#Policy

Topic within Mobility
Jochem Kootstra, Redacteur at Amsterdam University of Applied Sciences, posted

Bestelbus uit, bakfiets op

Featured image

HvA doet praktijkgericht onderzoek naar duurzame alternatieven voor de servicelogistiek

Van de bestelbus naar de elektrisch aangedreven bakfiets: steeds meer servicemonteurs zetten hun geliefde wagen aan de kant voor het duurzame alternatief. En dat is nodig, in 2025 moet de stadslogistiek namelijk volledig emissievrij zijn. Maar die overstap gaat niet altijd zonder slag of stoot. De monteur en z’n busje, die zijn vaak onafscheidelijk. De Hogeschool van Amsterdam (HvA) zoekt binnen lectoraat Citylogistiek naar passende duurzame oplossingen voor de servicelogistiek.


Foto: Urban Arrow

De elektrisch aangedreven bakfiets, ook wel e-cargo bike, als duurzaam alternatief is fijn voor stadsinwoners, die ervaren zo minder hinder als vervuiling, verkeersdrukte en geluidsoverlast. Maar ook voor de servicemonteurs zelf. Omdat het verkeer vaak vaststaat in de stad, komt de e-cargo bike goed van pas. Zo hoeven ze niet meer gefrustreerd rondjes te rijden voor een parkeerplek in de buurt of torenhoge parkeerkosten te betalen. Het bespaart tijd en geld en bevordert productiviteit en plezier.

‘Allerlei bedrijven zijn ermee bezig’, vertelt Walther Ploos van Amstel, lector Citylogistiek bij de Hogeschool van Amsterdam (HvA), aan Het Parool . ‘In Utrecht laat Coca-Cola bijvoorbeeld monteurs die de leidingen onderhouden al per bakfiets komen.’

OVERSTAPPEN OP E-CARGO BIKE BIJ ‘HUB’

Vooralsnog is een kwart van alle bestelauto’s in de stad een servicebusje. Daar komt bovenop dat de mensen die in de stad moeten zijn, 90 procent van buiten komt, vertelt Ploos van Amstel. ‘Mensen die je hard nodig hebt: liftmonteurs, cv-installateurs, klussers. Specialisten die bovendien een groot geografisch gebied bereizen.’ In plaats van dat zij in die grote getale met hun busje de stad in rijden, kunnen ze bij een ‘hub’ overstappen op de e-cargo bike. De hubs bevinden zich vaak net buiten de ring van de stad. ‘Zo’n overstappunt is een geweldige connectie’, aldus Ploos van Amstel.

CULTUUR- EN GEDRAGSVERANDERING

Maar wíllen de monteurs wel op een bakfiets? ‘Een bus of auto is een soort statussymbool voor een monteur’, vertelt Remco van den Beld, ketenmanager bij servicebedrijf Feenstra, aan Amsterdam Economic Board  (AEB). Dat vraagt dus om cultuur- en gedragsverandering en flexibiliteit. Iets waar Susanne Balm (HvA) onderzoek naar doet in project Gas op Elektrisch.

‘In dat project koppelen we servicebedrijven aan aanbieders van zero-emissie-oplossingen’, vertelt Balm aan AEB. ‘We bekijken hoe ze hun logistiek het best kunnen organiseren, we evalueren het gedrag en de houding van medewerkers en we denken na over nieuwe businessmodellen hieromheen, en hoe we die succesvol kunnen opschalen.’

PILOT MET E-CARGO BIKES

Om gedragsverandering te bewerkstelligen, worden servicemonteurs nauw betrokken bij het project. Zo konden monteurs de e-cargo bike van mobiliteitsbedrijf DOCKR  alvast testen in het drukke Amsterdam. En in april vulden verschillende servicebedrijven een vragenlijst in, waarmee ideeën voor pilots werden opgehaald. Daaruit kwamen vijf interessante mogelijke oplossingen, waarvan er een werd doorontwikkeld tot pilot: installatiebedrijf Feenstra  doet nu een proef met de e-cargo bikes van DOCKR vanaf de hub van zero-emissie verhuisbedrijf Deudekom  in Duivendrecht.


Foto: DOCKR - E-cargo bike

UITDAGINGEN

Er zijn natuurlijk ook uitdagingen. Zo kwam er uit de vragenlijst onder andere naar voren dat een koffiemomentje bij de hub belangrijk is voor de servicemonteurs. En wat te doen in de winter en als het regent? Goede regenkleding is nodig en een vast bedrag om ergens binnen te lunchen moet geregeld worden. Dat werd normaliter in de bus gedaan. Daarnaast heb je bij de ene serviceklus meer of groter materiaal nodig dan bij de ander. Dat past niet altijd in een bakfiets. En er moet voldoende parkeerplekken zijn voor de busjes om over te stappen bij een hub.

HVA-STUDENTEN HELPEN MEE

Al met al vraagt de overstap om een andere manier van organiseren. Momenteel zijn vijf HvA-studenten bij het Gas op Elektrisch betrokken, om te kijken hoe het toekomstige vervoer beter georganiseerd kan worden. Samen met de onderzoekers achterhalen zij wat werkt en wat niet werkt en onder welke voorwaarden het voor de medewerkers plezierig werken blijft. Balm aan AEB: ‘Het mooie is dat alle deelnemers bereid zijn om hun ervaringen te delen: aanbieders van oplossingen, maar ook de servicebedrijven zelf. Iedereen heeft een klein stukje van de puzzel in handen. Door al die puzzelstukjes bij elkaar te brengen kunnen we erachter komen wat het beste werkt.’

Lectoraat Citylogistiek

Binnen het lectoraat Citylogistiek van Centre of Expertise Urban Technology wordt onderzocht hoe binnensteden en woonwijken op het groeiende vrachtverkeer moeten inspelen; welke kansen zijn er voor slimme en schone stadslogistiek? Onderzoeksthema’s zijn onder meer de inzet van zero-emissievoertuigen (ook licht elektrisch), horecabevoorrading, afval, bouwlogistiek, servicelogistiek en publieke inkoop. Het praktijkonderzoek kijkt daarbij naar nieuwe verdienmodellen, slimme logistieke concepten, innovatieve technologie, stadshubs en overheidsbeleid.

Jochem Kootstra's picture #Mobility
Jeroen Sipman, Environmental Policy Advisor at Province of Noord-Holland, posted

Smart Mobility maatregelen kunnen bijdragen aan maatschappelijke opgaven

Featured image

Smart Mobility maatregelen kunnen bijdragen aan onze klimaatdoelen, bereikbare en duurzame steden, een bloeiende economie, een prettige en gezonde leefomgeving en een vitaal landelijk gebied.

Samen met TNO heeft de Provincie Noord-Holland de kansen en uitdagingen op een rijtje gezet. Zo kunnen slimme technieken zorgen voor een betere bereikbaarheid, het terugdringen van de CO2-uitstoot en de ruimte, die steeds schaarser wordt, efficiënter gebruiken.

Jeroen Sipman's picture #Mobility
Boen Groothoff, Project manager Smart Mobility at City of Amsterdam: Chief Technology Office, posted

Operationeel Mobiliteitscentrum (OMC)

Featured image

In de toekomst zullen we ons anders door de stad moeten bewegen. Vanwege de toenemende drukte en de verduurzamingsopgave zullen we minder afhankelijk moeten worden van onze privéauto. Dit betekent meer fietsen, meer met het openbaar vervoer en meer gebruik van nieuwe vormen van vervoer zoals deelmobiliteit. Om deze mobiliteitstransitie te kunnen faciliteren moet de gemeente ook haar rol als wegbeheerder herzien. De huidige verkeerscentrale is namelijk nog vooral gericht op klassiek wegverkeer en kijkt dus niet naar de verschillende mobiliteitsstromen. Daarom testen we in Amsterdam Zuidoost met een nieuwe mobiliteitscentrale die naar alle verschillende mobiliteitsstromen kijkt.

Boen Groothoff's picture #Mobility
Francien Huizing, Program and Communication Manager at Amsterdam Smart City, posted

Wicked Problems

Featured image

Te wicked? Niet voor ons.

Wij werken allemaal aan urgente, complexe, maatschappelijke uitdagingen. Issues die schier onoplosbaar lijken, van dilemma’s en paradoxen omgeven, nog niet duidelijk hoe het moet. Wel is duidelijk dát het moet, dat we elkaar nodig
hebben en dat we er NU aan moeten beginnen. Om met de woorden van Jan Rotmans te spreken; we leven niet in een tijdperk van verandering maar in een verandering van tijdperk. En hier hoort een nieuwe gereedschapskist bij.

En of je nou aan energietransitie werkt, andere mobiliteitssystemen, creëren van waterstofhubs, peer to peer autodeelsystemen, het maakt niet uit, we zien dat al deze opgaven op enig moment tegen gelijksoortige barrières aanlopen. Op samenwerking, financiering, privacy, onvoldoende aansluiting op de maatschappij, om maar een paar voorbeelden te noemen.

Unieke samenwerking
Als Amsterdam Smart City netwerk willen en kunnen we deze opgaven niet laten liggen. Door het bundelen van onze kennis en expertise kunnen we als netwerk iets unieks bieden en de wil en durf tonen om deze barrières te doorbreken. De betrokken partners die dit uitdenken en begeleiden zijn RHDHV, Kennisland, Drift, NEMO, Arcadis, Alliander, HvA en Metabolic. Zij bundelen hun expertise en ervaring om de echte vragen boven tafel te krijgen, tot nieuwe manieren van samenwerken te komen en barrières te doorbreken. We richten ons met name op de start van de samenwerking. Gezamenlijk ontwikkelen we een ‘wicked problem aanpak’. Op een nieuwe manier, lerend door te doen, exploratief.

Waar moet je aan denken?
Wat is eigenlijk het echte probleem? Wiens probleem is dit? Hoe kijken anderen er tegenaan? Welke andere partijen lijken nodig? Hoe vind je ze? Hoe ga je om met eigenaarschap en botsende frames? Hoe zorg je dat je al in
een vroeg stadium de maatschappij (bewoners, ondernemers, werknemers, etc) betrekt en hun ervaringen in het project trekt? Het wicked problem team zet nieuwe methoden in voor het beantwoorden van deze vragen. En het creëren van de benodigde commitment om het vraagstuk aan te pakken. Niets staat van te voren vast, want we passen ons aan aan wat we tegenkomen. Met elkaar ontwikkelen we een nieuwe aanpak om de barrières te doorbreken.

Francien Huizing's picture #Energy
Amsterdam Economic Board, posted

State of the Region 2020

Deze editie zoomen we in op de economische gevolgen van de coronacrisis, de lessen die we hieruit leren, en de acties die partijen in en om Amsterdam nemen om uiteindelijk beter en duurzamer uit de crisis te komen. We kunnen het virus misschien nog niet de baas, wel kunnen we actie nemen om mensen snel opnieuw perspectief op werk te geven en in organisaties bedrijfsprocessen duurzaam in te richten.

State of the Region

Burgemeester van Amsterdam Femke Halsema spreekt haar jaarlijkse ‘State of the Region’ uit en prominenten uit bedrijfsleven, wetenschap en overheid gaan vervolgens met elkaar in gesprek over de toekomst van de regio en wat vandaag nodig en haalbaar is.

Amsterdam Economic Board's picture Online event on Dec 2nd
Amsterdam Smart City, Connector of opportunities at Amsterdam Smart City, posted

Launch of this new online platform tomorrow! Join the event *in Dutch*

Featured image

Tomorrow morning we will officially launch this new online platform during the event 'Mindset voor een Menselijke Slimme stad'. It promises to become a really interesting event about the changes our world needs, the diverse values we need to achieve change, how to strengthen each other and a good dose of inspiration.

Want to join? Then join us from 09.30h onwards:
https://us02web.zoom.us/j/85274832895. Note: the event will be in Dutch!

Program
09.30 uur - opening
09.45 uur - keynote and Q&A Klaas van Egmond
10.15 uur - breakouts
10.40 uur - break
10.45 uur - start-up pitches, with Seenons, Asset Hubble and Geofluxus
11.10 uur - launch Amsterdam Smart City platform

More info, check https://amsterdamsmartcity.com/updates/event/de-mindset-voor-een-menselijke-slimme-stad.

Amsterdam Smart City's picture #CircularCity
Anja Reimann, Projectleider at City of Amsterdam: Chief Technology Office, posted

WE ARE LIVE!

Featured image

Heb jij dé oplossing om drukte in de openbare ruimte te voorkomen? Meld je dan aan voor Scale up | Bezoekkersstromen.

Pas je oplossing met je team toe, laat ons zien dat het werkt en krijg de kans om het aan ons te verkopen.

Wil je meer weten? Kom dan naar ons infowebinar > https://forms.gle/1j943XMnABKSPbb4A

Alle informatie over Scale up vind je hier > https://www.innovatiepartners.nl/

Anja Reimann's picture #Mobility
Amsterdam Smart City, Connector of opportunities at Amsterdam Smart City, posted

De mindset voor een menselijke slimme stad

Featured image

Met dit evenement brengen Amsterdam Smart City, BTG en de Gemeente Almere de Smart City Expo Barcelona naar je keukentafel!

Dat technologie kan helpen om de stad duurzamer en beter te maken, is niet nieuw. Het is de gedachte achter het concept ‘Smart City’ en de Smart City Expo World Congress in Barcelona die deze maand plaats zou vinden. Maar niemand wil in een Smart City wonen die zich alleen richt op technologie. Natuurlijk wel in een veilige, groene en bruisende stad.

Hoe creëren we die duurzame en leefbare steden? Hoe kan technologie hierin een nuttig middel zijn? Hoe zetten we mensen centraal in deze steden en nemen we hun waarden mee in de ontwikkeling?

Klaas van Egmond, hoogleraar Geowetenschappen, neemt ons mee in een inspirerend verhaal over de tijdsgeest en de mindset die nodig is om uitdagingen in steden aan te gaan. Vervolgens gaan we in gesprek. Hoe pas je deze mindset toe in je werk? Zie je partijen bij wie dit al goed lukt of juist niet? Daarna is er een roadshow met start-ups die betere straten, buurten en steden realiseren, met behulp van technologie. En als deelnemer kun je hen ook weer een stap verder helpen.

Als kers op de taart hebben we iets heel speciaals op de planning staan.. Hét online platform waar jij dagelijks online inspiratie en kennis haalt is volledig vernieuwd. Dit zullen we gezamenlijk en feestelijk met je lanceren!

Kortom, een evenement vol nieuwe inzichten, netwerk en inspiratie.

Programma 17 november 2020:

09.30 uur – Introductie

09.45 uur – Keynote door Klaas van Egmond + Q&A

10.20 uur – Breakouts – keukentafelgesprekken – nieuwe inzichten toegepast

10.45 uur - Break

10.55 uur – Roadshow door Metropoolregio – initiatieven die met behulp van tech betere straten, buurten, steden maken

11.10 uur – Lancering nieuw Amsterdamsmartcity.com

11.25 uur - Afsluiting

Doe mee! https://us02web.zoom.us/j/85274832895

Amsterdam Smart City's picture Online event on Nov 17th
Anja Reimann, Projectleider at City of Amsterdam: Chief Technology Office, posted

Project Scale up gaat van start!

Featured image

Heb jij expertise in data aggregeren, voorspellen of gedragsbeïnvloeding én kan je dit op bezoekersstromen in de metropoolregio Amsterdam toepassen? Dan zijn wij op zoek naar jou!

Op 5 november publiceren we de aanbestedingsdocumenten van "Project Scale up" en we gaan zo officieel van START! Wil jij meer weten over wat we gaan doen en hoe je kan aanmelden? Kom dan naar onze webinar!

Het project:

Hoe voorkom je dat het te druk wordt op een hotspot? We zoeken oplossingen om bezoekersstromen te voorspellen en gedrag te beïnvloeden. Samen met andere innovatieve ondernemers ontwikkel je een nieuwe systeemoplossing.

Provincie Noord-Holland, Provincie Flevoland, Gemeente Amsterdam en Vervoerregio Amsterdam zoeken samen oplossingen om drukte in de openbare ruimte tegen te gaan. De vier overheden zijn met de ambitie van start gegaan gezamenlijk de markt (startups, scaleups, MKB's, corporates) uit de dagen om met oplossingen te komen. Deze willen ze tijdens twee grote toepassingsmomenten aanscherpen en opschalen om daarna over te gaan tot inkopen. Daarbij krijgen ze steun van kennispartners zoals AMS institute, Johan Cruijff Arena en Floriade Almere.

What's more?

Alle informatie over Scale up vind je hier > <https://www.innovatiepartners.nl/>

Wil je op de hoogde blijven van alle ontwikkelingen rondom het project? Volg dan onze LinkedIn pagina.

Anja Reimann's picture #Mobility
Anja Reimann, Projectleider at City of Amsterdam: Chief Technology Office, posted

Project Scale up - verslag marktconsultatie beschikbaar!!

Hartelijk dank voor je deelname aan de marktconsultatie Scale up | Bezoekersstromen in september/begin oktober 2020. Het infowebinar werd goed bezocht, en we hebben extra sessies moeten inplannen om de individuele gesprekken te kunnen houden. Veel verschillende organisaties met verschillende specialiteiten hebben interesse getoond, wat ons heeft geholpen bij het aanscherpen van de projectopzet. In de bijlage vind je een kort verslag van de thema’s die tijdens de marktconsultatie aan bod zijn gekomen.

Dankzij jullie input hebben we een aantal belangrijke inzichten op gedaan die ons helpen om het proces verder vorm te geven. Eén van de belangrijkste wijzigingen is dat we aan jullie vragen om je in te schrijven als keten (!)

Dit betekent dat je zelf samenwerkingspartners vindt waarmee je kan voldoen aan de drie competenties (data aggregeren, voorspellen, gedragsbeïnvloeding). Je kiest dus zelf je partners om aan de ketenoplossing te werken. De precieze voorwaarden en manieren waarop je dan samen inschrijft, vind je in de selectieleidraad die op 5 november 2020 online komt. We organiseren een aantal sessies waarin we toelichten hoe je samen inschrijft, en er komt een besloten LinkedIn-groep waarin je een oproep kunt plaatsen voor ketenpartners.

Wil je op de hoogte blijven?
Volg het project Scale up op LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/-scale-up-oplossingen-opschalen/

Vervolgstappen
Op 5 november wordt de selectieleidraad gepubliceerd, op dat moment komt alle informatie online te staan om je in te schrijven. We gebruiken graag nog eenmalig je e-mailadres om je hiervan op de hoogte te stellen. Wil je dat niet, laat het dan even in een reactie op deze e-mail.

Anja Reimann's picture #Mobility
★John van Dijk, Project manager , posted

Pilot Smart Parking Haarlemmermeer van start

Niet meer eindeloos zoeken naar een plek voor je auto als het druk is, maar direct naar straten met vrije parkeerplaatsen rijden. Dat kan dankzij een nieuwe parkeerapp. In Hoofddorp is hiermee vorige week een proef van zes maanden gestart. Iedereen die in Hoofddorp woont, werkt of er regelmatig komt, kan de app gratis testen en feedback geven.

★John van Dijk's picture #Mobility