zij/haar) is een mediakunstenaar die strijdt voor digitale mensenrechten. In haar praktijk en binnen het kunstcollectief Telemagic doet ze onderzoek naar de menselijke kant van onzichtbare algoritmes, informatiefilters en oneerlijke distributie. Wie is er uiteindelijk in controle over wat we waarnemen?
Als je een kleuter met een passie voor anti-kapitalisme kruist met het gooien van een rotje in het riool, krijg je Nastia Cistakova! Nastia is een illustrator, kunstenaar en performer die zich druk maakt over mensenrechten en sociaal culturele aspecten van het moderne leven. Ze werkt onder andere voor De Correspondent, De Volkskrant en Tivoli Vredenburg.
In kunst en werk kiezen Roos en Nastia vaak voor een spelvorm, om onderwerpen op die manier tastbaar en concreet te maken.
Praktisch
Voor een bezoek aan de pubquiz in De Studio reserveer je een ticket via de website van NEMO. De toegangsprijs is € 7,50.
De pubquiz start om 20.00 uur en duurt ongeveer 1,5 uur. Voorafgaand aan de activiteit kun je vanaf 19.00 uur de tentoonstelling Energy Junkies bezoeken.
Op vertoon van een kortingspas ontvangen pashouders voorafgaand aan de activiteit een gratis drankje. Deelnemende passen zijn: Museumkaart, VriendenLoterij VIP-KAART, Stadspas Amsterdam, CJP pas en Collegekaart.
De Studio van NEMO is een extra locatie van NEMO Science Museum op het Marineterrein in Amsterdam. De programmering is speciaal voor volwassenen.
Deelscooteraanbieder Check start ook met deelauto's
Deelscooteraanbieder Check biedt vanaf vandaag ook deelauto’s aan. Het bedrijf begint met een pilot met 10 deelauto’s in Amsterdam en wil bij succes snel doorgroeien. Door het toevoegen van deelauto’s faciliteert het bedrijf vanaf heden ook reizen buiten de hoofdstad. Check is actief in 20 steden in Nederland en Duitsland.
Bewuste keuze voor Amsterdam
Check kiest er bewust voor om te starten met een pilot in Amsterdam. Amsterdam is één van de eerste steden waar het bedrijf actief werd met deelscooters in september 2020. De gemeente signaleert dat de overstap naar deelmobiliteit hard nodig is. “Er komen steeds meer mensen in Amsterdam wonen en als we allemaal onze eigen auto hebben past het gewoon niet”, aldus Jeroen Schutter, programmamanager deelmobiliteit bij de gemeente Amsterdam.
Data van Check laat zien dat de adoptie van deelscooters in Amsterdam zeer goed is: 105.000 inwoners van de hoofdstad hebben een account bij Check. Een deelscooter vervoert gemiddeld 11 mensen per dag. Bijna 1 op de 10 ritten begint- of eindigt in de regio.
Een antwoord op elke mobiliteitsbehoefte
De missie van Check is het creëren van leefbare steden door onnodig autobezit en -gebruik terug te dringen. De deelauto sluit hier naadloos bij aan, vertelt mede-oprichter en managing director Paul van Merrienboer: “We zien dat onze deelscooters een sterk alternatief bieden voor de autorit binnen Amsterdam. Als een gebruiker een afspraak heeft ver buiten Amsterdam, of naar de bouwmarkt moet, biedt de deelscooter echter niet altijd uitkomst. Door deelauto’s toe te voegen hebben we ook een antwoord op die mobiliteitsbehoefte. Een eigen auto is nu écht niet meer nodig.”
Een simpele propositie
Check gaat van start met 10 volledig elektrische Volkswagen ID3’s. Er bevindt zich een laadpas in elke auto zodat de gebruiker zelf kan (snel)laden bij een laag accupercentage. De voorwaarden om van een auto gebruik te kunnen maken zijn hetzelfde als bij een scooter: gebruikers moeten 18 jaar of ouder zijn en een geldig autorijbewijs hebben. De meer dan 100.000 Amsterdamse gebruikers die momenteel al een account hebben bij Check kunnen dus direct de deelauto in. De auto’s kunnen worden geboekt in de app op het moment dat de gebruiker de auto nodig heeft. Na het boeken heeft de gebruiker 30 minuten om naar de auto toe te gaan en de rit te starten. Net als bij een scooter betaalt een gebruiker pas vanaf het moment dat de rit is gestart en alleen voor het daadwerkelijke gebruik: een starttarief voor een rit met een deelauto is 2 euro, het gebruik per minuut kost 30 cent en pauzeren kost 15 cent per minuut. Er komen achteraf geen kilometerkosten bij.
Een deelauto per zone
De auto’s worden per zone aangeboden: zonefloating. Dat betekent dat een gebruiker aan het einde van de rit de auto binnen een gebied van een paar straten moet parkeren. Amsterdam verwacht dat zonefloating goed werkt qua ruimtebeslag en efficiënt gebruik van laadpalen voor de stad. De zones voor de eerste 10 auto’s bevinden zich in de Pijp en in Amsterdam-Zuid. Op deze manier wil het bedrijf de nieuwe propositie testen in een buurt met een gemiddeld laag autobezit per inwoner (de Pijp) en een buurt met een gemiddeld hoog autobezit per inwoner (Amsterdam-Zuid).
Zero-Emission Mobility Consultant job opportunity at Cenex Nederland
Are you already familiar with the technology developments and challenges towards sustainable mobility and you are ready to take a next step deepening or broadening your expertise? Does the idea of alternating between research and consultancy work appeal to you? Then be sure to read on!
YOUR ROLE
The world of mobility is changing fast. Not only is electric and hydrogen becoming part of the transport and energy landscape, but cities and companies are also exploring topics such as vehicle-to-grid, shared mobility and hubs for transporting goods and people. Should you join the team as our new colleague, you will be providing expertise for research & demonstration projects as well as consultancy projects. Depending on your level of experience, skills and specialisms, your daily activities could vary from:
- Analysing and evaluating (technical, economic, social and environmental) performance of zeroemission vehicles (e.g., BEVs, FCEVs, light- and heavy-duty) and related energy infrastructures(e.g. charging/refuelling)
- Developing zero emission mobility strategies for public and private sector clients (such as local authorities and logistics fleets etc.)
- Evaluating and/or contributing to the development of best practices, policy guidelines and recommendations for sustainable mobility
- Engaging with and maintain relations with clients and partners (industry parties, public sector, knowledge institutes, etc)
- Attending and presenting at conferences and organising workshops
- Writing of customer and public-facing reports and other forms of publications
YOUR PROFILE
The role of ‘Specialist & Consultant – ‘Zero-Emission Mobility’ with Cenex NL can cover a range of specialisms at different experience levels. Do the following personal qualities and skills match with you:
- Relevant master’s degree (such as Technology, Engineering, Business and Innovation)
- Expertise and experience in zero or low-emission transport, vehicles and/or related energy infrastructures
- Knowledge and experience with analysing and/or modelling of quantitative of qualitative data
- Comfortable self-starter and completer of assignments * Fluent in English, both written and spoken; additional language skills (NL or other) are a plus
- Enjoy working with/in (internal/external) teams, an integral part of many of our projects
- Able to deliver value and quality to our customers and partners (verbally and written) • Excellent communicator (in person, presentations, writing reports)
- Existing work-permit to work in NL (currently we are unable to be a visa sponsor) • Willing and able to travel (inter)nationally with some regularity
- An analytical and curious mind with a passion for environmental technology and people
- Driving licence
And do you have certain additional expertise and skills that are highly valuable in the everchanging world of mobility and transport that you want to bring to our team?
CONTACT DETAILS
Do send us your CV and a letter where you motivate the above to hello@cenexgroup.nl (CC, jobs@cenex.co.uk). We look forward to hearing from you!
Closing date is extended
Back to the Future: de Witkar, de eerste elektrische deelauto van Amsterdam
Toen ik als kleine jongen na lang zeuren eindelijk eens op de skelter van de buurjongen mocht rijden, was ik als kind zo blij. Hetzelfde overkwam me, zoveel jaren later nog eens vlak voor het einde van 2022. Door onze Community Manager Sophie was ik geattendeerd op een klein berichtje van NEMO de Studio, een soort dependance van NEMO met een eigen tentoonstelling ('energy junkies') op het Marineterrein. Praktisch buren van Amsterdam Smart City, waar ik sinds halverwege 2022 anderhalve dag per week werk op het thema mobiliteit.
NEMO de Studio ging rijden met de Witkar en je mocht mee, tenminste, als je de 'prijs' won. Daarvoor hoefde je alleen een mailtje te sturen. Nu ben ik dol op prijzen waar ik nagenoeg niets voor hoef te doen, dus dat mailtje was zo gestuurd. En tot mijn verbazing bleek ik gewonnen te hebben. Dus daar ging ik, op 29 december, naar NEMO de Studio.
Natuurlijk had ik Sophie en Pelle (mijn compagnon op het thema mobiliteit) meegevraagd en gedrieën werden we ontvangen door Jodie en Maaike van NEMO. De Witkar was aan het opladen, gewoon met een stekker in het stopcontact. Een driewieler die inderdaad grotendeels wit is, met een mooie rode bies aan de onderkant, en in de verte iets wegheeft van de Pausmobiel. Hoog en rondom ramen. Vanwege de mooie ronde koplampen doet het denken aan Brum, het oldtimer autootje met de ronde koplampen als ogen.
De Witkar reed tussen 1974 en 1986 rond in de stad. Het is feitelijk de eerste elektrische deelauto in Amsterdam. De bedenker ervan, Luud Schimmelpennink, is ook bekend van het Witte Fietsenplan. In totaal zijn er 38 Witkarren gemaakt waarvan er zo'n 25 daadwerkelijk hebben rondgereden. De autootjes stonden in speciaal gebouwde laadstations en konden door leden tegen een vergoeding gebruikt worden. Het was een non-profit initiatief; de opbrengsten werden beheerd door een stichting en werd geïnvesteerd in beheer en uitbreiding van het systeem. Hoeveel mensen er daadwerkelijk gebruik van hebben gemaakt is mij niet bekend.
En nu mocht ik het dus ook proberen. Zelf sturen zat er helaas niet in, maar meerijden is ook al een belevenis. De 'handrem' werd weggenomen, gewoon een stuk blok dat achter de wielen wordt gelegd (een echte handrem was kennelijk niet nodig). Na plaatsgenomen te hebben in de ovale coupé op het Gispen (jawel!) stoeltje naast Jodie die voor deze gelegenheid ook chauffeur was, kon het avontuur beginnen. Voor de gelegenheid hadden de dames een jaren 70 Spotify lijstje opgezet op een JBL- speakertje die achter de stoelen was gelegd (ruimte genoeg). Oude en nieuwe technologie die naadloos samengaan.
Nog even de gordel aan en hup het gaspedaal werd ingedrukt. Soepel accelereerde het karretje naar zo'n 15 km per uur. Het maximum ligt op 30 km/u maar het Marineterrein leent zich daar niet echt voor. Het ritje was niet heel comfortabel, door het gebrek aan schokdempers voel je elk hobbeltje. En door de vele kieren hebben wind en regen vrij spel. De Witkar zou in deze tijd ook ongetwijfeld worden afgekeurd voor gebruik op de openbare weg. Maar net als op de skelter destijds, heb ik ontzettend genoten. Wat een heerlijke ervaring! Comfort en gemak zijn hier niet het belangrijkste. Net zoals bij bijv. kamperen zijn andere zaken veel interessanter dan het comfort van een huisje of hotel. Plezier, authenticiteit, vrijheid, verbinding, avontuur, weg uit de hokjes, verzin het maar: de Witkar biedt het. Een mooie uitvinding van een visionaire man die zijn tijd duidelijk ver vooruit was. Dus, mag ik ajb nog een keer? Mijn buurjongetje destijds verhuisde vrij snel. Maar hopen dat deze buren lang op het Marineterrein blijven!
Stay up to date
Get notified about new updates, opportunities or events that match your interests.