#Accessibility
Projects

Topic within Mobility
Trey Hahn, Founder , posted

User-Centered Public Engagement Toolkit

Featured image

Open access toolkit of people-centered methods for urban planners, designers, and advocates to make cycling inclusive and accessible to all.

Trey Hahn's picture #Mobility
Marian van Sprakelaar, Project Communication Officer at AMS Institute, posted

Code the Streets - Creating innovative solutions for sustainable, inclusive and safe mobility.

Featured image

As Amsterdam’s metropolitan area continues to grow, so do traffic related issues such as congestion, crowded streets, and increasing pressures on fragile infrastructures. Just like cities worldwide, the City of Amsterdam is faced with the challenge of finding better ways to manage urban mobility. Code the Streets wants to support cities with this challenge by bringing together cities, mobility providers and science to create sustainable and inclusive mobility solutions that keep cities liveable, now and in the future.

Code the Streets is working on improving an already existing navigation app by adding data about school zones, fragile infrastructures, congestion and pollution. We want to stimulate car-users to choose an alternative route, for example one that avoids school zones or vulnerable city infrastructure. That way we work to towards a more sustainable way of driving and make the streets of Amsterdam safer and less crowded. Starting in autumn, we will be running pilot programs testing the application in Amsterdam. Interested in trying the app? Sign up here.

Code the Streets is an European EIT Urban Mobility Project bringing together partners from Amsterdam, Helsinki and Budapest to work on innovative solutions for sustainable, inclusive and safe mobility.

Note from ASC: What do you think? Let’s hear it in the comments!

Marian van Sprakelaar's picture #Mobility
Boen Groothoff, Project manager Smart Mobility at City of Amsterdam: Digitalization & Innovation, posted

Operationeel Mobiliteitscentrum (OMC)

Featured image

In de toekomst zullen we ons anders door de stad moeten bewegen. Vanwege de toenemende drukte en de verduurzamingsopgave zullen we minder afhankelijk moeten worden van onze privéauto. Dit betekent meer fietsen, meer met het openbaar vervoer en meer gebruik van nieuwe vormen van vervoer zoals deelmobiliteit. Om deze mobiliteitstransitie te kunnen faciliteren moet de gemeente ook haar rol als wegbeheerder herzien. De huidige verkeerscentrale is namelijk nog vooral gericht op klassiek wegverkeer en kijkt dus niet naar de verschillende mobiliteitsstromen. Daarom testen we in Amsterdam Zuidoost met een nieuwe mobiliteitscentrale die naar alle verschillende mobiliteitsstromen kijkt.

Boen Groothoff's picture #Mobility
Francien Huizing, Program Director at Amsterdam InChange, posted

Wicked Problems

Featured image

Te wicked? Niet voor ons.

Wij werken allemaal aan urgente, complexe, maatschappelijke uitdagingen. Issues die schier onoplosbaar lijken, van dilemma’s en paradoxen omgeven, nog niet duidelijk hoe het moet. Wel is duidelijk dát het moet, dat we elkaar nodig
hebben en dat we er NU aan moeten beginnen. Om met de woorden van Jan Rotmans te spreken; we leven niet in een tijdperk van verandering maar in een verandering van tijdperk. En hier hoort een nieuwe gereedschapskist bij.

En of je nou aan energietransitie werkt, andere mobiliteitssystemen, creëren van waterstofhubs, peer to peer autodeelsystemen, het maakt niet uit, we zien dat al deze opgaven op enig moment tegen gelijksoortige barrières aanlopen. Op samenwerking, financiering, privacy, onvoldoende aansluiting op de maatschappij, om maar een paar voorbeelden te noemen.

Unieke samenwerking
Als Amsterdam Smart City netwerk willen en kunnen we deze opgaven niet laten liggen. Door het bundelen van onze kennis en expertise kunnen we als netwerk iets unieks bieden en de wil en durf tonen om deze barrières te doorbreken. De betrokken partners die dit uitdenken en begeleiden zijn RHDHV, Kennisland, Drift, NEMO, Arcadis, Alliander, HvA en Metabolic. Zij bundelen hun expertise en ervaring om de echte vragen boven tafel te krijgen, tot nieuwe manieren van samenwerken te komen en barrières te doorbreken. We richten ons met name op de start van de samenwerking. Gezamenlijk ontwikkelen we een ‘wicked problem aanpak’. Op een nieuwe manier, lerend door te doen, exploratief.

Waar moet je aan denken?
Wat is eigenlijk het echte probleem? Wiens probleem is dit? Hoe kijken anderen er tegenaan? Welke andere partijen lijken nodig? Hoe vind je ze? Hoe ga je om met eigenaarschap en botsende frames? Hoe zorg je dat je al in
een vroeg stadium de maatschappij (bewoners, ondernemers, werknemers, etc) betrekt en hun ervaringen in het project trekt? Het wicked problem team zet nieuwe methoden in voor het beantwoorden van deze vragen. En het creëren van de benodigde commitment om het vraagstuk aan te pakken. Niets staat van te voren vast, want we passen ons aan aan wat we tegenkomen. Met elkaar ontwikkelen we een nieuwe aanpak om de barrières te doorbreken.

Francien Huizing's picture #Energy
Cornelia Dinca, International Liaison at Amsterdam InChange, posted

CityFlows

Featured image

Innovating Crowd Management Practice

Cornelia Dinca's picture #Mobility
Leontine Born, Coordinator Research and Education at Amsterdam University of Applied Sciences, posted

EyeBeacons: Wayfinding in Public Spaces

Featured image

Navigating from A to B is an essential part of our daily lives.
Unknown routes, busy places and unexpected obstacles are a big challenge for everyone, regardless of what your eyesight is. For people with a visual impairment, this process is primarily a task because they have limited use of spatial orientation and directions in the environment. The EyeBeacons project investigated how new technologies can support people with a visual impairment when navigating through the city.

For more information you can get in contact with Joey van der Bie, researcher at the Digital Life Centre of the Amsterdam University of Applied Sciences. Follow this link for further details.

Leontine Born's picture #Mobility
Lizann Tjon, Program Manager Innovation at City of Amsterdam, posted

Program Smart Mobility Amsterdam 2019 - 2025

Featured image

An accessible, liveable and less polluted city: this is what we’d like to achieve for residents, visitors and businesses in Amsterdam today and for future generations. Smarter and cleaner mobility can help us realise these aims. As a city, we want to offer Amsterdammers, commuters and visitors alternatives to the present forms of mobility, providing a door-to-door solution and contributing to our aims. This includes shared electric transport, from cars to bikes, in ‘Neighbourhood eHubs’ (eBuurthubs) established in cooperation with local residents. That way, we can use clean modes of transport and create more space in the city by sharing. We can then use this extra space to improve liveability.
More info and link to the program via www.amsterdam.nl/smartmobility

Check the report:

https://www.amsterdam.nl/wonen-leefomgeving/innovatie/smart-mobility

Actions

To achieve the ambitions, we will start working with two program lines:

1. Data and digitization
This program line helps the municipal organization digital tools and skills to ensure sufficient control in the future be able to rely on mobility in the city and around
improve quality in public spaces. We are working towards a mobility center of the
future. For this we will use the take the following steps:
• A shared basis: building a strong one data position
• A level playing field: frameworks
• Learning by doing: from traffic management to mobility management
• Ready for the future: aware of the consequences of digitization of mobility

2. Innovative mobility solutions

In this program we work together on concrete smart and clean alternatives to transport, so that Amsterdammers and visitors to the city are less dependent on their own car. We do this by setting up projects in certain urban areas and for specific target groups. We also focus on smart city logistics and we explore the possibilities of transport by water and air. Special attention is given to vulnerable groups and Amsterdam residents with a small grant. We improve the range of new affordable mobility concepts and increase demand, we grow into smart mobility city number 1 with a better and accessible mobility system for everyone. For this we will include the following in this program:

• Smart organization of mobility in the city: travelers are working on alternatives to possessing cars and initiating behavioral change.
• Smart fitting and efficient deployment of new mobility solutions: creating space for new concepts in the city and scaling up
• Anticipate on technological innovations: insights into new opportunities and collaborations. The report contains an overview of the various projects started in the previous program that are still running and newly started activities.

#Mobility
AMS Institute, Re-inventing the city (urban innovation) at AMS Institute, posted

Roboat

Featured image

Roboat is a 5 year research program on autonomous vessels that helps solving urban challenges of the city of Amsterdam

For more information and the latetest news on Roboat click here.

Roboat Demo October 2018

Roboat - 24 months

AMS Institute's picture #Mobility
Debbie Dekkers, project manager at City of Amsterdam, posted

Reisproef Amsterdam

Featured image

Ga het avontuur aan!
We dagen Amsterdammers uit om hun auto en parkeervergunning voor twee maanden in te leveren en te ervaren hoe anders reizen bevalt. In ruil daarvoor krijgen deelnemers een bedrag aan reistegoed bij alle aangesloten vervoerders.

Doe mee met een proef en ruil uw auto twee maanden in voor ander vervoer. Samen houden we de stad bereikbaar en leefbaar.

Meld je hier aan

<https://www.amsterdam.nl/parkeren-verkeer/parkeervergunning/doe-mee-reis>

Lees meer over het smart mobility programma van Amsterdam

<https://www.amsterdam.nl/wonen-leefomgeving/amsterdam-innovatie/smart-mobility/>

Lees hier meer over een eerdere pilot rondom de Zuidas

<https://amsterdamsmartcity.com/projects/maas-in-the-amsterdam-business-district>

Informatie en vragen over de proef

Van welke vervoerders kan ik gebruik maken?

  • Openbaar vervoer op basis van de OV-chipkaart
  • Taxi: TCA, Uber
  • Deelauto: Car2Go, Greenwheels, mywheels
  • Huurauto: Tripmanager
  • Deelfiets: Urbee
  • Scooter: Felyx
  • Ridesharing: Viavan

Deze lijst kan nog uitgebreid worden.

Wanneer start de periode van twee maanden? Kan ik zelf kiezen welke maanden ik mee wil doen?

Binnen de looptijd van het experiment bepaalt u zelf de maanden van deelname. Er zijn wel vaste instapmomenten in verband met het inleveren van uw auto.

Waar parkeer ik mijn auto tijdens de proef?

Gedurende de twee maanden van de proef parkeert u uw auto in een gemeentelijke garage. Wij maken de locatie na inschrijving aan de deelnemers bekend.

Moet ik betalen voor mijn vergunning terwijl ik hem niet gebruik?

In de periode dat u meedoet aan de proef levert u uw auto in en kunt u geen gebruik maken van uw parkeervergunning. De kosten van de parkeervergunning in de periode van deelname krijgt u vergoed als aanvulling op uw reiscredits.

Kan ik ook meedoen als ik geen auto heb, of geen parkeervergunning maar wel een auto?

Het experiment is alleen toegankelijk voor mensen in het bezit van een auto + parkeervergunning. Het experiment maakt onderdeel uit van een groter project om Amsterdam autoluw(er) te maken en om het aanbod aan alternatieven voor de auto verder te ontwikkelen.

Kan ik tussendoor mijn auto gebruiken?

Het is niet mogelijk om uw auto tussendoor te gebruiken. Is er sprake van nood dan bekijkt het projectteam per geval of u de auto terug kunt krijgen.

Debbie Dekkers's picture #Mobility
Anonymous posted

Prevent noise nuisance from a youth hangout

Featured image

Noise pollution is one of the biggest social problems in densely populated areas. To monitor and solve noise pollution problems in cities SensorTeam developed a novel automated platform and sound sensor for distributed noise measurements.

In a partnership with the city of Amstelveen we have installed a professional audio system in a hangout at the Zetterij in Amstelveen. We use wireless sensors to measure the sound level (dB) produced around this meeting place to avoid public nuisance.

These sensors are placed in the area around the hangout. Maximum sound levels can be remotely monitored and adjusted from SensorTeam’s cloud platform.

In this smart city project the city of Amstelveen gives substance to the local youth’s wish to play music at their own hangout.

About the technique
SensorTeam’s sound level meter is solar powered and is using low power network (LoRa) communication for realtime cloud monitoring. Measurements are accurate and independent and are displayed on SensorTeam’s cloud dashboard. To visualise the recorded data (sound levels) the varying decibels are represented on a coloured map, using inverse distance weighted technique.

LoRa Sound Sensor

SensorTeam IoT Dashboard

#Citizens&Living
Jurgen Rutgers, Managing Director , posted

Mobility Portal

Featured image

The Mobility Portal offers visitors of venues the best travel advice at that moment (real time), which they can immediately book online.

Smart Stories

Check the article about the Mobility Portal featured in our online magazine 'Smart Stories':

Jurgen Rutgers's picture #Mobility
Counter Content, posted

E-bike als oplossing voor onderhoud A10 West

Featured image

Vanaf 24 juli starten de werkzaamheden aan de A10 West, wat automobilisten hinder op gaat leveren. De FietsCoalitie, een samenwerking van verschillende bedrijven en overheden, heeft hier een oplossing voor bedacht. Met hun ‘A10 West dicht? Ga toch fietsen!’ zomeractie kunnen automobilisten een e-bike winnen voor de duur van de werkzaamheden aan de A10 West om zo de afstand tussen huis en het werk op een andere wijze, comfortabel af te leggen. Op deze manier wil De FietsCoalitie ook het fietsgebruik in de regio Zaanstad en Amsterdam stimuleren.

Maak kans op een e-bike voor zes weken!

De werkzaamheden door Rijkswaterstaat aan de A10 West bij Amsterdam beslaan een periode van zes weken. De eerste drie weken is de Noord-Zuid richting afgesloten en de overige drie weken de richting van Zuid naar Noord. Het verkeer zal omgeleid worden met alle hinder van dien. Om automobilisten een goed alternatief te bieden heeft De FietsCoalitie de campagne ‘A10 West dicht? Ga toch fietsen!’ opgezet.

In samenwerking met deelfiets bedrijf Urbee verloten zij 60 e-bikes voor de zes weken waarin de werkzaamheden plaatsvinden (10 fietsen per week). Daarnaast maken 10 personen kans op een Stromer, een high speed pedelec, die wordt geleverd door QicQ. De periode van de werkzaamheden valt voor de automobilisten precies in de zomervakantie, waardoor zij de gelegenheid krijgen om de e-bike ook in de vakantie te proberen.

Deelnemers kunnen zich aanmelden voor deze e-bike zomeractie op:

www.fietscoalitiesmartcity.nl/a10westdicht.

E-bike als alternatief voor de auto

Niet alleen wordt fietsen met een e-bike een stuk comfortabeler, ook zijn langere afstanden relatief snel (20 t/m 40 kilometer per uur) en gemakkelijker af te leggen. Daarnaast is de e-bike efficiënter dan een auto in de stad. De e-bike biedt een prima alternatief voor de auto bij woon-werk afstanden van wel 20 tot 40 kilometer. Daarnaast is de e-bike beter voor het milieu, de gezondheid en levert het een bijdrage aan het reduceren van files. De regio heeft een zeer goed fietsnetwerk wat fietsen hier nog aangenamer maakt.

“Naast dat wij automobilisten met deze actie een comfortabel alternatief bieden, is dit natuurlijk een uitgelezen kans om het fietsgebruik te stimuleren. Het verloten van een e-bike in plaats van een gewone fiets zal hierbij helpen. Het is immers prettiger fietsen met het gevoel de wind in de rug te hebben, dan er tegenin te moeten trappen. Je legt daardoor sneller en gemakkelijker grotere afstanden af, ook dus van en naar je werk.” aldus Helma Schenkeveld, partner in de FietsCoalitie.

Over De Fietscoalitie

De FietsCoalitie is een samenwerkingsverband tussen een aantal private partijen, de gemeenten Amsterdam en Zaanstad en diverse ondernemersverenigingen. De FietsCoalitie heeft als doel om vertraging tussen woon-werkritten te verminderen, bereikbaarheid van de regio te verbeteren en de lucht schoon te houden. Dit doen zij door, in samenwerking met lokale partijen en overheden, campagnes op te zetten die het fietsgebruik stimuleren.

Deze acties hebben met name betrekking op mensen die dagelijks voor het werk in of door het gebied Westpoort, Sloterdijk, Amsterdam-Noord en Zaanstad reizen. De FietsCoalitie wordt ondersteund door het programma Beter Benutten Metropoolregio Amsterdam. Binnen dit programma nemen het bedrijfsleven, het Rijk en regionale en lokale overheden tot 2018 ruim 30 maatregelen om de reistijd op de drukste knelpunten in de spits met 10 procent te verbeteren. Kijk voor meer informatie op: www.fietscoalitiesmartcity.nl.

#Mobility
Julie Chenadec, Relationship Development Manager at Aknostic, posted

EV Energy

Featured image

EV Energy paves the way for a future decarbonisation of the energy and mobility sector.

Articles by Green IT Amsterdam

  1. Removing the last hurdle to EV’s integration: policies and regulations overdue make-over
  2. Embracing the flexible energy revolution in urban cities
  3. EV ENERGY at the European Sustainable Energy Week
  4. Nieuwe mobiliteitsoplossingen vereisen slimme ICT / New mobility solutions require smarter ICT
  5. Opslag van energie Amsterdam Arena wijst datacenters de weg

Professionals Video

  1. RTL7 - Green Project (Dutch TV - We explain how your electric car can function as a small power plant!)
  2. EV Energy takes action! (Video on the actions planned in our partner regions to promote sustainable mobility and energy)

Newsletter: Semester 1, Semester 2, Semester 3, Semester 4,

Other materials:

Subscribe to our newsletter and receive upfront all news, updates and events from the EV ENERGY project !

Julie Chenadec's picture #Mobility
Amsterdam InChange, Connector of opportunities at Amsterdam InChange, posted

Zuidasdok

Featured image

Amsterdam's business district 'Zuidas' gets a big overhaul the next couple of years.

Amsterdam InChange's picture #Mobility
Mark Sloothaak, Mobility developper for the province of North-Holland at Nederlandse Spoorwegen, posted

Electronic Parking-sign

Featured image

Better and efficient use of load- and unloading zones and bus stops.

Mark Sloothaak's picture #Mobility