#Solar energy

Topic within Energy
Amsterdam Smart City, Connector of opportunities at Amsterdam Smart City, posted

Visit Amsterdam Smart City

Featured image

Connect with, learn from, and exchange experiences with Amsterdam Smart City representatives.

Do you want to connect with, learn from, and exchange experiences with Amsterdam Smart City representatives? We offer standard and made programs for local, national and international delegations. Based on the size, needs and budget of your delegation, you can choose from the following programs:

1. Amsterdam Smart City Introduction

2. Mini Consultation

3. Smart City Deep-Dives

4. Amsterdam Smart City Experience

5. Smart City Exchange

6. Amsterdam Innovation Tour (self-guided using the app)

If you have any questions, send an email to cornelia@amsterdamsmartcity.nl.

Where do Smart City Visits take place?

Most Smart City Visits take place on the Marineterrein Innovation District (Kattenburgerstraat 5, 1018 JA Amsterdam). You will receive all relevant details including meeting location by email within 3 days of booking a program.

Amsterdam Smart City's picture #Energy
Jochem Kootstra, Redacteur at Amsterdam University of Applied Sciences, posted

HvA kroont onderzoek naar slim laden van elektrische auto's

Onderzoek van SEEV4-City staat voor slimme laadtechnologieën voor elektrische voertuigen die hernieuwbare energiebronnen integreren. Daarmee willen de onderzoekers internationale steden inspireren.

Het onderzoek SEEV4-City (Smart, Clean Energy and Electric Vehicles for the City) van de Faculteit Techniek en Centre of Expertise Urban Technology is de grote winnaar van het ‘HvA Onderzoek van het Jaar’ 2021. Het onderzoek naar slimme laadtechnologieën voor elektrische voertuigen won zowel de jury- als de publieksprijs. Juryvoorzitter Geleyn Meijer roemde de onderzoekers om de aandacht die zij in hun onderzoek tonen voor zowel de stad als het onderwijs van de hogeschool.

‘Het winnen van de prijs is een mooie erkenning van actieonderzoek waarin de HvA heeft geholpen om de volgende stap te zetten in de transitie van Amsterdam richting elektrisch rijden, slimmer gebruik van laadinfrastructuur en integratie van groene energie’, vertelt hoofddocent Urban Analytics Pieter Bons en betrokken bij het vijfjarige internationale onderzoek SEEV4-City.

SEEV4-CITY

Elektrische auto’s staan vaak ’s avonds aan de laadpaal. Dit zorgt voor ‘spitsuur’ op het elektriciteitsnet. Tegelijkertijd wordt veel zonne-energie die overdag wordt opgewekt nooit gebruikt. Dit kan anders. Batterijen van elektrische auto’s kunnen worden ingezet voor de opslag van duurzame energie. Een slimme laadpaal zorgt er vervolgens voor dat niet alleen de auto’s, maar ook bedrijven en huishoudens de duurzame energie op een later moment kunnen gebruiken. Resultaat: CO2-reductie, kostenbesparing, toename van energie-autonomie en een stabieler elektriciteitsnet. SEEV4-City onderzocht hoe dit op grotere schaal kan worden toegepast middels zes pilots in vijf Europese steden: Amsterdam (NL, 2x), Kortrijk (BE), Leicester (UK), Loughborough (UK) en Oslo (NO).

FLEXPOWER-PILOT VOOR SLIM LADEN

Hoe werkt dat in de praktijk? Bons: ‘Zelf heb ik aan de Flexpower-pilot  gewerkt in Amsterdam. Hier werd voor 400 publieke laadpalen een tijdsafhankelijke laadsnelheid geïntroduceerd (Smart Charging-technologie). Met een Flexpowerpaal krijg je sneller energie als het rustig is op het energienet (’s nachts) of als er veel aanbod is van lokale groene energie (op een zonnige dag). Tijdens de avonduren (18:00-21:00) is er een piek in de energievraag van huishoudens en werd de laadsnelheid juist verlaagd om de belasting op het elektriciteitsnet te verminderen. Zo zorg je voor een goede spreiding van de energievraag over de dag. Simulatiemodellen gevoed door real-world data maakten het mogelijk om de impact van dit soort nieuwe laadprofielen direct te evalueren. Hier zit toekomst in, binnenkort begint gemeente Amsterdam alweer de kick-off van Flexpower 3!’

SUPERBATTERIJ IN JOHAN CRUIJFF ARENA

De tweede pilot in Amsterdam vond plaats in de Johan Cruijff ArenA . Hier werd met een superbatterij van drie megawatt geëxperimenteerd, die bestaat uit 148 tweedehands accu's afkomstig uit elektrische auto's. Onderzoeker Jos Warmerdam: ‘Slimme Vehicle2Grid (V2G)-technologie gekoppeld aan de batterij regelt, wanneer nodig en na toestemming van de eigenaar, dat de juiste hoeveelheid energie uit geparkeerde auto's aan het stadion wordt geleverd. Dat gebeurt in combinatie met de 7200 vierkante meter zonnepanelen op het dak van de Johan Cruijff ArenA. De duurzame energie dient als extra opslag en back-up voor het stadion, zodat bij stroomstoringen voetbalwedstrijden en popconcerten altijd kunnen doorgaan. De batterij vervangt daarmee twee vervuilende dieselgeneratoren. En door efficiënter energiegebruik zijn de elektriciteitskosten van het stadion lager.’

Het experiment kan een rol gaan spelen op publieke laadpalen, volgens Bons. ‘Een collectief wagenpark van elektrische voertuigen dat een mega batterij vormt voor de stad? Dat zou goed kunnen functioneren als buffer om het complexe systeem van vraag en aanbod, pieken en dalen op het elektriciteitsnet onder controle te houden, van elektrische auto’s tot omliggende huishoudens en bedrijven.'

INTERNATIONALE SAMENWERKING VOOR INSPIRATIE

Vanwege de internationale samenwerking had SEEV4-City vijf jaar lang een educatief en inspirerend karakter. 'Steeds meer steden in Europa werken aan duurzame mobiliteit en de technische mogelijkheden voor slimme laadinfrastructuur', vertelt projectleider Mark van Wees. ‘Kijken we naar de internationale pilots, dan zien we steden met uiteenlopende situaties, niveaus en regelgevingen. Juist door die diversiteit in context kon een breder spectrum aan innovaties worden onderzocht.'

‘Kennis over de pilots werd open tussen de steden gedeeld', vertelt Renée Heller, lector Energie en Innovatie en betrokken bij het onderzoek sinds de opstart. 'Niet alleen over technische innovaties, ook over methodiek, handel op de elektriciteitsmarkt en beleid. Dat werd gedaan door middel van workshops, webinars, publicaties. Bovendien konden we zo een completer pakket informatie doorvoeren in ons onderwijs. We hebben minors, onderwijs- en transitiemodules ontwikkeld, zodat studenten actief mee konden doen middels data-analyses en experimenten met nieuwe businessmodellen.’

'Het is voor onderzoekers inspirerend en motiverend om samen te werken met collega-onderzoekers die met ons de mondiale doelstellingen en persoonlijke ambities delen', stellen Van Wees en Warmerdam. 'We staan nog maar aan het begin van elektrisch vervoer, en daarmee het opladen van elektrische voertuigen in Nederland. Dus de kennis en ervaring die bij deze pilots zijn opgedaan, gaan in de toekomst nog veel toegepast worden!'

INTERNATIONALE PARTNERS VAN SEEV4-CITY

SEEV4-City is een Europees project en een samenwerking tussen de Hogeschool van Amsterdam, de Gemeente Amsterdam, Johan Cruijff ArenA, Katholieke Universiteit Leuven, Avere, Polis, Cenex, stichting Cenex Nederland, Leicester City Council, University of Northumbria University, Amsterdam Energy ArenA en Oslo Kommune. Het project is gefinancierd door het Interreg North Sea Region Programme 2014 - 2020 .

HVA-ONDERZOEKERS VAN SEEV4-CITY

Renée Heller, Mark van Wees, Jos Warmerdam, Pieter Bons, Robert van den Hoed, Aymeric Buatois, Britt Broekhaus, Pieter Lommers, Bronia Jablonska, Hugo Niesing, Ramesh Prateek, Janna Boonstra, Gieta Inderdjiet.

Meer informatie

Website SEEV4-City
Centre of Expertise Urban Technology
Lectoraat Energie en innovatie
Twitter, LinkedIn & Facebook

Jochem Kootstra's picture #Energy
Nathalie Ahsmann, posted

Innovation Challenge: increasing the demand for elektricity when the sun is shining

Featured image

Alliander is a group comprising various operating companies. As one of these operating companies, network operator Liander is responsible for the gas and electricity grid for a large part of the Netherlands and manages the energy distribution across all grids, day in day out. Liander’s professionals keep the lights on and the heat going at around 3 million homes and businesses in the Netherlands.

The number of requests from large business customers asking to be connected to the electricity grid or be given access to increased capacity is growing. At certain points in the electricity grid, capacity is scarce and the grid cannot always be upgraded quickly enough to meet this extra demand, which means that a transmission limit must be imposed on customers.

Therefore, we have decided on an Innovation Challenge. For this challenge, we are focusing on the problems caused by the large amounts of solar energy being generated. Because electricity generation by solar panels largely takes place at the same time and also in places where there has previously only been limited demand for electricity, there is a shortage of transmission capacity. Given that solar energy is difficult to control, we are looking for ways to shift the demand for electricity to, or increase it during, the hours when the sun shines the most. This way local balancing of supply and demand can be ensured.

We want to facilitate the development of solutions that stimulate the electricity consumer to consume more electricity when the sun is shining. This prevents us having to impose transmission limits and/or having to expand/upgrade the grid.

Do you have a good idea or do you want to read more about this challenge? Visit our Innovation Challenge on StartHubs via https://starthubs.co/en/alliander/zonnige-elektriciteitsvraag

Nathalie Ahsmann's picture #Energy
Adriaan van Eck, Implementing IoT & Smart Energy , posted

Smart Boilers, Salderingsregeling, Kansen voor Energie Flex

Featured image

Interesse in SmartEnergy voor woningen en bedrijfsgebouwen? Meld je aan voor het 3e webinar van de Smart Energy Community op 9 februari 2021!

We beginnen met Hans de Heer van DNVGL. Hans zal ingaan op het rapport over de waarde van flexibiliteit in de gebouwde omgeving.

Aansluitend zal Ruut Schalij van eRiskgroup ons meenemen in de kansen die de afschaffing van de salderingsregeling biedt aan ondernemers en eigenaren van PV systemen.

Daarna volgt een PowerPitch van een inspirerende ondernemer: Jan Willem de Jong van iwell legt aan de hand van praktijkvoorbeelden uit hoe je batterij-opslag op zinnige manier toe kan passen.

We sluiten af met Evert Jan Althuis van Eneco Strategy & Innovation. Evert Jan zal ingaan op de SlimmeBoiler Module van Eneco. Waarom is het aantrekkelijk voor Eneco om boilers slim aan te sturen? En waar zit de winst voor de klant?

Doe mee en sluit je aan bij de Smart Energy Community!

Programma en registreren: http://bit.ly/SEC_09feb

Dit evenement is in het Nederlands.

Adriaan van Eck's picture Conference on Feb 9th
Julie Chenadec, Head of Communications at SDIA - Sustainable Digital Infrastructure Alliance, posted

Green IT Amsterdam and SDIA join forces to make digital infrastructure even more sustainable

Featured image

AMSTERDAM, 21 JANUARY 2021 - Green IT Amsterdam and Sustainable Digital Infrastructure Alliance are joining forces.

Both organisations have a strong focus on making the digital infrastructure more sustainable. Together they want to initiate or join innovation projects focused on sustainability. Additionally both organisations will work together to make the knowledge and technology they develop commercially available to the market as quickly as possible. For example by creating startups that develop and sell software, cloud services and other tools that can be used by data centres and others to green their digital infrastructure.

Julie Chenadec's picture #Energy
Sara de Boer, Programmamaker at Pakhuis de Zwijger, posted

Ruimte voor Energie - Livecast Pakhuis de Zwijger

Featured image

De ambities voor onder andere klimaatneutrale steden, het inpassen van duurzame energiesystemen en uitstootvrije mobiliteit zijn hoog. Alleen de ruimte die nodig is om heel Nederland te voorzien van duurzame energie, is vele malen groter dan we nu gewend zijn. Hoeveel ruimte moeten we inzetten om voldoende duurzame energie op te wekken? Op dit moment wordt die puzzel gelegd. Waar maken we ruimte voor energie? Wat moet er wijken en wat kan samen? Op basis van welke voorwaarden maken we deze keuzes? We gaan in gesprek over ruimte voor energie.

Online event on Jan 25th
Amsterdam Smart City, Connector of opportunities at Amsterdam Smart City, posted

Latest developments in the Amsterdam Smart City program

Featured image

Last December, the 20 partners of Amsterdam Smart City came together to present the progress of innovation projects, ask for input, share dilemmas and involve other partners in their initiatives.

Following the thought that nobody wants to live in a smart city but in a nice, friendly, cosy city we work on challenges in which people play a central role. These gatherings are called Demo days and occur every 8-10 weeks. Get a quick overview of the topics and projects about to happen in the Amsterdam Metropolitan Area and let us know if you want to be involved!

ELSA Lab: AI, Media & Democracy

Pascal Wiggers, senior lecturer Responsible Artificial Intelligence at Amsterdam University of Applied Sciences, is working on an Ethical Legal Societal Aspects Lab to investigate and shape the impact of AI on our society. The University of Applied Sciences is doing this in co-creation together with residents, companies, knowledge institutions and governments. Partners want to understand how AI-driven applications in the media and public space
influence democracy. They also want to experiment with new applications of AI in the media and in the democratic process and draft new ethical and legal guidelines. Pascal is looking for parties that want to join the consortium. Various Amsterdam Smart City partners are interested to join. You too?

Object Detection Kit

Keeping the city streets clean is a major challenge. Maarten Sukel from the City of Amsterdam developed an image recognition system that shows streets in real time maps. For example, garbage bags and other unwanted objects in
the street scene are recognized. The system is based on machine learning and ultimately, we can clean Amsterdam more efficiently and sustainably. The system is continuously improved and tested. In the future it might be used for the recognition of water puddles in the streets, track missing pets, link with a module that shows the value of objects on the streets and more.

Seenons

Seenons believes in a future with 0% residual waste as a standard. Seenons makes it easy to separate waste and then pick it up separately and sustainably. Citizens and companies offer their separate flows via an app, the Seenons platform proposes the optimal route with the best transport options and delivers the residual flows to processors who make new products of them. Seenons also prevents contamination of flows through clear separation and fine-meshed collection. Environmental friendly transport is used, such as cargo bikes.

Mapping of material flows

Maintaining the value of the raw materials was a central topic at this Demoday. Martijn Kamps from Metabolic started with a presentation about recycling of materials. Based on cases in Rotterdam and Philadelphia he showed that there is a lot of construction and demolition waste that is still dumped or burned. This is issue is still not solved because there is too little data available about these materials. According to Metabolic, urban mining can help. A lot information about volumes of waste is available, but there is no business case yet. You can see where flows come from, identify them, decide where you store materials in the meantime and then, where you want to reuse them. The PUMA project was one of the first projects in this field and current projects are all a sequel to PUMA.

Arnout Sabbe from Geofluxus continued. Geofluxus is a startup which originates from REPAIR, a project with Metabolic and AMS Institute, among others. Geofluxus is working on a reclassification model for raw materials. Currently, there are many databases in which raw materials are registered. Geofluxus brings these together as a combination of data sources from industrial waste. In the Geofluxus monitor you can see how p.e. wood from the Amsterdam Metropolitan Area eventually spreads all over the world. It shows the impact on the road network and CO2 emissions for certain waste streams elsewhere. Geofluxus is developing this monitor for the City of Amsterdam and expects to have it ready by the end of next year, although the municipality is dependent on the availability of data. New partnerships are therefore necessary. But a first success is already visible: through the monitor is clear that 70% of the waste in the Amsterdam Metropolitan Area is caused is used by only 7% of companies. A result worth continuing this work and something to hold on to!

Collaboration between governments and innovative companies

In order to innovate we have to work together; governments and innovative companies. That is not always easy. Various organizational cultures and interests collide. Everyone is in their own system and has its own pace. We had an open and honest discussion on this based on two cases. One of the companies started with some positive feedback: the region is at the forefront of circularity, there is a lot of attention and ambition. But collaborating is different. The company experiences a lot of reluctance, especially from governments. There is little willingness to take
responsibility and work outside existing frameworks. In addition, there is an enormous fragmentation of tasks and a fear of explicitly saying yes or no. For the other company this story is recognizable. They experience a lot of enthusiasm about their company, but still it takes a huge amount of time to involve different departments and decision making is very slow. They noted it is time to get out of the pilot sphere and important to mention business models early on.

There was a lot of understanding and recognition from the government side. They recognized the stories about the silos and indicated that it takes a lot of people and time to make decisions. Governments are less likely to think outside the box and both parties must invest in building trust. The advice that came out for both parties: embrace complexity, be persistent, be open to each other, be clear about expectations, go where the energy flows. And as a positive conclusion: once collaboration is there, governments are nice, loyal and reliable partners.

CleanMobileEnergy (CME)

Cenex The Netherlands is in the middle of the development of an intelligent Energy Management System (iEMS), based on three urban pilots in Nottingham (UK), Arnhem (NL) and Schwabisch Gmund (DE). The goal is to develop a transnational and generic iEMS. In these cities, the pilot elements are currently being put out to tender and connected to the iEMS. Cenex would like to know which mobility and energy initiatives could be suitable for integrating in this iEMS.

Sharing Energy in Almere Haven

The City of Almere joined Amsterdam Smart City as a partner and has many great initiatives to share with the network. In 2020 Almere started EARN-E to reduce the use of electricity and gas in people's homes. Next year, Wijkie will be launched: this combines the energy transition with social needs in a neighbourhood. The core is the sharing of energy with your neighbours in your neighbourhood. In order to set up Wijkie successfully, it is important to enter into dialogue with residents.

The Energy Transition Explained

The energy transition is "hot". Much has been reported in the media, but the reporting is not always easy to understand and sometimes even confusing. Knowledge is needed to critically follow the news about the energy transition. That is why Sanne de Boer wrote the book ‘De energietransitie uitgelegd’. The book provides all the basic knowledge needed to follow news and form informed opinions in discussions. Sanne is looking for suggestions for where to market her book to be able to transfer this knowledge.

Curtailment for solar panels

As an energy platform, Vandebron is an innovative player in the field of sustainable energy. They took us along in the story of solar panel curtailment: remotely on and off switching of energy. A well-known phenomenon in the energy world is that the electricity demand is reasonably stable, but due to the volatility of renewable energy there are significant peaks in the electricity supply every year. The result is that the energy grid becomes full due to the surplus of electricity. This creates problems for the grid operator, who is then forced to hand out a fine. In this case, this means a possible fine for Vandebron, who then has to pass it on again to the producer. Nobody is happy about that.

Curtailment could be a solution. Curtailment makes sure that a surplus can be avoided, when solar panels are switched off in time. The central question is: "How to do this effectively?" It is clear that some degree of curtailment is inevitable, but it is also important to determine whether the energy surplus can be reduced in another way. There is still a world to be won with out-of-the-box thinkers on board.

Energy from braking power

The engine of a train or tram is comparable to the dynamo of a bicycle. In addition to powering the train, the motor is also able to generate energy. This happens, for example, during braking. How can we return the energy that is generated to the grid? And what are the options to apply this in neighbourhood hubs? Arcadis told us that energy generated with the brake of a train, can provide an average household with energy for 2.5 weeks.

This offers a lot of opportunities. Braking energy can be deployed immediately in your own system, it can be stored and then deployed, it can be made available to other parties via neighbourhood hubs. And there is more. Suggestions at that popped up at the demoday: returning energy to grid operators, making a link with buses, ferries and taxis, supplying shops at the station, neighbourhood batteries. To get a step further, possible obstacles have to be overcome as well of course. Experts will work on technological challenges and the saving of a lot of energy in a short time among others. In January, Arcadis, the City of Amsterdam, AMS Institute and Alliander will continue working on this topic. Interested? Then contact us.

Amsterdam Smart City's picture #CircularCity
Caroline Beelen, posted

GO!-NH Versnellingsprogramma's - inschrijven voor 9 februari

Featured image

GO!-NH is een serie groeiversnelling programma’s (accelerators) van de provincie Noord-Holland. Deze zijn opgesteld de economie in Noord-Holland te stimuleren met focus op de sectoren: bouw, beton, chemie, fashion, agri & food, verpakkingsmateriaal, handel en horeca. De thema’s voor de ontwikkeling van de circulaire economie in Noord-Holland zijn:

  • Energietransitie
  • Duurzame Mobiliteit
  • Agri-food
  • Circulaire Economie; Afval als Grondstof; Modulair ontwerp; Plastics;  Textiel

Deze speciaal ontwikkelde programma’s ondersteunen startups en MKB’ers bij het op de markt brengen en opschalen van innovatieve producten en diensten op het gebied van duurzaamheid. Met trainingen, tools en professionele coaching door experts ontwikkel je jouw bedrijf.

GO!-NH heeft drie verschillende trajecten samengesteld, zodat ondernemers de beste ondersteuning krijgen die past bij de fase en omvang waarin hun bedrijf zich bevindt. Daarnaast vormt de GO!-NH Academy een laagdrempelige ontmoeting met GO!-NH waarbij masterclasses ook los gevolgd kunnen worden.

Caroline Beelen's picture #Energy
Jochem Kootstra, Redacteur at Amsterdam University of Applied Sciences, posted

Vacature HvA: Hogeschool Hoofddocent Energietechniek in gebouwde omgeving

Ben jij een onderzoeker die maatschappelijk verschil wil maken en hart heeft voor studentsucces en onderwijsinnovatie? En ben jij in staat om als dragende en verbindende kracht te functioneren tussen de onderzoeksgroepen van het Centre of Expertise Urban Technology, de opleiding Engineering en de praktijk? Dan zijn wij geïnteresseerd in jou als:

Hogeschool Hoofddocent Energietechniek in gebouwde omgeving (0,8 fte)

Als Hogeschool Hoofddocent (in andere hogescholen ook wel aangeduid als ‘associate lector’) heb je een inhoudelijk dragende rol: je zet in afstemming met de lector Energie & Innovatie de onderzoekslijn energietechniek in de gebouwde omgeving uit, draagt bij aan nieuwe onderzoeksprojecten en koppelt die met de kennisbehoefte en vakken in de onderwijspraktijk. Daartoe neem je ook actief deel aan de verwerving van financiële onderzoeksmiddelen. Binnen het en het Centre of Expertise Urban Technology (CoE Urban Tech) draag je met je expertise bij aan het thema Energy Transition. Je weet met studenten op technisch uitdagende ontwerpvragen impact te creëren.

Bekijk de vacature: https://www.hva.nl/vacatures/5361/Hogeschool-Hoofddocent--Energietechniek-in-gebouwde-omgeving-(0,8-fte)

Jochem Kootstra's picture #Energy
Anja Reimann, Projectleider at City of Amsterdam: Chief Technology Office, posted

AI4Cities Request for Tenders has been launched!

Featured image

We invite entrepreneurs, startups, companies and other relevant stakeholders to submit innovative solutions utilitzing AI technologies to help reduce CO2 and other GHG emissions in the energy and mobility domains!

Are you ready for the challenge?

Have a look at our guide to learn the following steps.
Join our webinar on the 15th of december

And check out the tender documents!

Anja Reimann's picture #Energy
Adriaan van Eck, Implementing IoT & Smart Energy , posted

OpenADR in Europe. Smart Charging & Smart Appliances

Featured image

OpenADR enables Flexible Energy solutions for a more stable grid. It started in 2002 in California, and is already more than 10 years available now.

OpenADR is implemented in various European projects. To share knowlegde about these, OpenADR hosts 2 webinars focussing on Europe. The first will be December 15th. We will have speakers from Stromnetz Hamburg, ChargePoint, U.K. Department of Business, Energy and Industrial Strategy, CERTH & Universidad Politécnica de Madrid, and of course OpenADR

15 December 2020 - 15.00 CET.
Register here, and check program (free event):
https://bit.ly/openADR_EUROPE

Adriaan van Eck's picture Lecture / presentation on Dec 15th
Amsterdam Smart City, Connector of opportunities at Amsterdam Smart City, posted

Amsterdam Smart City Demoday Energy x Mobility

Featured image

Demodays are part of our innovation process and intended to boost the progress of the various innovation projects, put requests for help on the table, share dilemmas and involve others in your projects or challenges. Invitations are sent, but you can join!

The Amsterdam Smart City team hosts demodays every 8-10 weeks. Our partners put out concrete questions about projects they are currently working on. We set up pitches and organize workshops with them and other partners to get them to get a step further in their processes.

This time on the agenda:
- How can we apply the energy of regenerative braking in neighbourhood Hubs?
- Curtailment of wind turbines and solar panels
- CleanMobileEnergy project
- Wijkie & Earn-E

Time: 14.00 - 16.30h

This event is in Dutch and invitation only, however we are happy to be joined by others!

Do you feel like you should be there? Do you have knowledge or a network that could be useful for the session? Or do you want to learn more about one of the topics discussed? Please send an e-mail to menouschka@amsterdamsmartcity.com and we might save you a seat!

Amsterdam Smart City's picture Online event on Dec 8th
Lennart Zwols, Project leader Energy & Climate Innovation at City of Amsterdam: Chief Technology Office, posted

WEBINAR INNOVATIE ATELIER AMSTERDAM – BUIKSLOTERHAM

Featured image

Maandag 7 december 2020 | 15.30 – 17.00 uur

“Wat betekent het als een wijk
Energie Positief wil worden? Welke zaken komen daar bij kijken? Dat wordt
op dit moment in Buiksloterham onderzocht in het Europese project
ATELIER. Denk mee, laat je inspireren en informeren in deze gratis
Innovatie Atelier webinar!”

De Gemeente Amsterdam wil samen met
lokale partners laten zien dat een (deel van de) wijk Buiksloterham
Energie Positief kan worden, oftewel meer energie levert dan gebruikt. In
het Europese project ATELIER wordt in twee Europese steden (Amsterdam en
Bilbao) een Positief Energie District gerealiseerd. In het project werken
30 organisaties samen aan het realiseren van deze doelstelling in de
periode van november 2019 tot december 2024.

Om een wijk  energie te laten leveren, zijn veel vernieuwingen en
innovaties nodig. In het Innovatie Atelier Buiksloterham wordt door de
gemeente, bedrijven, kennisinstellingen en bewoners samengewerkt om deze
vernieuwingen in de praktijk te realiseren. Denk aan duurzame energie
opwek, opslag en uitwisseling. Dit brengt niet alleen technische
uitdagingen met zich mee, maar ook uitdagingen rond financiering en
betaalbaarheid, wetgeving en juridische kaders, en sociale innovatie. De
burger heeft bij het realiseren van een energie-positieve wijk een
belangrijke rol.

In deze webinar wordt de officiële aftrap gegeven van het Innovatie
Atelier Buiksloterham. Dit is de gelegenheid om u te informeren over de
ambities en de werkwijze om een energie-positieve wijk te realiseren in
Buiksloterham!

Voor meer informatie: https://smartcity-atelier.eu/

Sprekers
- Wethouder van Doorninck over het belang van dergelijke projecten in de duurzaamheidsambities in Amsterdam.
- Vertegenwoordigers van Gemeente Amsterdam, Schoonschip, TNO, Spectral, Waag
- Moderator: Waldemar Torenstra

Lennart Zwols's picture Online event on Dec 7th
Tobias Peereboom, Agile Coach, Kanban & Scrum Master. , posted

Start inhaarlemmermeer.nl

Featured image

Lokaal Community Platform voor bewoners, bedrijven en bezoekers van Haarlemmermeer. (Amsterdam Metropolitan Area)

Sinds 1995 zijn wij inwoners in de gemeente Haarlemmermeer. In de afgelopen 25 jaar is er veel veranderd binnen de gemeente. Soms als antwoord op, maar vaker vooruitlopend op de ontwikkelingen. De gemeente groeit. Mensen willen er wonen, werken en studeren, maar ook meer bedrijven vestigen zich hier in het hart van de economie.

Daarnaast vertegenwoordigen toeristen en evenementen in de regio elk jaar een aanzienlijk aantal  bezoekers.

We denken na over het juiste evenwicht tussen leefbaarheid en welvaart.

  • Over duurzaamheid en sociale verantwoordelijkheid. 
  • Over lusten verhogen en lasten verminderen. 
  • Over een integrale aanpak die zowel bewoners centraal zet, als bezoekers gastvrij ontvangt. 
  • Onze focus ligt op beter en niet op meer. 
  • Op kwaliteit en niet op kwantiteit.

We dragen actief bij aan een leefbare, aantrekkelijke en welvarende gemeente waar de economische ontwikkeling niet ten koste gaat van de leefbaarheid.

We werken intensief aan het verbeteren van de reputatie van Haarlemmermeer.

Wij willen met dit Community Platform bewoners verbinden zowel jong als oud. Ideeën transparant maken en een ieder hierbij betrekken. Elke leeftijdsgroep moet hiervoor in aanmerking kunnen komen. Door het initiëren van dit platform hopen wij bewoners een kans te geven door zijn/haar ideeën te ventileren en eventueel te implementeren, zodat wij allen als bewoners van Haarlemmermeer hiervan gebruik kunnen maken. Door het zichtbaar maken van de mogelijkheden en behoeften kunnen we de band als bewoners versterken en hierdoor een veilige, sfeervolle leefomgeving creëren.

Wij zijn dit community platform gestart vanuit onze eigen ideologie. Het geloof om een community te starten waar mensen elkaar kunnen helpen en bereiken. Waar wensen werkelijkheid kunnen worden als we gezamenlijk onze krachten bundelen. Laten we starten met de bewoner die bepaalt wat er noodzakelijk is en de gemeente kan informeren over de benodigdheden.

#Citizens&Living #DigitalCity

Tobias Peereboom's picture #Mobility
Francien Huizing, Program and Communication Manager at Amsterdam Smart City, posted

Wicked Problems

Featured image

Te wicked? Niet voor ons.

Wij werken allemaal aan urgente, complexe, maatschappelijke uitdagingen. Issues die schier onoplosbaar lijken, van dilemma’s en paradoxen omgeven, nog niet duidelijk hoe het moet. Wel is duidelijk dát het moet, dat we elkaar nodig
hebben en dat we er NU aan moeten beginnen. Om met de woorden van Jan Rotmans te spreken; we leven niet in een tijdperk van verandering maar in een verandering van tijdperk. En hier hoort een nieuwe gereedschapskist bij.

En of je nou aan energietransitie werkt, andere mobiliteitssystemen, creëren van waterstofhubs, peer to peer autodeelsystemen, het maakt niet uit, we zien dat al deze opgaven op enig moment tegen gelijksoortige barrières aanlopen. Op samenwerking, financiering, privacy, onvoldoende aansluiting op de maatschappij, om maar een paar voorbeelden te noemen.

Unieke samenwerking
Als Amsterdam Smart City netwerk willen en kunnen we deze opgaven niet laten liggen. Door het bundelen van onze kennis en expertise kunnen we als netwerk iets unieks bieden en de wil en durf tonen om deze barrières te doorbreken. De betrokken partners die dit uitdenken en begeleiden zijn RHDHV, Kennisland, Drift, NEMO, Arcadis, Alliander, HvA en Metabolic. Zij bundelen hun expertise en ervaring om de echte vragen boven tafel te krijgen, tot nieuwe manieren van samenwerken te komen en barrières te doorbreken. We richten ons met name op de start van de samenwerking. Gezamenlijk ontwikkelen we een ‘wicked problem aanpak’. Op een nieuwe manier, lerend door te doen, exploratief.

Waar moet je aan denken?
Wat is eigenlijk het echte probleem? Wiens probleem is dit? Hoe kijken anderen er tegenaan? Welke andere partijen lijken nodig? Hoe vind je ze? Hoe ga je om met eigenaarschap en botsende frames? Hoe zorg je dat je al in
een vroeg stadium de maatschappij (bewoners, ondernemers, werknemers, etc) betrekt en hun ervaringen in het project trekt? Het wicked problem team zet nieuwe methoden in voor het beantwoorden van deze vragen. En het creëren van de benodigde commitment om het vraagstuk aan te pakken. Niets staat van te voren vast, want we passen ons aan aan wat we tegenkomen. Met elkaar ontwikkelen we een nieuwe aanpak om de barrières te doorbreken.

Francien Huizing's picture #Energy
Monique Custers, coodo Brandmanager & importeur Nederland , posted

coodo sneak preview

Featured image

Be smart!
Invest in how you
#live #work #care #recreate
on your
#roof #water #forest #dune #public space #plot

Do connect if you have a roof, plot or project or are just curious what we can do for you!

Soon available in the Netherlands to boost sustainable urban and rural development.

Monique Custers's picture #Citizens&Living
Jochem Kootstra, Redacteur at Amsterdam University of Applied Sciences, posted

De toekomst: 100% fossielvrij elektriciteitsverbruik op HvA

Featured image

Centre of Expertise Urban Technology gaat langjarig en strategisch partnerschap aan met Vattenfall

Centre of Expertise Urban Technology van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) gaat een partnerschap aan voor tien jaar met energieleverancier Vattenfall, om toe te werken naar 100% fossielvrij elektriciteitsverbruik van alle HvA gebouwen. Tevens biedt Vattenfall als praktijkpartner urgente vraagstukken aan om een langdurige onderwijs- en onderzoekslijn te bepalen. Daarmee kan HvA serieuze stappen zetten in verduurzaming en de energietransitie. ‘De bevindingen uit onze onderzoeken dienen als voorbeelden voor het toekomstige energiesysteem in Nederland.’
Windmolens
De tienjarige samenwerking start in 2022, maar het eerste thema van de langdurige onderzoekslijn is al bepaald om toe te werken naar fossielvrij elektriciteitsverbruik: ‘uurmatching’. Dit is de zoektocht naar een oplossing voor de mismatch per uur tussen enerzijds het verbruik van duurzame elektriciteit en anderzijds het aanbod van duurzaam opgewekte elektriciteit. Deze mismatch wordt veroorzaakt doordat duurzame bronnen niet altijd voldoende elektriciteit produceren of elektriciteit produceren op momenten dat er geen behoefte is.

HvA wil samen met Vattenfall  in de komende jaren toewerken naar 100% fossielvrij elektriciteitsverbruik (100% uurmatching) in haar gebouwen. Ook de panden van de Universiteit van Amsterdam  (UvA) en Centrum Wiskunde & Informatica  (CWI) dienen als proeftuin van dit onderzoek. Om de oplossingen voor mitsmatch te vinden, ontwikkelt de HvA de komende jaren onderzoeksprojecten ondersteund door nationale en Europese subsidiefondsen.

Op zoek naar de challenge

‘Voor het onderwijs zoeken we samen met Vattenfall naar een overkoepelende ‘challenge’, die we elke paar jaar bijstellen naar behoefte vanuit de beroepspraktijk’, vertelt Felia Boerwinkel, themaregisseur Energietransitie bij Centre of Expertise Urban Technology van de HvA. ‘Vattenfall dient vraagstukken bij ons in, en gezamenlijk met onderwijs en onderzoek gaan we dit invullen met opleidingsminors, stageplaatsen, workshops en gastcolleges. In onze studio’s benutten we specifieke technologieën en vaardigheden voor de kennis- en innovatievraagstukken, en komt onderwijs in aanraking met onderzoek. Zo kunnen we studenten heel gericht klaarstomen voor werk na de studie.’

Vattenfall is een belangrijke speler in het Amsterdamse en Nederlandse energieveld als eigenaar van een deel van het Amsterdamse warmtenet, marktleider in publieke laadpunten en energieleverancier van vele klanten. Renee Heller, lector Energie & Innovatie bij de HvA: ‘Door met Vattenfall samen te werken aan verduurzaming en energie-innovaties kunnen we grote impact hebben. Het is een groot bedrijf waar voor onze studenten ook veel kansen liggen, voor stages en als toekomstige werkgever. Met het krappe aanbod van technici is het voor Vattenfall interessant onze studenten te leren kennen.’
Groene energie

Krachten bundelen

‘Door een lange samenwerking met een praktijkpartner kunnen we continu van elkaar leren, onderzoek constant bijsturen en beter weten wat voor vaardigheden studenten moeten ontwikkelen; nu en voor de toekomst’, vult Boerwinkel aan. ‘Daarnaast biedt een structurele samenwerking de kans om onderzoek thematisch breed aan te vliegen en andere Centres of Expertise en lectoraten van de HvA erbij te betrekken. Binnen het lectoraat Energie & Innovatie hebben we kennis over de techniek, maar in een transitie spelen brede vraagstukken om echt resultaat te boeken, bijvoorbeeld over gedragsverandering, beleid en financierbaarheid.’

Energielevering universiteitsgebouwen

De samenwerking kreeg vorm als onderdeel van een nieuwe energie-aanbesteding van HvA, UvA en CWI, uitgevoerd door Facility Services (FS). Vattenfall kwam uit de bus als energieleverancier en partner op onderwijs en onderzoek tussen 2022 en 2032. Door eerdere samenwerkingen vonden FS en Urban Technology elkaar snel. ‘In ons partnerschap werken we al jaren aan duurzaamheidsambities, zoals duurzame inkoop en het energiezuinig maken van onze panden’, vertelt Rowan Boeters van FS. ‘Nu we met Vattenfall langdurig in het huwelijksbootje zijn gestapt, kunnen we aan lange termijndoelen werken en een serieuze bijdrage leveren aan de energietransitie. We zijn nu bezig met de routekaart hoe we onze elektriciteitsinkoop duurzamer, groener kunnen maken. Wij geloven in het verbinden van onderwijs, onderzoek en de beroepspraktijk, om daarin echt resultaten te boeken.’

Centre of Expertise Urban Technology

Het Centre of Expertise Urban Technology van de HvA draait om de belangrijke opgaven voor de stad, namelijk het toewerken naar circulaire, competitieve en leefbare steden. Vier thema’s staan centraal: EnergietransitieCirculaire stadDesigning Future Cities en Connectiviteit/Mobiliteit. Thema Energietransitie gaat over het leveren van een bijdrage aan de lokale duurzame energietransitie met focus op warmtenetten, vergroting zonne-energie, smart grids (met focus op inpassing van elektrische mobiliteit), energieneutrale- en positieve gebouwen/wijken en de ontwikkeling van laadinfrastructuur voor elektrisch vervoer. Als Centre of Expertise van de Faculteit Techniek fungeert Urban Technology als linking pin tussen onderwijs, onderzoek en beroepspraktijk.

Jochem Kootstra's picture #Energy
Jeffrey Bartels, Edmij , posted

Cleaner en cheaper charging EV with realtime energyprices

Featured image

Normally, people come home from work and charge their EV immediately. Current grid
systems can handle these new flows in power hardly. Smart Charging means that
you postpone EV charging to timeslots with lower demand. This stabilize the grid
and the EV owner can charge at lower, and even negative prices.

Edmij, together with Sensoria, developed a way to charge at realtime power prices per
quarter of an hour. At September 25th, they initially postpone charging and
starts charging at times with negative prices. Balancing the grid with smart
charging brings benefits to the EV owner and the grid operator: a win-win!

Jeffrey Bartels's picture #Energy
Aymeric Peronnau-Nyssens, Student , posted

Looking for smart grids or smart buildings internship opportunities

For my master degree in engineering, I am looking for an internship in the smart grids or smart buildings fields. It will start in April 2021 and last 4 to 5 months. My subjects of study are energy (electricity, Heat transfer, renewable energies) and IT (programming, embedded systems, IOT). I want to use my skills to help your community on any project related to energy. I'm particularly interested in programming and IOT.
Currently, I'm working on a smart street light network project. The idea is to design energy efficient street lights that communicate with one another and prevent night time disorders by recording any noise over a given threshold and pushing the data to a supervisor.
Feel free to contact me if you need any further informations.
Warm regards,
Aymeric

Aymeric Peronnau-Nyssens's picture #Energy