Stay in the know on all smart updates of your favorite topics.
Aanpak woningtekort: Begint met regievoering, verbinding en vereenvoudiging
De gevolgen van de woningnood manifesteren zich op vele manieren, van studenten en dertigers die nog bij hun ouders wonen tot mensen met een middeninkomen die tussen wal en schip raken, en dak- en thuislozen zonder nachtopvang. Onbetwistbaar is dat huisvestingsproblemen en het ontbreken van een stabiele woonsituatie grote sociaaleconomische gevolgen met zich meebrengen, waaronder impact op werk, gezondheid en onderwijs.
Het is dan ook niet verrassend dat het woord 'bestaanszekerheid' vaak voorkomt in diverse verkiezingsprogramma's. Het vraagstuk is urgenter en nijpender dan ooit. Er is een behoefte aan 900.000 woningen vóór 2030 vastgesteld. Daarnaast stijgt het huidige woningtekort dit jaar van 3,9 procent naar 4,8 procent, grotendeels als gevolg van toenemende migratie, ouderen die langer thuis blijven wonen en het feit dat er steeds minder mensen samen in een huis wonen.
Hoe pakken we het woningtekort aan?
In reactie op het oplopende woningtekort zei demissionair minister Hugo de Jonge (Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening): “We moeten met meer tempo en meer regie, meer betaalbare huizen gaan bouwen.” Maar: hoe doe je dat in zo'n complex krachtenveld?
Lennert Middelkoop en Gijsbert Duijzer leiden het Deloitte Real Estate team dat zich bezighoudt met alles rondom woningbouw. Momenteel werken ze in opdracht van het ministerie van BZK onder meer aan het versnellen van de realisatie van tijdelijke huisvesting.
Middelkoop: “Dat is ontstaan vanuit het idee dat we, naast analyses en diepgravend onderzoek, vooral de noodzaak zagen om te helpen bij het tekort aan realisatiekracht.”Duijzer: “We staan nu met onze voeten in de klei en zijn inmiddels betrokken bij zo'n 230 woningbouwprojecten door heel Nederland. We helpen onder meer woningcorporaties, bouwers, gemeentes, provincies, nutspartijen, en kijken wat er nodig is om de projecten van de grond te krijgen en richting realisatie te brengen. We spreken iedereen, werken met alle partijen samen, en maken op die manier verschil.”
Knelpunten
Duijzer en Middelkoop benadrukken dat het een complex vraagstuk is. Ze zien vier belangrijke knelpunten die de realisatie van huisvesting bemoeilijken. Draagvlak en locaties is een eerste punt. Middelkoop: “We merken dat er op bestuurlijk, politiek en maatschappelijk niveau vaak discussie en terughoudendheid is om bepaalde locaties toe te wijzen aan aandachtsgroepen, zoals arbeidsmigranten.” Duijzer: “Ruimte is schaars en er is altijd wel een reden te bedenken waarom er iets anders op een bepaalde plek moeten komen. Zeker als het gaat om mensen die momenteel niet tot de gemeenschap behoren van een bepaalde gemeente.”
Een tweede knelpunt is de business case die, zowel voor tijdelijke als reguliere huisvesting, op dit moment vaak niet rond te krijgen is. Duijzer: “Oorzaken zijn onder meer de stijgende rente en de hoge grond- en bouwkosten, waardoor de kosten van woningen te veel stijgen. Tegelijkertijd kun je de huurprijzen in de sociale huursector nauwelijks verhogen. Bovendien worden locaties nu vaak tijdelijk vergund voor een periode van maximaal 15 jaar, wat onduidelijkheid schept over de toekomst van deze woningen. Dit resulteert in een negatieve business case.”
Ruimtelijke ordening is een derde knelpunt. Duijzer: “De regelgeving rondom ruimtelijke ordening was al ingewikkeld, en de nieuwe omgevingswet zal bij veel gemeenten waarschijnlijk eerst vooral tot onzekerheid en vertraging leiden.” Middelkoop: “Iedereen heeft het recht er iets van te vinden, en er spelen vaak veel belangen. Denk bijvoorbeeld aan de regels voor bezwaar en beroep of de flora- en faunawet. Het is belangrijk dat we regelgeving hebben voor dit soort zaken, het gaat immers over belangrijke thema's als leefbaarheid en duurzaamheid, maar op dit moment ontbreekt een integrale uitvoering.”
Het laatste knelpunt is nutsvoorzieningen. Duijzer: “In veel delen van het land is er netcongestie en een tekort aan materialen en personeel bij netbeheerders, wat leidt tot lange wachttijden voor elektriciteitsaansluitingen.”
Het laatste knelpunt is nutsvoorzieningen.
Duijzer: “In veel delen van het land is er netcongestie en een tekort aan
materialen en personeel bij netbeheerders, wat leidt tot lange wachttijden voor
elektriciteitsaansluitingen.”
"Om verschil te maken als overheid, moet je een uitvoerende regie pakken."
Actieve betrokkenheid bij projecten
De grote vraag is hoe je binnen dit krachtenveld laveert en vooral wat dan wel werkt in de aanpak van het woningtekort. Als je als overheid verschil wilt maken, moet je een uitvoerende regie pakken, stellen Duijzer en Middelkoop. “Sturen door actief betrokken te zijn bij projecten”, zegt Duijzer. “Alleen op die manier kun je eigenaar worden van het probleem en echt snappen wat er in praktijk speelt. Actieve betrokkenheid legitimeert bovendien het beleid en helpt om de echte knelpunten te identificeren. Dat heeft tot gevolg dat je beleid en interventies kunt ontwikkelen die echt iets oplossen.”
Middelkoop: “Regie vanuit de Rijksoverheid is nodig. Als het gaat om draagvlak en locaties is het een illusie om te denken dat gemeenten daar alleen doorbraken zullen forceren. Daar ligt een taak voor de hele overheid.”
Duijzer: “De overheid moet locaties aanwijzen, maar dat moet wel hand in hand gaan met de uitvoering. Als je als Rijksoverheid actief en constructief betrokken bent bij de realisatie van woningbouwprojecten, en op basis daarvan locaties aanwijst, is dat veel effectiever en zal dat meer geaccepteerd worden dan wanneer je op afstand beleid formuleert.”
Middelkoop: “Een bindend beleidskader dat aanwijzen mogelijk maakt, heeft bovendien tot gevolg dat het voorspelbaar wordt waar in Nederland voor welke ruimtelijke invulling gekozen wordt. Daar is veel behoefte aan, ook bij professionele partijen die nu vaak moeten anticiperen op vele mogelijkheden en dan terugdeinzen voor grote investeringen zoals een robotlijn in een woningfabriek.”
Problemen vereenvoudigen
Volgens Duijzer en Middelkoop is er naast sturing en betrokkenheid bij de uitvoering van projecten nog een belangrijke rol weggelegd voor de Rijksoverheid: het verminderen van complexiteit. Middelkoop: “Bij de 230 projecten waar we bij betrokken zijn, zijn we continu bezig met het aanpakken van alle beren op de weg. We nemen elk probleem afzonderlijk ter hand en proberen het op te lossen."
"Ga in de bouwkeet of bij het projectteam zitten en vraag: wat hebben jullie nodig om een woning sneller neer te zetten?"
Duijzer: “Projecten lopen vaak vast door een overvloed aan uitdagingen. Het werkt echt om deze één voor één te lijf te gaan. Daarbij is het wel van belang dat alle partijen samenkomen, lef tonen en bereid zijn om concessies te doen.”Middelkoop: “Naast het geven van richting en het begrijpen van de lokale situatie, is het eveneens de taak van de Rijksoverheid om alle relevante partijen bijeen te brengen om samen te zoeken naar oplossingen. Het klinkt zo simpel, maar we merken vaak dat mensen soms jaren over elkaar kunnen praten, terwijl ze elkaar amper kennen.”
Het is verre van makkelijk om Nederland op een goede manier in te richten als het gaat om woningbouw. Middelkoop en Duijzer zeggen daarom: draai het om. Als het zo complex is op een plek, ga dan naar die plek toe om te praten met de betrokken partijen. Middelkoop: “Voer regie, zodat de uitvoering daar baat bij heeft, en niet andersom. Geef bindend richting en help waar nodig. Ga in de bouwkeet of bij het projectteam zitten en vraag: wat hebben jullie nodig om een bepaald type woning sneller neer te zetten? En pas dáár vervolgens je randvoorwaarden, beleid en regie op aan.”
Duijzer: “Regie en uitvoering zijn niet los van elkaar te zien. Als je draagvlak wilt creëren voor die regierol, hoort uitvoering daar altijd bij. Durf je te verhouden tot individuele projecten en ga ermee aan de slag. De rest volgt vanzelf. Na een bezoek aan een bouwkeet, gemeentehuis, woningcorporatie of participatieavond, ga je altijd naar huis met het idee: het kan anders, simpeler, en minder complex.”
Spectral Receives Investment from ABN AMRO Sustainable Impact Fund to Scale its Operations
Spectral, a pioneer in the integration of energy and information technologies and a highly impactful scale-up in the energy sphere, is excited to announce a major turning point in its expansion. Spectral has successfully secured an investment from ABN AMRO’s Sustainable Impact Fund (SIF). The fund invests in impact-driven companies seeking both social and financial returns. The investment will primarily be used to scale and professionalize operations.
Minecraft Almere Pampus Challenge: pushing the boundaries to build the city of the future
In today's dynamic landscape, the key to success lies in collaboration. The Green Innovation Hub firmly believe in the power of partnerships between companies, government and educational institutions to drive innovation, growth and positive change. In a world where technology connects us in unique ways, the Minecraft Almere Pampus Challenge exemplified the power of communities coming together to achieve remarkable feats.
It's inspiring to witness the incredible work of our young talents. They are the architects of the future and they're currently building virtual cities where companies can find their next digital solutions. Whether you represent a company, government department, or educational institution, we invite you to connect and explore how we can collaborate to make a meaningful impact on our shared goals.
1. Fresh Perspectives: young talent brings fresh and innovative perspectives to the table. They're unafraid to challenge the status quo and reimagine how things can be done.
2. Cutting-Edge Tech: these virtual cities are powered by the latest technologies from Microsoft and Iamprogrez. Companies can tap into this tech-savvy generation to incorporate cutting-edge solutions into their operations.
3. Collaboration Opportunities: collaborating with these digital pioneers can lead to mutually beneficial partnerships. Your company can gain a competitive edge while offering mentorship and growth opportunities to the next generation.
Find the Green Innovation Hub (NL Pavilion) at the Smart City Expo World Congres in Barcelona, and let's meet each other. Together, we'll keep pushing the boundaries of what's possible in the Minecraft universe and to build the house – or even the city of the future. Also stay tuned for upcoming advantures, events and challenges on our channels.
Watch the video: https://youtu.be/4F7CFGfb2HE
15. Affordable housing
This is the 15th episode of a series 25 building blocks to create better streets, neighbourhoods, and cities. This post is about one of the most serious threats to the quality of the living environment, namely the scarcity of housing, which is also unaffordable for many.
In many countries, adequate housing has become scarcer and too expensive for an increasing number of people. Unfortunately, government policy plays an important role in this. But good policy can also bring about a change. That's what this post is about.
As in many other developed countries, for a large part of the 20th century, the Dutch government considered it as its task to provide lower and middle classes with good and affordable housing. Housing associations ensured the implementation of this policy. Add to this well-equipped neighborhood shopping centers, ample medical, social, educational and transportation facilities and a diverse population. When the housing shortage eased in the 1970s, the nation was happier than ever. That didn't take long.
The emergence of market thinking in housing policy
During the last decades of the 20th century, the concern for housing largely shifted to the market. Parallel to this, housing corporations had to sell part of their housing stock. Mortgages were in easy reach and various tax facilities, such as the 'jubelton' and the mortgage interest deduction, brought an owner-occupied home within reach of many. In contrast, the waiting time for affordable rental housing increased to more than 10 years and rental housing in the liberalized zone became increasingly scarce and expensive. In Germany and Austria, providing good housing has remained a high priority for the government and waiting times are much shorter. The photo at the top left part shows the famous housing project Alt Erla in Vienna. Bottom shows left six affordable homes on the surface of one former home in an American suburb and top right is the 'Kolenkit', a social housing project in Amsterdam.
The explosive rise in housing costs
In order to adapt housing cost to the available budget, many people look for a house quite far away from the place where they work. Something that in turn has a negative effect on the travel costs and the time involved. Others settle in a neighborhood where the quality of life is moderate to poor or rent a too expensive house. More than a million households spend much more than the maximum desirable percentage of income (40%) on housing, utilities, and transport.
Between 2012 and 2022, the average price of a home in the Netherlands rose from €233,000 to €380,000. In Amsterdam, the price doubled from €280,000 to €560,000. Living in the city is becoming a privilege of the wealthier part of the population.
It is often assumed that around 900,000 housing units will be needed in the Netherlands by 2030, of which 80% is intended for single-person households.
An approaching change?
It seems that there is a shift going on, at least in policy thinking. The aim is to build an average of 100,000 homes per year in the coming years and to shorten the lead time between planning and realization. Achieving these intentions is uncartain because construction is being seriously delayed by the nitrogen crisis. The slow pace of new construction has once again drawn attention to the possibility of using existing houses and buildings for a significant proportion of these new housing units. More so as it is estimated that 80% of demand comes from single-person households.
The existing housing stock offers large potential for the creation of new living spaces. This potential has been investigated by, among others, the Kooperative Architecten Werkplaats in Groningen, resulting in the report <em>Ruimte zat in de stad</em>. The research focuses on 1800 post-war neighbourhoods, built between 1950 and 1980 with 1.8 million homes, 720,000 of which are social rental homes. The conclusion is that the division and expansion of these homes can yield 221,000 new units in the coming years. Eligible for this are single-family houses, which can be divided into two, and porch apartment blocks, which can be divided into more units per floor. Dividing up existing ground-access homes and homes in apartment blocks is technically not difficult and the costs are manageable. This applies even more if the adjustments are carried out in combination with making the relevant homes climate neutral. In addition, huge savings are made on increasingly expensive materials.
Even more interesting is to combine compaction with topping. This means the addition of one or two extra floors, so that a lift can also be added to the existing apartments. In construction terms, such an operation can be carried out by using light materials and installing an extra foundation. A project group at Delft University of Technology has designed a prototype that can be used for all 847,000 post-war porch houses, all of which need major maintenance. This prototype also ensures that the buildings in which these homes are located become energy-neutral and include facilities for socializing and play. Hence the extra wide galleries, with stairs between the floors and common areas in the plinth (image below right).
Follow the link below to find an overview of all articles.
6. Appropriate density
This article is part of the series 25 building blocks to create better streets, neighbourhoods, and cities. Read whether Increasing density of cities complies with the quality of the urban environment.
There is widespread agreement to use the available space more thoughtful than during the last decades. In the Nationale Omgevingsvisie (NOVI), the Dutch government has unambiguously expressed its preference for housing locations within existing built-up areas or in the vicinity of stations.
The need for density
Frequently, references are made to ‘urban sprawl' in the USA to illustrate the disadvantages of low density. However, but The Netherlands is also familiar with extensive growth of the urban area. The maps above show the growth of the Amsterdam area. Between 1900 and 2000, the population of Amsterdam grew from 317,000 to 727,000 inhabitants. Its surface from 560 to 11,500 hectares.
The spread of urban activities over an ever-increasing surface and the associated traffic movements have led to vast monotonous areas, car dependence, expansion of the road network, increasing congestion, impoverishment of social life, air pollution, emissions of greenhouse gases and decline of nature.
A summary of 300 OECD research projects shows that compactness results in more efficient use of facilities, but that there are also disadvantages in terms of health and well-being, usually as results of air pollution and traffic.
Advantages of density
Denser development is generally associated with the availability of amenities within walking distance, creating support for better public transport accessibility, and leading to more efficient use of utilities. Moreover - corrected for the composition of the population - CO2 emissions in urban areas are at least 30% lower than in the suburbs. An advantage that disappears in case of high-rises.
No necessity to expand building outside urban areas
According to many urban planners, there is no reason to divert to locations outside the existing built-up area. They claim that there is sufficient space in every city for new residential locations, for instance disused office buildings and factory locations. Many new homes can also come available through the division of oversized single-family homes and the renovation and raising of older (porch) homes.
These arguments only hold if at the same time the nuisance by densification is limited. For example, by reducing car useto prevent the roads from becoming even more crowded and the streets even more filled with parked cars. I don't see that happening yet.
Competing claims on urban land use
There is another important objection to further densification and that is the fact that other forms of land use also appeal to available land within the urban space. For example, the expansion of industry, trade, research etcetera. preferably in the vicinity of living areas to reduce the length of trips.
The most important claim on the available space is the need to expand the city’s greenery. Research into the development of 'green' in Amsterdam and Brussels since 2010 shows that the open space ratio (OSR) in both cities has decreased. In Amsterdam this was 3.68 km2 (4.7%) and in Brussels 9.17 km2 (11.9%). This is in line with a recent study by Arcadis, which shows that the four major cities in the Netherlands score very poorly on healthy outdoor space, greenery, air quality, noise nuisance, heat stress and safety.
Inner- and outer-urban development revisited
The report therefore concludes that extension of the use of urban space for housing must be weighed up against other claims for the use of space, such as urban greening, urban agriculture, and the maintenance and expansion of business activities. At the same time, the objections to ecologically responsive building activities outside the already urbanized areas must be reconsidered. Three-quarters of the agricultural land is used for intensive livestock farming, not exactly creating valuable nature. I will come back to it later.
In the 'Dossier leefbaar wonen' (in Dutch)' I wrote extensively about the subject of providing affordable housing. You can download this e-book using the link below:
Free KNX Smart Energy IoT workshop at FLEXCON2023 September 20 - 14.00 – 16.30 hours – max 8 developers.
KNX and FLEXCON2023 are hosting an in-depth KNX IoT development workshop. Are you a developer who wants to build Smart Energy applications? Bring your RPi’s and other Linux devices and come to Les Brigittines in Brussels on September 20th ! Connect heatpumps, EV's, Solar systems, smart meters, sensors, batteries etc to the smartgrid
In this workshop, you will get to understand the KNX IoT development approach. You will get your hands om a state-of-the-art test bench, equipped with a virtual KNX installation featuring actuators with load control and real-time current detection, providing instant power consumption insights.
The workshop is free of charge. We have only 8 spots available, so apply now! For more information and subscription to the KNX IoT workshop on September 20th:
https://survey.alchemer.com/s3/7460981/FLEXCON-2023-KNX-IoT-Workshop
For information on the #FLEXCON2023 event:
https://flexcon.energy
Large amount of protocols in the heat pump industry hinders easy implementation of energy management systems
Unfortunately, there is no single way for remotely controlling new heat pumps yet, nor is there a trend in that direction, according to the 'Flexmonitor Heat pumps' report. This hampers the possibilities of easily and quickly deploying heatpumps for a reliable electricity supply and creates unnecessary costs and complexity to use energy management systems.
Fortunately, the vast majority of heat pumps do support smart energy services. FAN and TKI Urban Energy therefore aim to use one standard for all energy management applications so that 80% of the market volume uses the same open energy management standard by the end of 2024.
We really need to work towards standardisation for the large-scale deployment of energy management for heat pumps, is the appeal of the FAN foundation.
Want to learn more? Read more about it and download the flexmonitor report here:
New research on Smart Building Maintenance
Interested in hearing more about Smart Building Maintenance? Feel welcome to join the public defense of the PhD thesis “Crafting Intrapreneurial Stewardship – An institutional perspective on client-led innovation in smart building maintenance“ by Koos Johannes, PhD student in the department of Construction Management. The defense will take place on the 16th of January at 10:30 AM at the Waaier building at the campus of the University of Twente.
About the the PhD thesis
Available research suggests that construction clients, as building owner-occupier, are struggling to implement smart maintenance. This thesis assumes that these reported problems are due to a failure to fully understand the institutional complexities of smart maintenance commissioning in organizational networks. Hence, the aim of this thesis was to improve our understanding of these complexities and to develop theoretical and practical knowledge on the professionalization of construction clients in commissioning smart maintenance through stewardship. Stewardship theory portrays managers and employees as collectivists, pro-organizational and trustworthy, and can be used for designing collaborations based on intrinsic motivation and trust.
The defense will take place on the 16th of January at 10.30 AM at the Waaier building at the campus of the University of Twente.
A summary of the thesis can be read here.
If you want to receive a copy of the thesis, please send a message to: k.johannes@hva.nl
The presentation and defense will be in English; a Dutch summary is available.
Address: Hallenweg 25, 7522 NH, Enschede (see map for parking on the Campus; with public transport the Campus can be reached from train stations Hengelo or Enschede).
Op naar flexibel energiemanagement in en om de woning!
Op 15 december 2022 organiseren FAN, ElaadNL en TKI Urban Energy een mini-symposium rondom energiemanagement in en om de woning. Wij nodigen jullie van harte uit om dit event bij te wonen.
De opkomst van all-electric woningen en elektrische voertuigen (EV’s) leidt tot een forse stijging van de stroomvraag in woonwijken. Daarnaast zien we steeds meer duurzame opwek door zonne- en windenergie. Met deze energietransitie komt het elektriciteitssysteem langzaam maar zeker onder druk te staan: de vraag naar elektriciteit stijgt. Bovendien komt deze vraag niet verspreid over de dag, maar ontstaan op bepaalde momenten grote pieken; bijvoorbeeld als men allemaal rond etenstijd de elektrische auto inplugt na een werkdag. Ook overlapt de vraag naar elektriciteit vaak niet met de opwek van duurzame energie.
Home Energy Management gaat een rol spelen om balans te brengen in vraag en aanbod van elektriciteit, om overbelasting van het elektriciteitsnet te voorkomen en de opwek en gebruik van duurzame energie beter op elkaar af te stemmen: het flexibel aansturen van apparaten in en om de woning maakt het mogelijk om een deel van de vraag en het aanbod naar elektriciteit te veranderen, te verschuiven of uit te spreiden in de tijd.
Het uitgangspunt is dat digitale oplossingen en nieuwe slimme energiediensten de consument gaan helpen, dit kan door het gebruik van een Home Energy Management System (HEMS) die energieverbruik kan afstemmen op de beschikbaarheid van zelf opgewekte energie of voordelige energieprijzen.
Om de inzet van energiemanagement in en om de woning te versnellen en in goede banen te leiden is een goede samenwerking nodig tussen bedrijven uit de energiesector, installateurs, energie-coöperaties en leveranciers van gebouwsystemen, en de eigenaren en gebruikers van gebouwen. Dit onderzoek biedt inzicht wat er nodig is om energiemanagement in en om de woning verder op te schalen en hoe dit bereikt kan worden.
Je bent van harte uitgenodigd om dit mini symposium bij te wonen. We zien je graag op 15 december in het Testlab van ElaadNL in Arnhem, of ‘digitaal’ in het webinar.
Recap of Demo Days #16 – Mobility meets Energy
For the sixteenth edition of our Demo Days, we were finally able to meet offline again since the start of the pandemic. This meant: old-school post-its instead of filling online Miro boards. The Mobility & Energy Demo Day was hosted at one of our partners’ locations, namely Commandant’s Residence at the Marineterrein. From CO2 neutral transport to the Johan Cruijff ArenA to city logistics in the university quarter, in this article you’ll read all about mobility & energy projects our partners are working on.
About our Demo Days
The Demo Days are one of the tools we use to stimulate innovation and encourage connection between our partners and community. The purpose of the Demo Days is to present the progress of various innovation projects, ask for help, share dilemmas and involve more partners to take these projects to the next level. More information about the Demo Days can be found here.
Demo Day: Mobility & Energy
CO2 neutral transport to the Johan Cruijff ArenA in 2023 - Boen Groothof and Susanne van Gelder (municipality of Amsterdam)
How can we make CO2 neutral transport to any event in the Johan Cruijff ArenA possible by 2030? This is what the participants of the Mobility Challenge want to figure out. The participants voiced what their organisation wants to contribute to the challenge, and also expressed what they expect from each other. The next step is for all the parties to internally concretize their role within the challenge even further, to make CO2 neutral travelling to events in the Johan Cruijff ArenA possibly by 2030.
A sustainable energy system for business park De Vaart – Anke Delfos (municipality of Almere)
How to make the energy system of business park de Vaart in Almere more sustainable? This was the central question of the work session led by Anke Delfos. The participants concluded that a start could be made with the 'coalition of the willing' and identifying the front runners. The companies that are already enthusiastic can form a vanguard that can actively think along in the new developments. An analysis can be made of the measures that the companies are willing to take individually or collectively. This may lead to collaborations between organizations. The municipality will then also gain insight into which solutions will actually help to generate more energy and meet the increasing demand for energy. In a later phase, the vanguard can also inspire and motivate other companies to take action.
Measuring objectives for urban mobility - Susanne Balm (Amsterdam University of Applied Sciences), Marcel Ludeman (municipality of Amsterdam), Lisa van Velzen (Delft University of Technology)
The municipality of Amsterdam, Facility Services UvA-HvA and the HvA Lectureship City Logistics are working on a logistics research in the University Quarter of Amsterdam. This area is located in the city centre and is used by many stakeholders such as inhabitants, students, and visitors. The goal of the study is to design and evaluate logistical concepts for the University Quarter that are consistent with the objectives for liveability, accessibility and safety of this area. The question for the group: How can these objectives be operationalized and measured? The participants talked about the subjectivity of the objectives and how you can measure certain objectives, but also came up with concrete solutions. For example, providing information to stakeholders for more understanding and recognitions. One of the participants suggested a role-play to evaluate different solutions for smooth logistics in the area.
Want to join the next Demo Day?
Are you working on an innovative project that could use some input? Or are you preparing for an inspiring event that needs a spotlight? Our next Demo Day takes place on the 11th of October. If it fits within our themes (circular, mobility, energy and digital), sent a message to Sophie via sophie@amsterdamsmartcity.com or let us know in the comments. We are happy to talk with you to find out if it's a match!
Would you like to participate in the next Demo Day and share your thoughts on our partners’ innovative projects? As soon as the program for the next Demo Day is determined, we will share it on the platform and give you the opportunity to join as participant.
Curious to circular & digital projects? Read more about it in the recap of Demo Day Circular & Digital.
Photo: Myrthe Polman
The smart technique between blue-green roofs.
Today we will launch our brand new five-part movie series of RESILIO!
This serie will dive into the different approaches & researches within the project and the partners with their specific expertises. In the first one Kasper Spaan from water company Waternet and Friso Klapwijk MetroPolder Company explain you how smart micro watermanagement can be of paramount importance to a complete city. It’s not just a drop in the ocean... check it out here:
Recap of our event ‘Data Centres: Taking the Bitter with the Sweet’ from 28th of October
On the 28th of October 2021 Amsterdam Smart City and Datalab hosted an international event on the costs and benefits of accommodating data centres. Together with partners we discussed the complexity of the weighing of these aspects and the management by future policies.
The digitization of our society produces an exponentially increasing amount of data, which causes an increased need for data centres and connectivity. In 2030, there is expected to see a twenty-fold increase in data traffic, consuming 5% of worldwide electricity at that point. A recent report in the Netherlands has shown quite some hesitance on whether or not the foreseen rise in data centres in The Netherlands is the right way to go.
Lots of reasons to shed some international perspectives on these issues. What are current datacentre strategies? How are datacenters driving economic value? And how can the digital economy become more sustainable? Check out the presentations and discussions in the video!
Speakers:
• Wout Rensink (Policy advisor Economic Affairs at Province of Noord-Holland)
• Thomas Moran (Technology and Sustainability Strategist at Lumen & techUK)
• Daan Terpstra (Director of Policy & Regulatory Affairs · Sustainable Digital Infrastructure Alliance (SDIA))
Moderator:
- Jeroen Sipman, liaison at Amsterdam Smart City
Speakers confirmed for event ‘Data Centres: Taking the Bitter with the Sweet’!
On the 28th of October, Amsterdam Smart City, together with the Province of North Holland and Datalab, will discuss the costs and benefits of accommodating data centres, the complexity of the weighing of these aspects, and how future policies could manage these. We will put the complexity in an international perspective.
Why would you need data centers in your region? What are reasons to refuse them on territories? What are the dilemmas and how do cities in Europe deal with this? We can now confirm the speakers for the event!
Wout Rensink – Province of North Holland
The Province of North Holland is developing a policy on data centres, with which they try to take a first step in minimizing the impact of data centres. The Province ensures that data centres generate their own sustainable energy, the residual heat (in the environment) is used, circular design is applied in the development of buildings which blend into the landscape and that the data centres are leaders in terms of energy and innovation. The man for the job? Wout Rensink! He is the Province’s policy advisor who will try and achieve these goals with other governmental institutions and the industry itself.
Thomas Moran – techUK
Beside his job as the Senior Lead Technology Strategist for Lumen, Thomas is the vice chair of the Climate Strategy and Resilience Council for techUK, which is the largest European trade group representing the technology industry. They support the UK national, regional and local governments in formulating policy around all things technology related, including data centres and infrastructure. He will provide us with the point of view and insights from another part of the FLAP-region: London.
Daan Terpstra – SDI Alliance
After years of working on sustainable energy projects at Vattenfall, Daan Terpstra has joined SDI Alliance last year to try and move the digital infrastructure sector to sustainability by 2030. As the new Director of Policy and Regulatory Affairs, Daan can provide a view on future international digital infrastructure policies in Europe. SDI Alliance has derived a number of fundamental positions, beliefs and principles with which they hope to ensure the development of a vibrant European digital economy, without consuming unsustainable levels of resources.
The session will be moderated by Jeroen Sipman from Amsterdam Smart City.
Rewatch! Find the video of the event here:
https://www.youtube.com/watch?v=o2f7q_9UxUM
Smart Energy Systems: een integrale en schaalbare weg naar duurzame bedrijventerreinen
Door de bedrijven op bedrijventerreinen samen te laten werken aan integrale verduurzaming kan er op grote schaal duurzame energie opgewekt worden en CO2-uitstoot voorkomen worden. Samen met Greenchoice werken we aan een slim nieuw product: Smart Energy Systems.
CO2-uitstoot, onbenutte daken en netcongestie
Bedrijventerreinen zijn grootverbruikers van elektriciteit en bieden met hun grote dakoppervlakten ongekende mogelijkheden voor duurzame energieopwek. Toch wordt er op dit moment nog lang niet maximaal ingezet op de verduurzaming van deze gebieden. En als het al gebeurt, wordt kennis en kunde niet gedeeld, en worden oplossingen niet integraal op het hele terrein uitgevoerd. In plaats van samenwerken wordt er ingezet op de verduurzaming van één pand zonder te kijken naar de mogelijkheden om samen te verduurzamen, waar dan ook het teveel aan opgewekte energie teruggeleverd wordt aan het energienet. Dat verergert de al bestaande problemen met netcongestie.
Smart Energy Systems
In Smart Energy Systems hebben deelnemende bedrijven de keuze uit een ‘menukaart’ aan maatregelen. Daarop staan opties variërend van het plaatsen van zonnepanelen tot inzicht in verbruik tot het timen van je verbruik met je eigen opwek. Door die integrale aanpak en omdat meerdere bedrijven op het terrein tegelijkertijd verduurzamen kan er meer en sneller worden verduurzaamd.
Plug and play
Vanaf eind oktober begint de pilot bij drie bedrijventerreinen. De verwachtingen zijn hoog. Niet alleen voor de deelnemende bedrijventerreinen, maar ook voor toekomstige deelnemers. Door de ontwikkelingen op de markt goed in de gaten te houden en een vinger aan de pols te houden bij de pilotpartijen werken we aan de uitbreiding van de menukaart met nog meer duurzame en rendabele maatregelen, een gepersonaliseerde roadmap per terrein en een kopieerbare standaard voor nog meer impact.
On the journey to a circular economy, don’t forget your materials passport
If we can find a way to reuse building materials for new construction effectively, the energy, labor, and transportation costs of producing new materials can be saved, and so can the associated emissions.
Check out this article by Metabolic, where they dive into a promising potential solution: materials passports.
The building for the Temporary Courthouse in Amsterdam will be relocated to Enschede!
Over the coming months, the building of the Temporary Courthouse Amsterdam will be dismantled and completely reassembled on 'Kennispark Twente' (the area of Business & Science Park/Campus UT) in Enschede. There, it will have a new function as an office and research facility.
The temporary accommodation provided the Amsterdam judiciary continuity during the construction of the new permanent court. Now that this new home has been completed, the building will move as planned. At the time, the Central Government Real Estate Agency (RVB) tendered the assignment as a Design, Build, Maintain & Remove contract, which was realized by dpcp, a cooperation between cepezedprojects and Du Prie Bouw & Ontwikkeling. cepezed and cepezedinterior designed the building and Du Prie took care of the execution.
National Sustainability Award Steel after completion
Importantly because of its high degree of circularity, it won both the Amsterdam Architecture Prize (Golden AAP) and the National Sustainability Award Steel after completion. Also, in the report 'Circular Buildings – a measurement method for detachability' it scores the highest of all tested projects. The demountable construction and floors, which cepezed designed in close collaboration with IMd Consulting Engineers, play an important role in this.
Dismantling and reassembly with a 3D model
Yesterday saw the handover of the key from the RVB to dpcp, which heralds the new phase of the building. For the relocation, dpcp called in the expertise and experience of Lagemaat from Heerde, a company with a solid background in the dismantling and reassembly of buildings. Through a unique coding based on the 3D model and a 3D scan, the precise position of each part is known. Smaller elements are transported in containers and larger ones, such as the walkway, are loaded directly onto trucks. Lagemaat processes materials that are not reused in other projects. A minimal amount will be recycled in a high-quality manner. The dismantling period starts today already. The building is expected to be taken into use by the Overijssel Restructuring Company in early 2022.
Note from ASC: Would you like to know more? Let Menno know in the comments.
Alle sprekers bekend van de Smart Energy Community morgen (dinsdag 8 juni)
Beste allen,
Jullie hadden nog een update tegoed, aangaande het panel dat morgen discussieert in de laatste editie van de Smart Energy Community van dit seizoen.
We gaan met deze 3 experts in op de toekomstverwachtingen voor slimme energiediensten:
- George Trienekens van TenneT,
- Marten van der Laan van Hanzehogeschool,
- Michel Muurmans van Eneco
Het hele programma kunt u hier vinden:
https://www.smartenergycommunity.nl/webinar8juni2021
Zoncoalitie - Altijd de beste keuze
Wat eind 2015 begon als een ambitieus initiatief vanuit Amsterdam Smart City, groeide uit tot een volwaardige en professionele organisatie dat nu alweer enkele jaren op eigen benen staat. Een mooi resultaat uit een jarenlange samenwerking met tientallen partijen, waaronder Alliander, de Gemeente Amsterdam, Tertium en natuurlijk de Zoncoalitie-leden zelf! Super gaaf om te zien hoe ver ze zijn gekomen. Mede dankzij de Zoncoalitie wordt het steeds makkelijker voor vastgoedeigenaren en gemeenten om zonnestroom van daken te krijgen.
Benieuwd waarom ik er over begin? De Zoncoalitie heeft een nieuwe bedrijfsvideo gelanceerd.
Klik hier om het te bekijken!
De HvA realiseert energiepositieve wijken door Europa
Anderhalf jaar geleden kreeg Amsterdam een Europese subsidie voor het realiseren van een energiepositieve wijk (‘positive energy district’, ofwel PED) in hun stad. De Buiksloterham PED werd geboren. Onder leiding van Centres of Expertise Urban Technology (CoE Urban Tech) en Urban Governance and Social Innovation (CoE UGSI) van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) werken onderzoekers vijf jaar lang aan deze nieuwe buurt, waar het energieverbruik gedekt moet worden door duurzame energie opgewekt in de buurt zelf. Waar staan we nu binnen dit Europese project, genaamd ATELIER, en welke kennis is er al opgedaan voor Europees belang?
Terwijl in Buiksloterham in Amsterdam-Noord de eerste steen is gelegd, zijn HvA-onderzoekers bezig met verschillende activiteiten in het project. De onderzoekers van CoE UGSI werken aan het vormgeven van het concept ‘energy citizenship’ en zullen de toekomstige bewoners van de PED betrekken in het onderzoek. Ook is een start gemaakt met het opzetten van PED Innovatieateliers binnen acht samenwerkende steden, verspreid over Europa. Elke stad richt een lokaal PED Innovatieatelier op voor de wijk. Dit lokale innovatie-ecosysteem tast samen de slimme oplossingen af op de lokale situatie, en het evalueert en ondersteunt de implementatie om het gebruik van PEDs in de stad te versnellen.
Next level samenwerken
Vanuit het perspectief van CoE UGSI, waar ze al veel ervaring hebben met multidisciplinair werken, is ATELIER next level samenwerken, vertelt Marije Poel, onderzoeker bij CoE UGSI. ‘Je ziet dat we echt goed van elkaar moeten begrijpen welke aspecten van een PED met elkaar te maken hebben en waarom: wat hebben bewoners nodig om straks te wonen in een energiepositieve wijk, zijn er technologische innovaties die vragen om nieuwe vaardigheden of kennis en gedrag van bewoners, en zal dit andere duurzamere gewoontes stimuleren? We weten nu na 1,5 jaar nog beter wat we vanuit de meer sociale kant willen en kunnen onderzoeken, en hoe dat ingrijpt op het gehele project. En daarmee ook hoe we het project straks willen evalueren op sociaal maatschappelijke impact.’
CoE Urban Tech richt zich onder andere op de impact-assessment door modellering van het energiesysteem. Zijn de PED-demonstratieprojecten echt energiepositief? Renée Heller, Lector Energie en Innovatie: ‘Wij werken aan de modellering van de Amsterdamse pilot en zijn complexe context. Daarnaast onderzoeken wij mogelijke toekomstige optimalisaties. Met studenten van onze minor Energiepositieve stad hebben we de eerste ideeën verkend over PEDs voor andere delen van Amsterdam-Noord waar geen ‘greenfield’ is (bij greenfield-projecten begin je met een volledig onontwikkeld gebied). De uitdaging is om het concept op te schalen naar zowel ‘brownfield’-situaties (gebieden die al enige ontwikkelingen hebben doorgemaakt) als andere steden.’
Europese samenwerking
Amsterdam werkt nauw samen met de Spaanse stad Bilbao (Lighthouse Cities), waar een vergelijkbare wijk als Buiksloterham wordt gebouwd. De andere betrokken steden (Fellow Cities) zijn Bratislava, Boedapest, Kopenhagen, Krakau, Matosinhos en Riga. Zij gaan later met de opgedane kennis en ervaring aan de slag, omtrent de ontwikkelde innovaties en technieken. Sara Rueda Raya (FME ) organiseert deze samenwerking: ‘De Fellow Cities zetten zich hard in voor het project; elke betrokken stad was aanwezig bij de eerste twee peer2peer-sessies. Het is echter moeilijk om sommige steden actief te laten deelnemen aan discussies en gesprekken. Ik voel enige afstand tussen bepaalde steden, wat te maken kan hebben met de taalbarrière. We moeten daarom verder werken aan community-building.’
Studenten betrokken en trainingen in ontwikkeling
De komende tijd ondersteunen studenten van de Universiteit van Utrecht het ATELIER-team door middel van een student consultancy-project over de PED Innovatieateliers. Daarnaast zijn er ook seminars en trainingen in ontwikkeling die aan de Fellow Cities gegeven zullen worden. Tenslotte is de HvA ook verantwoordelijk voor de evaluatie van de activiteiten en het project als geheel.
ATELIER is met haar inhoudelijke en organisatorische complexiteit en multidisciplinariteit een grote uitdaging, vertelt projectleider Mark van Wees. ‘Zeker omdat we als HvA overal de innovatie opzoeken. Soms denk ik dat we teveel hooi op onze vork nemen, maar meestal ben ik erg tevreden over het enthousiasme van ons HvA-team en de inbreng die we daarmee in het project hebben. De komende periode moeten we het ook echt gaan waarmaken.’
Meer informatie
Bij CoE Urban Tech zijn Renée Heller, Karen Williams, Rick Wolbertus, Viktoria Balla-Kamper, Shakila Dhauntal, en Mark van Wees betrokken. Het CoE UGSI-team bestaat uit Marije Poel, Beatriz Pineda Revilla, Loes Cremers, Stan Majoor, Willem van Winden, en Sara Rueda Raya.
Klimaatkamer maakt onderzoek mogelijk bij -20 tot +60 graden
HvA beschikt over een hands-on faciliteit voor praktijkgericht onderzoek naar materiaaleigenschappen
De eerste onderzoeks- en onderwijsactiviteiten zijn gestart in de nieuwe klimaatkamer van de Hogeschool van Amsterdam (HvA). In deze faciliteit kunnen studenten en docenten materialen testen onder extreme klimaatomstandigheden, zoals isolatiepanelen van zeewier en speciale straatstenen. Zo komen zij meer te weten over bijvoorbeeld het verouderingsproces en de thermische eigenschappen. ‘Wij konden onderzoek doen tijdens zeldzaam warme dagen zonder daar een hele zomer op te hoeven wachten.’
Nog nooit gehoord van een klimaatkamer? ‘Denk aan een grote vriescel die je ook kunt verwarmen’, legt beheerder Dirk Hekman uit. ‘Onze kamer van de HvA, Faculteit Techniek, is twee bij drie meter groot. De temperatuur gaat van – 20 tot + 60 graden. Ook de luchtvochtigheid is in te stellen. In de kamer past apparatuur voor proefopstellingen. Studenten en HvA-medewerkers kunnen er eigenschappen testen van systemen en materialen onder verschillende weersomstandigheden. Denk bij dat laatste bijvoorbeeld aan vormbehoud, rendement en slijtage.’
Next level experimenten
De eerste studenten en onderzoekers hebben de klimaatkamer inmiddels in gebruik genomen. Zoals een groep afstudeerders van de opleiding Built Environment. Zij onderzoeken de technische kwaliteiten van ecologische bouwmaterialen. Wat is de isolerende werking van een zeewierpaneel? Dirk Hekman: ‘Next level is dat we proeven gaan combineren. Door bijvoorbeeld brandstofcellen in de klimaatkamer te plaatsen zodat we kunnen experimenteren met deze technologie onder verschillende omstandigheden. Zo is bij de waterstofauto van Clean Mobility van de Faculteit Techniek gebleken dat prestaties teruglopen bij hoge temperaturen. De klimaatkamer biedt de mogelijkheid dit verder te onderzoeken.’
Onderzoek met zeewier-isolatieplaten in de klimaatkamer.
Onderzoek naar de ZOAK
Onderzoekers van Centre of Expertise Urban Technology onderzochten met student Tim Friso Lodewijk (Minor Klimaatbestendige stad) en ondernemer Rob Alards van TilesystemX (productiebedrijf klimaat adaptieve oplossingen) de eigenschappen van een waterdoorlaatbare klinker, de ZOAK. ‘Dit nieuw ontwikkeld hybride systeem kan regenwater opslaan wat verkoelend werkt tijdens warme periodes’, aldus Alards. De proefopstelling in de klimaatkamer moest bewijzen of dit ook echt zo werkt.
Student Lodewijk: ‘We hebben in de klimaatkamer bekeken hoe de klinker voor verkoeling kan zorgen tijdens warme dagen/nachten en wat verschillende luchtvochtigheden met het verdampingsproces doen. Het opstellen ging goed, alleen hadden we extra tijd nodig omdat er dingen fout gingen. Dus een tip is om eerst de hele opstelling al een keer te testen voor je deze opbouwt in de klimaatkamer. Dan haal je direct de juiste informatie en data op.’
De klimaatkamer in gebruik door studenten.
Toegepaste techniek
De klimaatkamer is geselecteerd door de studio Straat van de Toekomst van de Faculteit Techniek. Voormalig kwartiermaker van de studio, Bart Kramer-Segers: ‘Het is een mooi voorbeeld van toegepaste techniek. De kamer biedt hands-on faciliteiten die goed passen bij het praktijkgerichte onderzoek van hbo’s. Er zijn verschillende soorten klimaatkamers, van klein en eenvoudig tot high-end. Wij wilden een breed inzetbaar instapmodel om te leren ‘klimaatkameren’. ’
Interesse in de klimaatkamer?
De klimaatkamer is beschikbaar voor studenten, onderzoekers en docenten. Neem voor informatie over de voorwaarden, mogelijkheden en planning contact op met Dirk Hekman: d.i.hekman@hva.nl
Meer informatie:
- Studio Straat van de Toekomst
- Centre of Expertise Urban Technology
- Onderzoeksproject Waterbergende weg
- Clean Mobility
Stay up to date
Get notified about new updates, opportunities or events that match your interests.