#Accessibility

Topic within Mobility
Trisha van Engelen, Junior Community & Program Officer at Amsterdam Smart City, posted

Green Deal ZES MRA Meetup #8

Featured image

Twee jaar geleden hebben meer dan 50 publieke en private partijen uit de Metropool Amsterdam de Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek MRA ondertekend. Daarmee gaven zij aan zich in te willen spannen op weg naar emissie-vrije stadslogistiek in 2025.

In 2025 zijn vrachtvoertuigen in de stad emissievrij. Logistieke en verkeersdata zijn slim gekoppeld. Slimme en schone (stads)logistiek is een belangrijke voorwaarde voor de economische vitaliteit en de aantrekkelijkheid van de regio. In de transitie naar slimme en schone stadslogistiek is de ondertekening van de GDZES MRA in 2019 op en 2020 – op initiatief van de Amsterdam Economic Board – door meer dan 60 partijen van grote betekenis geweest.

Maar hoe staat het er nu voor? Welke acties zijn er door overheden, bedrijven en kennisinstellingen inmiddels opgezet en wat werkt wel en wat werkt niet?

Na anderhalf jaar zoomen organiseert de Amsterdam Economic Board de Green Deal ZES Meetup#8. Op 12 oktober komen we weer live bij elkaar. Hier zullen een aantal succesvolle en onverwachte samenwerkingen worden besproken en heb jij de kans om jouw voorstel, idee of vraagstuk met een korte pitch te delen met de community. En natuurlijk worden de nieuwe ondertekenaars ook nog voorgesteld!

Het programma is als volgt:

Welkom & Introductie
Richard Hoving

Updates & Calls
Met onder andere pitches van:
- Hurby, duurzame regionale sameday avondbezorging – Mark Fontein
- Vervoerregio, Regionale Uitvoeringsagenda Stadslogistiek – Ton Geuzendam (lees ook dit interview)
- Coding the Curbs, op weg naar slimme flexibele infrastructuur – Martijn Pater
- Hogeschool van Amsterdam, Future Food Logistics Challenge – Kees-Willem Rademakers

Introductie nieuwe GDZESMRA toetreders
Met o.a. Cargoledger, Cenex Group, Open Waste, Schneider Electric, CLIC, Alliander,
Goodman, Leap24, Bidfood, Pantar, Coding the Curbs, Babboe Pro, Cipiobox, Hurby, Feenstra, HAVI en EVConsult.

Feestelijk teken- en fotomoment

GDZES MRA Netwerkborrel

Wil je erbij zijn? Dat kan! Meld je aan via de link.

Trisha van Engelen's picture Meet-up on Oct 12th
Eline Meijer, Communication Specialist , posted

Redesign of public space in your own area possible?

Featured image

Would this simple redesign of the public space in the suburbs of Utrecht, be an option in your area? In a special serie of short videos, Geert Kloppenburg visit suburbs of the large cities in the Randstad in Holland. Here is part 1 Utrecht. Curious what you think of the idea and feel free to share!

Watch the video here:
https://youtu.be/l_l5PRhzfVU

Eline Meijer's picture #Mobility
Merel A, Communicatieadviseur at Gemeente Amsterdam, posted

Amsterdam Reist Slim: doe mee aan de proef!

Featured image

De gemeente Amsterdam en de Hogeschool van Amsterdam starten in november 2021 een onderzoek naar het reisgedrag van Amsterdammers. Een bereikbare en leefbare stad begint bij de behoeften van de inwoners. Hoe vaak, wanneer en met welke voertuigen verplaatsten ze zich door de stad? Dat zijn vragen waar we met de proef antwoord op willen krijgen.

Over het onderzoek
De proef wordt uitgevoerd met behulp van de slimme app Fynch. Fynch biedt niet alleen een helder overzicht van iedere gemaakte rit, ook de CO2-uitstoot, afgelegde kilometers, vermeden spitsuren en aantal minuten beweging per dag worden bijgehouden. De Hogeschool van Amsterdam onderzoekt het reisgedrag van Amsterdammers via de ritten in de app en stuurt tijdens het onderzoek twee vragenlijsten om nog meer te weten te komen over de reisbehoeften van de deelnemers.

Doe mee aan de proef
Woont u in Amsterdam en heeft u een auto? Meld u dan aan via onderstaande link! U draagt bij aan de ontwikkeling van een leefbare en bereikbare stad en ontvangt na afloop van de proef een bol.com bon van €20.

#Mobility
Anja Reimann, Projectleider at City of Amsterdam: Chief Technology Office, posted

Scale up @ EV Experience op het Zandvoortse Circuit!

Featured image

Samen met Provincie Noord-Holland, Provincie Flevoland, Gemeente Amsterdam en Vervoerregio Amsterdam zoeken we naar werkbare en innovatieve oplossingen om bezoekersstromen te beïnvloeden en drukte op hotspots te voorkomen. Overheden binnen de Metropoolregio Amsterdam kunnen de oplossingen straks zelf inkopen, dus de hele regio profiteert hiervan.

De twee consortia die het onderzoek doen, testen hun oplossingen op twee drukke plekken in de regio. De eerste proef in Zandvoort is afgerond en de resultaten worden vrijdag gepresenteerd tijdens het EV Experience - Circuit Zandvoort. Later dit jaar is de Kalverstraat in Amsterdam aan de beurt.

Waar is de zomer gebleven dit jaar?
Dit hebben we ons vaak afgevraagd in de laatste maanden tijdens de testen in Zandvoort…niet alleen wij maar waarschijnlijk iedereen in Nederland.

Na alle voorbereidingen stonden we klaar om te testen maar de echt drukke dagen bleven helaas uit. Natuurlijk was er de F1 waar duizenden mensen naartoe kwamen, maar toen hebben we niet getest omdat we juist “incidentele drukte” willen takkelen zonder tickets. Waar we dus niet weten van te voren hoeveel mensen er komen.

Maar we hebben geluk gehad en in september alsnog de kans gekregen om tijdens de mooie dagen de oplossingen te testen!

Voor de bezoekers van Zandvoort betekende dit: dat we niet alleen de drukte hebben voorspeld op basis van verschillende soorten data bronnen. Maar vervolgens hen ook geïnformeerd hebben over de drukte en wat hun handelingsperspectief is.

Voor de gemeente Zandvoort betekende dit: dat het verkeersmanagement team ingelicht werd wanneer en waar het precies druk zou kunnen worden. En hebben we de gemeente ook direct de oplossing geboden hoe de drukte mogelijk voorkomen kon worden.

Ben je benieuwd naar de resultaten van de test? Kom dan naar de EV Experience op het Circuit van Zandvoort! Op vrijdag 24 september van 15.-16.00 presenteren we in een openbare sessie de resultaten van de test. De presentatie wordt gegeven in de Holland Casino Lounge door de twee consortia en natuurlijk is er een aansluitende borrel.

Voor de EV Experience heb je een ticket nodig: https://evexperience.nl/

Wil je meer weten over Scale up | Bezoekersstromen? Kijk dan op de website https://smartmobilitymra.nl/scale-up/ of schrijf ons een email scaleup@amsterdam.nl

Anja Reimann's picture #Mobility
Cornelia Dinca, International Liaison at Amsterdam Smart City, posted

Join the Code the Streets pilot to contribute to a safe and liveable Amsterdam

Featured image

Code the Streets is a European urban mobility project that explores digital solutions to improve mobility and public space management of the future. Public and private partners from Amsterdam and Helsinki set out to answer the question: “How can cities share information with service providers on the desired use of public space and stimulate drivers to choose the most ‘social’ route?”

As metropolitan areas continue to grow, so do traffic related issues such as congestion, safety concerns, air pollution, and pressure on fragile infrastructure. In a world of digitalisation, climate change and increased awareness of the social and ecological environment, cities are faced with the challenge of finding better ways to manage urban mobility and their public spaces.

Code the Streets supports cities with this challenge by creating a basis for new digital mobility management tools and by showcasing the benefits of collaboration between the public and private sectors. Instead of just using road signs - a traditional way to direct traffic - this collaboration gives cities the opportunity to communicate with drivers through service providers. By adding data about school zones, congestion, and pollution to an existing navigation app, cities can stimulate car users to choose an alternative, and more ‘social’ route. One that is aligned with the city’s values such as safety, accessibility, liveability, and sustainability.

During the months of September and October, the Code the Streets team will run pilot programs testing the application in Amsterdam and Helsinki. Interested in trying the app? Android users can sign up here.

For more information about the pilot and the outcomes visit www.codethestreets.eu

Code the Streets is a collaboration between Aalto University, Amsterdam Institute for Advanced Metropolitan Solutions (AMS Institute), City of Amsterdam, City of Helsinki, Forum Virium Helsinki, Technical University Delft, TomTom, Mercedes-Benz and The Future Mobility Network, with support from EIT Urban Mobility.

Cornelia Dinca's picture #Mobility
Anja Reimann, Projectleider at City of Amsterdam: Chief Technology Office, posted

Scale up | Bezoekersstromen is in volle gang!

Featured image

Het is al weer een tijdje geleden dat we iets hebben gepost over Project Scale Up.
Scale Up is het programma dat uitzoekt hoe je bezoekersstromen kunt beïnvloeden om drukte op hotspots te voorkomen. De Provincies Noord-Holland en Flevoland, Gemeente Amsterdam en Vervoerregio Amsterdam hebben hierover vragen aan de markt gesteld. Met een innovatieve manier van aanbesteden jagen we de ontwikkeling van oplossingen voor gedragsbeïnvloeding aan.

Het was even stil omdat we druk bezig zijn geweest met alle voorbereidingen zodat onze twee consortia goed van start konden. Er is veel gebeurd in de tussentijd, we geven je graag een update!

We zijn met deze twee consortia in zee gegaan (letterlijk!):
·       LYNXX B.V., REISinformatiegroep B.V. (9292) en HERE Europe B.V.;
·       Sweco B.V., Scenwise, Livecrowd, PTV Nederland, TomTom en ViNotion.

 We hebben een samenwerking gestart met gemeente Zandvoort waar het niet alleen tijdens de F1 druk wordt maar natuurlijk ook tijdens de zomer. Deze geliefde strandlocatie is perfect om de 2 oplossingen van de consortia te testen.

 We hebben allerlei data verzameld. De grote vraag voor ons was ‘Hoe kun je drukte voorspellen en welke databronnen kun je daarvoor het beste gebruiken?’. Dat was soms nog een zoektocht omdat dit soort data niet zo maar klaar op de plank liggen.

 We hebben meerdere kennissessies gehad een daarbij veel kennis met elkaar gedeeld. Bijvoorbeeld: Johan Cruijff Arena heeft met ons resultaten en lessons learned van eerdere projecten rondom drukte en gedragsbeïnvloeding gedeeld. Daarnaast hebben we meer over de drukke recreatiegebieden in Provincie Noord Holland geleerd en de draagkracht daarvan.

 Én: we hebben natuurlijk de eerste resultaten geboekt! Wil je meer weten? Houd dan deze pagina in de gaten. Volgende week delen we de eerste resultaten.

Wil je meer weten over het project Scale up? Kijk dan op de website  https://smartmobilitymra.nl/scale-up/ of schrijf ons een email scaleup@amsterdam.nl

Anja Reimann's picture #Mobility
Linda Kas, Communicatieadviseur at Vervoerregio Amsterdam, posted

#SmartThursday MRA-platform smart mobility: flexibel ruimtegebruik in de stad

Featured image

Om onze grote dromen voor een flexibele stad waar te maken moeten we af van het statische systeem van ruimtegebruik. Nu wordt een plek maar voor één doel gebruikt bijvoorbeeld als laad-en loszone parkeerplaats of terras. Hoe mooi zou het zijn als we hetzelfde stukje stad afhankelijk van het moment door digitale middelen op verschillende manieren kunnen gebruiken? Coding the Curbs maakt dat mogelijk!

In deze online #SmartThursday op 16 september van 16.00 tot 17.00 uur vertellen we je wat de eerste geleerde lessen zijn bij het uitvoeren van deze innovatieve oplossing. Wat zijn de kansen en uitdagingen? Wat kost het en wat levert het op? Wie moet betrokken worden om het een succes te maken? We sluiten aan bij inzichten die we hebben opgedaan bij meerdere steden in Nederland én daarbuiten.

Online event on Sep 16th
Joren Bassant, Journalist , posted

De deelstep komt eraan! Geofencing, dropzones en ‘eigenaarschap’ moeten hem temmen.

Featured image

Vanaf medio volgend jaar mogen elektrische deelsteps de Nederlandse weg op. Dat is leuk voor stepfanaten, maar gemeenten kijken met argusogen naar de ontwikkeling. Want in Europese steden zorgen de steps voor veel overlast. Welke middelen kan je als gemeente inzetten om rommelig geparkeerde stepjes en ongelukken te voorkomen?

#Mobility
Eline Meijer, Communication Specialist , posted

Podcast met Rijksbouwmeester Floris Alkemade

Featured image

‘Andere ontwerpprincipes voor een mobiliteitsysteem zijn noodzakelijk.’ Deze podcast met Floris van Alkemade over de kunst van verandering is nog altijd actueel (deze zomer te gast bij Zomergasten VPRO).

‘Vergrijzing kan een enorme maatschappelijke potentie hebben’
Geert Kloppenburg en Alexander van Altena spreken met rijksbouwmeester Floris Alkemade over waarom verandering eigenlijk helemaal niet radicaal is. Wat gebeurt er als je met andere ontwerpprincipes naar mobiliteit gaat kijken? En hoe kunnen we buitenwijken inrichten voor de mobiliteit van de toekomst?

Eline Meijer's picture #Mobility
Anonymous posted

Promotion opportunity during World Smart City Expo Seoul

Featured image

The Dutch embassy in Seoul is inviting (online and, if possible, offline) Dutch companies to the Netherlands Pavilion at the World Smart City Expo in South Korea from 8 to 10 September! You can register and participate for free to have your company promoted during the expo.

The embassy can represent you in the Netherlands Pavilion with your own brochures, videos, posters and other promotional material. You can also participate in other online business activities around the fair. If the current travel restrictions for South Korea (2 weeks quarantine) are lifted, you can of course also participate physically.

Dutch-Korean Smart city cooperation

Various missions, a Government-to-Government Memorandum of Understanding (G2G-MoU) and smart city awards have brought Dutch and Korean activities in the field of smart city closer together since 2018. Smart cities are an important growth market. Partly for this reason, the Netherlands is very well represented with its own pavilion at the World Smart City Expo 2021 in Seoul.

For whom?

Participation is interesting if your company is active in the field of energy-neutral construction ('zero energy building'), smart mobility ('smart mobility') or urban agriculture ('urban agriculture'). It doesn't matter if you are a start-up, want to seize international opportunities for the first time, or are already active internationally.

Interested?
Please contact Mr Peter Wijlhuizen, Senior Officer for Innovation, Technology and Science

Email: pw@nost-korea.com

* You will be able to see that the deadline to register yourself for this opportunity is over via the RVO link.
However, the deadline has been extended, so please first send your application to the above email address.

#Mobility
David Bosch, Communication Consultant at Gemeente Amsterdam, posted

Whitepaper Shared Mobility Employers (Dutch)

Featured image

Due to the many working from home, employers are moving away from fixed travel allowances on a large scale and business lease fleets are also shrinking for the first time in years. In order to meet the travel needs of employees in a good way, more employers are switching to shared mobility as a financial solution.

By focusing on shared mobility, you save valuable parking space, offer your employees a flexible mobility solution and possibly save on your CO2 emissions. Research by the Kennisinstituut Mobiliteit (KiM) shows that a car sharer annually emits 175 to 265 kg less CO2 than before he started car sharing. In addition, shared mobility contributes to better accessibility of the region. Shared mobility is therefore booming: in 2020 the number of shared car users rose by no less than 42% to 730,000.

Municipality of Amsterdam is investing heavily in shared mobility
The City of Amsterdam is working hard to make shared mobility a fully-fledged alternative for everyone who wants to move around in the city. Shared mobility is one of the solutions to keep mobility, quality of life, space on the street and accessibility in the city in balance. There are experiments with shared bicycles and scooters on the street and providers of shared cars are encouraged to offer their services in Amsterdam.

Breikers supports employers free of charge in the Amsterdam Metropolitan Area
The mobility needs of every company and every employee are different. That is why Breikers provides free and independent tailor-made advice. Our interactive mobility scan is even free to use for Breikers participants! Do you need help developing your plans for the realization? In many cases you can re-enable Breikers to come up with the right solution.

To help you on your way, a white paper (in Dutch) has been prepared with the most up-to-date ins-and-outs in the field of Shared Mobility.

David Bosch's picture #Mobility
David Bosch, Communication Consultant at Gemeente Amsterdam, posted

16% car owners considering replacing car with shared transport

Featured image

Amsterdammers are a lot more positive about shared transport than day trippers and commuters, and cost savings are seen as the biggest advantage. It also appears that many Amsterdammers have old assumptions with regard to availability and costs. The municipality of Amsterdam has therefore launched a campaign to draw attention to the many advantages of shared transport.

Research
The municipality of Amsterdam has commissioned a survey among Amsterdammers, day trippers and commuters. It is clear that Amsterdammers are much more positive about shared transport (49%), than day trippers (36%) and commuters (32%). No less than 16% are considering replacing their car with shared transport. Cost savings (39%), convenience (25%) and environmental benefits (19%) are the main advantages of shared transport. The arrival of mobility hubs, MaaS (mobility as a service) apps and more insight into current car costs are also reasons to opt for shared transport.

Campaign
The campaign makes it clear to the Amsterdammer that there are many advantages when it comes to shared transport. Do you drive less than 10,000 kilometers per year? Then a shared car is quickly cheaper. And it also results in a lot less hassle. In addition, there is the freedom of choice from a wide range of bicycles, scooters and cars, better accessibility in the city and cleaner air because much of the shared transport is electric. But also more space on the street, because if we share bicycles, scooters and cars with each other, fewer means of transport are needed.

Availability significantly increased
In the past year, the supply of shared transport in the city has increased considerably. The number of shared cars in public space has risen from 1,250 to almost 2000 and it is expected that hundreds more shared cars will be added this year. In addition, you can choose daily from about 750 shared cars of Amsterdammers who share their own car. Since last summer, 700 shared scooters have been driving through the city as an experiment and from 15 June, also as part of an experiment, 1300 shared bicycles and 100 community cargo bikes will be added step by step.

Note from ASC: What are your thoughts on this? Let us know bellow.

David Bosch's picture #Mobility
Marian van Sprakelaar, Project Communication Officer at AMS Institute, posted

Code the Streets - Creating innovative solutions for sustainable, inclusive and safe mobility.

Featured image

As Amsterdam’s metropolitan area continues to grow, so do traffic related issues such as congestion, crowded streets, and increasing pressures on fragile infrastructures. Just like cities worldwide, the City of Amsterdam is faced with the challenge of finding better ways to manage urban mobility. Code the Streets wants to support cities with this challenge by bringing together cities, mobility providers and science to create sustainable and inclusive mobility solutions that keep cities liveable, now and in the future.

Code the Streets is working on improving an already existing navigation app by adding data about school zones, fragile infrastructures, congestion and pollution. We want to stimulate car-users to choose an alternative route, for example one that avoids school zones or vulnerable city infrastructure. That way we work to towards a more sustainable way of driving and make the streets of Amsterdam safer and less crowded. Starting in autumn, we will be running pilot programs testing the application in Amsterdam. Interested in trying the app? Sign up here.

Code the Streets is an European EIT Urban Mobility Project bringing together partners from Amsterdam, Helsinki and Budapest to work on innovative solutions for sustainable, inclusive and safe mobility.

Note from ASC: What do you think? Let’s hear it in the comments!

Marian van Sprakelaar's picture #Mobility
Eline Meijer, Communication Specialist , posted

Event: Best practices from Europe’s cycling cities

Featured image

Join us on June 1st for Celebrating Cycling Cities, a two-hour event during which representatives from European cities and EU institutions will discuss best practices for how to shape more cycle-friendly urban mobility systems.

Confirmed speakers are:

• Frans Timmermans (EU)
• Matthew Baldwin (Mission Manager of “100 Climate-Neutral Cities by 2030”)
• Stientje van Veldhoven (Dutch State Secretary for Infrastructure and Water
• Management) CIVITAS Handshake project

When: Tuesday June 1st.
What time: 15:00-17:00
Where: online, via a live broadcast from Pakhuis de Zwijger, Amsterdam.

Register for the event and learn all about Europe's best cycle-friendly cities.

Do you want to learn more already? Listen to this podcast. How is Paris reshaping its iconic streets and getting rid of cars? That is the subject of this interview with the deputy mayor of Paris, Christophe Najdovski.

Eline Meijer's picture #Mobility
Marije Wassenaar, Program Manager New Business Innovations at AMS Institute, posted

Call for all startups on Urban Mobility

Featured image

Calling all startups working on solutions for Urban Mobility. Do you want access to cities across Europe? Could your startup benefit from extra go to market coaching? Do you want 5000€ and the change to pitch for a larger amount? Don't hesitate and join now. DEADLINE CLOSES MAY 9.

The pan -European program EIT Urban Mobility is launching it's third acceleration program. AMS Institute based in Amsterdam, a partner in this program, will carry out the program. The municipality of Amsterdam is also a partner, together with TU Eindhoven and Brainport Development.

Marije Wassenaar's picture #Mobility