#Data

Topic within Energy
Highlight from Amsterdam Smart City, Connector of opportunities at Amsterdam Smart City, posted

Gezocht: (junior) Communicatie- en Programmamedewerker

Featured image

Wil jij je inzetten voor betere straten, buurten en steden? Ben jij thuis in de wereld van communicatie, social media en community management? En heb je affiniteit met stedelijke innovatie?

Kom dan het Amsterdam Smart City team versterken! Voor ons kernteam (bestaande uit 6 mensen) zijn wij op zoek naar een:

(junior) Communicatie- en programmamedewerker

Amsterdam Smart City is een onafhankelijk innovatieplatform dat innovatieve bedrijven, kennisinstellingen, overheden en proactieve bewoners samenbrengt en vorm geeft aan de stad van de toekomst.

Wij zijn ervan overtuigd dat de veranderingen die nodig zijn voor de vooruitgang van de stad en regio alleen gerealiseerd kunnen worden door samen te werken. Al onze activiteiten zijn daarom gericht op het faciliteren van ontmoeting, interactie en samenwerking, zodat partijen samen tastbare, duurzame innovaties tot stand kunnen brengen. Amsterdam Smart City richt zich met name op deze vier thema’s: mobiliteit, de digitale stad, energie en circulaire economie. Met het Amsterdam Smart City team zorgen we voor verbinding.

Wat ga je doen?
Je voert de communicatie- en communitystrategie actief uit door het maken van content, het schrijven van nieuwsbrieven, beheren van onze social media kanalen en het organiseren van events. Je bent veel in contact met de partners en andere organisaties binnen het netwerk van ASC.

Daarnaast werk je met onze partners aan het aanjagen van innovaties binnen het transitiepad Mobiliteit & Logistiek en legt verbindingen met de community. Ook breid je het netwerk uit met relevante organisaties en innovatieve projecten. De communicatie- en programmamedewerker werkt nauw samen met het gehele smart city team en legt verantwoording af aan de communicatiemanager. Daarnaast heb je een aantal programma ondersteunende taken.

Taken
• Je beheert onze social media kanalen, geeft inzage in de statistieken en onderneemt actie op basis van de data.
• Je onderhoudt het dagelijks contact met de leden van onze community op www.amsterdamsmartcity.com
• Je verzamelt, schrijft, redigeert en publiceert content voor de community en andere stakeholders.
• Je organiseert en draagt bij aan evenementen voor partners en ons bredere netwerk in de regio en communiceert hierover.
• Je coördineert, onder begeleiding, je eigen transitiepad: Mobiliteit & Logistiek en monitort voortgang van projecten en legt verbindingen.
• Je verbindt, mobiliseert en activeert partners en communityleden
• Je voert ondersteunende programma taken uit, zoals het vormgeven van presentaties en zorgdragen voor documentatie en het bijhouden van het CRM systeem.

Profiel:
• WO/HBO werk- en denkniveau
• Opleiding op gebied van communicatie of vergelijkbaar
• 1-2 jaar werkervaring
• Goede beheersing van Nederlands en Engels in woord en schrift
• Ervaring op het gebied van online communicatie, community management en/of projectondersteuning
• Affiniteit met innovatie en stedelijke ontwikkelingen, met het thema Mobiliteit & Logistiek in het bijzonder
• Type aanpakker, zelfstandig, communicatief sterk en flexibel.
• Gedreven in het creëren van maatschappelijke waarde

Wat bieden wij?
Wij bieden je een fijne werkplek op het Marineterrein in Amsterdam, met een informele en collegiale sfeer. Op dit moment werken we uiteraard veel thuis. We zijn een klein team (6 personen) waarin we nauw met elkaar samenwerken. We werken intensief samen met een grote groep gedreven mensen die zich inzetten voor een duurzame stad en regio, voor iedereen. Het is een regionale, nationale én internationale werkomgeving waarin je eigen inbreng en pro-activiteit zeer gewaardeerd worden.

We zoeken iemand voor 32-40 uur per week.  Salarisindicatie o.b.v. 40 uur: €2.900 - €3.400 bruto excl vakantiegeld en eindejaarsuitkering. Wij bieden een jaarcontract met uitzicht op een vaste aanstelling.

Interesse gewekt?
Vind je dit goed klinken? Dan horen we graag van je! Stuur je CV en een korte motivatie voor 17 april naar: info@amsterdamsmartcity.com. De eerste gesprekken zijn op 20 en 21 april. Voor meer informatie over de functie kun bellen met Menouschka Plugge via 06-43752636.

Hopelijk spreken we elkaar snel!

Amsterdam Smart City's picture #Energy
Jochem Kootstra, Redacteur at Amsterdam University of Applied Sciences, posted

Wat is jouw energielabel?

HvA-studenten Data Science voorspellen voor Vattenfall het energielabel voor gebouwen die dat nog niet hebben, om de energietransitie te versnellen.

Heeft jouw kantoorgebouw energielabel D? Dan is er werk aan de winkel. Om de klimaatdoelen uit het Parijsakkoord te halen en de opwarming van de aarde te beteugelen, moet de gebouwde omgeving versneld verduurzamen en vanaf 2023 minimaal energielabel C scoren. Een vernieuwd energielabel moet daarbij helpen. Maar wat als je dat nog niet hebt? HvA-studenten buigen zich voor partner Vattenfall tijdens een hackathon over de vraag: Kan voor gebouwen zonder energielabel een schatting voor een energielabel worden bepaald aan de hand van beschikbare data?

Hackathon

Na twee uur begaf de dataserver het al. Niet zo gek, er was haast en drukte: binnen een hackathon van een kleine week moesten de studenten van minor Data Science allemaal tegelijk de beschikbaar gestelde data over energieverbruik van Vattenfalls klanten analyseren. Met als doel: een zo accuraat mogelijk voorspelmodel voor de energielabels van gebouwen. Normaal ben je al weken lang bezig met datasets verkennen voordat je over kan gaan op opschonen, categoriseren, analyseren en voorspellen middels machine learning, stelt Rick Wolbertus, docent-onderzoeker Data Science van lectoraat Energie en innovatie. ‘Nu moesten ze dat in enkele dagen doen. Daarin zie je de kracht van een hackathon: binnen een bizar korte tijd krijg je verrassende uitkomsten; een groepje had een 84% accuraatscore in hun voorspelling voor energielabels, dat is echt knap.’

Energielabel bepalen

Van woningen tot fabriekshallen, het energielabel is een middel om de energie-efficiëntie van gebouwen te kwalificeren. Sinds begin dit jaar heeft het energielabel een metamorfose ondergaan, kent het andere kwalificeringseisen en is het bovendien verplicht geworden voor alle gebouwen. Met de nieuwe en vereenvoudigde bepalingsmethode (NTA 8800) wordt de energie-efficiëntie nu uitgedrukt in het energieverbruik per vierkante meter gebouwoppervlakte. Deze indicator is goed te vergelijken met werkelijk energieverbruik en moet beter inzicht geven in de energiezuinigheid van het gebouw. Daar kunnen maatregelen aan gekoppeld worden voor verduurzaming.

De hackathon voor energielabels is het eerste vraagstuk uit de praktijk voor studenten die voortkomt uit de tienjarige samenwerking tussen HvA Centre of Expertise Urban Technology en energieleverancier Vattenfall. De hackathon levert snel een frisse blik op, vertelt Tim Pellenkoft, data scientist bij Vattenfall. ‘De studenten, met verschillende achtergronden in onder andere journalistiek, technische bedrijfskunde en aviation, hebben andere denkbeelden die tot nieuwe inzichten leiden. Zo zagen zij patronen in bouwjaar, waar ik zelf nog niet op was gekomen. Oud bouwjaar? Vrijwel altijd een laag energielabel. Daar tegenover staan nieuwere gebouwen, die met een hoger label vaak beter zijn geïsoleerd.’

Het is aan de studenten om zulke variabelen, die invloed hebben op het energielabel, uit de data te halen. Daarin werden verrassende keuzes gemaakt, zag ook Wolbertus. ‘De data toonden enorme verschillen in verbruik tussen gebouwen van diverse industrieën. Industrieën die gigantische machines in hun gebouw gebruiken, die wil je scheiden van andere type bedrijven. Dus moet je categorieën maken en die in de voorspelling (middels machine learning-modellen) van elkaar scheiden. Zo voorkom je scheve analyses en kun je accurate verbanden leggen. Daar kwamen studenten zelf mee!’

Energielabel

Inzicht in verbeterpotentieel voor gebouwen

De uitkomsten uit de analyses en voorspellingen van de studenten kunnen bijdragen aan een model dat energieleveranciers, gebouwbeheerders, bouw- en installatiebedrijven inzicht geeft in het verbeterpotentieel van het energieverbruik van gebouwen. Want om de klimaatdoelen van het Parijsakkoord te halen, staat de (bestaande) gebouwde omgeving nog voor een aantal uitdagingen: significante energiebesparing, zelf zoveel mogelijk energie opwekken, energie verbruiken op de momenten dat het duurzaam wordt opgewekt en het realiseren van alternatieven voor aardgas als bron van verwarming. Heb je dat op orde? Dan mag je rekenen op een ‘perfecte’ energielabel-score A+++.

Voor veel gebouwen is het nog niet zo ver. Daarom zijn data en voorspelmodellen nuttig, aldus Pellenkoft. ‘Die bieden periodiek inzicht voor onze klanten, zodat zij kunnen sturen om vanaf 2023 het verplichte energielabel C voor kantoorgebouwen te realiseren.’ En de studenten? Vattenfall gaat met vier studenten tien weken lang voortbouwen op de inzichten uit de hackathon, om tot een eindproduct te komen zoals een verbeterd voorspelmodel. Pellenkoft: ‘Zo kunnen zij meer leren over data science-projecten in de praktijk, en stomen we studenten heel gericht klaar voor werk na de studie.’

Meer informatie?

Jochem Kootstra's picture #Energy
Jasmyn Mazloum, posted

Daar krijg je ENERGIE van! (podcast) 🔌♻️

Featured image

Het is één van de punten op de duurzaamheidsagenda van de Gemeente Almere: energie. En maar goed ook, want we gebruiken er heel wat van met elkaar. Hoe komen we er aan en hoe verzamelen we onze energie in de toekomst? Over die vraagstukken hebben verschillende Almeerders zich al gebogen.

Goed nieuws: deze mensen hebben antwoorden gevonden! In deze aflevering gaat presentatrice Nadia Zerouali weer in gesprek met jonge Almeerders die hun mening en dromen met ons delen, spreken we innovatieve ondernemer Luuk Wiehink over zijn app Earn-E én uiteraard weer een expert die gespecialiseerd is in dit onderwerp: Jeike Wallinga, lector aan hogeschool Windesheim. En we kunnen al met je delen dat deze verhalen je een hoop energie meegeven.

Te luisteren via Spotify, Soundcloud of iTunes

Jasmyn Mazloum's picture #Energy
Ellen Harinck, posted

Green Deal - mogelijkheid voor gemeenten om energietransitie, CO2 reductie en innovatie te stimuleren.

Featured image

Frans Timmermans, Chef Klimaat van de Europese Commissie, lanceerde op 11 december de Europese Green Deal, het baanbrekende klimaatplan dat van Europa in 2050 het eerste klimaatneutrale continent in de wereld moet maken.

Met de Green Deal gaat Europa een ongekende uitdaging aan, die tegelijk ook nieuwe kansen biedt. Het eerste doel ligt al in 2030. Dan moet de CO2-uitstoot met 55 procent zijn teruggedrongen (versus 1990).

13 procent van het totale elektriciteitsgebruik schrijven we vandaag op het conto van verlichting – in 2006 was dat nog 19%. Met de totale omschakeling naar LED kan dat worden teruggebracht naar maar liefst 8 procent of bijna de helft in 2030. De missie moet dan ook zijn om LED-verlichting tot een algemeen goed en zelfs een verplichting te maken; niet alleen in de Benelux, maar ook zeker in Europa.

Ter illustratie: Als we vandaag zouden overgaan naar een totale ver-LED-ding van Europa, betekent dat over de periode 2006 – het jaar waarin werd opgeroepen om de gloeilamp wereldwijd uit te faseren – tot 2030 een besparing van 198 megaton aan CO2. Dat staat gelijk aan 267 elektriciteitscentrales of pakweg 50.000 (vijftig duizend!) windmolens.* De besparing voor Nederland alleen is 3,5 megaton aan CO2. Dat staat gelijk aan het elektriciteitsgebruik van drie miljoen huishoudens volgens de Nederlandse Licht Associatie en Fedet.**

Met de Green Deal ligt de weg open om de ver-LED-ding in Europa te versnellen. Dat is echt noodzakelijk en haalbaar: bijna 85 procent van alle lichtpunten in de Benelux kan nog vervangen worden door (connected) LED-lampen.

De voordelen voor gemeenten:
- Significante reductie van de CO2 uitstoot
- Energiebesparing
- Data gedreven onderhoud - transparant - veilig
- Veiligheid stad
- Toekomstbestendig - klaar voor digitalisatie
- Te integreren met een Smart City applicatie
- Eenvoudig beheer

Met het gebruik van de Green Deal kunnen gemeentes hen project laten subsideren als deze voldoet aan een aantal voorwaarden. Wij denken hier graag in mee.

Meer info over de Green Deal via de link.

Ellen Harinck's picture #Energy
Roy Derks, posted

Doe mee aan de GreenTech hackathon van Vandebron!

Werk aan uitdagingen van partners van Vandebron, krijg je toegang tot hun technologie en kennis, en win unieke prijzen! Doe met ons mee en vind technologische oplossingen voor problemen op het gebied van natuurbehoud en hernieuwbare energie! Doe mee aan de GreenTech Hackathon.

Bij Vandebron organiseren we eind volgende maand een GreenTech Hackathon, gericht op het tackelen van klimaatproblemen met software.

Tijdens de tweede avond (1 april) van dit gratis evenement willen we een informatieavond over de energietransitie en klimaatproblematiek organiseren, ter ontspanning en educatie. Er zullen meerdere sprekers zijn, voor de presentie zijn per spreker 30 minuten beschikbaar. Meer informatie vind je op onze website: https://www.vandebron.tech/greentech-hackathon.

Via de website kun je jezelf opgeven voor zowel de hackathon, als de avond met sprekers op 1 april!

Roy Derks's picture Online event from Mar 31st to Apr 2nd
Roel Bruinsma, posted

Enquête (1min): Internationaliseren als MKB tijdens en na een crisis

Veel MKB-ers willen zich uit de crisis innoveren. Internationaal actief worden is kansrijk en vraagt voorbereiding en energie. Amsterdam Trade and Innovate en PIM Noord-Holland (Programma Investeringsgereed Innovatief MKB Noord-Holland) willen ondernemers helpen dit goed en succesvol aan te pakken. Ben jij een MKB-er in de MRA die actief is op de thema's van smartcity? Vul dan de enquête in zodat ons aanbod goed aansluit bij wat jij nodig hebt. Hou onze media in de gaten, in q1 organiseren we onze eerste event gericht op internationalisering.

Roel Bruinsma's picture #Energy
Catherine van Eeckhaute, Head of international relations , posted

Connect with a delegation of Belgian sustainable smart city startups

Featured image

On 16/3 the City of Amsterdam will present its ambitions and achievements in smart mobility, smart buildings, energy transition and circular economy to a delegation of Belgian startups & scaleups.

We invite you to meet these startups in a digital meet & greet session (2-4PM), to find out what solutions they have to offer and how they can help your company, administration or institution to solve your sustainable smart city challenges.

Initiative of: StartupAmsterdam, Startups.be, Flanders Investment & Trade

Catherine van Eeckhaute's picture Online event on Mar 16th
Adriaan van Eck, Implementing IoT & Smart Energy , posted

Smart Energy: Flexibiliteit bij bedrijfsgebouwen – waar is de businesscase?

Featured image

Interesse in SmartEnergy voor woningen en bedrijfsgebouwen? Meld je aan voor het 4e webinar van de Smart Energy Community op 9 maart 2021!



We beginnen met Remko ten Barge van NieuweStroom. Remko zal ingaan op het aanbieden van elektriciteit op basis van openbare uurprijzen.



Vervolgens hebben we 2 PowerPitches van inspirerende ondernemers:
-

* De opkomst van zonnedaken en laadpalen bij bedrijfsgebouwen biedt kansen om gebouwinstallaties slimmer aan te sturen. Door Kevin de Bont van Kropman Installatietechniek.


* Het gebouwbeheersysteem van de toekomst houdt rekening met het weer, maar ook met dynamische energieprijzen en congestie op het net. Met Frank Visscher van Priva Lab for Innovation.



We sluiten af met het verdienmodel achter de flexibele warmtepomp: waar liggen de kansen? Door Amber De Weijer (Accenture) en Roy Roessink (Enpuls). 



Programma en registreren: http://bit.ly/09_maart



Dit evenement is in het Nederlands / This event is in Dutch

Adriaan van Eck's picture Online event on Mar 9th
Amsterdam Smart City, Connector of opportunities at Amsterdam Smart City, posted

Visit Amsterdam Smart City

Featured image

Connect with, learn from, and exchange experiences with Amsterdam Smart City representatives.

Do you want to connect with, learn from, and exchange experiences with Amsterdam Smart City representatives? We offer standard and made programs for local, national and international delegations. Based on the size, needs and budget of your delegation, you can choose from the following programs:

1. Amsterdam Smart City Introduction

2. Mini Consultation

3. Smart City Deep-Dives

4. Amsterdam Smart City Experience

5. Smart City Exchange

6. Amsterdam Innovation Tour (self-guided using the app)

If you have any questions, send an email to cornelia@amsterdamsmartcity.nl.

Where do Smart City Visits take place?

Most Smart City Visits take place on the Marineterrein Innovation District (Kattenburgerstraat 5, 1018 JA Amsterdam). You will receive all relevant details including meeting location by email within 3 days of booking a program.

Amsterdam Smart City's picture #Energy
Serena Weaver, Founder at Table Sage, posted

Seeking partnerships to mitigate restaurant packaging waste

Hello ASC community!  We are a local start-up working to increase Conscious Dining through a new way of searching for and rating restaurants.  It is also our goal to go beyond the digital by working on local impact projects.

Recently, we surveyed the 150+ restaurants in our database on the effects of Corona on their sustainability practices, specifically in regards to the increase in packaging waste brought on by takeaway/ delivery services, and published an article on our findings here:  https://www.table-sage.com/content/articles/amsterdam/restaurants-need-support-to-continue-sustainability-efforts-during-covid-19

We would love to collaborate with larger players, either 1) in further quantifying these effects, and/ or 2) in helping restaurants move to ecopackaging on a wider scale.  Are you or someone you know interested in partnering to make moves in this space?  We have a team of 6-8 able to support; more about us can be seen on www.table-sage.com.

Serena Weaver's picture #CircularCity
Cornelia Dinca, International Liaison at Amsterdam Smart City, posted

Last Call! Scalable Solutions to Urban Challenges

There are currently three opportunities for Dutch and international startups and innovators who would like to collaborate with governments on urban challenges:

Project Scale-up: Traffic & Visitor Flows 
How can we reduce crowdedness at busy locations in the Amsterdam Region? Innovatie Partners is looking for solutions to predict traffic and visitor flows, and influence behaviour.  The aim is develop a new system solution through collaboration between governmental organisations, knowledge partners and innovative entrepreneurs. Apply by Feb 22. (In Dutch)

AI4Cities: Energy & Mobility
Are you an Artificial Intelligence (AI) supplier? Six European cities and regions are looking for AI solutions on mobility and energy to accelerate carbon neutrality. The project follows a pre-commercial procurement (PCP) approach in order to identify solutions that can contribute to the reduction of CO2 emissions in partner cities and regions. Apply by Feb 28.

Intergovernmental Start-up in Residence
In the third round of the intergovernmental Start-up in Residence program, six government organisations are looking for innovative and scalable solutions to 15 challenges. Do you have a lighting innovation that encourages people to exercise more? Or a solution that can improve the safety and liveability of “problem” streets? There is also a wild card category for innovative concepts or products that don’t fit within the defined challenges. Apply by Mar 2. (in Dutch)

Cornelia Dinca's picture #Energy
Jochem Kootstra, Redacteur at Amsterdam University of Applied Sciences, posted

HvA kroont onderzoek naar slim laden van elektrische auto's

Onderzoek van SEEV4-City staat voor slimme laadtechnologieën voor elektrische voertuigen die hernieuwbare energiebronnen integreren. Daarmee willen de onderzoekers internationale steden inspireren.

Het onderzoek SEEV4-City (Smart, Clean Energy and Electric Vehicles for the City) van de Faculteit Techniek en Centre of Expertise Urban Technology is de grote winnaar van het ‘HvA Onderzoek van het Jaar’ 2021. Het onderzoek naar slimme laadtechnologieën voor elektrische voertuigen won zowel de jury- als de publieksprijs. Juryvoorzitter Geleyn Meijer roemde de onderzoekers om de aandacht die zij in hun onderzoek tonen voor zowel de stad als het onderwijs van de hogeschool.

‘Het winnen van de prijs is een mooie erkenning van actieonderzoek waarin de HvA heeft geholpen om de volgende stap te zetten in de transitie van Amsterdam richting elektrisch rijden, slimmer gebruik van laadinfrastructuur en integratie van groene energie’, vertelt hoofddocent Urban Analytics Pieter Bons en betrokken bij het vijfjarige internationale onderzoek SEEV4-City.

SEEV4-CITY

Elektrische auto’s staan vaak ’s avonds aan de laadpaal. Dit zorgt voor ‘spitsuur’ op het elektriciteitsnet. Tegelijkertijd wordt veel zonne-energie die overdag wordt opgewekt nooit gebruikt. Dit kan anders. Batterijen van elektrische auto’s kunnen worden ingezet voor de opslag van duurzame energie. Een slimme laadpaal zorgt er vervolgens voor dat niet alleen de auto’s, maar ook bedrijven en huishoudens de duurzame energie op een later moment kunnen gebruiken. Resultaat: CO2-reductie, kostenbesparing, toename van energie-autonomie en een stabieler elektriciteitsnet. SEEV4-City onderzocht hoe dit op grotere schaal kan worden toegepast middels zes pilots in vijf Europese steden: Amsterdam (NL, 2x), Kortrijk (BE), Leicester (UK), Loughborough (UK) en Oslo (NO).

FLEXPOWER-PILOT VOOR SLIM LADEN

Hoe werkt dat in de praktijk? Bons: ‘Zelf heb ik aan de Flexpower-pilot  gewerkt in Amsterdam. Hier werd voor 400 publieke laadpalen een tijdsafhankelijke laadsnelheid geïntroduceerd (Smart Charging-technologie). Met een Flexpowerpaal krijg je sneller energie als het rustig is op het energienet (’s nachts) of als er veel aanbod is van lokale groene energie (op een zonnige dag). Tijdens de avonduren (18:00-21:00) is er een piek in de energievraag van huishoudens en werd de laadsnelheid juist verlaagd om de belasting op het elektriciteitsnet te verminderen. Zo zorg je voor een goede spreiding van de energievraag over de dag. Simulatiemodellen gevoed door real-world data maakten het mogelijk om de impact van dit soort nieuwe laadprofielen direct te evalueren. Hier zit toekomst in, binnenkort begint gemeente Amsterdam alweer de kick-off van Flexpower 3!’

SUPERBATTERIJ IN JOHAN CRUIJFF ARENA

De tweede pilot in Amsterdam vond plaats in de Johan Cruijff ArenA . Hier werd met een superbatterij van drie megawatt geëxperimenteerd, die bestaat uit 148 tweedehands accu's afkomstig uit elektrische auto's. Onderzoeker Jos Warmerdam: ‘Slimme Vehicle2Grid (V2G)-technologie gekoppeld aan de batterij regelt, wanneer nodig en na toestemming van de eigenaar, dat de juiste hoeveelheid energie uit geparkeerde auto's aan het stadion wordt geleverd. Dat gebeurt in combinatie met de 7200 vierkante meter zonnepanelen op het dak van de Johan Cruijff ArenA. De duurzame energie dient als extra opslag en back-up voor het stadion, zodat bij stroomstoringen voetbalwedstrijden en popconcerten altijd kunnen doorgaan. De batterij vervangt daarmee twee vervuilende dieselgeneratoren. En door efficiënter energiegebruik zijn de elektriciteitskosten van het stadion lager.’

Het experiment kan een rol gaan spelen op publieke laadpalen, volgens Bons. ‘Een collectief wagenpark van elektrische voertuigen dat een mega batterij vormt voor de stad? Dat zou goed kunnen functioneren als buffer om het complexe systeem van vraag en aanbod, pieken en dalen op het elektriciteitsnet onder controle te houden, van elektrische auto’s tot omliggende huishoudens en bedrijven.'

INTERNATIONALE SAMENWERKING VOOR INSPIRATIE

Vanwege de internationale samenwerking had SEEV4-City vijf jaar lang een educatief en inspirerend karakter. 'Steeds meer steden in Europa werken aan duurzame mobiliteit en de technische mogelijkheden voor slimme laadinfrastructuur', vertelt projectleider Mark van Wees. ‘Kijken we naar de internationale pilots, dan zien we steden met uiteenlopende situaties, niveaus en regelgevingen. Juist door die diversiteit in context kon een breder spectrum aan innovaties worden onderzocht.'

‘Kennis over de pilots werd open tussen de steden gedeeld', vertelt Renée Heller, lector Energie en Innovatie en betrokken bij het onderzoek sinds de opstart. 'Niet alleen over technische innovaties, ook over methodiek, handel op de elektriciteitsmarkt en beleid. Dat werd gedaan door middel van workshops, webinars, publicaties. Bovendien konden we zo een completer pakket informatie doorvoeren in ons onderwijs. We hebben minors, onderwijs- en transitiemodules ontwikkeld, zodat studenten actief mee konden doen middels data-analyses en experimenten met nieuwe businessmodellen.’

'Het is voor onderzoekers inspirerend en motiverend om samen te werken met collega-onderzoekers die met ons de mondiale doelstellingen en persoonlijke ambities delen', stellen Van Wees en Warmerdam. 'We staan nog maar aan het begin van elektrisch vervoer, en daarmee het opladen van elektrische voertuigen in Nederland. Dus de kennis en ervaring die bij deze pilots zijn opgedaan, gaan in de toekomst nog veel toegepast worden!'

INTERNATIONALE PARTNERS VAN SEEV4-CITY

SEEV4-City is een Europees project en een samenwerking tussen de Hogeschool van Amsterdam, de Gemeente Amsterdam, Johan Cruijff ArenA, Katholieke Universiteit Leuven, Avere, Polis, Cenex, stichting Cenex Nederland, Leicester City Council, University of Northumbria University, Amsterdam Energy ArenA en Oslo Kommune. Het project is gefinancierd door het Interreg North Sea Region Programme 2014 - 2020 .

HVA-ONDERZOEKERS VAN SEEV4-CITY

Renée Heller, Mark van Wees, Jos Warmerdam, Pieter Bons, Robert van den Hoed, Aymeric Buatois, Britt Broekhaus, Pieter Lommers, Bronia Jablonska, Hugo Niesing, Ramesh Prateek, Janna Boonstra, Gieta Inderdjiet.

Meer informatie

Website SEEV4-City
Centre of Expertise Urban Technology
Lectoraat Energie en innovatie
Twitter, LinkedIn & Facebook

Jochem Kootstra's picture #Energy
Audrie van Veen, International Strategic Advisor at Amsterdam Economic Board, posted

Introduction Data Sharing via EU CEF Context Broker Building Block

Featured image

The European Commission's CEF Context Broker Building Block is holding an introduction webinar on 18 February 2021, 15:00-16:00 CET Brussels

Register for this webinar to discover Context Broker and gain insights on how Context Broker enables organisations (including but not limited to public administrations) to manage and share data in real-time describing “what is currently happening” within their organisations, in the real world they manage or where they run their daily business processes.

Context Broker is a standard based API, a digital platform component that enables the integration of gathered data including insights for further exploitation.

  • Data Broker: Assemble information from different systems, eventually belonging to different organisations, instead of having them perform in separate silos. 
  • Leverage Investments: Enable the creation in the Digital Single Market (of portable and interoperable solutions) a data marketplace. 
  • Easy Development: Reduce costs and time in the development of context information based platforms and solutions. Experience has shown that it is possible to create meaningful dashboards in a few days!

Context Broker is a standard-based API allowing users to collect, integrate and contextualise data in real time. It is often used by cities to track actions in real-time and then make real-time decisions.

Register 

Audrie van Veen's picture Online event on Feb 18th
Amsterdam Smart City, Connector of opportunities at Amsterdam Smart City, posted

GESLOTEN: Gezocht: Online Community manager Amsterdam Smart City (tijdelijk, 28-32 uur p/w)

Featured image

Deze vacature is gesloten. Het heeft geen zin meer om te reageren.

Ben jij expert op gebied van online community management? Wil jij onze online community laten groeien en meer betrokken maken? Wil je bijdragen aan het versnellen van de transities op het gebied van mobiliteit, energie, circulaire economie en digitalisering?

Kom dan het Amsterdam Smart City team versterken! Wij zijn op zoek naar een community manager die ons team tijdelijk komt versterken voor de periode van 8 maart 2021 tot 16 augustus 2021 in verband met een zwangerschapsverlof.

Wie zijn wij?
Amsterdam Smart City is een onafhankelijk innovatieplatform dat innovatieve bedrijven, kennisinstellingen overheden en proactieve bewoners samenbrengt en vorm geeft aan de stad van de toekomst.

Wij zijn ervan overtuigd dat de veranderingen die nodig zijn voor de vooruitgang van de stad en regio alleen gerealiseerd kunnen worden door samen te werken. Al onze activiteiten zijn daarom gericht op het faciliteren van ontmoeting, interactie en samenwerking, zodat partijen samen tastbare, duurzame innovaties tot stand kunnen brengen. Amsterdam Smart City richt zich met name op deze vier thema’s: mobiliteit, de digitale stad, energie en circulaire economie. Met het Amsterdam Smart City team zorgen we voor verbinding. Eén van onze pijlers daarin is onze (inter)nationale community. Die elkaar ontmoet, zowel offline als online op ons platform.

Wat ga je doen?
Je zet je in op het community management, met een focus op ons net gelanceerde online platform. Je bent verantwoordelijk voor websitebeheer, het monitoren van analytics en het doorvoeren van de insights. Met als doel om meer community leden te activeren en beter betrokken te krijgen.

Taken
• Je voert de community strategie actief en goed uit, met daarin o.a.:
• Je zorgt voor een inhoudelijk relevant en technisch goed functionerend online platform (incl. actieve doorontwikkeling).
• Je verzamelt, schrijft, redigeert en publiceert content voor de community en andere stakeholders.
• Je stuurt de technische partij aan die de website beheert.
• Je onderhoudt contacten, verbindt en activeert partners en community leden.
• Je verzorgt de inhoud, coördinatie, communicatie en uitvoering van publieke evenementen, in samenwerking met het team en organisaties in ons netwerk.
• Je draagt bij aan de partnerbijeenkomsten, zoals Demodagen.

Profiel
• WO/HBO werk- en denkniveau
• Minimaal 3 jaar ervaring met community management en de ontwikkeling en beheer van websites.
• Kennis van en ruime ervaring met diverse communicatiemiddelen on- en offline.
• Ervaring met het organiseren van publieke evenementen.
• Uitstekende beheersing van de Nederlandse en Engelse taal in woord en geschrift.
• Een nieuwsgierige en enthousiaste instelling die anderen aanzet tot actie.
• Initiatiefrijk en werkt graag samen met een team en externe stakeholders.
• Affiniteit met stedelijke ontwikkeling, technologie, innovatie en duurzaamheid.

Wat bieden wij?
Wij bieden je een fijne werkplek op het Marineterrein in Amsterdam, met een informele en collegiale sfeer. Op dit moment werken we uiteraard veel thuis. We zijn een klein team (6 personen) waarin we nauw met elkaar samenwerken. We werken intensief samen met een grote groep gedreven mensen die zich inzetten voor een duurzame stad en regio, voor iedereen. Het is een regionale, nationale én internationale werkomgeving waarin je eigen inbreng en pro-activiteit zeer gewaardeerd worden.

We zoeken iemand voor 28-32 uur per week. Deze functie is tijdelijk en loopt van 8 maart 2021 tot 16 augustus 2021. Bij voorkeur kom je voor deze periode bij ons in dienst.

Deze vacature is gesloten. Het heeft geen zin meer om te reageren.

Hopelijk spreken we elkaar snel!
Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.

Amsterdam Smart City's picture #SmartCityAcademy
Marjolein Bot, Lead Energy at Amsterdam Economic Board, posted

Zin om te werken in Duurzame Energie & Cleantech?

Zie hieronder een toffe vacature bij amsterdam inbusinees: heb jij de capaciteiten om regio Amsterdam tot één van de belangrijkste clusters voor Duurzame Energie & Cleantech in Europa te maken?

Marjolein Bot's picture #Energy
Julie Chenadec, Head of Communications at SDIA - Sustainable Digital Infrastructure Alliance, posted

Green IT Amsterdam and SDIA join forces to make digital infrastructure even more sustainable

Featured image

AMSTERDAM, 21 JANUARY 2021 - Green IT Amsterdam and Sustainable Digital Infrastructure Alliance are joining forces.

Both organisations have a strong focus on making the digital infrastructure more sustainable. Together they want to initiate or join innovation projects focused on sustainability. Additionally both organisations will work together to make the knowledge and technology they develop commercially available to the market as quickly as possible. For example by creating startups that develop and sell software, cloud services and other tools that can be used by data centres and others to green their digital infrastructure.

Julie Chenadec's picture #Energy
Jochem Kootstra, Redacteur at Amsterdam University of Applied Sciences, posted

Tool voor innovatie in de mobiliteitssector

Elektrisch rijden, slim laden, auto’s delen: mobiliteit is radicaal aan het veranderen. Hoe moeten bedrijven in de mobiliteitssector omgaan met die talloze mogelijkheden en de toenemende complexiteit die daarmee gepaard gaat? Onderzoeker René Bohnsack (HvA) ontwikkelde een tool met businessmodel-patronen: een verzameling van bewezen praktische oplossingen en verdienmodellen die gebruikt kan worden om de creativiteit in het innovatieproces te stimuleren.

Elektrisch voertuig

‘Onze missie is om bedrijven in staat te stellen te profiteren van de innovatie van businessmodellen in de context van digitale transformatie, duurzaamheid en internationalisering’, vertelt onderzoeker en projectleider Bohnsack. ‘Daarom ontwikkelden we in 2014 ons onafhankelijke businessmodel-platform Venturely, om bedrijven sturing te geven in innovatieprocessen binnen sterk veranderende markten. Dat doen we online met stapsgewijze begeleiding, praktische sjablonen en tools voor bedrijfsmodellering.’

Tool ingezet voor e-mobiliteit

Venturely heeft zich inmiddels ontwikkeld tot een database met bewezen oplossingen en verdienmodellen binnen uiteenlopende sectoren. ‘Voor de HvA zijn we in 2020 een aparte module gestart binnen de tool omtrent elektrisch vervoer’, vertelt Bohnsack. ‘Bedrijven op het gebied van mobiliteit, zoals aanbieders van laadoplossingen, hebben namelijk te maken met diverse uitdagingen door de huidige energietransitie. Denk aan een nieuwe fysieke en digitale infrastructuur, nieuw beleid én nieuwe businessmodellen.’

‘We hebben bestaande businessmodellen voor elektrisch rijden verzameld en gecategoriseerd in een database, op een manier zodat iedereen ze kan begrijpen en gebruiken voor hun eigen businessmodellen en doeleinden. We bieden de businessmodel-patronen voor elektrische mobiliteit aan in overzichtelijke lijsten met labels, zodat beroepsbeoefenaars uitgerust zijn met een hulpmiddel om businessmodellen voor de toekomst te creëren, uit te breiden en te herzien.’

Een businessmodel beschrijft de waarde die een organisatie biedt aan verschillende klanten. Het geeft daarnaast de capaciteiten en stakeholders weer die nodig zijn voor het creëren, vermarkten en leveren van deze waarde. Met als doel: winstgevende en duurzame inkomstenstromen genereren. Dat is niet makkelijk in een sterk veranderende sector als die van mobiliteit. Driekwart van de startups faalt, mede door het gebrek aan een gezond businessmodel.

Handig in het onderwijs

Bohnsack: ‘De tool helpt je out-of-the box te denken en begeleidt in het nemen van de juiste stappen in het innovatieproces. Daarom is de tool ook bij uitstek geschikt binnen het onderwijs, waar hij al ingezet wordt. Studenten kunnen verschillende scenario’s naast elkaar zetten en deze eenvoudig visualiseren, om te experimenteren met creatieve ideeën. Zij komen zo hopelijk weer met nieuwe innovatieve businessmodellen binnen de mobiliteitssector die werken.’

Tool Venturely
Fictief voorbeeld in tool Venturely voor businessmodellen

Partners Heliox en Over Morgen

Het project gericht op elektrische mobiliteit is een samenwerking met Heliox en Over Morgen, die als klankbord dienden en de data controleerden. Heliox  zet zich in om inspirerende ideeën om te zetten in innovatieve en betrouwbare energieproducten en -diensten. Over Morgen  is een adviesbureau dat werkt aan een duurzame leefwereld met een integrale aanpak op het snijvlak van gebiedsontwikkeling en energietransitie.

Me2 en V2X

Het idee om de tool uit te breiden met een database succesvolle businessmodellen komt uit eerdere onderzoeken omtrent eigen businessmodellen waar Bohnsack bij de HvA aan werkte: Me2 en Vehicle2Grid (V2X). In het project Me2 werden lokale gebruikers van elektrische voertuigen (EV) en eigenaren van lokale slimme meters bijeen gebracht door een nieuw platform: Smart City Aggregator. Doel was het ontwikkelen en verifiëren van een stedelijke marktplaats dat vraagsturing van e-mobiliteit en automatisering van slimme meters bij elkaar brengt, met een innovatief businessmodel.

In het project V2X werd een pilot uitgerold waar de batterij in een EV als buffer gebruikt wordt, en elektriciteit teruglevert aan het net bij piekbelasting. Wanneer een auto de hele nacht bij een laadpaal staat, start de laadsessie op een moment waarop juist weinig vraag is naar elektriciteit, zoals ’s nachts. En op momenten met veel vraag naar (en een tekort aan) duurzame elektriciteit kan de energie uit de batterij weer terug worden gestuurd naar het elektriciteitsnet. Het project testte de gebruikerservaring voor de consument en bijpassende businessmodellen.

Meer informatie

Het project omtrent de Venturely-tool is onderdeel van lectoraat Energie en innovatie. Het lectoraat valt onder het onderzoeksthema Energietransitie van Centre of Expertise Urban Technology, dat gaat over het leveren van een bijdrage aan de lokale duurzame energietransitie met focus op warmtenetten, vergroting zonne-energie, smart grids (met focus op inpassing van elektrische mobiliteit), energieneutrale- en positieve gebouwen/wijken en de ontwikkeling van laadinfrastructuur voor elektrisch vervoer.

Jochem Kootstra's picture #Mobility
Jochem Kootstra, Redacteur at Amsterdam University of Applied Sciences, posted

Vacature HvA: Hogeschool Hoofddocent Energietechniek in gebouwde omgeving

Ben jij een onderzoeker die maatschappelijk verschil wil maken en hart heeft voor studentsucces en onderwijsinnovatie? En ben jij in staat om als dragende en verbindende kracht te functioneren tussen de onderzoeksgroepen van het Centre of Expertise Urban Technology, de opleiding Engineering en de praktijk? Dan zijn wij geïnteresseerd in jou als:

Hogeschool Hoofddocent Energietechniek in gebouwde omgeving (0,8 fte)

Als Hogeschool Hoofddocent (in andere hogescholen ook wel aangeduid als ‘associate lector’) heb je een inhoudelijk dragende rol: je zet in afstemming met de lector Energie & Innovatie de onderzoekslijn energietechniek in de gebouwde omgeving uit, draagt bij aan nieuwe onderzoeksprojecten en koppelt die met de kennisbehoefte en vakken in de onderwijspraktijk. Daartoe neem je ook actief deel aan de verwerving van financiële onderzoeksmiddelen. Binnen het en het Centre of Expertise Urban Technology (CoE Urban Tech) draag je met je expertise bij aan het thema Energy Transition. Je weet met studenten op technisch uitdagende ontwerpvragen impact te creëren.

Bekijk de vacature: https://www.hva.nl/vacatures/5361/Hogeschool-Hoofddocent--Energietechniek-in-gebouwde-omgeving-(0,8-fte)

Jochem Kootstra's picture #Energy
Guido Hobeijn, AI Manager & Translator at City of Amsterdam: Chief Technology Office, posted

Point Cloud Machine Learning Engineer position available at the Innovation Department of the Municipality of Amsterdam

Featured image

Point Cloud Machine Learning Engineer

Tijdelijke baan

Uren per week
36
Werk-/denkniveau
Wo
Plaatsingsdatum
18-12-2020
Salarisniveau
Max. € 5.169,-
Vacature nummer
10006126
Sluitingsdatum
03-01-2021
Vakgebied
IT / data

In het kort

  • Voor ons Artificial Intelligence (AI) team binnen Chief Technology Office (CTO) zijn wij per direct op zoek naar een Machine Learning Engineer die bekend is met het analyseren en processen van point cloud data. De focus ligt op verschillende machine learning technieken die toegepast kunnen worden op (urban) point clouds. Het doel van het project is het in kaart brengen van verschillende objecten (bijvoorbeeld straat lantaarnpalen, bomen, verkeersborden) in de stad.
  • Werken aan een digitale stad door voorop te blijven lopen en creativiteit te tonen.
  • Werken in een enthousiast en fris team van AI specialisten die samenwerken aan verschillende uitdagende projecten voor de gemeente en haar partners.

Zo draag je bij aan de gemeente Amsterdam

Werkzaamheden

  • Jij gaat aan de slag met het herkennen van objecten in de pointcloud -die wij bezitten- van de complete stad;
  • Jij zorgt ervoor dat jouw werk zichtbaar is en op een juiste manier gebruikt wordt. CTO ontwikkelt, waar mogelijk, alles open source en moedigt een brede communicatie over het werk binnen het team aan. Technologie is namelijk sterk wanneer het schaalbaar is, hierom wil CTO graag samenwerken en de krachten van een ieder benutten. Daarnaast wil het team open en transparant zijn over de technieken die worden toegepast. Aansluitend houd jij je uiteraard bezig met:
    • het ontwikkelen van modellen, algoritmes en prototypes binnen projecten, om het leven in de stad te verbeteren;
    • bijdragen aan het in teamverband vergroten van kennis over kunstmatige intelligentie.

Dit doe je op een gemiddelde werkdag

  • Je bent en blijft op de hoogte van relevante “state of the art” ontwikkelingen op het gebied van AI;
  • Je werkt samen met andere ontwikkelaars voor een snellere afhandeling van gezamenlijke opgaven om van elkaar te kunnen leren;
  • Je signaleert en adviseert afdelingen over de kansen en mogelijkheden van AI en zoekt naar casuïstiek waar de techniek voor positieve impact kan zorgen.

Dicht bij de Amsterdammers

Werken voor Amsterdam betekent werken voor ruim 850.000 Amsterdammers. We zorgen ervoor dat Amsterdam een aantrekkelijke hoofdstad is en blijft. Waar het fijn is om te wonen, te werken en naar school te gaan. Met ruimte voor ondernemers en bezoekers. Werken voor Amsterdam doen we met zo’n 19.000 verschillende collega’s. Die zichzelf steeds weer uitdagen en zich ontwikkelen, om samen met de Amsterdammers het beste voor de stad te doen. Samen, met trots en vooral met hart voor de stad.

Werken binnen het CTO AI Team. Omdat het gebruik van kunstmatige intelligentie voor Amsterdam gezien wordt als een grote kans voor het verbeteren van de leefbaarheid van de stad is er besloten om een onderzoeksteam rondom stedelijke Artificial Intelligence (AI) te beginnen. Dit team werkt met de nieuwste technieken op het gebied van AI, zoals beeldherkenning om problemen op straat te vinden. Het toepassen van AI om burgers beter te woord te kunnen staan en bijvoorbeeld technieken om de historische archieven beter te kunnen doorzoeken.

Wil je nog meer weten? We laten graag onze medewerkers aan het woord: verhalen van onze medewerkers.

Dit breng je mee

Al onze collega’s verschillen. In functie, leeftijd, afkomst, karakter, dromen en hobby’s. Daar zijn we trots op, want al die verschillen zorgen voor betere resultaten voor onze stad. Dus wie jij ook bent: je bent welkom binnen onze gemeente. Voor deze functie Point Cloud Machine Learning Engineer zien we ook graag:

  • Minimaal Bachelor opleiding met een relevante studierichting (e.g. Computer Science, Artificial Intelligence);
  • 2 tot 5 jaar werkervaring binnen Artificial Intelligence;
  • Brede kennis over machine learning technieken, zowel supervised als unsupervised;
  • Je werkt voornamelijk in de programmeertaal Python, en bent bekend met libaries als sklearn en pytorch.
  • Je hebt ervaring of interesse voor het werken in open source projecten;
  • Je bent in staat complexe concepten te vertalen naar simpele verwoordingen;
  • Sterke beheersing van de Nederlandse en Engelse taal in woord en geschrift.

Vereiste specialistische kennis:

  • Python (bij voorkeur ook C++);
  • Brede kennis over machine learning technieken, zowel supervised als unsupervised;
  • Ervaring met LiDAR point cloud data is een must;
  • Ervaring met een (Azure) Cloud omgeving;
  • Ervaring met werken in een Scrum / Agile Team.

Competenties

  • Analytisch vermogen (Expert);
  • Omgevingsbewustzijn (Gevorderd);
  • Samenwerken (Gevorderd);
  • Relatiebeheer (Gevorderd).

Goed voor Amsterdam. Goed voor jou.

Als Point Cloud Machine Learning Engineer kom je ons 36 uur per week versterken en kun je rekenen op:

  • een bruto maandsalaris tussen € 3.561,- en € 5.169,- (schaal 11) op basis van een 36-urige werkweek. Het exacte salaris wordt afgestemd op de opleiding, kennis en ervaring die je meebrengt;
  • een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd voor de duur van de tijdelijke werkzaamheden, indien je nog niet in dienst bent bij gemeente Amsterdam.
  • een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd voor de duur van de tijdelijke werkzaamheden, indien je reeds werkzaam bent bij gemeente Amsterdam en je nog geen vast contract hebt.
  • het behouden van je huidige arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd binnen gemeente Amsterdam indien je reeds werkzaam bent bij gemeente Amsterdam en een vast contract hebt en daarbij wordt je uitgeleend middels een overeenkomst tijdelijke inzet.
  • ontwikkel- en opleidingsmogelijkheden. Met onze interne expertise voor algemene opleidingen, maatwerkontwikkeltrajecten en begeleiding in het werk kan je jezelf blijven uitdagen;
  • een individueel keuzebudget (IKB) van 17,05% van jouw salaris dat je kunt gebruiken voor bijvoorbeeld extra pensioenopbouw, extra verlofdagen;
  • een pensioenregeling bij ABP, het pensioenfonds voor overheid en onderwijs;
  • een reiskostenvergoeding van € 0,06 per kilometer, tot 30 kilometer enkele reis woon-werkafstand;
  • flexibiliteit als het gaat om je werktijden en -plek. Met de Amsterdamse Digitale Werkplek kan je inloggen waar én wanneer je wilt;
  • een maandelijkse bijdrage in de ziektekostenverzekering;
  • een mobiele telefoon.

Kijk hier voor het overzicht van alle overige arbeidsvoorwaarden.

Heb je nog vragen?

Over de functie en sollicatieprocedure kun je: Guido Hobeijn benaderen, via g.hobeijn@amsterdam.nl en/of Maarten Sukel, via m.sukel@amsterdam.nl of via 14020 en vraag dan naar een van de opgegeven contactpersonen.

Solliciteren naar deze baan

  • De selectieprocedure start meteen na de sluitingstermijn 3 januari 2021 en duurt gemiddeld 3 tot 6 weken;
  • Deze vacature staat gelijktijdig intern en extern uit. Medewerkers van de gemeente Amsterdam hebben voorrang in de procedure;
  • In verband met de richtlijnen van het RIVM werken onze collega’s zoveel mogelijk thuis. Als je uitgenodigd wordt voor een eerste gesprek, dan plannen we een videogesprek met je in. Wij nemen contact met je op om de instructies hiervoor met je door te nemen, ruim voordat het gesprek plaatsvindt. Eventueel volgt een tweede gesprek;
  • Zien we onvoldoende raakvlakken, dan ontvang je een e-mail;
  • Elke collega die ons komt versterken moet een recente Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) aanleveren;
  • Wil je de vacaturetekst nog eens nalezen? Sla deze dan op want na de sluitingstermijn is de tekst niet meer zichtbaar.

Ongevraagde acquisitie door bemiddelingsbureaus stellen we niet op prijs en kan leiden tot uitsluiting bij onze andere wervingsacties. Ook het ongevraagd sturen van cv’s door bureaus aan onze medewerkers zien we als acquisitie. Deze cv’s nemen we  niet in behandeling.

#DigitalCity
Jochem Kootstra, Redacteur at Amsterdam University of Applied Sciences, posted

Aandacht voor klimaatverandering in het onderwijs

In gesprek met docent-onderzoeker Lisette Klok (HvA) over klimaat in het onderwijs

Hoe wordt er binnen het onderwijs aandacht besteed aan klimaatverandering? Docent-onderzoeker Lisette Klok (HvA minor Klimaatbestendige stad) spreekt over hoe de thematiek van klimaatverandering in hun opleiding terugkomt, wat de opleiding de studenten hierover wil meegeven en hoe zij zelf tegen deze thematiek aankijken. ‘Zij kennen de urgentie van het wereldwijde klimaatprobleem en weten dat we ons moeten aanpassen aan de klimaatverandering die gaande is.’

‘Bij de minor Klimaatbestendige stad van de Hogeschool van Amsterdam leren studenten alles over klimaatverandering, de gevolgen hiervan voor de stad en hoe stedelijk gebied klimaatbestendig ingericht kan worden. Klimaatverandering betekent meer extremen: heftiger regenval en meer hitte. Extreme buien leiden tot wateroverlast en waterschade. Hitte geeft gezondheidsproblemen en zet de leefbaarheid van steden onder druk. Ook droogte en zeespiegelstijging zijn thema’s binnen de minor. Om al deze nadelige gevolgen van klimaatverandering te voorkomen en prettig te kunnen blijven leven, moet de inrichting van het stedelijk gebied worden aangepast. De belangrijkste vraag binnen de minor is daarom: Hoe kunnen steden, wijken en straten klimaatbestendig worden ingericht rekening houdend met meer hitte, extreme regenval, droogte en overstromingen?

MINOR KLIMAATBESTENDIGE STAD

De studenten die voor deze minor kiezen doen dit, omdat zij weten dat er in de nabije toekomst veel werk verricht zal moeten worden om Nederland klimaatbestendig in te richten. Zij kennen de urgentie van het wereldwijde klimaatprobleem en weten dat we ons moeten aanpassen aan de klimaatverandering die gaande is.

MEETONDERZOEKEN IN DE EIGEN WOONOMGEVING

Naast theoretische kennis, gastcolleges en excursies, voeren studenten ook meetonderzoeken uit om temperaturen en neerslagpatronen in de eigen woonomgeving in kaart te brengen. Ook doen de studenten praktijkervaring op doordat zij een actueel klimaatbestendig project voor een echte opdrachtgever moeten uitvoeren. De meeste studenten vinden dit onderdeel van de minor het leukst. Gemeentes, waterschappen of adviesbureaus dienen vaak als opdrachtgever en de studenten oefenen in de rol van opdrachtnemer. Hierdoor proeven zij de sfeer die er in ‘de echte wereld’ hangt met de bijbehorende ‘officiële’ vergaderingen.

AAN DE SLAG MET UITEENLOPENDE VRAAGSTUKKEN

Ze werken daarbij aan veel verschillende vraagstukken: Wat zijn de meest urgente locaties om maatregelen te nemen met het oog op wateroverlast, droogte en hitte? Met welke inrichtingsmaatregelen kan een bepaalde wijk of straat klimaatbestendig ingericht worden? Hoe verhouden de baten van deze maatregelen zich met de kosten? Hoe zou een klimaatbestendig ontwerp voor een bepaalde buurt eruit kunnen zien? Hoeveel oppervlaktewater, waterberging, groen of groene daken zijn nodig om te voldoen aan de klimaatbestendige beleidsdoelen van een gemeente?

KLIMAATBESTENDIG ONTWERPEN

Het gewenste eindresultaat van zo’n praktijkopdracht is in de meeste gevallen een klimaatbestendig ontwerp van een gebied onderbouwd met een gedegen kwetsbaarheidsanalyse, kloppende argumentaties, juiste berekeningen en ondersteund door mooie visualisaties. Zo werken we in de minor samen met praktijkpartijen om verder te werken aan technische en ontwerp gerelateerde vraagstukken rondom klimaatverandering.’

STUDENTEN IN ACTIE:

Studenten zetten straten onder water
HvA-dak proeftuin voor 10.000m2 klimaatbestendige daken
Gezocht: verkoeling in Amsterdam
Studenten onderzoeken waterpasserende bestrating

Jochem Kootstra's picture #Energy