#Mobility as a Service

Topic within Mobility
Jochem Kootstra, Redacteur at Amsterdam University of Applied Sciences, posted

Bestelbus uit, bakfiets op

Featured image

HvA doet praktijkgericht onderzoek naar duurzame alternatieven voor de servicelogistiek

Van de bestelbus naar de elektrisch aangedreven bakfiets: steeds meer servicemonteurs zetten hun geliefde wagen aan de kant voor het duurzame alternatief. En dat is nodig, in 2025 moet de stadslogistiek namelijk volledig emissievrij zijn. Maar die overstap gaat niet altijd zonder slag of stoot. De monteur en z’n busje, die zijn vaak onafscheidelijk. De Hogeschool van Amsterdam (HvA) zoekt binnen lectoraat Citylogistiek naar passende duurzame oplossingen voor de servicelogistiek.


Foto: Urban Arrow

De elektrisch aangedreven bakfiets, ook wel e-cargo bike, als duurzaam alternatief is fijn voor stadsinwoners, die ervaren zo minder hinder als vervuiling, verkeersdrukte en geluidsoverlast. Maar ook voor de servicemonteurs zelf. Omdat het verkeer vaak vaststaat in de stad, komt de e-cargo bike goed van pas. Zo hoeven ze niet meer gefrustreerd rondjes te rijden voor een parkeerplek in de buurt of torenhoge parkeerkosten te betalen. Het bespaart tijd en geld en bevordert productiviteit en plezier.

‘Allerlei bedrijven zijn ermee bezig’, vertelt Walther Ploos van Amstel, lector Citylogistiek bij de Hogeschool van Amsterdam (HvA), aan Het Parool . ‘In Utrecht laat Coca-Cola bijvoorbeeld monteurs die de leidingen onderhouden al per bakfiets komen.’

OVERSTAPPEN OP E-CARGO BIKE BIJ ‘HUB’

Vooralsnog is een kwart van alle bestelauto’s in de stad een servicebusje. Daar komt bovenop dat de mensen die in de stad moeten zijn, 90 procent van buiten komt, vertelt Ploos van Amstel. ‘Mensen die je hard nodig hebt: liftmonteurs, cv-installateurs, klussers. Specialisten die bovendien een groot geografisch gebied bereizen.’ In plaats van dat zij in die grote getale met hun busje de stad in rijden, kunnen ze bij een ‘hub’ overstappen op de e-cargo bike. De hubs bevinden zich vaak net buiten de ring van de stad. ‘Zo’n overstappunt is een geweldige connectie’, aldus Ploos van Amstel.

CULTUUR- EN GEDRAGSVERANDERING

Maar wíllen de monteurs wel op een bakfiets? ‘Een bus of auto is een soort statussymbool voor een monteur’, vertelt Remco van den Beld, ketenmanager bij servicebedrijf Feenstra, aan Amsterdam Economic Board  (AEB). Dat vraagt dus om cultuur- en gedragsverandering en flexibiliteit. Iets waar Susanne Balm (HvA) onderzoek naar doet in project Gas op Elektrisch.

‘In dat project koppelen we servicebedrijven aan aanbieders van zero-emissie-oplossingen’, vertelt Balm aan AEB. ‘We bekijken hoe ze hun logistiek het best kunnen organiseren, we evalueren het gedrag en de houding van medewerkers en we denken na over nieuwe businessmodellen hieromheen, en hoe we die succesvol kunnen opschalen.’

PILOT MET E-CARGO BIKES

Om gedragsverandering te bewerkstelligen, worden servicemonteurs nauw betrokken bij het project. Zo konden monteurs de e-cargo bike van mobiliteitsbedrijf DOCKR  alvast testen in het drukke Amsterdam. En in april vulden verschillende servicebedrijven een vragenlijst in, waarmee ideeën voor pilots werden opgehaald. Daaruit kwamen vijf interessante mogelijke oplossingen, waarvan er een werd doorontwikkeld tot pilot: installatiebedrijf Feenstra  doet nu een proef met de e-cargo bikes van DOCKR vanaf de hub van zero-emissie verhuisbedrijf Deudekom  in Duivendrecht.


Foto: DOCKR - E-cargo bike

UITDAGINGEN

Er zijn natuurlijk ook uitdagingen. Zo kwam er uit de vragenlijst onder andere naar voren dat een koffiemomentje bij de hub belangrijk is voor de servicemonteurs. En wat te doen in de winter en als het regent? Goede regenkleding is nodig en een vast bedrag om ergens binnen te lunchen moet geregeld worden. Dat werd normaliter in de bus gedaan. Daarnaast heb je bij de ene serviceklus meer of groter materiaal nodig dan bij de ander. Dat past niet altijd in een bakfiets. En er moet voldoende parkeerplekken zijn voor de busjes om over te stappen bij een hub.

HVA-STUDENTEN HELPEN MEE

Al met al vraagt de overstap om een andere manier van organiseren. Momenteel zijn vijf HvA-studenten bij het Gas op Elektrisch betrokken, om te kijken hoe het toekomstige vervoer beter georganiseerd kan worden. Samen met de onderzoekers achterhalen zij wat werkt en wat niet werkt en onder welke voorwaarden het voor de medewerkers plezierig werken blijft. Balm aan AEB: ‘Het mooie is dat alle deelnemers bereid zijn om hun ervaringen te delen: aanbieders van oplossingen, maar ook de servicebedrijven zelf. Iedereen heeft een klein stukje van de puzzel in handen. Door al die puzzelstukjes bij elkaar te brengen kunnen we erachter komen wat het beste werkt.’

Lectoraat Citylogistiek

Binnen het lectoraat Citylogistiek van Centre of Expertise Urban Technology wordt onderzocht hoe binnensteden en woonwijken op het groeiende vrachtverkeer moeten inspelen; welke kansen zijn er voor slimme en schone stadslogistiek? Onderzoeksthema’s zijn onder meer de inzet van zero-emissievoertuigen (ook licht elektrisch), horecabevoorrading, afval, bouwlogistiek, servicelogistiek en publieke inkoop. Het praktijkonderzoek kijkt daarbij naar nieuwe verdienmodellen, slimme logistieke concepten, innovatieve technologie, stadshubs en overheidsbeleid.

Jochem Kootstra's picture #Mobility
Lennart Zwols, Project leader Energy & Climate Innovation at City of Amsterdam: Chief Technology Office, posted

WEBINAR INNOVATIE ATELIER AMSTERDAM – BUIKSLOTERHAM

Featured image

Maandag 7 december 2020 | 15.30 – 17.00 uur

“Wat betekent het als een wijk
Energie Positief wil worden? Welke zaken komen daar bij kijken? Dat wordt
op dit moment in Buiksloterham onderzocht in het Europese project
ATELIER. Denk mee, laat je inspireren en informeren in deze gratis
Innovatie Atelier webinar!”

De Gemeente Amsterdam wil samen met
lokale partners laten zien dat een (deel van de) wijk Buiksloterham
Energie Positief kan worden, oftewel meer energie levert dan gebruikt. In
het Europese project ATELIER wordt in twee Europese steden (Amsterdam en
Bilbao) een Positief Energie District gerealiseerd. In het project werken
30 organisaties samen aan het realiseren van deze doelstelling in de
periode van november 2019 tot december 2024.

Om een wijk  energie te laten leveren, zijn veel vernieuwingen en
innovaties nodig. In het Innovatie Atelier Buiksloterham wordt door de
gemeente, bedrijven, kennisinstellingen en bewoners samengewerkt om deze
vernieuwingen in de praktijk te realiseren. Denk aan duurzame energie
opwek, opslag en uitwisseling. Dit brengt niet alleen technische
uitdagingen met zich mee, maar ook uitdagingen rond financiering en
betaalbaarheid, wetgeving en juridische kaders, en sociale innovatie. De
burger heeft bij het realiseren van een energie-positieve wijk een
belangrijke rol.

In deze webinar wordt de officiële aftrap gegeven van het Innovatie
Atelier Buiksloterham. Dit is de gelegenheid om u te informeren over de
ambities en de werkwijze om een energie-positieve wijk te realiseren in
Buiksloterham!

Voor meer informatie: https://smartcity-atelier.eu/

Sprekers
- Wethouder van Doorninck over het belang van dergelijke projecten in de duurzaamheidsambities in Amsterdam.
- Vertegenwoordigers van Gemeente Amsterdam, Schoonschip, TNO, Spectral, Waag
- Moderator: Waldemar Torenstra

Lennart Zwols's picture Online event on Dec 7th
AMS Institute, Re-inventing the city (urban innovation) at AMS Institute, posted

Roboat introduces full-scale boat ready for autonomous tests on the Amsterdam canals

Featured image

What if autonomous boats could relieve Amsterdam's city center of heavy traffic over its vulnerable quays and bridges while making the canals a testbed for innovation?

Roboat – a research project by Massachusetts Institute of Technology (MIT) and Amsterdam Institute for Advanced Metropolitan Solutions (AMS Institute) – will provide self-driving solutions on water for different use cases. After successfully implementing full autonomy on the 1:4 and 1:2 scale boats, Roboat now introduces the first full-scale prototype – ready to start piloting real-life use cases.

Can't wait to see what the full-scale design looks like? Check out the video here.

The new 1:1 scale model
Roboat has a unique modular design. The vessel consists of a hull, that forms the technical basis of the boat, designed with different top-decks that can be applied for multiple use cases: transportation of people and garbage collection, as well as stages and bridges when latched together. The full-scale boat measures 2 by 4 meters. “These relatively small dimensions make the boat well suited for the urban environment,” says Carlo Ratti, Director of MIT Senseable City Lab and Principal Investigator in the project.

With four thrusters, the boat can move in all directions, making it agile and responsive to other traffic on the water, but also facilitating precise maneuvering for docking and latching.

“When individual Roboat units are latched, different combinations of floating platforms can be created. In their new configuration they form floating pixels and respond as new autonomous organisms” - Carlo Ratti | Professor at MIT Senseable City Lab & AMS PI

The full-scale Roboat is equipped with an improved perception sensor kit that combines LIDAR (Laser Image Detection and Ranging), GPS, DVL (Doppler Velocity Log) and camera-based object detection which enables the vessel to observe and scan the canals for path-finding and obstacle avoidance. When Roboat encounters an object in the water, the boat determines whether it is stationary or moving and measures the proximity and directionality of the object. The vessel then calculates the best maneuver to avoid the obstacle. After passing the obstacle, Roboat resumes its optimal route.

Pilots and experiments to develop use cases
In the coming months, the full-scale boat will be tested in the waters of Marineterrein Amsterdam Living Lab – a testbed for innovations and AMS Institute’s home base... Continue the full article here >>

AMS Institute's picture #Mobility
Jeroen Sipman, Environmental Policy Advisor at Province of Noord-Holland, posted

Smart Mobility maatregelen kunnen bijdragen aan maatschappelijke opgaven

Featured image

Smart Mobility maatregelen kunnen bijdragen aan onze klimaatdoelen, bereikbare en duurzame steden, een bloeiende economie, een prettige en gezonde leefomgeving en een vitaal landelijk gebied.

Samen met TNO heeft de Provincie Noord-Holland de kansen en uitdagingen op een rijtje gezet. Zo kunnen slimme technieken zorgen voor een betere bereikbaarheid, het terugdringen van de CO2-uitstoot en de ruimte, die steeds schaarser wordt, efficiënter gebruiken.

Jeroen Sipman's picture #Mobility
Francien Huizing, Program and Communication Manager at Amsterdam Smart City, posted

Wicked Problems

Featured image

Te wicked? Niet voor ons.

Wij werken allemaal aan urgente, complexe, maatschappelijke uitdagingen. Issues die schier onoplosbaar lijken, van dilemma’s en paradoxen omgeven, nog niet duidelijk hoe het moet. Wel is duidelijk dát het moet, dat we elkaar nodig
hebben en dat we er NU aan moeten beginnen. Om met de woorden van Jan Rotmans te spreken; we leven niet in een tijdperk van verandering maar in een verandering van tijdperk. En hier hoort een nieuwe gereedschapskist bij.

En of je nou aan energietransitie werkt, andere mobiliteitssystemen, creëren van waterstofhubs, peer to peer autodeelsystemen, het maakt niet uit, we zien dat al deze opgaven op enig moment tegen gelijksoortige barrières aanlopen. Op samenwerking, financiering, privacy, onvoldoende aansluiting op de maatschappij, om maar een paar voorbeelden te noemen.

Unieke samenwerking
Als Amsterdam Smart City netwerk willen en kunnen we deze opgaven niet laten liggen. Door het bundelen van onze kennis en expertise kunnen we als netwerk iets unieks bieden en de wil en durf tonen om deze barrières te doorbreken. De betrokken partners die dit uitdenken en begeleiden zijn RHDHV, Kennisland, Drift, NEMO, Arcadis, Alliander, HvA en Metabolic. Zij bundelen hun expertise en ervaring om de echte vragen boven tafel te krijgen, tot nieuwe manieren van samenwerken te komen en barrières te doorbreken. We richten ons met name op de start van de samenwerking. Gezamenlijk ontwikkelen we een ‘wicked problem aanpak’. Op een nieuwe manier, lerend door te doen, exploratief.

Waar moet je aan denken?
Wat is eigenlijk het echte probleem? Wiens probleem is dit? Hoe kijken anderen er tegenaan? Welke andere partijen lijken nodig? Hoe vind je ze? Hoe ga je om met eigenaarschap en botsende frames? Hoe zorg je dat je al in
een vroeg stadium de maatschappij (bewoners, ondernemers, werknemers, etc) betrekt en hun ervaringen in het project trekt? Het wicked problem team zet nieuwe methoden in voor het beantwoorden van deze vragen. En het creëren van de benodigde commitment om het vraagstuk aan te pakken. Niets staat van te voren vast, want we passen ons aan aan wat we tegenkomen. Met elkaar ontwikkelen we een nieuwe aanpak om de barrières te doorbreken.

Francien Huizing's picture #Energy
Monique Custers, coodo Brandmanager & importeur Nederland , posted

coodo sneak preview

Featured image

Be smart!
Invest in how you
#live #work #care #recreate
on your
#roof #water #forest #dune #public space #plot

Do connect if you have a roof, plot or project or are just curious what we can do for you!

Soon available in the Netherlands to boost sustainable urban and rural development.

Monique Custers's picture #Citizens&Living
Amsterdam Economic Board, posted

State of the Region 2020

Deze editie zoomen we in op de economische gevolgen van de coronacrisis, de lessen die we hieruit leren, en de acties die partijen in en om Amsterdam nemen om uiteindelijk beter en duurzamer uit de crisis te komen. We kunnen het virus misschien nog niet de baas, wel kunnen we actie nemen om mensen snel opnieuw perspectief op werk te geven en in organisaties bedrijfsprocessen duurzaam in te richten.

State of the Region

Burgemeester van Amsterdam Femke Halsema spreekt haar jaarlijkse ‘State of the Region’ uit en prominenten uit bedrijfsleven, wetenschap en overheid gaan vervolgens met elkaar in gesprek over de toekomst van de regio en wat vandaag nodig en haalbaar is.

Amsterdam Economic Board's picture Online event on Dec 2nd
Jorden van der Hoogt, Assistant Technical Specialist , posted

Cenex-LCV 2020 Event

Featured image

Hello! Next week the Cenex-LCV and Cenex-CAM 2020 event will take place on 18th and 19th November. A yearly event organised by our partner Cenex in the UK. Normally, this is a physical event at the Millbrook proving ground just outside Milton Keynes receiving nearly 5000 visitors in 2019. Due to the Covid-19 situation, this event will now take place online.

It is a 2-day event, covering the newest developments in clean and smart mobility. You can browse through the full seminar program here: https://www.cenex-lcv.co.uk/seminars

If you see a session you would like to attend, register for free and mark the timeslot on your agenda. Visit the following link to reserve your virtual seat: https://register.cenexevents-2020.co.uk/cenex-lcv-cam

Besides the seminars, you can visit exhibitors virtually and start a chat if you wish. We as Cenex Nederland will also be present and host one of the technical talk seminar session. Stop by for a visit next week!

Hoping to see you there!

Jorden van der Hoogt's picture Online event on Nov 18th
Maarten Poot, Founder at felyx, posted

The importance of public space and e-moped sharing!

Did you know shared e-mopeds can be 175 times more efficient in terms of public space usage compared to cars?! Let us explain! 🔍

In Amsterdam, 30% of the people with a parking permit use their car once, or even less often, per week. There are 133.000 permit holders, so for these residents we need 39.900 parking spots (30% x 133.000). For their 39.900 weekly movements, we also need 39.900 parking spots.

Shared e-mopeds are used 7 days a week and let's assume about 5 times per day on average. On the space of one parking spot you could fit 5 e-mopeds. So one parking spot used for shared e-mopeds could facilitate 5 x 7 x 5 = 175 movements per week! For 39.900 weekly movements, you would only need 228 (!) parking spots, so this is also 175 times more efficient!
As you can see, sharing (of e-mopeds) is a much more efficient way of using scarce public space. We would say: let's turn some car parking spots into e-moped spots! 🛵

Please let us know what your thoughts are on this!💡 See also on LinkedIn:

#publicspace #emopeds #felyx #beatemissions

Maarten Poot's picture #Mobility
Vrusti kiri, smart city design student , posted

Seeking smart city employment opportunities

Hello everyone,
I am seeking employment opportunities within the urban solution and smart city community. I am really eager to get some experience and expand my knowledge in Digitalisation, energy revolution, E mobility, Mobility as a service, sensors, open data. From November onwards, I am available to join an exciting and innovative project which I could collaborate with you on!

I just completed a Master's in Smart City Design from Macromedia university of applied science, Berlin. My master thesis is about the Optimization of existing EV charging infrastructure. I have worked on projects with companies on the topic of digitalization of city, Car-free city, and the use of blockchain. All of the projects include solutions to the challenge, business proposal, and urban solution.

Any known opportunities or advice would be greatly appreciated. Please email me on vrusti.kiri@gmail.com for my resume. Thanks in advance:)!

Vrusti kiri's picture #DigitalCity
Anouk van der Laan, Marketing Manager at Check Technologies B.V., posted

Check introduceert de Parkeer Check: beter parkeren voor deelscooters

De opmars van de elektrische deelscooter is onmiskenbaar: het aantal Nederlandse steden waar het mogelijk is om een elektrische deelscooter gebruik te maken schoot het afgelopen jaar omhoog van 3 naar 14. De voordelen zijn evident: voor gebruikers levert het tijd en gemak op, en voor alle inwoners van de stad leidt het tot een schonere lucht, minder geluidsoverlast en een betere doorstroming van het verkeer. Toch zijn er ook minder positieve geluiden, met name rondom fout geparkeerde scooters in de openbare ruimte. Aanbieder Check voegt vandaag een nieuwe functionaliteit aan haar service toe om dit probleem tegen te gaan: de Parkeer Check.

Check zet in op bewustwording bij gebruikers
De introductie van de Parkeer Check gaat gepaard met een grootschalige campagne waarmee Check haar gebruikers bewust maakt van het belang van goed parkeren. Paul van Merrienboer, mede-oprichter van Check, vertelt: ​‘Het is belangrijk dat onze gebruikers zich bewust zijn van het feit dat ze een scooter in de openbare ruimte parkeren. We willen toe naar een situatie waarin gebruikers niet alleen zichzelf maar ook elkaar verantwoordelijk houden voor hun parkeergedrag. We introduceren daarom een nieuwe functionaliteit in de app waarmee ze dit op een laagdrempelige manier kunnen doen.’ ​De Parkeer Check stelt gebruikers in staat om met een druk op de knop fout geparkeerde scooters te melden.

Een oplossing samen met de gebruiker
Gebruikers klikken in de app op de betreffende scooter en kunnen een melding maken met de knop ‘Meld parkeerprobleem’. Er wordt direct een foto van de situatie doorgestuurd waarna de vorige gebruiker een waarschuwing krijgt over zijn/haar parkeergedrag. Check volgt een strikt protocol: na 3 waarschuwingen is het voor de foutparkeerder (tijdelijk) niet meer mogelijk om van Check gebruik te maken. En moet de scooter verplaatst worden? Dan volgt een boete van € 50,-.

Anouk van der Laan's picture #Mobility
Anouk van der Laan, Marketing Manager at Check Technologies B.V., posted

Elektrische deelscooter aanbieder Check lanceert in Amsterdam

Featured image

Snelgroeiende start-up Check biedt 350 elektrische deelscooters aan in Amsterdam.

Amsterdam zet al jaren in op minder autoverkeer in de binnenstad. Het inzetten van elektrische deelscooters draagt hier uitstekend aan bij: als meer mensen gebruikmaken van deelscooters, is er minder autoverkeer in de stad en zijn er minder parkeerplekken nodig. Marco Knitel, voormalig General Manager bij Uber en medeoprichter van Check, bevestigt dit vanuit de ervaring van e-deelscooter bedrijf Check in Rotterdam: “Als de beschikbaarheid goed genoeg is, zien we dat mensen op termijn afstand durven te doen van hun eigen vervoermiddel. We hebben in Rotterdam een grote groep klanten die onze e-scooters meerdere malen per week gebruikt en de deelscooter echt heeft omarmd als alternatief.” Vanaf vandaag zijn de Check e-scooters ook beschikbaar in Amsterdam. In de komende dagen zet het bedrijf er in totaal 350 neer.

Onnodige verkeersdrukte Amsterdam
Check wil de makkelijkste weg door de stad aanbieden. Met name voor autobezitters valt er veel te winnen: met de auto een rit maken in Amsterdam is namelijk geen pretje. Op dit moment staan er maar liefst 1400 auto’s per vierkante kilometer in de regio en onderzoek toont aan dat 37% van alle autoritten korter is dan 2 kilometer en in de stad zelf blijft. De verkeers verstopping is op dit moment zo groot dat je in de avondspits gemiddeld 17 minuten per half uur langer over een autorit doet. Steeds meer Amsterdammers stappen daarom over op slimme alternatieven om van A naar B te komen. De (e-)deelscooter is sterk in opkomst. Het is de ambitie van nieuwe aanbieder Check om de transitie van autobezit naar (e-)deelscooter verder te versnellen. “Mensen vragen snel naar vermeende concurrentie met andere deelmobiliteit aanbieders, maar het gaat juist om samenwerken. Hoe groter het aanbod, hoe groter de vraag”, aldus Paul van Merrienboer, voormalig manager bij Greenwheels en medeoprichter van Check.

Uitbreiding in andere steden
Naast de lancering in Amsterdam heeft Check afgelopen week ook 200 e-scooters toegevoegd aan haar vloot in Rotterdam. Dit is een verdubbeling van de 200 e-scooters waar Check afgelopen februari mee begon in de Maasstad. De operatie van Check in Den Haag gaat ook vanaf volgende week van start en Breda volgt daarna.

Deelmobiliteit populair in Coronatijd
Corona beïnvloedt de mobiliteitskeuze van mensen behoorlijk. Zo is het OV-gebruik nog steeds tientallen procenten onder het normale niveau en schaffen Nederlanders massaal (gebruikte) auto’s aan. Om ervoor te zorgen dat we niet een aantal stappen achteruit zetten heeft de gemeente Check gevraagd om de uitrol te versnellen. “We zien dat onze elektrische deelscooters juist aan populariteit hebben gewonnen gedurende de Corona crisis. Dat komt omdat we feitelijk ‘social distancing’ ingebouwd hebben in ons product. Gecombineerd met het feit dat sommige scooters tot wel 30 mensen per dag vervoeren is het niet alleen een heel veilig maar ook een zeer efficiënte manier van vervoer, ” aldus van Merrienboer.

Bronvermelding data in artikel: TomTom Index (2019), Pon Datalab (2018), CBS (2018)

Over Check
De missie van Check is het aanbieden van de makkelijkste weg door de stad. Check biedt hiertoe een mobiele app aan waarmee gebruikers elektrische deelscooters per minuut kunnen reserveren en gebruiken. Sinds februari 2020 is Check actief in Rotterdam en in de zomer van 2020 breidt het bedrijf haar diensten uit naar onder andere Amsterdam en Den Haag.

Anouk van der Laan's picture #Mobility
Frans-Anton Vermast, Strategy Advisor & International Smart City Ambassador at Amsterdam Smart City, posted

Interesting article: 'Pricing the Curb' by prof. Donald Shoup

Abstract: "Parked cars have colonized city streets for so long they seem to own the curb lanes. Decolonizing is underway, however, because new demands are overcrowding the curb. E-commerce deliveries need truck-loading zones. Uber and Lyft need passenger-loading zones. Traffic congestion has increased the need for dedicated bus lanes. Cyclists want safe bike lanes, and pedestrians want wide sidewalks. The curb is the new urban frontier, and parking is not always its most productive use. The curb lane will not be used properly until it is priced properly. When it comes to managing the curb, cities can let prices do the planning and use the resulting revenue to pay for public services. Getting curb parking prices right will improve cities, the economy, the environment, and the planet."

Frans-Anton Vermast's picture #Mobility
Bob Munten, Editor , posted

Smart Mobility MRA festival 2020

Featured image

In de eerste editie van ons tweejaarlijks event in 2018, hebben we laten zien hoe Smart Mobility bijdraagt aan de mobiliteitsvraagstukken in de MRA. Sinds die tijd is een hoop werk verzet en zijn er nieuwe inzichten en technieken bijgekomen. Om de kennis te delen, van elkaar te leren en samen verder te komen, organiseren we dit najaar een vierdaags-festival.

Het Smart Mobility MRA festival 2020 vindt grotendeels online plaats, soms op locatie (als het kan) en met een programma dat we samen met jou opstellen. Kortom, net zo slim, groen en veilig georganiseerd als de onderwerpen die we bespreken. Het wordt een mix van online en lokale events waarbij we jouw kennis en ervaring ophalen. Zet het Smart Mobility MRA Festival 2020 van 16 tot en met 19 november alvast in je agenda te beginnen met de digitale liveshow op maandagochtend.

Wanneer en hoe?
Op maandagochtend 16 november trappen we af met een digitale liveshow, vanuit huis of op kantoor te volgen. De rest van de week zijn er volop sessies in allerlei on- en offline werkvormen. Denk aan werkateliers, masterclasses en verkennende Smart Mobility-safari’s. Een ding hebben ze gemeen: alle sessies geven antwoord op vragen die leven bij professionals en nieuwkomers binnen de vijf smart mobility-thema’s van ons platform.

Jouw sessie op ons podium: het festival maken we samen!
Tijdens het festival willen we leren van elkaar. Daarom vragen we je om jouw kennis te delen en een programmaonderdeel te verzorgen. Dit geeft jou ook gelegenheid om tijdens je sessie input op te halen bij je publiek.
Daarnaast stemmen we het aanbod graag af op de behoefte. Dus heb je vragen over smart mobility? Ben je aan het puzzelen welke slimme techniek bijdraagt aan jouw opgaven? Laat ons weten welke kennis jij zoekt. Kom maar op met die input! Je hebt hier tot en met 10 september 2020 de tijd voor.

Zo krijgen we een festival dat informeert en inspireert voor en dankzij jou. Een win-win dus!

Kijk voor meer informatie op de website van het event: <https://www.smartmobilitymrafestival.nl/newsletter/view.php?newsletter=853c8292d111468da0567d4cea4b856a>. En volg ons op LinkedIn: <https://www.linkedin.com/company/smart-mobility-mra/> en tag ons via #SMOBfestival2020.

Bob Munten's picture Online event on Nov 16th
Daniela Guzun, Events Manager , posted

Product Up: The Startup and Scaleup Conference 🇳🇱

Featured image

Product Up is a free online conference that is here to help you get the knowledge on what it takes to launch and grow your business! ➡️ https://bit.ly/SC-ProductUp2020

On October 29–30, find out what it means to find the perfect product, engage a buying audience, recruit the team to make it happen and go global, all at Product Up!

Product Up isn't your standard online conference. We want to bring the theatre to YOU and teleport you to a real offline conference atmosphere from the comfort of your own home!

Be a part of our debut on the largest stage and screen in Amsterdam and witness talks, real keynotes, and authentic fireside chats with the greatest entrepreneurial minds on the Dutch and international markets.

We’ll have talks from leaders from Deliveroo, Polarsteps, Picnic, NewMotion, GrowthTribe, What3words, WeAreKeen, PRLab, and many more! Check the lineup at http://bit.ly/ProductUpConferenceLineup

Product Up is your conference, no matter your background or skills, this is the growth event for you!

Daniela Guzun's picture Online event on Oct 29th
Justine Olschanezky, Communications & Partnership Manager , posted

Ford European Make It Driveable Challenge

Featured image

In its 7th year MakeItDriveable is an opportunity for startups to engage directly with Ford and to potentially fast track their idea to market. If accepted to attend entrepreneurs will have a chance to meet with Ford executives, engineers, business teams as well as invited guests.
This Challenge is for companies interested in "getting in the car" with either an idea for the Connected Vehicle or an iOS/Android application.
To learn more about the challenge, what you could gain from participating and to apply, please check here: www.makeitdriveable.com.
Be ready and become Ford's next business partner!

Online event on Oct 20th
Herman van den Bosch, Curator at Amsterdam Smart City; professor in management education , posted

Mobility and liveability

You will find the Dutch version 'De beloopbare stad' of my newest post in the series cities of the future below. The English version will be published at SmartCityHub next month.

Herman van den Bosch's picture #Mobility
Harmen van Sprang, co-founder , posted

RE:SHAPING CITIES | LIVE WEBINAR SERIES | 'MOBILITY & THE CITY' | POST-PANDEMIC PERSPECTIVES

Featured image

The landscape of mobility has been in motion for some time now, but the current pandemic is accelerating a shift towards new types of transportation. Is this just a temporary occurrence or will we see a fundamental change in the way we move? As we start to leave our homes again, options to move around are limited. Our cities cannot handle more cars and the capacity of public transport is reduced dramatically. How do we keep ourselves mobile while maintaining enough distance from each other?

In several cities around the world, measures are being taken to give more space to people. Will pedestrians and cyclists get more freedom to move after the pandemic is over? There is a global bicycle boom but has the bike really become a simple, safe, sustainable, and healthy form of transport? And, what about cars. At this stage, you might prefer your own car (if you have one) over public transportation, but will this be different once we can safely sit in the same bus or train again? Will we need fewer cars if part of society continues to work from home? And what roles might spatial planning and emerging technologies play when looking at transportation in urban areas in the years ahead? Let’s explore the path forward together and reshape mobility in our cities.

Harmen van Sprang's picture Online event on Jul 16th
Frans-Anton Vermast, Strategy Advisor & International Smart City Ambassador at Amsterdam Smart City, posted

Dublin's COVID-19 Mobility & Transport Response

This is a link to Dublin's COVID-19 Mobility & Transport Response document for those who are interested...

Frans-Anton Vermast's picture #Mobility
Aditya Putta, Venture Sourcing Lead , posted

Webinar #3: Smart Cities and Mobility, Indo-Dutch innovation during crisis (June 9)

Featured image

Webinar #3: Indo-Dutch innovation during crisis - Smart Cities and Mobility

Click here to register: https://forms.gle/gM94BTsxTu9vfZaR6

The full impact of COVID-19 on Smart Cities and Mobility is still unknown. However, one thing is for certain— there are global economic and financial ramifications. This is affecting how our buildings, transport and utilities are managed. It is felt through the global supply chains, from raw materials to finished products.

During this webinar, we will delve into the immediate impact of the isolation measures on these industries, explore the degree to which there are long term consequences and how we can adapt our systems and capabilities. We will also focus on the progress and positives coming out of these thematic areas through experts. And we’ll hear entrepreneurs who are coming up with innovative solutions to deal with the outbreak and cope with the repercussions that are bound to come our way. The audience will have a chance to interact with the speakers. By doing so, we learn from each other and provide an opportunity to form strategic Indo-Dutch ties!
We welcome you to become part of this bottom-up collective backing startup entrepreneurs to play their role as game changers.

Program for Tuesday 9 June
11:00 – 12:30 Central European Time and 14:30 – 16:00 Indian Standard time

Welcome addresses
Freek Jan Frerichs, Senior Policy Advisor Life Science & Health at The Ministry of Economic Affairs, The Netherlands

Country level response and industry expert opinion
Shashank Ojha, Senior Digital Development Specialist at The World Bank
Cornelia Dinca, Incoming Delegations and Living Labs Lead at Amsterdam Smart City, The Netherlands
Sander van Lingen, Business Development Manager for Smart Cites at Dell Technologies

Entrepreneurs presentation and Q&A
Simranjit Singh Grewal, CEO & Founder at Y the Wait, The Netherlands
Ayon Hazra, Co-Founder & CEO at Qlikchain, India/The Netherlands
Sanjoy Roy, CEO at AskSid AI, India
Pranav Vempati, Chief Executive Officer at Kal Bionics, India
Peter van der Veen, Tripservice, The Netherlands

Moderator
Aditya Putta, Venture Sourcing Lead, WorldStartup

Target audience

We especially welcome innovation managers within government and corporates, along with investors who can support the entrepreneurs with pilots, projects, investment and partnerships.

Since this is also a time to share, we welcome other entrepreneurs who seek inspiration and would like to join forces through collaborations. All Indian and Dutch stakeholders that are involved and interested in Smart Cities & Mobility, and startup innovation in general are also invited.

Click here to register for the Webinar #3: https://forms.gle/gM94BTsxTu9vfZaR6
(Look out for an email from Crowdcast, the webinar tool. We will invite you.)

For any questions or comments, please contact Aditya Putta (aditya@worldstartup.co).

Made possible by
The Netherlands Embassy in India
Consulate General of The Netherlands in Bangalore
WorldStartup
Dell Technologies
Amsterdam SmartCity
The World Bank

Aditya Putta's picture Online event on Jun 9th