#Crowd monitoring
News

Topic within Mobility
Anja Reimann, Projectleider at City of Amsterdam: Chief Technology Office, posted

Scale up @ EV Experience op het Zandvoortse Circuit!

Featured image

Waar is de zomer gebleven dit jaar? Dit hebben we ons vaak afgevraagd in de laatste maanden…niet alleen wij maar waarschijnlijk iedereen in Nederland.

Na alle voorbereidingen stonden we klaar om te testen maar de echt drukke dagen bleven helaas uit. Natuurlijk was er de F1 waar duizenden mensen naartoe kwamen, maar toen hebben we niet getest omdat we juist “incidentele drukte” willen takkelen zonder tickets. Waar we dus niet weten van te voren hoeveel mensen er komen.

Maar we hebben geluk gehad en in september alsnog de kans gekregen om tijdens de mooie dagen de oplossingen te testen!

Voor de bezoekers van Zandvoort betekende dit: dat we niet alleen de drukte hebben voorspeld op basis van verschillende soorten data bronnen. Maar vervolgens hen ook geïnformeerd hebben over de drukte en wat hun handelingsperspectief is.

Voor de gemeente Zandvoort betekende dit: dat het verkeersmanagement team ingelicht werd wanneer en waar het precies druk zou kunnen worden. En hebben we de gemeente ook direct de oplossing geboden hoe de drukte mogelijk voorkomen kon worden.

Ben je benieuwd naar de resultaten van de test? Kom dan naar de EV Experience op het Circuit van Zandvoort! Op vrijdag 24 september van 15.-16.00 presenteren we in een openbare sessie de resultaten van de test. De presentatie wordt gegeven in de Holland Casino Lounge door de twee consortia en natuurlijk is er een aansluitende borrel.

Voor de EV Experience heb je een ticket nodig: https://evexperience.nl/

Wil je meer weten over Scale up | Bezoekersstromen? Kijk dan op de website https://smartmobilitymra.nl/scale-up/ of schrijf ons een email scaleup@amsterdam.nl

Anja Reimann's picture #Mobility
Anja Reimann, Projectleider at City of Amsterdam: Chief Technology Office, posted

Scale up | Bezoekersstromen is in volle gang!

Featured image

Het is al weer een tijdje geleden dat we iets hebben gepost over Project Scale Up.
Scale Up is het programma dat uitzoekt hoe je bezoekersstromen kunt beïnvloeden om drukte op hotspots te voorkomen. De Provincies Noord-Holland en Flevoland, Gemeente Amsterdam en Vervoerregio Amsterdam hebben hierover vragen aan de markt gesteld. Met een innovatieve manier van aanbesteden jagen we de ontwikkeling van oplossingen voor gedragsbeïnvloeding aan.

Het was even stil omdat we druk bezig zijn geweest met alle voorbereidingen zodat onze twee consortia goed van start konden. Er is veel gebeurd in de tussentijd, we geven je graag een update!

We zijn met deze twee consortia in zee gegaan (letterlijk!):
·       LYNXX B.V., REISinformatiegroep B.V. (9292) en HERE Europe B.V.;
·       Sweco B.V., Scenwise, Livecrowd, PTV Nederland, TomTom en ViNotion.

 We hebben een samenwerking gestart met gemeente Zandvoort waar het niet alleen tijdens de F1 druk wordt maar natuurlijk ook tijdens de zomer. Deze geliefde strandlocatie is perfect om de 2 oplossingen van de consortia te testen.

 We hebben allerlei data verzameld. De grote vraag voor ons was ‘Hoe kun je drukte voorspellen en welke databronnen kun je daarvoor het beste gebruiken?’. Dat was soms nog een zoektocht omdat dit soort data niet zo maar klaar op de plank liggen.

 We hebben meerdere kennissessies gehad een daarbij veel kennis met elkaar gedeeld. Bijvoorbeeld: Johan Cruijff Arena heeft met ons resultaten en lessons learned van eerdere projecten rondom drukte en gedragsbeïnvloeding gedeeld. Daarnaast hebben we meer over de drukke recreatiegebieden in Provincie Noord Holland geleerd en de draagkracht daarvan.

 Én: we hebben natuurlijk de eerste resultaten geboekt! Wil je meer weten? Houd dan deze pagina in de gaten. Volgende week delen we de eerste resultaten.

Wil je meer weten over het project Scale up? Kijk dan op de website  https://smartmobilitymra.nl/scale-up/ of schrijf ons een email scaleup@amsterdam.nl

Anja Reimann's picture #Mobility
Jochem Kootstra, Lecturer at Amsterdam University of Applied Sciences, posted

The impact of COVID-19-lockdown on EV charging

Featured image

With the lockdown, traffic in the Netherlands largely came to a halt. Electric vehicles were no exception. What are the consequences for the use of public charging infrastructure? And how has the charging behaviour of electric drivers changed? Rick Wolbertus, researcher of the Future Charging project at the Hogeschool van Amsterdam (AUAS), about an initial analysis of the changed use of public charging points. 'Working from home not only makes a difference in traffic jams, it especially had a positive impact on peak loads on the electricity grid.'

Elektrisch laden
Image: Ralph Hutter / Unsplash

After the lockdown on March 12 2020, there was a lot less driving. Of course, this also applies to electric vehicles. In the Netherlands, about 50% less car driving and that is also reflected in the number of kWh that is charged at public charging stations. It is striking that the use of fast chargers fell faster than the use of level 2 stations. Level 2 stations were used about half as much while the use of fast charging stations (in the city) became about 80% less. The reference date for these numbers is the 3rd of February (February 1st is a Saturday).

In the second figure, we compare shared cars with regular users. It is striking that shared cars keep pace with private use in the number of kWh charged. Although these cars are used by several people, there seems to be no additional fear of getting infected in shared cars.

The third figure also shows that slowly traffic levels are returning back to normal. In particular, the number of different users is slowly returning to the pre-corona level. At the end of May, there were only 20% fewer users than before the lockdown. For the total energy that is charged, so the number of kilometers driven, we see that this is falling slightly behind. Compared to mid-March, there is already 10% more loading at the end of April.

In terms of charging behavior, we also see a change, especially in the average time that a car is connected. For regular users, this average was around 10 hours, but in corona time it jumped to 15 hours, with some outliers on weekends. This was to be expected and is still relatively low compared to the decreased number of kilometers driven. In addition, the downward trend has started again. It is also positive that the connection time for shared cars is almost back to normal. It is clearly visible

It is also striking that the that time when EV drivers charge has changed since the lockdown. Especially the peak in the evenings has become a lot less. At the same time, more is charged especially during the day. So EV drivers go for (electric) rides to the super or hardware store, but commuter traffic has decreased a lot. In addition, all traffic is spread out during rush hours. Even after the lockdown eased after May 11, this trend is still visible. The trend towards more working from home therefore also has a significant (positive) impact on energy demand, especially during peak hours. Working from home therefore saves both traffic jams and peak loads on the electricity grid.

In conclusion, we see that electric transport is hit as hard by the corona crisis as transport in general. It is striking that fast chargers are used less than regular charging stations. Fast charging often shows in previous research in addition to regular charging, to cover longer distances in one day. The sharp fall in the need for fast charging can indicate a significantly reduced daily driving distance for many drivers such as taxis. Cars will stay connected to the charging station longer than before, but less than might be expected. The trend towards charging behavior before the corona crisis seems to have started again.

More information?

Project page Future Charging
Centre of Expertise Urban Technology
Research on Energy Transition
Social: TwitterLinkedIn en Facebook

Jochem Kootstra's picture #Mobility
Tom van Arman, Director & Founder at Tapp, posted

Marineterrein smart data shows our Corona curfew behavior

Featured image

Wednesday was the official end of the Avondklok curfew in the Netherlands. Since 22 January 2021 the royal Dutch government issued a 9pm curfew to combat the third wave of the corona virus. The AD.nl reports that over these last 3 months, the dutch police have issued more than 95,000 fines for violating curfews.

Out of curiosity, I looked at the DrukteMeter 3 month Avondklok period to see if the Marineterrein community actually adhered to the national curfew.

The data says: yes, we did!

The table in the picture above illustrates that there are little to no people on the Marineterrein between the hours of 9 and 6am. Each night, activity on the Marineterrein stops, or flatlines just before 9pm (and 10pm as of 01 April). These insights tell us that we were all home in time and avoided curfew penalties and fines.

The Marineterrein DrukteMeter (or busyness-meter) anonymously counts the number of people in and around the innovation campus in order to keep the Marineterrein livable - especially during the Corona pandemic. This summer we’ll be using the DrukteMeter to visualize the safe and responsible transition into the New Norm and measuring the post pandemic “PULSE” of Amsterdam most popular destinations.

Tom van Arman's picture #Citizens&Living
Anja Reimann, Projectleider at City of Amsterdam: Chief Technology Office, posted

‘Scaleup Bezoekersstromen’ levert drie ketenpartners op

Featured image

Hoe voorkom je dat het te druk wordt op een hotspot? Kunnen we bezoekersstromen voorspellen om gedrag van mensen te beïnvloeden? Dat is precies de vraag die de provincies Noord-Holland en Flevoland, Gemeente Amsterdam en de Vervoerregio Amsterdam aan de markt hebben gesteld. Met resultaat! Uit de dertien aanmeldingen zijn nu drie teams gekozen die door gaan naar de volgende ronde.

Op zoek naar innovatieve oplossingen
De vier overheden zoeken naar werkbare en innovatieve oplossingen voor datagebruik, voorspellen én beïnvloeden. Daarom is de normale manier van aanbesteden aan de kant geschoven en is gezocht naar ketenpartners die samen een totaaloplossing bieden. In de volgende fase schrijven de teams een plan van aanpak waarin zij beschrijven hoe zij het onderzoek gaan aanpakken. Daarna gaan de overheden, kennispartners en de ondernemers echt met elkaar aan de slag. Dit wordt een intensieve periode waarin de plannen van aanpak worden getest op twee verschillende (drukke) plekken.

Voordeel voor alle Vervoerregio-gemeenten
De teams die het traject met succes doorlopen, krijgen een raamovereenkomst. Op dat moment liggen er beproefde oplossingen waar ook andere (semi) overheden en private partijen om zitten te springen. Sterker nog: zij kunnen de oplossing zelf ook inkopen. Zo profiteren uiteindelijk alle gemeenten binnen de Vervoerregio hiervan.

Dit zijn de ketenpartners
De drie ketenpartners (in willekeurige volgorde) zijn:
-          InTraffic B.V., TURNN B.V., en KPN B.V;
-          LYNXX B.V., REISinformatiegroep B.V. (9292) en HERE Europe B.V.;
-          Sweco B.V., Scenwise, Livecrowd, PTV Nederland, TomTom en ViNotion.

Gefeliciteerd namens Provincie Noord-Holland, Provincie Flevoland, Gemeente Amsterdam en Vervoerregio Amsterdam. We kijken uit naar een mooie samenwerking!

Kijk op de website van Scale up voor meer informatie.

Anja Reimann's picture #Mobility
Eline Meijer, Communication Specialist , posted

Metropolitan Mobility Podcast met Maurits van Hövell: van walkietalkies naar het Operationeel Mobiliteitscentrum

Featured image

“Voorheen werd er gewoon rondgebeld: ‘Wij zitten in de instroom van de ArenA. We hebben nu 20.000 man binnen. Hoe gaat het bij jullie op straat?’” In de achtste aflevering van de serie A Radical Redesign for Amsterdam, spreken Carin ten Hage en Geert Kloppenburg met Maurits van Hövell (Johan Cruijff ArenA). Hoe houdt je een wijk met de drie grootste evenementenlocaties van het land, bereikbaar en veilig? Ze spreken elkaar in het Operationeel Mobiliteitscentrum over de rol van de stad Amsterdam, data delen en het houden van regie. A Radical Redesign for Amsterdam wordt gemaakt in opdracht van de Gemeente Amsterdam.

Luister de podcast hier: http://bit.ly/mvhovell

Eline Meijer's picture #DigitalCity
Francien Huizing, Program and Communication Manager at Amsterdam Smart City, posted

Wicked Update - Eye opener workshop ‘bewuste mobiliteitskeuzes’.

Featured image

Het Wicked Problem traject binnen Amsterdam Smart City richt zich op het op tafel krijgen en houden van complexe vraagstukken. We adresseren achterliggende barrières en afhankelijkheden om een andere kijk op het vraagstuk te krijgen en daarmee ook zicht op passende oplossingen.

Het Wicked Problem team is aan de slag gegaan met het vraagstuk van de Johan Cruijff ArenA: Hoe behouden we bewuste mobiliteitskeuzes ook post corona? Gedragsverandering bleek een achterliggende barrière zijn. Om nieuwe perspectieven op dit aspect van gedragsverandering te krijgen en daarmee anders tegen het vraagstuk van bewuste mobiliteitskeuzes aan te kijken hebben Drift en RHDHV een zogenaamde ‘eye opener’ workshop begeleid. Door perspectieven van buitenaf op gedragsverandering creëren we nieuwe inzichten op het vraagstuk van Maurits van Hövell, consultant mobility & environment bij de ArenA.

Behaviour Change Wheel
Het eerste perspectief kwam van Lieve van den Boogaard, projectmanager Healthy ‘R. Lieve: ‘mensen zijn niet zo rationeel als we denken. Het idee vanuit de overheid is vaak dat als we de juiste informatie geven en werken met subsidies en/of boetes dat dit voldoende is, maar dit blijkt meestal niet het geval.’ Voordat je over mogelijke oplossingen gaat nadenken zijn de volgende twee stappen belangrijk:
• Het vraagstuk afpellen.
Als je echt gedrag wil veranderen, maak het dan zo klein mogelijk. Wat wil je zien bij wie, waar en wanneer?
• Achterhalen wat motivaties en belemmeringen zijn van verschillende doelgroepen.
Het model dat je hiervoor kunt gebruiken is het Behaviour Change Wheel. Gedrag wordt bepaald door Capaciteit (fysiek, psychologisch), Gelegenheid (fysiek of sociaal) en Motivatie (intrinsiek, automatisch). Pas als je weet in welke vlakken je doelgroep zit, kan je kijken naar mogelijke oplossingen.

Haar voorbeeld over stoppen met roken geeft bijvoorbeeld aan dat het achterliggende issue stress is. Stress verlagen blijkt een voorwaarde om rookgedrag te kunnen veranderen en ook een betere ingang om het gesprek aan te gaan.
Invloedstrategieën

Het tweede perspectief kwam van Koen van ’t Hof, gedragsexpert en werkzaam bij programma Fiets van de gemeente Amsterdam. Hij gebruikt 3 stappen: gedrag selecteren; gedrag verklaren; en gedrag beïnvloeden. Hij liet ons zien welke strategieën je in kunt zetten om invloed te hebben op gedrag:
• Educatie; vergroten van kennis en begrip
• Overtuiging;
• Beloning / dwang;
• Training; vergroten van vaardigheden van je doelgroep
• Beperking; regels gebruiken om doelgedrag aantrekkelijk te maken en alternatieven minder aantrekkelijk.
• Omgeving aanpassen;
• Modeling; voorbeeld figuren inzetten;
• Facilitering

Hieruit blijkt ook dat er meerdere disciplines nodig zijn om gedragsverandering tot stand te brengen: Vanuit de groep kwam nog de aanvulling van het model van Cialdini.

Sociale aspecten
Het laatste perspectief kwam van Peter van Vendeloo van bureau WeThePeople die ons het geheim van de Bob campagne onthulde. In essentie gaat de Bob campagne over vriendschap. Hoe lossen we het probleem van rijden en drinken in harmonie met elkaar op? In de campagne wordt niet de confronterende vraag gesteld, maar juist de ’vriendenvraag’. Het vriendschapsgevoel van de campagne bleek een enorm belangrijke driver van acceptatie van de boodschap en de driver om het gedrag te veranderen. Degene die nuchter achter het stuur ging zitten kreeg binnen de groep een belangrijke en gewaardeerde rol en dat bleek achteraf een belangrijke driver.

Zijn belangrijkste les: praat met de doelgroep en let sterk op sociale aspecten.

Eye openers
In verschillende groepen gingen we in gesprek over de eye openers die deze perspectieven opleverden. De nieuwe inzichten die Maurits van de ArenA uit deze workshop opdeed: ‘Ten eerste zijn bewuste mobiliteitskeuzes veel meer afhankelijk van gedrag dan van vraag en aanbod. Het is daarnaast belangrijk om het probleem krachtiger te definiëren en te kijken wie dit nog meer ervaren. En daarna te bepalen welk gedrag we willen zien; van wie en op welk moment. Vervolgens moeten we met die doelgroep in gesprek om te achterhalen welke sociale aspecten en drivers spelen.

Tot slot maakten we een rondje langs de groep om te horen wat ieder als eigen rol ziet in het vraagstuk van bewust mobiliteitsgedrag. Veel partijen gaven aan betrokken te willen blijven en boden Maurits commitment aan om dit gezamenlijk op te pakken. Zowel vanuit het Wicked Problem team als Amsterdam Smart City zullen we  met Maurits vervolgstappen bepalen.

Tweede vraagstuk Wicked Problem team - Warmtenetten
Een tweede vraagstuk waar het Wicked Problems team binnenkort mee aan de slag gaat is “Hoe doorbreken we de tendens tot hoge temperatuur warmtenetten?”, een vraagstuk van de gemeente Haarlemmermeer. Dit is het startschot om het makkelijker te maken om buurten te voorzien van duurzame warmte. Een complexe zoektocht, omdat dit niet alleen gaat om de keuze voor de juiste techniek , maar ook om buurtparticipatie, het goed organiseren van de warmtevraag en het aanbod, de governance, planningen en de beperkingen in wet- en regelgeving. Al deze onderdelen hebben invloed op de financierbaarheid – en dus haalbaarheid – van lokale warmteprojecten. Een echt wicked problem! Inmiddels zijn ook de gemeenten Almere, Amsterdam en Haarlem aangesloten.

Het doel van de komende sessie is om op te halen welke kennis, aanpakken en oplossingen er vandaag al liggen om de business case voor duurzame warmte makkelijker te maken, en te bepalen welke resterende witte vlekken er geprioriteerd moeten worden voor morgen.

Wil je ook meedenken in deze nog te plannen en vorm te geven sessie? Laat het ons weten, dan nemen we contact op!

Het Wicked Problem team bestaat uit Alliander, Arcadis, Drift, HvA, Kennisland, Nemo en RHDHV.

Francien Huizing's picture #Mobility
Eline Meijer, Communication Specialist , posted

Metropolitan Mobility Podcast: Cycling in Helsinki!

Featured image

Do you change your bicycle tires in winter? In Helsinki they do!

In this podcast, Geert Kloppenburg speaks with Henna Hovi (Urban Planner at Helsingin kaupunki – Helsingfors stad – City of Helsinki) and Chris Bruntlett (Dutch Cycling Embassy), about how Helsinki is making their roads winter-proof and their involvement in the EU Handshake Project.

Listen here:
Spotify https://bit.ly/mobilitypod
Website https://lnkd.in/dyH3B4T

#podcast #helsinki

Eline Meijer's picture #Mobility
Anja Reimann, Projectleider at City of Amsterdam: Chief Technology Office, posted

Project Scale up | Bezoekersstromen - Extra tijd om aan te melden!!! New deadline 22 feb.

Featured image

Beste geïnteresseerde,

De opdrachtgevers van het project Scale up hebben besloten
om de aanmeldingsdeadline van 15 januari te verplaatsen naar 22 februari 2021
om 14.00 uur.

Dit doen we om een aantal redenen:
•  Jullie hebben goede vragen gesteld, die willen we zo goed mogelijk beantwoorden en daarna nog de mogelijkheid bieden om vervolgvragen te stellen.
•   We proberen aanvullende financiering aan te vragen voor de O&O fase;
•   We willen jullie voldoende tijd geven om partners te vinden, afspraken hierover te maken en een goede aanmelding in te dienen;

Op de website kun je ook de nieuwe timeline vinden. We kijken er naar uit om jullie aanmelding te ontvangen!

PS: Wil je ons feedback geven over innovatiepartners.nl? Kijk dan HIER.
Alle webinar video’s kun je HIER terug kijken, databootcamp video komt morgen.
De eerste antwoorden op jullie vragen komen deze week online. Kijk in de FAQ section.

Anja Reimann's picture #Mobility
Cornelia Dinca, International Liaison at Amsterdam Smart City, posted

CityFlows Launches City Analytics Startup

Featured image

CityFlows is an EIT Urban Mobility flagship project bringing together a diverse consortium of partners to launch a state-of-the-art Crowd Management Decision-Support System (CM-DSS) to improve the safety and comfort of busy pedestrian spaces. The recent launch of City Analytics, a start-up licensing the CityFlows CM-DSS software to government authorities, represents a major project milestone. City Analytics will boost the quality of pedestrian spaces, a timely development as cities look for reliable tools that can help them respond to the Corona crisis. Find out more by reading this extended article below.

Background
The safety and comfort of pedestrian spaces influences the quality of life in cities, but crowding can limit these gains. In recent years, a few European universities and municipalities have developed techniques to actively monitor crowd movements and proactively manage crowded spaces using real-time decision support systems. These pilot programs have shown that effective crowd management can substantially improve the liveability and sustainability of densely populated urban areas. Yet, at the beginning of 2020, there was no state-of-the-art CM-DSS ready for large-scale deployment.

This is the challenge that a diverse consortium of partners set out to address in the EIT Urban Mobility project, CityFlows. The Amsterdam Institute for Advanced Metropolitan Solutions (AMS Institute) and its founding member Delft University of Technology (TU Delft), brought together researchers and practitioners in Amsterdam, Barcelona and Milan who have expertise in state-of-the-art sensor techniques, crowd management, governmental regulation, European privacy regulation, machine learning, data analytics and valorization of research output. This consortium consists of AMS Institute, TU Delft, as well as the city of Amsterdam, ALTRAN, Universitat Politècnica de Catalunya – BarcelonaTech (UPC), the city of Barcelona, ENEA, the city of Milan and AMAT.

Shortly after the project launched in January 2020, the partners experienced a massive set-back in the wake of Covid-19 emergency, with Milan being particularly hard hit. The initial timelines and scope of the project were challenged as large events were cancelled and tourist crowds disappeared. Despite these set-backs, the partners persevered, adapting to the new reality. In this article the partners share an update as the project reaches an important milestone.

Living Lab Projects
A key desired outcome of the CityFlows project is to boost the quality and accessibility of urban space through different living lab projects in the three partner cities of Amsterdam, Milan and Barcelona. Through these city-scale demonstrator projects, the CityFlows CM-DSS software developed by TU Delft and ALTRAN is being tested to illustrate the overall impact of the system and provide management strategies for various types of crowded spaces. These “living lab” projects are also integral to testing design assumptions and validating the software in different real-life contexts.

The first living lab project was planned at Amsterdam’s Johan Cruijff ArenA and was supposed to take place during the UEFA EURO 2020 soccer championship which has been postponed to 2021. The aim of this living lab is to showcase and evaluate the use of the CityFlows CM-DSS software during large sporting events. The software features a sensor system, including 2D sensors, that will be further built up using data from other sources. The system is fully operational and ready for testing once large sporting events can take place again. Additionally, the CM-DSS has also been adjusted for Covid-19 management, providing insights into levels of crowdedness and social distancing behavior in the area.

Similarly, the Amsterdam Covid-19 living lab represents an alteration to the original project which was supposed to manage crowds during the large-scale SAIL event that was cancelled. Instead, partners have adapted the operational crowd-monitoring system to monitor social distancing at several busy locations. Real-time data is produced and analyzed by city officials on a daily basis, helping to inform social-distancing measures and communications with the public through dashboards.

Meanwhile, the Barcelona living lab will produce simulations that predict the human behavior around Sagrada Familia. Data regarding flow dynamics will be collected primarily through RFID technology, providing the input for simulations which will eventually be used to redesign the pedestrian space surrounding Sagrada Familia. The pilot is currently in the final design stages and will be fully deployed in 2021.

The Milan Central Station living lab will be testing 5G technology through the set-up of a real-time crowd movement assessment system featuring highly sophisticated computer vision techniques. The municipality, ENEA and ALTRAN have designed a pilot using historical and real-time data collected by fixed and mobile sensors to feed the analysis of the crowd evolution inside the station. Moreover, the partners are developing an innovative 5G sensor system that analyzes and classifies pedestrian movements in CCTV images.

Launching City Analytics
The CityFlows consortium recently reached a key milestone with the launch of City Analytics. This start-up is a vehicle for turning the CityFlows CM-DSS into a license-based Software-as-a-Service (SaaS) software package available to managers of pedestrian spaces (i.e. public spaces, train stations, event grounds, shopping malls, schools). Compared to its main competitors, the City Analytics software package is hardware independent, cloud-based, highly scalable, GDPR-proof and above all, highly customizable to the user’s needs. In the coming year, City Analytics will further develop the business case, and also connect other modes of transport, including bicycle flows, car flows and public transport. The software package has been available to serve interested parties since the beginning of December.

Knowledge & Educational Activities
A key consideration in launching the CityFlows CM-DSS on a large scale is ensuring that system operators have access to the right knowledge and information to use it effectively. For this reason CityFlows partners are developing an impact assessment of the deployment of the CityFlows CM-DSS for various types of crowded places.

Additionally, an educational package considering innovative crowd-management decision-support systems is being developed. This package will be hosted open-access on the CityFlows website. Since September, three CityFlows webinars have been hosted bringing together project partners and the broader crowd-management community. Recaps and recordings of those webinars are available on the CityFlows website and a fourth webinar is planned for December 15th on the topic of 5G applications for crowd-management. Project partners will continue to develop educational activities into 2021, showcasing the results and lessons learned from the different living lab projects and other best practices for crowd-management. Researchers and practitioners working on innovative crowd-management projects are invited to share their work with this growing community of crowd-management professionals.

Scaling Results
The CityFlows project has already achieved impressive results. Despite initial delays due to the Corona emergency, living lab projects in Amsterdam, Barcelona and Milan are well under way. And, with the launch of the City Analytics start-up, the CityFlows CM-DSS is ready to scale, thereby helping boost the quality of pedestrian spaces across Europe and internationally. This is more urgent than ever, especially as cities are looking for tools which can help them keep Covid-19 under control in the upcoming months.

Contact
To learn more about the CityFlows project visit www.cityflows-project.eu or contact:

Cornelia Dinca's picture #Mobility
Anja Reimann, Projectleider at City of Amsterdam: Chief Technology Office, posted

Project Scale up - verslag marktconsultatie beschikbaar!!

Hartelijk dank voor je deelname aan de marktconsultatie Scale up | Bezoekersstromen in september/begin oktober 2020. Het infowebinar werd goed bezocht, en we hebben extra sessies moeten inplannen om de individuele gesprekken te kunnen houden. Veel verschillende organisaties met verschillende specialiteiten hebben interesse getoond, wat ons heeft geholpen bij het aanscherpen van de projectopzet. In de bijlage vind je een kort verslag van de thema’s die tijdens de marktconsultatie aan bod zijn gekomen.

Dankzij jullie input hebben we een aantal belangrijke inzichten op gedaan die ons helpen om het proces verder vorm te geven. Eén van de belangrijkste wijzigingen is dat we aan jullie vragen om je in te schrijven als keten (!)

Dit betekent dat je zelf samenwerkingspartners vindt waarmee je kan voldoen aan de drie competenties (data aggregeren, voorspellen, gedragsbeïnvloeding). Je kiest dus zelf je partners om aan de ketenoplossing te werken. De precieze voorwaarden en manieren waarop je dan samen inschrijft, vind je in de selectieleidraad die op 5 november 2020 online komt. We organiseren een aantal sessies waarin we toelichten hoe je samen inschrijft, en er komt een besloten LinkedIn-groep waarin je een oproep kunt plaatsen voor ketenpartners.

Wil je op de hoogte blijven?
Volg het project Scale up op LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/-scale-up-oplossingen-opschalen/

Vervolgstappen
Op 5 november wordt de selectieleidraad gepubliceerd, op dat moment komt alle informatie online te staan om je in te schrijven. We gebruiken graag nog eenmalig je e-mailadres om je hiervan op de hoogte te stellen. Wil je dat niet, laat het dan even in een reactie op deze e-mail.

Anja Reimann's picture #Mobility