Stay in the know on all smart updates of your favorite topics.
Data Dilemma's verslag: Data voor leefbare straten, buurten en steden
Hoe zetten we Data in voor leefbare straten, buurten en steden? En heb je die datasets echt zo hard nodig? "Of heb je de bewoner al voor je, kun je aan tafel, en kun je gewoon samen van start gaan met een idee?" (aldus Luc Manders).
Op 29 februari kwamen we in een volle Culture Club (Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten) bijeen om het te hebben over Data en Leefbare Wijken. In een fijne samenwerking met onze partner Hieroo en SeederDeBoer nodigden we verschillende sprekers en onze communities uit op het Marineterrein Amsterdam.
Leefbare wijken op de kaart en het visueel maken van data.
Sahar Tushuizen en Martijn Veenstra (Gemeente Amsterdam) namen verschillende kaarten mee om ons te laten zien hoe visuele data weergaven worden ingezet bij het maken van verstedelijkingsstrategieën, omgevingsvisies en beleid.
Een stad is opgebouwd uit verschillende wijken en gebieden. Simpel gezegd; in sommige wijken wordt vooral ‘gewoond’, in andere gebieden vooral gewerkt, en in sommige wijken vindt er een mooie functiemenging plaats. Samen zorgt dit voor een balans, en maakt het de stad. Maar vooral de wijken met een functiemix maken fijne wijken om in te leven, aldus Sahar en Martijn. Door de spreiding van functies visueel te maken met kaarten kan je inzichtelijk maken hoe het nu is verdeeld in Amsterdam, en inspelen op de gebieden waar functiemenging misschien wel erg achterloopt. Stedelijke vernieuwing is uiteindelijk ook een sociaal project. Het gaat niet alleen over stenen plaatsen, we moeten het ook koppelen aan bereikbaarheid en/van voorzieningen.
Sahar en Martijn gebruiken hun kaarten en gekleurde vlekken om de leefbaarheid van wijken terug te laten komen in Amsterdamse visies. Maar de kaarten vertellen niet het hele verhaal, benoemen ze op het einde van hun presentatie. “We gaan ook in gesprek met inwoners hoe functies en buurtactoren worden ervaren en gewaardeerd”. Dit maakte een mooi bruggetje naar de volgende twee sprekers.
Welzijnsdashboard.nl
Hebe Verrest (Professor aan de Universiteit van Amsterdam) nam ons daarna mee in het verhaal van welzijnsdashboard.nl. Een samenwerkingsproject tussen Amsterdamse buurtbewoners (Venserpolder) en onderzoekers van de UvA.
Dit project vond haar oorsprong in twee ontwikkelingen: Er zijn de bewoners die zich niet altijd kunnen herkennen in het beeld dat over hun wijk en economisch welzijn bestaat, en zich niet gehoord voelen in verbeterprocessen in hun eigen omgeving. En dan zijn er ook de wetenschappers die merkten dat data over levens vaak nauw economisch gestuurd is. De data en het meten ervan gebeurt op een hoog schaalniveau, en dus vroegen onderzoekers zich af hoe je op lokale schaal kunt meten met meetinstrumenten die van nature democratischer zijn.
Onderzoekers van de UvA en bewoners van de wijk Venserpolder (Amsterdam Zuid-Oost) creëerden daarom samen een dashboard. De bewoners mochten meedenken wat het dashboard allemaal voor functies had, en het belangrijkste; ze mochten samen de variabele indicatoren bedenken die ze van belang vonden voor de buurt. Met behulp van de samengestelde indicatoren konden ze hun (persoonlijke) ervaringen vertalen naar data over de leefbaarheid en staat van hun buurt. De bewoners ervaarden meer zeggenschap en gehoor, en werden steeds beter in het werken met het dashboard en het vertalen van persoonlijke ervaringen naar wat algemenere data. De onderzoekers leerden met het dashboard over het ophalen van subjectieve, maar bruikbare data. En ten slotte was het voor beleidsmedewerkers en experts een mooie middel om een mix van ‘verhalen uit de buurt’ en abstractere data te verkrijgen.
Het project loopt nog steeds en zal worden toegepast op verschillende buurten. Voor nu sloot Hebe haar presentatie af met een belangrijke learning: "Wat de bewoners belangrijke variabelen vinden, lijken ook die te zijn waar een probleem speelt".
Van data naar datum
Ten slotte hield Luc Manders (Buurtvolk) een inspirerend pleidooi over zijn ervaringen met interventies in kwetsbare wijken. Hoewel data zeker bruikbaar kan zijn voor het signaleren en voorspellen van problemen, wilde hij het publiek tonen dat het uiteindelijk vooral gaat om het in gang zetten van een dialoog en interventie, samen mét de buurtbewoners.
Data kan zeker bruikbaar zijn voor het signaleren en voorspellen van problemen. Het in kaart brengen van risico’s in wijken kan ons tonen waar actie nodig is, maar uiteindelijk gaat leefbaarheid en welzijn over een geleefde werkelijkheid. Het gevaar is dat we blindstaren op data en kaarten en dat we de kaarten ‘beter’ maken, in plaats van iets echt in gang zetten in de wijk zelf. Want ook daar waar de cijfers verbetering aangeven, kunnen nog steeds dingen spelen die we niet weten te vangen met onze data en meetinstrumenten.
Luc noemde zijn presentatie daarom ‘Van data naar datum’. We zouden het iets minder mogen hebben over data, en het méér moeten hebben over de datum waarop we van start gaan met een project, een initiatief of een dialoog met buurtbewoners. Het liefst gaan we zo snel mogelijk met de bewoner aan tafel en zetten we iets in gang. Het begint bij het delen van verhalen en ervaringen over de situatie in de wijk, deze gaan verder dan cijfers die hoogover zijn opgehaald. Dan kan er samen met de bewoners worden nagedacht over een interventie die de wijk ten goede zou komen. Luc benadrukte hierbij ook dat we nog in te korte termijnen denken. Projecten van 2 jaar en professionals die zich 2 jaar in een wijk vastbijten vinden we al een mooie prestatie. Maar interventies in het sociaal domein hebben langer nodig. We zouden moeten denken in investeringen van bijvoorbeeld 10 jaar, zo kunnen we samen met bewoners meer leren van elkaar en meer vertrouwen op bouwen, en hoeven we niet steeds het wiel opnieuw uit te vinden.
Luc deelde ervaringsvoorbeelden, waarbij kleine interventies positieve bij-effecten in gang zetten, en moedigde het publiek aan: "Kosten en investeringen zullen aan de voorkant komen en blijven. Maar blijf het langdurig doen, leer samen met de bewoners, en denk aan het sneeuwbaleffect dat kleine interventies in gang zetten".
Dank aan de sprekers voor hun verhalen en het publiek voor de levendige discussies na afloop. Wil je bij onze volgende Data Dilemma's zijn? De volgende editie van deze serie open events vindt plaats op 30 mei. Het onderwerp en de sprekers worden binnenkort bekendgemaakt via ons platform en LinkedIn. Tot dan!
Looking for people to interview for Thesis Project titled: "Inclusion in Smart Cities"
My name is Arshitha and I am currently a Master's student at the University of Twente, I am doing my thesis on the topic of 'Inclusion in Smart Cities'.
I am currently looking for researches or members of the city administrations or NGOs in Amsterdam, Barcelona and Hamburg who are interested in participating in a research interview for my Master Thesis Project.
The study's main objective is to look further into actual strategies of digital and social inclusion initiatives that can be implemented for the development of a Smart City that is inclusive and accessible to it’s citizens. I want to get real-life insights and learn about the barriers that organizations in the implementation of digital inclusion projects and use to it make a reference framework for my thesis project.
The interviews will be semi-structured and I hope to complete it by the end of April 2024. It should not take more than an hour or an hour and a half.
If you are interested in participating, please send me an email at:
a.r.jayasinghrajaflorence@student.utwente.nl
Phone Number: +31 645213887
Unlocking circular innovation: Launch of the Circular Innovation Collective program guide
Exciting news! We're happy to announce the launch of the Circular Innovation Collective program guide!
Launched during the #WeekofCircularEconomy2024, the guide is a practical roadmap for local governments to foster circular innovation within their cities and regions.
Gathering insights from its first pilot program in the Metropolitan Region Amsterdam, the guide offers practical and comprehensive instructions for scoping out, designing, and executing local innovation programs. Here’s what Egon van Wees from Amsterdam Impact said about the program:
"To transition to an impact economy we need to radically change our approach. We need to work with front runners and entrepreneurs that tackle societal challenges and influence the broader ecosystem. With the CIC approach you can do just that.” - Egon Van Wees, Program Coordinator, Amsterdam Impact (CIC program Funder).
Wanting to empower other cities and regions across Europe, the CIC is sharing its FREE program guide to accelerate the transition to the new circular economy.
Download the guide in the link below
The Circular Innovation Collective is a consortium of impact-driven organizations initiated by Metabolic, Impact Hub Amsterdam, and Bankers without Boundaries. With the support of the City of Amsterdam (Amsterdam Impact), The DOEN Foundation, and Goldschmeding Foundation, this initiative specifically targeted achieving 70% circular textiles in the Metropolitan Region Amsterdam by 2030. Demonstrating the potential for impactful change, CIC is now dedicated to sharing its knowledge, experience, and strategies in an open-source manner.
#circularinnovationcollective #circularcities #ventures
Financing- and investment options for the Clean Energy transition.
Recognizing the significance of clean tech is pivotal in accelerating the energy transition and shaping a more sustainable future for our planet. However, these solutions are hindered by limited funding options for sustainable companies.
DuurzaamInvesteren.nl is committed to speeding up the sustainability transition by facilitating the right financial solutions for clean energy companies and democratizing investment opportunities. As an alternative investment solution, we connect entrepreneurs with investors and vice versa through our platform.
Founded in 2013, we now are the largest Dutch sustainable investment platform offering alternative finance solutions. We offer guidance, quick turnaround times and flexible terms & conditions and developed a renowned sector expertise in the clean energy transition.
Over the past 10 years we've financed over 335 million euros and we are proud to be a network of more than 17.000 investors. We have helped over 278+ green projects and companies to grow.
Join our webinar to hear more about speeding up the transitions and the opportunities as a sustainable entpreneur or investor.
Details
Date: Tuesday March 26
Time: 7:30-8:30 PM
Duration: 1 hour
Program
- Welcome and opening by CEO Dennis Kromhout van der Meer.
- How DuurzaamInvesteren.nl accelerates the energy transition
- Cases
Marty Smits, founder Refurb battery and Sosimple:
Refurb battery won the Brabant Circular Innovation Award in 2023 and raised 1.15 million euros within 24 hours through DuurzaamInvesteren.nl. Refurb battery supports the energy transition by developing circular battery storage systems and eliminating the increasing amount of li-ion waste.
Marty Smits is also the founder of Sosimple, whose mission is to make clean energy accessible and affordable for everyone and every company in South Africa. SoSimple does this via company roofs throughout South Africa. There are 50 installations live and 15 in development. DuurzaamInvesteren.nl raised more than 5 million for Sosimple.
- How to invest in clean tech energy solutions
- How to raise finance as an entrepreneur via DuurzaamInvesteren.nl
- Q&A Session
Moderation
Ilse Kwaaitaal, director Impact Hub Amsterdam. Impact Hub Amsterdam is part of a worldwide entrepreneurial network that focuses on scaling innovative sustainable solutions through connecting them to finance, knowledge and a valuable growth network.
Note: this event will be in Dutch.
Join our event here: https://lu.ma/kx7gj504
Community Engagement & AI: Free few-click participation framework based on data and science.🎈
Happy Thursday, all 🎈
👯While Playground 🛝 is busy building the product, we actively talk with architects, developers, and governments. One topic that keeps surfacing is that there isn’t a clear and simple framework for starting community engagement and even convincing internal stakeholders to embark on this adventure without knowing the associated costs and best practices.
For that reason, we are releasing the Playground Framework 🪄. With five simple clicks, you can generate an actionable strategy to help you navigate the complexities of making our cities more inclusive.
✨Play with the framework and share your thoughts with us. Link to public demo video 🔗
💌<strong>Our inbox is open;</strong> let’s build the future of our cities together. 🏙️🍃
Running Large Language Models locally 2/3
In a series of 3 workshops we want to help you in setting up Ollama and running your local LLM’s. Being able to run a Large Language Model locally has a lot of advantages, next to not paying for a pro plan or API costs, it also means not sharing your chat data.
Thanks to recent developments ('quantization') we now have models like Mistral 8x7B that run on your laptop! There are also many products that support you in running, creating and sharing LLM’s locally with a command line, like the open source app Ollama.
Workshop 1/3 (April 17th); getting started
Workshop 2/3 (May 15th); making the most of Ollama on a variety of devices
Workshop 3/3 (June 19th); finetuning your LLM
Ollama & running Large Language Models locally
In a series of 3 workshops we want to help you in setting up Ollama and running your local LLM’s. Being able to run a Large Language Model locally has a lot of advantages, next to not paying for a pro plan or API costs, it also means not sharing your chat data.
Thanks to recent developments ('quantization') we now have models like Mistral 8x7B that run on your laptop! There are also many products that support you in running, creating and sharing LLM’s locally with a command line, like the open source app Ollama.
Workshop 1/3 (April 17th, during Appril Festival); getting started
Workshop 2/3 (May 15th); making the most of Ollama on a variety of devices
Workshop 3/3 (June 19th); finetuning your LLM
Waag Open: de zachte atlas (workshop door Jan Rothuizen)
Kom in de prille lente naar een speciale editie van Waag Open en breng je leefomgeving in kaart aan de hand van de unieke blik van Jan Rothuizen.
Hoe navigeer jij je door de stad? Laat jij je leiden door Google Maps of word je nog wel eens verrast door een afslag naar het onbekende? Tijdens deze lente-editie van Waag Open verkennen we gezamenlijk de verbeelding van cartografie aan de hand van de unieke blik van beeldend kunstenaar Jan Rothuizen. Hoe ziet de plattegrond van jouw leven eruit?
In het boek De Zachte Atlas (2013) neemt Jan Rothuizen je met zijn visuele vertellingen mee naar zijn ontdekkingsreis door Amsterdam, waarbij hij de traditionele atlas opnieuw definieert. In plaats van harde grenzen en feitelijke kaarten, omarmt Rothuizen het persoonlijke en het menselijke. Zijn tekeningen nemen je mee naar onverwachte plekken, waar de realiteit zich vermengt met verbeelding. De tekeningen nemen je mee op pad en dagen je uit om de wereld met nieuwe ogen te zien. Deze avond deelt Rothuizen zijn kennis over ‘de kunst van observeren’ en ga je zelf aan de slag met het maken van een atlas over jouw leefomgeving en persoonlijke perspectieven.
Kom naar Waag open voor een boeiende avond vol verhalen, kunst en reflectie op de manier waarop we de wereld om ons heen ervaren.
Programma
19:15 uur | Deur open
19:30 - 19:40 uur | Welkom & introductie door Imme Ruarus
19:45 - 20:30 uur | Lezing door Jan Rothuizen
20:30 - 21:30 uur | Workshop kaarten maken door Jan Rothuizen
21:30 - 22:00 uur | Napraat & borrel & boekverkoop 'De Zachte Atlas'
Let op: Beperkt aantal plaatsen beschikbaar, dus meld je snel aan!
Over Jan Rothuizen
Jan Rothuizen (1968) is beeldend kunstenaar. Zijn tekeningen zijn in het Engels, Spaans en Chinees vertaald. Hij toont zijn werk met grote regelmaat in binnen- en buitenland, op filmfestivals, in musea en galeries. Hij is de vaste tekenaar van het Rijksmuseum en maakte de interactieve bekroonde documentaire Refugee Republic. Zijn tekeningen verschijnen maandelijks in de Volkskrant.
Waag Open
Elke eerste donderdagavond van de maand opent Waag haar deuren! Kom langs om te discussiëren en te doen. Want we gaan niet alleen in discussie over maatschappelijke thema's en de toekomst – je leert daarnaast ook altijd iets praktisch. Iets dat je altijd al hebt willen uitproberen, zoals de 3D-printer in het FabLab, of juist iets dat je nooit had verwacht, zoals uitpluizen hoe DNA in elkaar zit in ons biotech-lab. Waag Open vindt plaats in de maakplaatsen op de eerste en tweede verdieping van het historische Waaggebouw op de Nieuwmarkt.
Toegankelijkheid
Omdat het Waag-gebouw een beschermd monumentaal pand is, is het helaas niet voorzien van een lift. Dit evenement vindt plaats in de Makersguild op de eerste verdieping van het Waag-gebouw.
Mocht je krap bij kas zitten en wel graag aan dit evenement willen deelnemen, neem dan contact op met tanja [@] waag [punt] org.
Community Meetup Amsterdam Donut Coalition!
Amsterdam Donut Coalitie Community Meetup!
Op 29 februari organiseert de Amsterdam Donut Coalitie een community meetup in Noord over het voedselvraagstuk.
Voedsel is een essentiële behoefte met aanzienlijke invloed op het milieu. Daarnaast verbindt het gemeenschappen. Daarom organiseren wij een meetup om initiatieven uit Noord, Zuidoost en Nieuw-West samen te brengen en in gesprek te laten gaan.
Op deze bijeenkomst zullen inspirerende initiatieven zoals Tuindorp Delicious, Wortel met Sjeu en Tuinen van Brasa hun inzichten delen over hun aanpak en de rol die de donut economie speelt in de transformatie van voedselsystemen.
Vervolgens gaan we in groepen uiteen om samen het thema voedsel te onderzoeken vanuit de 4 lenzen. Wat gebeurt er als je voedsel bekijkt vanuit een sociaal, ecologisch, lokaal of globaal perspectief?
Dit wordt een waardevolle gelegenheid om te leren, te delen en gezamenlijk na te denken over de toekomst van ons voedselsysteem. Breng je nieuwsgierigheid, ideeën en enthousiasme mee!
🗓️ Datum: Donderdag 29 februari
🕒 Tijd: 16:00-17:30
📍 Locatie: Noord, Tuindorp Delicious, Zonneplein 18a, 1033 EK Amsterdam
Schrijf je hier in: https://forms.gle/jidLbQfjdKbHzNXu9
Toekomstverkenning publieke platformen
Wat is de impact van (platform)technologie op de overheid van de toekomst en haar rol in de (door o.a. technologie) veranderende samenleving? Wil jij de toekomst tastbaar en beeldend maken en meedoen met een groeiende beweging van jonge (t/m 35 jaar) visionairen, denkers en doeners?
Doe dan mee aan de toekomstverkenning publieke platformen georganiseerd door FUTUR en Provincie Zuid-Holland en ondersteund door Scape Agency.
Vanuit verschillende thematische invalshoeken gaan we hiermee aan de slag in groepen van ongeveer 10 jonge professionals vanuit verschillende organisaties (Publiek, privaat en kennis). Een beschrijving van de eerste thema’s vind je hieronder:
Thema's
- Circulair 2050 - De ambitie om in 2050 niet alleen klimaatneutraal, maar ook nog eens onze economie 100% circulair in te richten, vergt een omslag in denken en doen. Hoe buigen we lineaire ketens rond? Waar beginnen we? En cruciaal: welke rol speelt het publieke platform in deze transitie?
- Zicht op maatschappelijke vraagstukken met data – Data is onmisbaar voor het oplossen van maatschappelijke vraagstukken. Hoe zetten we data verantwoord in voor het benutten van deze kansen?
-Digitale Waterschappen – Bestuurt AI in 2050 het waterbeheer, of wordt water juist lokaal beheert?
-Ambtenaar van de toekomst – Als steeds meer taken worden overgenomen door (platform)technologie, wat is dan de rol van de ambtenaar van de toekomst en welke vaardigheden worden gevraagd?
- Participatie – hoe kan de overheid betrokkenheid van inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties vormgeven bij beleid en besluitvorming?
- Uitvoering van de toekomst – De meeste publieke dienstverleners leveren een stand van de uitvoering aan. Hoe moet de uitvoering en publieke dienstverlening van de toekomst worden vormgegeven?
- Online leefwereld van jongeren – Welke publieke waarden moeten vooropstaan op social media, hoe ziet een dergelijk platform eruit en welke digitale vaardigheden van jongeren zijn cruciaal?
- Tomorrows Governance – hoe verandert de rol, organisatie en wijze van samenwerken van de overheid?
- Mobiliteit en Brede Welvaart - Wat is de impact van (platform)technologie op de bijdrage van mobiliteit aan de brede welvaart van mensen door de bereikbaarheid van banen, voorzieningen en sociale contacten in de stad, en de regio?
- Sociaal Domein – Hoe kan platformtechnologie bijdragen aan de complexe problemen in het sociaal domein? Hoe ga je toe naar een overheid die er voor de inwoner is, in plaats van de inwoner van het kastje naar de muur stuurt.
- Ethiek
Zijn een van die thema's iets voor jou? Meld je dan aan via: https://kennislab.typeform.com/to/MRNbvgIl
Wat betekent meedoen?
- Je sluit je aan bij een themagroep. En doet mee in de voorbereiding, dus het verzamelen van voorbeeldcases uit eigen werk, rapporten, studies, literatuur, films enz.
- Je doet op 13 februari mee met de visiedag (09:00 - 13:00), en bij voorkeur ook de aansluitende verbeeldingsdialoog in het Provinciehuis van de Provincie Zuid-Holland in den haag. Op deze dag werken de themagroepen met ondersteuning van ontwerpers en kunstenaars hun toekomstbeeld uit.
Je bent in maart beschikbaar voor 1 digitale of fysieke sessie voor de verdere uitwerking van het toekomstbeeld.
- Je bent op 4 april aanwezig (vermoedelijk enkel de middag) bij het slotevent ‘publieke platformen’ georganiseerd door de provincie Zuid-Holland in het provinciehuis. Op 4 april ‘exposeren’ de groepen hun toekomstbeeld aan een breder publiek, en wordt er op verschillende manier een dialoog georganiseerd tussen bezoekers, experts en bestuurders.
- Je vergroot je netwerk, je doet inspiratie op voor de vraagstukken waar jij dagelijks mee bezig bent en je hebt vooral plezier.
Toekomstmakers gezocht - Doe mee aan de publieke platformen expeditie!
Wat is de impact van (platform)technologie op de overheid van de toekomst en haar rol in de (door o.a. technologie) veranderende samenleving?
Wil jij de toekomst tastbaar en beeldend maken en meedoen met een groeiende beweging van jonge (t/m 35) visionairen, denkers en doeners?
Doe dan mee aan de toekomstverkenning publieke platformen georganiseerd door FUTUR en Provincie Zuid-Holland en ondersteund door Scape Agency.
Vanuit verschillende thematische invalshoeken gaan we hiermee aan de slag. Het streven is dat iedere groep bestaat uit een groep van 10 jonge professionals vanuit verschillende organisaties (publiek, privaat en kennis).
De thema's zijn:
- Circulair 2050 - De ambitie om in 2050 niet alleen klimaatneutraal, maar ook nog eens onze economie 100% circulair in te richten, vergt een omslag in denken en doen. Hoe buigen we lineaire ketens rond? Waar beginnen we? En cruciaal: welke rol speelt het publieke platform in deze transitie?
- Zicht op maatschappelijke vraagstukken met data – Data is onmisbaar voor het oplossen van maatschappelijke vraagstukken. Hoe zetten we data verantwoord in voor het benutten van deze kansen?
- Digitale Waterschappen – Bestuurt AI in 2050 het waterbeheer, of wordt water juist lokaal beheert?
- Ambtenaar van de toekomst – Als steeds meer taken worden overgenomen door (platform)technologie, wat is dan de rol van de ambtenaar van de toekomst en welke vaardigheden worden gevraagd?
- Participatie – hoe kan de overheid betrokkenheid van inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties vormgeven bij beleid en besluitvorming?
- Uitvoering van de toekomst – De meeste publieke dienstverleners leveren een stand van de uitvoering aan. Hoe moet de uitvoering en publieke dienstverlening van de toekomst worden vormgegeven?
- Online leefwereld van jongeren – Welke publieke waarden moeten vooropstaan op social media, hoe ziet een dergelijk platform eruit en welke digitale vaardigheden van jongeren zijn cruciaal?
- Tomorrows Governance – hoe verandert de rol, organisatie en wijze van samenwerken van de overheid?
- Mobiliteit en Brede Welvaart - Wat is de impact van (platform)technologie op de bijdrage van mobiliteit aan de brede welvaart van mensen door de bereikbaarheid van banen, voorzieningen en sociale contacten in de stad, en de regio?
- Sociaal Domein – Hoe draagt platformtechnologie bij aan de complexe oplossingen in het sociaal domein? Hoe zorg je er voor dat de inwoner direct geholpen wordt, in plaats van het kastje naar de muur wordt gestuurd?
- Ethiek
Wat betekent meedoen?
- Je sluit je aan bij een themagroep. En doet mee in de voorbereiding = het verzamelen van voorbeeldcases uit eigen werk, rapporten, studies, literatuur, films enz.
- Je doet op 13 februari mee met de visiedag (09:00 - 13:00), en bij voorkeur ook de aansluitende verbeeldingsdialoog in het Provinciehuis van de Provincie Zuid-Holland in den haag. Op deze dag werken de themagroepen met ondersteuning van ontwerpers en kunstenaars hun toekomstbeeld uit.
- Je bent in maart beschikbaar voor 1 digitale of fysieke sessie voor de verdere uitwerking van het toekomstbeeld.
- Je bent op 4 april aanwezig (vermoedelijk enkel de middag) bij het slotevent ‘publieke platformen’ georganiseerd door de provincie Zuid-Holland in het provinciehuis. Op 4 april ‘exposeren’ de groepen hun toekomstbeeld aan een breder publiek, en wordt er op verschillende manier een dialoog georganiseerd tussen bezoekers, experts en bestuurders.
- Je vergroot je netwerk, je doet inspiratie op voor de vraagstukken waar jij dagelijks mee bezig bent en je hebt vooral plezier.
Doe je mee? Meld je dan hier aan: https://kennislab.typeform.com/to/MRNbvgIl
datApeldoorn: Ontmoet de open, veilige en verbonden datastad Apeldoorn
datApeldoorn is dé data-dag van 2024 in Apeldoorn. Het evenement is bedoeld voor iedereen die bezig is met vraagstukken in het fysieke of veiligheidsdomein en wil weten hoe je hierin zelf aan de slag kunt met data. Het programma biedt een combinatie van workshops, keynotes en interactie vanuit onderwijs, overheid en praktijk. Je leert bijvoorbeeld hoe je datagedreven scenario’s voor een veilige stad ontwikkelt, wat er kan met geo-datascience en hoe je het gesprek met inwoners over data toepassingen voor de stad voert. Ook is er aandacht voor de goede dataverhalen, ethiek en veilig gebruik van data. Meld je nu aan voor datApeldoorn en leer van Apeldoorn als gevestigde en vernieuwende datastad!
Dit evenement wordt mogelijk gemaakt door de gemeente Apeldoorn, het Kadaster, het Centrum voor Veiligheid en Digitalisering en de City Deal ‘Een slimme stad, zo doe je dat’.
__________________________________________________________
Datum: donderdag 18 april 2024
Locatie: Centrum voor Veiligheid en Digitalisering in Apeldoorn, Wapenrustlaan 11
Tijd: inloop vanaf 9.00 uur, programma van 10.00 tot 17.00 uur.
Meld je hieronder aan!
How do higher density and better quality of life go together? 3/7
A certain degree of compactness is essential for the viability of 15-minute cities. This is due to the need for an economic threshold for facilities accessible by walking or cycling. A summary of 300 research projects by the OECD shows that compactness increases the efficiency of public services in all respects. But it also reveals disadvantages in terms of health and well-being due to pollution, traffic, and noise. The assumption is that there is an optimal density at which both pleasant living and the presence of everyday facilities - including schools - can be realised. At this point, 'densification' is not at the expense of quality of life but contributes to it. A lower density results in more car use and a higher density will reduce living and green space and the opportunity to create jobs.
The image above is a sketch of the 'Plan Papenvest' in Brussels. The density, 300 dwellings on an area of 1.13 hectares, is ten times that of an average neighbourhood. Urban planners often mention that the density of Dutch cities is much lower than in Paris and Barcelona, for example. Yet it is precisely in these cities that traffic is one of the main causes of air pollution, stress, and health problems. The benefits of compactness combined with a high quality of life can only be realised if the nuisances associated with increasing density are limited. This uncompromisingly means limiting car ownership and use.
Urban planners often seem to argue the other way round. They argue that building in the green areas around cities must be prevented at all costs to protect nature and that there is still enough space for building in the cities. The validity of this view is limited. In the first place, the scarce open space within cities can be better used for clean workshops and nature development in combination with water control. Secondly, much of the 'green' space outside cities is not valuable nature at all. Most of it is used to produce feed for livestock, especially cows. Using a few per cent of this space for housing does not harm nature at all. This housing must be concentrated near public transport. The worst idea is to add a road to the outskirts of every town and village. This will undoubtedly increase the use of cars.
Below you can link to my free downloadable e-book: 25 Building blocks to create better streets, neighborhoods and cities
Demoday #22: Inclusive Prosperity & The Case Of Experiments In Public Space
*This article makes use of the term Inclusive Prosperity as the English translation for the Dutch word; ‘Brede Welvaart’
In The Netherlands, the concept of Inclusive Prosperity* is on the rise. Policy makers are busy defining this concept, figuring out how to put this concept into practice and what it means for their decision-making process. Together with his colleagues at the Municipality of Amsterdam, Yurhan Kwee hosts sessions on decision-making along the principles of Inclusive Prosperity. With the input he gathers, he hopes to make the decisions needed for our Inclusive Prosperity ambitions more understandable and transparent, both for Amsterdam’s administrators and councillors as well as its citizens.
Inclusive Prosperity
Inclusive Prosperity is about more than just money. It involves everything that people consider valuable, such as health, the quality of education, the environment, a safe living environment, and equal opportunities for everyone. It's about the quality of life in the present, and the extent to which this affects the prosperity of future generations or those of people elsewhere in the world.
According to the definition, used by the Municipality, there are 8 themes to consider:
1. Subjective Well-being
Subjective well-being refers to the evaluation people make of their lives. Consider the question, "How satisfied are you with life in general?"
2. Health
The theme of Health encompasses physical illnesses and conditions, as well as mental health, living with limitations, perceived health, and self-regulation and resilience.
3. Consumption and Income
The theme of Consumption and Income refers to how income provides people with the freedom and opportunities to consume, including purchasing services and goods, maintaining a financial buffer, and shaping one's lifestyle.
4. Education and Training
Thinking about the theme of Education and Training involves the transfer of knowledge and skills, socialization, and considering the education or training experiences of individuals.
5. Spatial Quality and Cohesion
Regarding the theme of Spatial Cohesion and Quality, consider the following: a qualitatively well-designed space is a crucial precondition for the perceived broad prosperity. This includes spatial design on a functional level and with a focus on the future.
6. Economic Capital
Depending on the case, consider how it relates to:
- Human capital: the combination of competencies, knowledge, and skills;
- Physical capital: material possessions, such as machinery, buildings, and infrastructure;
- Knowledge capital: intangible assets, such as research and development, data, and patents;
- Financial capital: the financial resources of households and the government (purchasing power).
7. Natural Capital
Natural Capital refers to the stock of natural resources. Consider items such as (drinking) water, food, minerals, wind-sun-water energy, biodiversity, etc. Assess whether they are sufficiently available, in shortage, or if there is damage to these resources.
8. Social Capital
The concept of Social Capital often refers to the benefits of social networks, such as access to information and resources. This involves connections within and between groups. Positive effects can lead to trust, while negative effects can lead to loneliness.
Experimenting (with Mobility related policies) in public space
The case we used during this session is the use of experiments in public space, altering mobility or travel infrastructure. The months leading up to this afternoon, Amsterdam had put different experiments into practice (e.g. de ‘knip’ and de ‘paaltjesproef’) resulting in heated discussions, about both the success and desirability of using this method.
In a more objective manner, we used the Broad Prosperity principles to argue why its either desirable or undesirable to put such methods into practice.
Results
The group agreed that these Amsterdam experiments, concerned with creating calmer, more liveable urban areas, score well within themes like; Health (less air & noise pollution), Nature (more space for green and biodiversity), Social capital (more space and opportunity to meet and interact), Spacial quality (less dangerous and more moving space) and education (experimenting, learning by doing, viewing urban planning as experimenting and an ongoing learning process). However, as this year’s backlash on the experiments showed, there are some negative aspects to consider. Examples of domains in which we found some negative aspects, were; Economy (decreased speed and efficiency), Consumption & Income (local shop- and restaurant-owners need to be flexible and could be victims of changing infrastructure) and Subjective Well-being (citizens feel used, disadvantaged, and there is ambiguity about the purpose).
We found it difficult to arrive at a common answer because advantages and disadvantages exist on each theme separately. However, there was a common notion that the success of this method is rooted in clear and transparent communication on the effects and goals of such experiment. Frustration should be minimized and the opposing arguments should be taken seriously. Furthermore, we discussed the difference between a ‘real’ experiment in which every outcome is a success, and a trial, which is used to test a policy that’s envisioned for future years. The one who initiates the experiment should have this very clear for itself.
While one of the strengths of this method is the need to value these different domains in a more equal and objective manner, it proved to be difficult in practice. We all had the tendency to give some aspects more weight than others. While we were supposed to set up an advice and practice with decision-making along the principles of Inclusive Prosperity, it turned out to be challenging to let go of our prior experience, prejudices and opinions on this subject. We weren’t sure whether this is always a negative thing, but it’s one of the considerations Yurhan took home in the Municipality’s exploration of this approach.
Together, we experienced the challenge of working together with a new concept and approach. It should be an ongoing practice and discussion, a collective effort. Sessions like these serve that purpose perfectly.
Feel free to get in touch with me if you want to know more about the municipality’s and Amsterdam Economic Board’s efforts on the topic of Inclusive Prosperity.
The 15-minute city: from metaphor to planning concept (2/7)
Carlos Moreno, a professor at the Sorbonne University, helped Mayor Anne Hidalgo develop the idea of the 15-minute city. He said that six things made people happy: living, working, amenities, education, wellbeing, and recreation. The quality of the urban environment is enhanced when these functions are realized near each other. The monofunctional expansion of cities in the US, but also in the bidonvilles of Paris, is a thorn in his side, partly because this justifies owning a car.
A more precise definition of the concept of the 15-minute city is needed before it can be implemented on a large scale. It is important to clarify which means of transport must be available to reach certain facilities in a given number of minutes. The list of facilities is usually very comprehensive, while the list of means of transport is usually only vaguely defined. But the distance you can travel in 15 minutes depends on the availability of certain modes of transport (see figure above).
Advocates of "new urbanism" have developed the tools to design 15-minute cities. They are based on three zones: the 5-minute walking zone, the 15-minute walking zone, which coincides with the 5-minute cycling zone, and finally the 15-minute cycling zone. These are not static concepts: In practice, the zones overlap and complement each other.
The 5-minute walking zone
This zone corresponds to the way in which most residential neighbourhoods functioned up until the 1960s, wherever you are in the world. Imagine a space with an average distance from the center to the edge of about 400 meters. In the center you will find a limited number of shops, a (small) supermarket, one or more cafes and a restaurant. The number of residents will vary between two and three thousand. Density will decrease from the centre and the main streets outwards. Green spaces, including a small neighbourhood park, will be distributed throughout the neighbourhood, as will workshops and offices.
In the case of new construction, it is essential that pedestrian areas have a dense network of paths without crossings at ground level with streets where car traffic is allowed. Some paths are wider and allow cycling within the 5- and 15-minute cycle zones. The streets provide access to concentrated parking facilities.
The 5-minute cycle zone and the 15-minute walking zone.
Here the distance from the center to the edge is about one kilometer. In this area, most of the facilities that residents need is available and can be distributed around the centers of the 5-minute walking zones. For example, a slightly larger supermarket may be located between two 5-minute walking zones. This zone will also contain one or more larger parks and some larger concentrations of employment.
This zone can be a large district of a city, but it can also be a small municipality or district of around 15 to 25,000 inhabitants. With such a population there will be little room for dogmatic design, especially when it comes to existing buildings. But even then, it is possible to separate traffic types by keeping cars off many streets and clustering car parks. The bottom line is that all destinations in this zone can be reached quickly by walking and cycling, and that car routes can be crossed safely.
The car will be used (occasionally) for several destinations. For example, for large shopping trips to the supermarket.
The 15-minute cycle zone.
This zone will be home to 100.00 or more residents. The large variation is due to the (accidental) presence of facilities for a larger catchment area, such as an industrial estate, a furniture boulevard or an IKEA, a university or a (regional) hospital. It is certainly not a sum of comparable 5-minute cycle zones. Nevertheless, the aim is to distribute functions over the whole area on as small a scale as possible. In practice, this zone is also crossed by several roads for car traffic. The network of cycle paths provides the most direct links between the 5-minute cycle zones and the wider area.
The main urban development objectives for this zone are good accessibility to urban facilities by public transport from all neighbourhoods, the prohibition of hypermarkets and a certain distribution of central functions throughout the area: Residents should be able to go out and have fun in a few places and not just in a central part of the city.
Below you can link to my free downloadable e-book: 25 Building blocks to create better streets, neighborhoods and cities.
The 15-minute city: from vague memory to future reality (1/7)
Without changing the transport system in which they operate, the advent of autonomous cars will not significantly improve the quality of life in our cities. This has been discussed in previous contributions. This change includes prioritizing investment in developing high-quality public transport and autonomous minibuses to cover the first and last mile.
However, this is not enough by itself. The need to reduce the distances we travel daily also applies to transporting raw materials and food around the world. This is the subject of a new series of blog posts, and probably the last.
Over the next few weeks I will be discussing the sustainability of the need for people and goods to travel long distances. In many cities, the corona pandemic has been a boost to this idea. Paris is used as an example. But what applies to Paris applies to every city.
When Anne Hidalgo took office as the newly elected mayor in 2016, her first actions were to close the motorway over the Seine quay and build kilometres of cycle paths. Initially, these actions were motivated by environmental concerns. Apparently, there was enough support for these plans to ensure her re-election in 2020. She had understood that measures to limit car traffic would not be enough. That is why she campaigned on the idea of "La Ville du Quart d'Heure", the 15-minute city, also known as the "complete neighbourhood". In essence, the idea is to provide citizens with almost all of their daily needs - employment, housing, amenities, schools, care and recreation - within a 15-minute walk or bike ride of their homes. The idea appealed. The idea of keeping people in their cars was replaced by the more sympathetic, empirical idea of making them redundant.
During pandemics, lockdowns prevent people from leaving their homes or travelling more than one kilometer. For the daily journey to work or school, the tele-works took their place, and the number of (temporary) "pistes á cycler" quickly increased. For many Parisians, the rediscovery of their own neighbourhood was a revelation. They looked up to the parks every day, the neighbourhood shops had more customers, commuters suddenly had much more time and, despite all the worries, the pandemic was in a revival of "village" coziness.
A revival, indeed, because until the 1960s, most of the inhabitants of the countries of Europe, the United States, Canada and Australia did not know that everything they needed on a daily basis was available within walking or cycling distance. It was against this backdrop that the idea of the 15-minute city gained ground in Paris.
We talk about a 15-minute city when neighbourhoods have the following characteristics
- a mix of housing for people of different ages and backgrounds - pedestrians and cyclists
- Pedestrians and cyclists, especially children, can safely use car-free streets.
- Shops within walking distance (up to 400 meters) for all daily needs
- The same goes for a medical center and a primary school.
- There are excellent public transport links;
- Parking is available on the outskirts of the neighbourhood.
- Several businesses and workshops are located in each neighbourhood.
- Neighbourhoods offer different types of meeting places, from parks to cafes and restaurants.
- There are many green and leafy streets in a neighbourhood.
- The population is large enough to support these facilities.
- Citizens have a degree of self-management.
Urban planners have rarely lost sight of these ideas. In many cities, the pandemic has made these vague memories accessible goals, even if they are far from reality.
In the next post, I will reflect on how the idea of the 15-minute city is moving from dream to reality.
Below you can link to my free downloadable e-book: 25 Building blocks to create better streets, neighborhoods and cities
Hoe ontwerpen we samen de slimme stad?
Van scanauto’s tot beveiligingscamera’s, in stadsontwikkeling wordt computer vision technologie op allerlei manieren ingezet in de openbare ruimte. Het inzetten van zulke technologie leidt tot allerlei uitdagingen op gebied van het inbouwen van publieke waarden. Neem bijvoorbeeld de scanauto, deze wordt vooral ingezet om parkeerovertredingen te detecteren. Technisch gezien is het ook mogelijk om andere dingen te 'scannen', zoals zwerfafval, kadebelasting of groepsvorming. Maar willen we dat wel?
Wanneer de gemeente besluit om computer vision technologie in te zetten, gaat dat vaak via een aanbestedingsproces. De gemeente publiceert een opdracht waar organisaties en bedrijven zich kunnen inschrijven. Waag heeft het aanbestedingsproces in kaart gebracht en onderzoekt op welke momenten burgers betrokken kunnen worden. Tijdens deze workshop delen we de eerste inzichten en gaan we samen met de deelnemers op zoek naar best practices, tips en tools voor het vergroten van de maatschappelijke waarde van aanbestedingen. Denk jij ook mee?
New article "Guidelines for a participatory Smart City model to address Amazon’s urban environmental problems"
Dear Amsterdam Smart City Managers and Members,
As a member of your digital platform, I would like to sincerely thank you for the insightful emails and contents you provide to members like myself throughout the year.
I am delighted to share with you my latest published article, "Guidelines for a participatory Smart City model to address Amazon’s urban environmental problems," featured in the December 12, 2023 issue of PeerJ Computer Science.
The article can be fully accessed and cited at:
da Silva JG. 2023. Guidelines for a participatory Smart City model to address Amazon’s urban environmental problems. PeerJ Computer Science 9:e1694 https://doi.org/10.7717/peerj-cs.1694
I welcome you to read my publication and share it with fellow members who may find the digital solutions for the Amazon region useful. Please let me know if you have any feedback or ideas to advance this work.
Sincerely (敬具)
Prof. Jonas Gomes ( 博士ジョナス・ゴメス)
www.jgsilva.org
UFAM/FT Industrial Engineering Department (Manaus-Amazon-Brazil)
The University of Manchester/MIOIR/SCI/AMBS Research Visitor 2020/2023
Vacature: Communicatiemedewerker (10 uur per week)
Ben jij student communicatie, hbo of wo? Zoek je een geweldig leuke, flexibele bijbaan als communicatiemedewerker, met veel eigen verantwoordelijkheid in hartje Amsterdam? Solliciteer direct!
Amsterdam Economic Board is op zoek naar een enthousiaste student die per 1 februari 2024 het communicatieteam helpt met mailings, content en events. We werken op een geweldige plek in Amsterdam: het Marineterrein. Je kunt ook vanuit huis werken en je eigen tijd indelen. De 10 uur per week verdeel je, in overleg, over een aantal dagen.
Wie zijn wij?
Amsterdam Economic Board is het netwerk van bedrijven, kennisinstellingen, overheden en maatschappelijke organisaties met wie je samenwerkt aan de slimme, groene en gezonde Metropool van Morgen. Onze grote kracht is ons sterke en relevante netwerk, zoals onze Board, de Network Council, Young on Board en andere partners met wie we bouwen aan coalities. Dat doen we binnen de belangrijke, maatschappelijke thema’s waar Amsterdam Economic Board aan werkt. Samen zetten we initiatieven in gang, als antwoord op complexe uitdagingen.
Wie ben jij?
- Je bent student communicatie (hbo of wo)
- Je vindt het leuk om ervaring op te doen in een dynamisch communicatieteam
- Je bent gemotiveerd om je te verdiepen in de onderwerpen waar we aan werken
- Je bent een aanpakker die makkelijk switcht tussen taken. Je werkt planmatig, bent praktisch en dienstverlenend
- Je durft vragen te stellen en met oplossingen te komen
- Je hebt uitstekende kennis van de Nederlandse en Engelse taal (een schrijfopdracht kan deel uitmaken van de sollicitatieprocedure)
- Ervaring is niet nodig, maar mag natuurlijk wel.
Wat ga je doen als communicatiemedewerker?
- Je publiceert actuele content op onze website (WordPress) en social media-kanalen (LinkedIn en X)
- Je geeft event-uitnodigingen en de nieuwsbrief vorm in Mailchimp en verzorgt eventregistratie in Eventbrite
- Je helpt bij diverse events en bijeenkomsten
- Je maakt presentaties in Powerpoint
Wat bieden wij?
- Een functie per 1 februari 2024 voor 10 uur per week
- Een werkweek die is aangepast aan je studierooster. Je verdeelt je werktijd flexibel over minimaal 3 dagen (binnen kantooruren)
- Een jaarcontract
- Je verdient €17,78 bruto per uur, aangevuld met vakantie- en eindejaartoeslag en diverse vergoedingen.
Interesse gewekt?
Dan horen we graag van je! Stuur uiterlijk 3 januari 2024 je cv en een korte motivatie via solliciteren@amecboard.com. Na de sluitingsdatum maken wij een selectie en hoor je of we je uitnodigen voor een kennismakingsgesprek kort daarna. Een schrijfopdracht kan deel uitmaken van de procedure.
Neem voor meer informatie over de functie contact op met Andrea Joosse via a.joosse@amecboard.com of 06 23 06 38 38. En bekijk vooral onze website. Hopelijk spreken we elkaar snel!
Amsterdam Region’s Insights on Local Green Deals during COP28
Participating in a COP28 side event organized by the European Commission, the Amsterdam Region delved into Local Green Deals as instrument for achieving the green transition. The primary goal for the session was to uncover actionable strategies and prerequisites essential for fostering public-private collaboration to realize the sustainability transition. Marja Ruigrok, vice-mayor for the municipality of Haarlemmermeer, represented the Amsterdam Region alongside political and business leaders from Braga (Portugal), Aalborg (Denmark) and Skelleftea (Sweden).
Commencing the session, Valentina Superti, DG for Internal Market, Industry, Entrepreneurship, and SMEs at the European Commission, highlighted Europe's ambition to become the first climate-neutral continent by 2050. This necessitates a transformative shift towards sustainability, digitalization, and resilience, which is why the Commission is introducing critical legislation like the Net-Zero Industry Act and the Critical Raw Materials Act.
Ruigrok shared insights from the Amsterdam Metropolitan Region’s efforts in establishing Local Green Deals, emphasizing her role as political ambassador and champion for the Green Deal Bikes initiative. She stressed the importance of cycling, explaining that despite its reputation as a cycling paradise, approximately 20% of young people in the Amsterdam Region can not ride a bike: “If you don’t learn to ride a bike at a young age, you are also much less likely to use a bike for commuting later in life. That’s why in this Green Deal, we stimulate young people to learn to ride bikes, and encourage employers to support commuting by bike. This is crucial because employees who bike take on average 2.5 fewer sick days compared to those who don’t bike.”
Reflecting on success factors, Ruigrok emphasized the need for political commitment, and clear project ownership: "From a political point of view, you need long term commitment, and you have to create ownership. Someone has to take ownership and say ‘this is my project.’ This might be a governmental agency, a company, a knowledge institution, or civil society organisation - but someone has to take the lead. Otherwise, you will continue to talk, and nothing will happen."
Throughout the session, participants provided practical insights and recommendations for fostering successful public-private collaborations in general, and Local Green Deals in specific:
- Lasse Frimand Jensen, mayor of the City of Aalborg, emphasized the necessity of accountability mechanisms: “Mutual commitment is necessary and there must be mechanisms in place to keep each other accountable.”
- Ricardo Rio, mayor of City of Braga and Member of the European Committee of the Regions, highlighted the role of local authorities in mobilizing capacity and engaging stakeholders: “Local authorities need to have the spirit to engage stakeholders and shape partnerships. We also need governance models that tranced political cycles, and that allow people to participate and hold us accountable.”
- Jens Broberg, representing the business sector, emphasized the urgent need for appropriate incentives: “Governments must use policy frameworks to incentivize and regulate businesses and industry towards a green economy.”
- Evelina Fahlesson, vice-mayor of Skelleftea Municipality emphasized the need for open and honest dialogue: “As a municipality, you have to be open about your challenges and willing to start a dialogue with your citizens and companies. Use procurement and new financing models as tools to implement a shared vision.”
- David Nordberg, from Skanska Sweden, encouraged business leaders to align their business models with sustainability ambitions: "Be brave: try new ways of doing business and work in collaborations. In the long term, there is no conflict between sustainability and the economy."
The session highlighted the pivotal role of collaborative multi-stakeholder partnerships in achieving the green transition, emphasizing sustained political commitment, robust governance structures transcending political timelines, and policy frameworks incentivising sustainable businesses.
In the context of COP28, the true challenge lies in replicating these successful approaches on a wider scale, extending beyond the relatively affluent European context to a global landscape with more limited resources. In many regions, the urgent and acute impacts of climate change are already pervasive, amplifying the need for swift, comprehensive action. This necessitates a global and concerted effort of nations and industries, to surmount the hurdles posed by resource scarcity and varying levels of socio-economic development. This calls for collaboration not only within regions but across continents, fostering knowledge-sharing, technology transfer, and collective efforts in tackling climate challenges. The urgency of the climate crisis demands a united global front, where the lessons learned and successes achieved in Local Green Deals can serve as guiding principles towards a more sustainable and resilient future for all.
Stay up to date
Get notified about new updates, opportunities or events that match your interests.