Stay in the know on all smart updates of your favorite topics.
Check straft foutparkeerders deelscooter af met blokkade account

Om overlast van foutgeparkeerde deelscooters in de openbare ruimte te verminderen, introduceert deelvervoeraanbieder Check vandaag de Parkeerscore. Dit is een nieuwe functionaliteit in de app, waarmee gebruikers van deelscooters inzicht krijgen en afgerekend worden op hun parkeergedrag.
De parkeerscore
De Parkeerscore wordt getoond in de app van alle gebruikers. Voorafgaand aan een rit op een deelscooter van Check, beoordeelt een gebruiker hoe de scooter geparkeerd staat: duimpje omhoog of duimpje omlaag. Deze beoordeling wordt toegevoegd aan het profiel van de vorige gebruiker van de desbetreffende scooter. Alle beoordelingen over een gebruiker samen vormen de individuele Parkeerscore.
Op basis van de score krijgt een gebruiker de classificatie Uitstekend, Kan beter of Niet goed. Met de classificatie Kan beter neemt een gebruiker automatisch deel aan informatiecampagnes over netjes parkeren. Als er hierdoor geen verbetering optreedt in het parkeergedrag zakt de Parkeerscore naar Niet goed. Bij Niet goed moet de gebruiker verplicht aan het einde van elke rit een foto van de geparkeerde scooter maken die vervolgens wordt gecontroleerd door Check. Als dan nog steeds blijkt dat de gebruiker het parkeergedrag niet verbetert, wordt de gebruiker tijdelijk geblokkeerd op het platform.
Alternatief voor de auto
Paul van Merrienboer, mede-oprichter van Check, vertelt: “We maken met onze scooters gebruik van de publieke ruimte, dus we willen daar ook onze verantwoordelijkheid pakken met het voorkomen van verrommeling. Daarnaast willen we dat er ruimte ontstaat in het publieke debat om het échte probleem onder de loep te nemen: de enorme hoeveelheid ruimte die privéauto's in onze steden innemen in de openbare ruimte en in het verkeer.”
Daarom introduceert Check vandaag deze maatregel om de ervaren overlast verder omlaag te brengen. Van Merrienboer: “Onze data laat zien dat er in slechts 0,2% van de ritten overlast wordt gemeld. In 99,8% van de ritten gaat het dus al goed. Met deze nieuwe maatregel zijn we vastberaden om het aantal klachten nog verder omlaag te brengen.”
Effectieve oplossing
Het bedrijf weet uit ervaring dat slechts een kleine groep wanparkeerders verantwoordelijk is voor de overlast en dat het verzamelen van data over parkeergedrag een effectieve manier is om deze wanparkeerders te weren. Check heeft tot op heden meer dan drieduizend gebruikers geblokkeerd als gevolg van overlastmeldingen.
Ontmoet Beep for Help, een Amsterdamse sociale startup die ouderen en mantelzorgers hulp aan huis biedt.

Ontmoet Beep for Help, een Amsterdamse sociale startup die ouderen en mantelzorgers hulp aan huis biedt.
Ontdek hoe het idee ontstond, leer meer over digitale marketing en social media en discussieer mee over bedrijfscultuur. Ook vertelt Iconica, onze app ontwikkelaar, over de Beep for Help app.
Ondertussen zorgen wij voor fris en lekkere pizza en is er ruim gelegenheid om bij te praten met diverse mensen uit het veld. Fijn als je ook komt!
De inloop is vrij. Reserveren is fijn, dan weten we hoeveel pizza we verzorgen. Reserveren kan met onderstaande link of mail annebet@beepforhelp.nl
Wanneer: 07/06/2023
Tijd: 17:30
Locatie: Apollolaan 151
Demoday #19: Mobility as a Commons worksession

In the coming decades, urban population growth and a rising demand for mobility options will cause strain on our public spaces. The city of Amsterdam will counteract this trend by making private car ownership less attractive for its citizens, while making sure there are enough, well facilitated, alternative modes of transport. One could think of investments in (more) public transport, and the welcoming of shared mobility providers. Currently, some market players are making use of the latter and sharing cars and sharing mopeds are becoming part of the streetscape. Is this enough?
Mobility as a Commons
On the 23th of March, Diederik Basta and Jop Pék from the municipality of Amsterdam’s innovation department, hosted a working session on the concept of; Mobility as a Commons (MaaC). They introduced this concept by pointing out that currently, we’re not ‘sharing’ our modes of transport but we’re just ‘renting’ them from private companies. This raises a couple of concerns; these parties exist purely to maximize profits, they own and sell user data, their fleet of vehicles is not spread evenly throughout the city, and because it’s only available for those who can afford the service, it’s not inclusive for all.
The municipality is now exploring how to move away from these market mechanisms and facilitate car sharing solutions based in local ownership. This summer, they’ll experiment with pilots in which modes of transport are perceived as a ‘Commons’ and cooperatively owned and used by a group of local residents. Their goal is to gather insights on how to facilitate this form of locally organized mobility in the best way possible and pave the way for emerging initiatives.
Paradigm shifts
For this new alternative to succeed, drastic innovation is needed in which public authorities identify and alter their role. That’s why Diederik and Jop are also turning inwards and critically reflecting on the current premises from which they’re acting. Only then, you’ll be able to innovate in a way that you’re breaking free from your current paradigm and its effects. Because they are of such importance, I would like to quickly summarize the three relevant premises:
- People act out of self-interest; we assume mistrust. People need control and governance to reinforce the common good. Its effects: A government mistrusting its citizens and legal sealing of documents and procedures.
- The municipality owns public space. Public space should be designed and managed by experts to ensure quality, consistency and efficiency of functionalities. Its effects: Struggles with public participation and a focus on efficiency and functionality, instead of social interaction.
- The municipality is responsible for a well-functioning mobility system. Public space makes way, and more urban mobility makes people richer and happier. Its effects: Private parties push the mobility system and the government facilitates this, and traveling for work and other (social) activities is the norm.
Reactions from the participants
Next to inspiring the working session participants, Diederik and Job wanted to ignite an active conversation with the diverse group in front of them. They wanted to show the parties at the table how important it is to realise from what kind of premises and paradigm you’re currently ‘innovating’, but they were also curious what others thought of their upcoming project.
A big theme during the discussion was the fact that this ‘commons’ thinking is finding its way within different themes like the energy- and data transition. Energy cooperatives are emerging at a fast rate and this topic is receiving a lot of research and attention from energy companies at the moment. The same goes for cooperative ownership and use of data, as an alternative to protection and the commercial use of data. The different domains should be actively learning from each other, as learnings should be easily transferable. Furthermore, the group discussed the painful dilemma of the innovation department of the municipality. Their critical stance against their own policies is remarkable, but they need to find a balance where the pilot and its results will be refreshing and creative, as well as applicable in current policies as soon as possible. Finally, the group advised the presenters to; pay special attention to groups of citizens who have less time and resources available to organize themselves, write down in detail all administrative rules and obstructions that counteract these initiatives, and to not forget the power of private parties altogether; with a clear problem definition, they are able to organise and act at a fast rate.
What’s next?
In the coming months, the project’s final preparations and consideration will be implemented. Through the Horizon 2020 (GEMINI) project, The municipality of Amsterdam will cooperate with parties like Townmaking, Smart Innovation Norway, and our partner Cenex Nederland. Together they will guide and research local initiatives within Amsterdam (e.g. de Pijp, Tuindorp Oostzaan, Spaarndammerbuurt), activate a so called ‘Experimenteerregeling’ and create a plug and play system for future local initiatives. Diederik and Jop will incorporate the comments and discussions from this working session, and we’ll make sure to have them share their first learnings with the Amsterdam Smart City network later in 2023.
Do you want to know more about this topic, or would you like to get in contact with Diederik Basta or Jop Pék? You can contact me via pelle@amsterdamsmartcity.com, and I’ll connect you!
Deelscooteraanbieder Check start ook met deelauto's

Deelscooteraanbieder Check biedt vanaf vandaag ook deelauto’s aan. Het bedrijf begint met een pilot met 10 deelauto’s in Amsterdam en wil bij succes snel doorgroeien. Door het toevoegen van deelauto’s faciliteert het bedrijf vanaf heden ook reizen buiten de hoofdstad. Check is actief in 20 steden in Nederland en Duitsland.
Bewuste keuze voor Amsterdam
Check kiest er bewust voor om te starten met een pilot in Amsterdam. Amsterdam is één van de eerste steden waar het bedrijf actief werd met deelscooters in september 2020. De gemeente signaleert dat de overstap naar deelmobiliteit hard nodig is. “Er komen steeds meer mensen in Amsterdam wonen en als we allemaal onze eigen auto hebben past het gewoon niet”, aldus Jeroen Schutter, programmamanager deelmobiliteit bij de gemeente Amsterdam.
Data van Check laat zien dat de adoptie van deelscooters in Amsterdam zeer goed is: 105.000 inwoners van de hoofdstad hebben een account bij Check. Een deelscooter vervoert gemiddeld 11 mensen per dag. Bijna 1 op de 10 ritten begint- of eindigt in de regio.
Een antwoord op elke mobiliteitsbehoefte
De missie van Check is het creëren van leefbare steden door onnodig autobezit en -gebruik terug te dringen. De deelauto sluit hier naadloos bij aan, vertelt mede-oprichter en managing director Paul van Merrienboer: “We zien dat onze deelscooters een sterk alternatief bieden voor de autorit binnen Amsterdam. Als een gebruiker een afspraak heeft ver buiten Amsterdam, of naar de bouwmarkt moet, biedt de deelscooter echter niet altijd uitkomst. Door deelauto’s toe te voegen hebben we ook een antwoord op die mobiliteitsbehoefte. Een eigen auto is nu écht niet meer nodig.”
Een simpele propositie
Check gaat van start met 10 volledig elektrische Volkswagen ID3’s. Er bevindt zich een laadpas in elke auto zodat de gebruiker zelf kan (snel)laden bij een laag accupercentage. De voorwaarden om van een auto gebruik te kunnen maken zijn hetzelfde als bij een scooter: gebruikers moeten 18 jaar of ouder zijn en een geldig autorijbewijs hebben. De meer dan 100.000 Amsterdamse gebruikers die momenteel al een account hebben bij Check kunnen dus direct de deelauto in. De auto’s kunnen worden geboekt in de app op het moment dat de gebruiker de auto nodig heeft. Na het boeken heeft de gebruiker 30 minuten om naar de auto toe te gaan en de rit te starten. Net als bij een scooter betaalt een gebruiker pas vanaf het moment dat de rit is gestart en alleen voor het daadwerkelijke gebruik: een starttarief voor een rit met een deelauto is 2 euro, het gebruik per minuut kost 30 cent en pauzeren kost 15 cent per minuut. Er komen achteraf geen kilometerkosten bij.
Een deelauto per zone
De auto’s worden per zone aangeboden: zonefloating. Dat betekent dat een gebruiker aan het einde van de rit de auto binnen een gebied van een paar straten moet parkeren. Amsterdam verwacht dat zonefloating goed werkt qua ruimtebeslag en efficiënt gebruik van laadpalen voor de stad. De zones voor de eerste 10 auto’s bevinden zich in de Pijp en in Amsterdam-Zuid. Op deze manier wil het bedrijf de nieuwe propositie testen in een buurt met een gemiddeld laag autobezit per inwoner (de Pijp) en een buurt met een gemiddeld hoog autobezit per inwoner (Amsterdam-Zuid).
Opening Green Innovation Hub: startschot voor digitale innovatie in Almere

Op woensdag 22 februari heeft de Green Innovation Hub in Almere officieel zijn deuren geopend. De publiek-private samenwerking tussen de Gemeente Almere, Provincie Flevoland en telecombedrijf VodafoneZiggo richt zich op de ontwikkeling van digitale innovaties op het gebied van bouw, voedsel, energie, mobiliteit en (digitale) inclusie.
Almere bouwt de komende vijftien jaar 130.000 nieuwe woningen. Daarnaast wil de gemeente in 2030 klimaatneutraal zijn. Hiervoor is integrale, duurzame en inclusieve gebiedsontwikkeling belangrijk.
Broedplaats
De Green Innovation Hub is een broedplaats voor ontmoeting, samenwerking en innovatie. Partijen ontwikkelen digitale oplossingen voor een gezonde stadsomgeving, lokale voedselzekerheid, mobiliteit, circulair bouwen, energiedistributie en sociale verbondenheid tussen stadsbewoners. Gezamenlijke innovaties worden getest en opgeschaald op speciale ‘greenfield' locaties.
Open ecosysteem
De Green Innovation Hub is een broedplaats voor ontmoeting, samenwerking en innovatie. Partijen ontwikkelen digitale oplossingen voor een gezonde stadsomgeving, lokale voedselzekerheid, mobiliteit, circulair bouwen, energiedistributie en sociale verbondenheid tussen stadsbewoners. Gezamenlijke innovaties worden getest en opgeschaald op speciale ‘greenfield’ locaties. De Green Innovation Hub is een open ecosysteem, waarin partners, het bedrijfsleven, overheden en het onderwijs.
Innovatiekracht
Wethouder Maaike Veeningen: “Met deze samenwerking willen we de innovatiekracht van Almere vergroten. Digitalisering en technologie zijn daarbij onmisbaar, net als de kennis en kwaliteiten van inwoners van onze regio. Met de Green Innovation Hub in het hart van de stad laten we zien hoe belangrijk duurzame en inclusieve gebiedsontwikkeling voor ons is.”
Gedeputeerde Jan Nico Appelman: “Provincie Flevoland ondersteunt van harte de Green Innovation Hub: een plek waar samenwerken, innoveren en ontmoeten centraal staat. Digitalisering én duurzaamheid zijn twee thema’s die belangrijk zijn voor de ontwikkeling onze provincie. Hiermee past de Hub ook uitstekend in de groeiambitie van Almere."
Vragen van morgen
Laura van Gestel, directeur duurzaamheid van VodafoneZiggo: “Als telecombedrijf willen we onze impact op het milieu hebben gehalveerd in 2025. Tegelijk willen we twee miljoen mensen vooruithelpen in de samenleving. Hoe gaan we in de toekomst wonen en werken? Welke rol kunnen we daarin spelen? Belangrijke vragen die grote thema’s raken als zorg en mobiliteit, maar ook klimaatverandering en sociale ongelijkheid. Met de Green Innovation Hub willen we samen oplossingen ontwikkelen voor de vragen van morgen.”
Future Mobility & Urban Space: Partners for research-by-design project wanted
We are looking for parties with experience with mobility, accessibility, mobility as a service, city logistics & delivery, autonomous vehicles, willing to think together or collaborate in a research by design project on the impact of e-commerce and remote working on future urban space and street design.
We are urban experts, with strong interest in mobility-related topics and a passion for creating more inclusive and sustainable living environments. We are in the process of submitting an application to the following grant: Ways to Wellbeing.
If interested in contributing or joining our team, please contact us via the mail below, before the end of week 8.
Contact: info@newenvironments.eu
Mobility Poverty Challenge: How do we prevent people’s exclusion in our mobility system?

Rising petrol and electricity prices; increasing digitalisation and declining public transport supply, among other things, are causing more and more people to have problems getting around. Sustainability and shared mobility do not seem to be for everyone, and measures to encourage them may even exacerbate the problem. This increases the risk of social exclusion.
The province of North Holland and DRIFT are concerned about mobility poverty and wonder what we can do about it to keep these people mobile. However, little is still known about the extent of the problem, the exact target groups and what instruments work (and what, above all, do not). We are therefore keen to engage with partners to reach a shared understanding and an aligned approach.
Since mid 2022, we have been working on this challenge with network partners in various working group sessions. Would you like to think along and be part of the solution? Contact me at pelle@amsterdamsmartcity.com. Tips are also welcome in the comments.
Road to Decarbonisation: Clean, Smart and Secure Solutions

This final event of the Interreg North-West Europe CleanMobilEnergy (CME) project will be a unique opportunity to understand our road to decarbonisation. Speakers from the CME project and other innovative projects and organisations will share their experiences and learnings regarding realising local energy communities, electric mobility, sustainable heating, energy storage and smart, flexible energy systems (such as V2G) from a range of perspectives including technical, financial, social, governance and legal/policy to paint a holistic picture of the future of the energy system and how we get there.
The 1.5-day conference will feature experiences from the implementation of pilots in Arnhem, Nottingham, Stuttgart and Schwäbisch Gmünd within the CME project as well as real-world implementation learnings from other state-of-the-art projects in the field. In the CME pilots, e-mobility solutions were implemented together with local renewables, storage and an open-source energy management system (the REMove tool) to connect, monitor and optimise the energy flows. By matching local energy needs with local renewables through smart solutions, such a system increases renewable energy's economic value and significantly reduces CO2 emissions. This also contributes to increased energy security and independence of European cities and regions, at a time when the cost of energy has been increasing to record levels throughout Europe.
This event is meant for forward-looking local decision makers (including local and regional governments, community organisations and cooperatives), system integrators, e-mobility providers, renewable energy providers, electricity grid operators and ICT developers, to provide a clear view of how models such as energy communities and energy management tools like ReMove can support organisations, cities and regions in their decarbonisation journeys. The event will be held in English.
Finally, the second day of this event will include a site visit to the CME project’s Arnhem pilot site, where the ReMove tool supports the supply of local renewable energy from a 14MW solar farm to river cruise ships in the maintenance harbour adjacent to the city’s industrial area through a cold ironing (shore-to-ship power) system, as well as other pilots conducted at the IPKW innovative business park such as fuelling of hydrogen vehicles.
Incoming & Outgoing Missions from Dutch Pavilion at Smart City Expo in Barcelona

During the Smart City Expo in Barcelona, Amsterdam Smart City will host several incoming and outgoing missions from the Dutch Pavilion in collaboration with the Netherlands Enterprise Agency (RVO). The purpose of these missions is to provide Dutch delegates opportunities to connect with international colleagues, facilitating knowledge exchange, collaboration and trade.
Missions Program
Tue, 15 Nov, 10:00 – 11:00 Outgoing Dutch Mission to Microsoft Pavilion
Dutch delegates are invited to visit the Microsoft Pavilion for a showcase of how AI, machine learning and cloud solutions are empowering municipal governments to bring more forward-thinking, efficient, and secure services to their citizens.
Tue, 15 Nov, 11:30 – 12:00 Outgoing Mission to EIT Urban Mobility
Dutch delegates are invited to visit the EIT Urban Mobility at Tomorrow Mobility. Delegates will be received by Willem Frederik Metzelaar, Managing Director EIT Urban Mobility Hub West who will provide an introduction to EIT Urban Mobility programs and projects relevant for Dutch public and private stakeholders.
Tue, 15 Nov, 12:05 – 12:20 Incoming Mission by Minister for Transport from Baden-Württemberg (invite only)
The Minister for Transport from the German State of Baden-Württemberg, Mr. Winfried Hermann will visit the Dutch Pavilion for a meeting and discussion with a selection of Dutch delegates.
Tue, 15 Nov, 14:00 – 14:30 Incoming Mission by Australian Delegation (focus on IoT, safety & security, crowd management)
Dutch delegates are invited to meet their Australian counterparts at the Dutch Pavilion. Dutch and Australian delegates will have a chance to introduce their work, followed by an informal exchange of experiences and opportunities for doing business in Australia and the Netherlands.
Tue, 15 Nov, 15:00 – 15:45 Dutch Mission to Canadian Pavilion & Canadian Delegation to Dutch Pavilion
Dutch delegates are invited to meet their Canadian counterparts at the Canadian Pavilion. After an introduction by a selection of Canadian exhibitors, the delegates will move to the Dutch pavilion. Dutch and Canadian delegates will have a chance to introduce their work, followed by an informal exchange of experiences and opportunities for doing business in Canada and the Netherlands.
Wed, 16 Nov, 14:30 – 15:00 Outgoing Mission to Nordic Pavilion (focus on energy transition and circular economy)
Dutch delegates are invited to meet their Nordic colleagues. Following short introductions from select Nordic exhibitors, Dutch and Nordic participants can have an informal exchange regarding urban challenges and innovations in the Netherlands and the Nordics.
Wed, 16 Nov, 15:00 – 15:45 Outgoing Mission to Baden-Württemberg International (BW_i)
Dutch delegates are invited to meet their German colleagues from the state of Baden-Württemberg. Following short introductions from select exhibitors, Dutch and German participants can exchange experiences and opportunities for doing business in the Netherlands and Germany. At the end of the day, Dutch participants are invited to join for the “German Night” networking event at the Germany Trade & Invest (GTAI) booth, C111 from 5:30-7:00pm.
Thu, 17 Nov, 10:30 – 11:00 Outgoing Mission to Berlin Pavilion
Dutch delegates are invited to visit the Berlin Pavilion. Following short introductions from select exhibitors, participants can have an informal exchange regarding urban challenges and innovations in Dutch and German cities.
Thu, 17 Nov, 11:30 – 12:00 Outgoing Mission to European Commission Pavilion
Dutch delegates are invited to visit the European Commission Pavilion where they will meet with representatives from several projects and programs, including the 100 Intelligent Cities Challenge and the 100 Climate Neutral Cities Mission.
Thu, 17 Nov, 13:00 – 13:30 Incoming Mission by Finnish Delegation (focus on mobility and data)
Dutch delegates are invited to meet their Finnish colleagues at the Dutch Pavilion. Following short introductions from select Dutch exhibitors and delegates, Dutch and Finnish participants can have an informal exchange regarding urban challenges and innovations in Dutch and Finnish cities.
Registration
Unless indicated otherwise, all missions are limited to 15 participants. Dutch delegates can reserve a spot by registering via Typeform. Participants should gather at the Dutch Pavilion 5min prior to mission start time.
The Dutch Pavilion is located at Gran Via, Hall 2, Level 0, Street E, Stand 145.
More opportunities to connect
Looking for other ways to connect with Amsterdam Smart City and Dutch delegates in Barcelona? Take a look at the other activities co-hosted by Amsterdam Smart City, and the full program of hosted at the Dutch Pavilion.
If you have questions or would like more information about any of the above, please send an email to Amsterdam Smart City International Liaison, Cornelia Dinca via cornelia@amsterdamsmartcity.com.
MRA-congres smart mobility 'Grensverleggend Groeien'

Groeien?! Hoe doe je dat in de Metropoolregio Amsterdam, de drukste regio van Nederland? Hoe kunnen we ruimte geven aan meer woningen, terwijl de ruimte beperkt is? Hoe houden we de stad duurzaam bereikbaar én leefbaar, terwijl de verkeersstromen alleen maar toenemen in aantal en omvang? En ook: hoe zorgen we voor aansluiting tussen stad en platteland, terwijl de ov-opties hier steeds minder worden?
Om deze opgaven waar te kunnen maken, moeten we grenzen verleggen. Tijdens ons smart mobility congres op dinsdagmiddag 8 november zoeken we samen die grenzen op, en kijken we waar en hoe we deze kunnen verleggen. Met een afwisselend en interactief programma met inspirerende deelsessies zoeken we antwoord op de vragen: Waar wrikt en schuurt het? En waar liggen kansen voor slimme mobiliteitsoplossingen?
Ontmoet het MRA-netwerk
Dit congres ‘voor en door’ overheden, kennisinstellingen en de markt is dé plek om kennis op te halen en het smart mobility-netwerk te ontmoeten. Grensverleggend groeien kunnen we namelijk alleen samen, hand in hand met vernieuwende technologie, slimme organisatie en mobiliteitsoplossingen. Waarbij we met nieuwe ogen kijken naar onszelf, de processen en de opgaven die voor ons liggen. Jouw perspectief en expertise zijn daarbij van harte welkom!
Laat je inspireren door bevlogen sprekers
Ons congres wordt ingeluid door twee inspirerende en bevlogen sprekers. Zij benaderen smart mobility vanuit twee verschillende invalshoeken. Marja Ruigrok, bestuurslid Vervoerregio Amsterdam en wethouder gemeente Haarlemmermeer, vanuit de bestuurlijke kant en Bas Kodden, schrijver, spreker en onderzoeker, vanuit een meer menselijk perspectief. Dat belooft een vliegende start van het congres. De dagvoorzitter is Meindert Schut, journalist en radiopresentator bij BNR Nieuwsradio. Wacht dus niet langer en meld je aan!
Aanmelden
Wil je je aanmelden voor het MRA-congres smart mobility op dinsdagmiddag 8 november in het BIMHUIS in hartje Amsterdam? Ga dan naar onze congreswebsite. Hier vind je alle informatie over het thema Grensverleggend Groeien, het programma en de verschillende deelsessies.
We hopen je te zien tijdens ons smart mobility congres op 8 november!
Wat mensen beweegt: ‘We hebben meer luisterambtenaren nodig’
Duurzaam reisgedrag kun je niet stimuleren zonder écht te luisteren naar de afwegingen die mensen maken bij hun keuze voor een vervoermiddel. En daar schort het nu nog regelmatig aan, stelt gedragswetenschapper Reint Jan Renes.
-> Lees dit artikel op NEMO Kennislink
Dit artikel is onderdeel van het project ''Wat mensen beweegt'. Waarin NEMO Kennislink, in samenwerking met lectoraat Creative Media for Social Change van de Hogeschool voor Amsterdam, het reisgedrag in het ArenA-gebied onderzoekt. NEMO Kennislink bevroeg hiervoor een aantal reguliere bezoekers.
- Concertganger Josina (58) reist al haar hele leven met het openbaar vervoer
- Activiste Jeanette Chedda (38) over inclusie voor duurzame mobiliteit
- Ondernemer en voetbalfanaat Gerco laat zijn auto niet staan
- Student Sander (24) komt (bijna) overal met ov en fiets
Slotbijeenkomst 'Wat mensen beweegt' in NEMO op 8 september om 14.30
In samenwerking met VU-onderzoeker en theatermaker Frank Kupper én theatermaker Bartelijn Ouweltjes gaan we de verhalen van bezoekers met u delen, door middel van improvisatietheater. Improvisatietheater is een mooie manier om emoties, dilemma’s en persoonlijke waarden uit te lichten, goed te beluisteren en misschien nog eens te hernemen. Zo leren we de bezoekers goed kennen – wat weer te vertalen is naar beleid en communicatie. -> Lees meer
Partners
In dit project werken we nauw samen met Johan Cruijff Arena, AFAS Live, Ziggo Dome , Platform Smart Mobility Amsterdam, ZO Bereikbaar, het Amsterdam Smart City netwerk, CTO Gemeente Amsterdam.
AMS Startup Booster 2022-23 - Call for applications is open until Sep 30th

When:
Call for applications is open until Sep 30th. The program will last from Oct 2022 until Feb 2023.
What:
The AMS Startup Booster is a business idea development and validation program hosted by AMS Institute, aiming to help aspiring entrepreneurs turn their gut feeling into a business. The entrepreneurs are expected to pursue an impact-driven startup in the field of urban tech.
Lasting over 4-months, the AMS Startup Booster 2022-23 will start on Oct 2022 and run until Feb 2023. The program will be hybrid, mainly physical at the AMS Institute (Marineterrein, Amsterdam). The program is most effective when all teams are fully committed so during the aforementioned time period there is a minimum requirement of 16 hours per week for each startup.
Program:
The program consists of more than 12 workshops focusing on customer discovery and problem-solution fit. During these workshops, the following topics will be addressed:
- Research Fundamentals & Problem Definition
- Market Segmentation & Customer Personas
- Customer Discovery
- Value Proposition & Business Model Design
- MVP Design & Prototyping
- Experiment Design
- Pitching
In addition, our complimentary masterclasses will cover topics such as <strong>Team Fit & Alignment, Marketing & Branding, IP Rights, Finance & Funding</strong>, and many more. Peer-to-peer sessions and 1-on-1 coaching will complete the free services we offer to the selected startups. In total, the startups will get a 360 entrepreneurship curriculum consisting of more than 30 workshops & masterclasses.
Demo Day: Pitch and win prizes during the 'finals'
We close off the program with a Demo Day during which the teams showcase their business ideas and prototypes to a broad audience of experts, investors and entrepreneurs and compete for a list of amazing prizes! Prizes include:
- Guidance on the design of your feasibility experiment in the Marineterrein Living Lab
- Access to a 5000 euros feasibility grant
- Access to follow-up programs & funding opportunities
- Additional customer discovery sessions
- Continuous coaching & mentoring
- Office Space & Makerspace
- Promo material & access to a large network
In addition, connections with other programs and potential investors will be made.
For whom?
We are looking for ambitious students, researchers and young professionals who have an awesome business idea that could impact city life and solve metropolitan challenges. Please note we are looking for teams not a single founder.
Registration
Apply for the AMS Startup Booster via this form. Applications should be submitted <strong>no later than Sep 30th</strong>.
E-bikes draadloos laden op een oplaadtegel, nu bij MOBIHUB Ijsbaanpad in Amsterdam

De trend van het elektrisch fietsen brengt wonderlijke innovaties met zich mee. Van onzichtbare accu’s tot usb-poorten en Spotify op je fietsdisplay. Het laadproces van de e-bike blijft hierin niet achter met de nieuwste innovatie van TILER: draadloos opladen via een stoeptegel. Een product dat naadloos toe te passen is in de MOBIHUBS van MOBIAN: een nieuwe samenwerking is geboren.
TILER heeft de handeling om e-bikes te laden eigenlijk volledig weggenomen. Parkeren is laden en er hoeft verder niks voor gedaan te worden. Het enige wat hiervoor nodig is, is een Laadtegel en de standaard van de fiets moet vervangen worden door TILERs Laadstandaard. Dit is ideaal voor onbeheerde deelfietsvloten, hier wordt het laden nog wel eens vergeten door de gebruiker en zijn standaard laders erg fragiel en niet gemaakt voor dergelijk intensief gebruik.
‘Een te gekke, nieuwe en toegankelijke manier om de e-bike op te laden’, aldus Sven Snel, oprichter van MOBIAN. ‘De trend van de e-bike is ons de laatste jaren niet ontgaan, maar om op onze MOBIHUBS elektrische deelfietsen op een goede manier aan te kunnen bieden blijkt een behoorlijke uitdaging. We hebben ons eerder aan e-bikes gewaagd, maar stuitten te vaak op vernieling van onze laadproducten. In TILER zien we een toffe huterproof-oplossing en gaan dus graag samen de uitdaging om opnieuw e-bikes toe te voegen aan de deelmobiliteiten op onze MOBIHUBS.’
MOBIAN is niet de eerste die samenwerkt met TILER, ook met andere deelfiets concepten is TILER al actief. Voorbeelden zijn huurfietsen bij hotels en pool e-bikes voor personeel. Ook zijn ze onlangs een project gestart met een deelfiets hub bij Arnhem Centraal. ‘Wij zijn erg enthousiast om dit project met MOBIAN te starten, MOBIAN past perfect in deze doelgroep, ook vooral omdat zij zelf hebben ondervonden dat er een laadoplossing moet zijn als je in autonome hubs e-bikes aan wilt bieden. TILER’s visie is om steden te veranderen, meer gericht op mens en natuur - MOBIAN’s park & ride concept past daar natuurlijk perfect in. Auto buiten de stad en binnen de stad verder op licht elektrisch vervoer.’ aldus Christiaan van Nispen, oprichter van TILER.
Vanaf deze week kunnen er e-bikes gehuurd worden bij de MOBIHUB Ijsbaanpad en later deze maand ook bij MOBIHUB Amsterdam West. Wanneer het project succesvol verloopt hopen de bedrijven verder uit te kunnen rollen in de verschillende Nederlandse steden.
Mobility Solutions and Active Mobility
On 2 & 3 June, EIT Urban Mobility is organizing a learning and networking event with inspiring mobility thought leaders at AMS Institute in Amsterdam. During the Mobility Solutions Cities' Showcase, urban mobility innovations from across Europe will be demonstrated.
EIT Urban Mobility has evaluated several applications from innovation-to-market projects and compiled a catalogue with Mobility Solutions from which some will be presented on June 2nd. Amongst others the projects SmartHubs (presentation by AMS Institute's innovation director Stephan van Dijk) and Code the Streets, in which Amsterdam and AMS Institute collaborate will have the stage. This will be followed by a keynote speech from Prof. Dr. Marco te Brommelstroet, co-author of Het Recht van de Snelste
June 3rd, on the United Nations World Bicycle Day, content-driven sessions on Active Mobility will take place with influential mobility thought leaders such as Melissa Bruntlett and Danny Nelissen, all moderated by Carlo van de Weijer
Do you want to join and learn more about our mobility solutions and content-driven sessions on active mobility? Register in the link attached! https://bit.ly/3xp2X4A
Will MaaS reduce the use of cars?

In the 18th episode of the Better Cities - The contribution of technology-series, I answer the question how digital technology in the form of MaaS (Mobility as a Service) will help reduce car use, which is the most important intervention of improving the livability of cities, in addition to providing citizens with a decent income.
Any human activity that causes 1.35 million deaths worldwide, more than 20 million injuries, total damage of $1,600 billion, consumes 50% of urban space and contributes substantially to global warming would be banned immediately. This does not apply to traffic, because it is closely linked to our way of life and to the interests of motordom. For example, in his books Fighting traffic and Autonorame: The illusory promise of high-tech driving, Peter Horton refers to the coteri of the automotive industry, the oil companies and befriended politicians who have been stimulating car use for a century. Without interventions, global car ownership and use will grow exponentially over the next 30 years.
Reduction of car use
In parallel with the growth of car use, trillions have been invested worldwide in ever new and wider roads and in the management of traffic flows with technological means.
It has repeatedly been confirmed that the construction of more roads and traffic-regulating technology have a temporary effect and then further increase car use. Economists call this induced demand. The only effective counter-measures are impeding car use and to discourage the perceived need to use the car, preferably in a non-discriminatory way.
Bringing housing, shopping, and employment closer together (15-minute city) reduces the need to travel by car, but this is a long-term perspective. The most effective policy in the short term is to reduce parking options at home, at work and near shopping facilities and always prioritizing alternative modes of transport (walking, micro-mobility, and public transport). Copenhagen and Amsterdam have been investing in bicycle infrastructure for years and are giving cyclists a green track in many places at the expense of car traffic.
For several years now, Paris has also been introducing measures to discourage car traffic by 1,400 kilometers of cycle paths, ban on petrol and diesel cars in 2030, redesign of intersections with priority for pedestrians, 200 kilometers of extension of the metro system and closure of roads and streets. Meanwhile, car use has fallen from 61% in 2001 to 35% now. Milan has similar plans and in Berlin a group is preparing a referendum in 2023 with the aim of making an area car-free larger than Manhattan. Even in Manhattan and Brooklyn, there is a strong movement to reduce car use through a substantial shift of road capacity from cars to bicycles, pedestrians, and buses.
Public transport
Because of the pandemic, the use of public transport has decreased significantly worldwide as many users worked from home, could not go to school, took the bicycle or a car. Nevertheless, cities continue to promote public transport as a major strategy to reduce car use. In many places in the world, including in Europe, urban development has resulted in a high degree of dispersion of and between places to live, shop, and work. The ease of bridging the 'last mile' will contribute significantly to the increase in the use of public transport. While bicycles play an important role in this in the Netherlands, the ideas elsewhere are based on all forms of 'dockless micromobility’.
Autonomous transport
From a technological point of view, autonomous passenger transport involves type four or five at a taxonomy of automated cars. This includes the Waymo brand developed by Google. In some places in the US, these cars are allowed to drive with a supervisor ('safety driver') on board. Type 5 (fully autonomous driving under all circumstances) does not yet exist at all, and it is highly questionable whether this will ever happen. Besides, it is questionable too whether the automotive industry aspires building such a car at a substantial scale. Given their availability, it is expected that many people will forgo purchasing them and instead use them as a shared car or as a (shared or not) taxi. This will significantly reduce car ownership. To sell as many cars as possible, it is expected that the automotive industry will aim for level three automation, which means that the car can take over the actions of the driver, who must stay vigilant.
The impact on cities of autonomous shared cars and (shared) taxis is highly uncertain. Based on traffic data in the Boston area and surveys of residents, a study by the Boston Consultancy Group shows that approximately 30% of all transport movements (excluding walking) will take place in an autonomous car. But it also appears that users of public transport are a significant part of this group. Most people interviewed were scared using an unmanned shared taxi. Without sharing, there will be more cars on the road and more traffic jams in large parts of the city than now. A scenario study in the city of Porto (Portugal) that assumes that autonomous cars are mainly used as shared taxis and public transport is not cannibalized shows a significant decrease in car traffic.
Considering refraining from car use
Designing an efficient transport system is not that difficult; its acceptance by people is. Many see the car as an extension of the home, in which - even more than at home - they can listen to their favorite music, smoke, make phone calls or meet other persons unnoticed. Considering this, the step to alternative transport such as walking, cycling, or using public transport is a big one.
Most people will only decide to do so if external circumstances give sufficient reason. Hybrid working can lead to people wondering whether keeping an expensive (second) car is still responsible and cycling – in good weather – is also an option. Or they notice that because of restrictions driving a car loses part of its attractiveness and that public transport is not that bad after all. Some employers (Arcadis, for example) also encourage other forms of mobility than the (electric) lease car. <i>This lays the foundation for a 'mind set' in which people begin to break down their mobility needs into different components, each of which is best served by another mode of transport.</i> As soon as they realize that the car is an optimal solution only for part of the journeys, they realize that the price is shockingly high and a shared car is cheaper. For other journeys, a (shared) bicycle or public transport may be considered. Against this background, the concept of Mobility as a Service (MaaS) must be placed.
Mobility as a Service: MaaS
MaaS is an app that offers comprehensive door-to-door proposals for upcoming journeys, ranging from the nearest shared bicycle or scooter for the first mile or alternatively a (shared) taxi, the best available connection to public transport, the best transfer option, to the best option for the last mile. For daily users of the same route, the app provides information about alternatives in the event of disruptions. In the event of a delay in the journey, for example on the way to the airport, an alternative will be arranged if necessary. No worries about departure times, mode of transport, tickets, reservations, and payment. At least, ideally.
These kinds of apps are being developed in many places in the world and by various companies and organizations. First, Big Tech is active, especially Google. Intel also seems to have all the components for a complete MaaS solution, after taking over Moovit, Mobileye and Cubic. In Europe, it is mainly local and regional authorities, transport companies (Transdec, RATP, NS) and the automotive industry (Daimler-Benz and in the Netherlands PON).
The Netherlands follows its own course. The national MaaS program is based on public-private partnership. Seven pilots are ready to take-off. Each of these pilots places a different emphasis: Sustainability, accessibility of rural areas, congestion reduction and public transport promotion, integration of target group transport, public transport for the elderly and cross-border transport.
The pandemic has delayed its start significantly. The Gaiyo pilot in Utrecht (Leidsche Rijn) is the only one that is active for some time, and the results are encouraging. Apart from the national MaS pilots, the RiVier initiative was launched in January 2019; a joint venture of NS, RET and HTM in collaboration with Siemens.
Worth mentioning is an initiative from the European Union (European Institute for Innovation and technology - Urban Mobility), Eindhoven University of Technology, Achmea and Capgemini. 21 partners have now joined, including the municipality of Amsterdam. The aim is a pan-European open mobility service platform, called Urban Mobility Operating System (UMOS). The project aims to provide MaaS for the whole of Europe in the long term. UMOS expects local providers to join this initiative. Unlike most other initiatives, this is a non-profit platform. For the other providers, profitability will mainly be a long-term perspective.
The development of the MaaS app is complex from a technological and organizational point of view. It is therefore not surprising that five years after the first landing there are only partial solutions. <b>The basis for a successful app is the presence of a varied and high-quality range of transport facilities, a centralized information and sales system and standardization of various data and interfaces of all transport companies involved.</b> So far, they have not always been willing to share data. A company like London Transport wants to maintain direct contact with customers, and Uber and Lyft don't want to hand over the algorithms they use to calculate their variable fare. This type of data is indispensable for realizing a real-time offer of several door-to-door transport alternatives for every conceivable route, including pricing, and purchasing tickets. It is hoped that licensing authorities will mandate the provision of all data required for a fully functioning MaaS platform.
One of the most balanced MaaS applications is MaaX developed by Capgemini, the Paris Transport Authority and the RATP. This is comparable to the NS and OV9292 app, supplemented by options for carpooling, taxi transport, shared cars, shared bicycles, scooters, electric scooters, and parking.
Does MaaS is viable?
I believe that MaaS as such will encourage very few motorists to refrain from owning a car. This will mainly have to be done through measures that impede car use or reduce the need for it. Nevertheless, MaaS is useful for those who have just decided to look for alternatives. The app also has added-value for users of public transport, for instance if information in the event of disruptions is made available timely.
It is therefore clear to me that this app should be made available as a form of service, funded by the transport providers and the government and can make significant savings in infrastructure costs if car use decreases.
The above deepens two essays included in my e-book Cities of the Future: Always humane, smart if helpful. The first essay Livability and traffic – The walkable city connects insights about livability with different forms of passenger transport and policy. The second essay Towards zero road casualties: The traffic-safe city discusses policies to make traffic safer and the effect of 'self-driving' cars on road safety. The e-book can be downloaded here by following the link below.
Do you have the ultimate solution for a safe cycle path?
In the Netherlands, people like to cycle a lot. However, bicycle paths are not always safe due to the great variety of cyclists, such as cargo bikes and e-bikes, racing cyclists and bicycle delivery drivers. The Amsterdam Bike City (ABC) Innovation Lab from the Municipality of Amsterdam is looking for the best solution for the variety of speeds on the cycle path, to do something about this problem. The ten best submissions may present their solution to a jury of leading professionals.
Do you have the best idea to improve safety on bicycle paths? If so, you will win € 2,000 and have a chance of winning € 45,000 to implement your idea. Take that chance!
More information:
Wat kunnen we leren van de deelfietsgoeroe van Nederland?

Het afgelopen jaar verschenen er tal van rapporten over digitalisering en technologisering. Maar wat kunnen we daarmee in 2022? Welke lessen kunnen we trekken voor de slimme stad? Welke ideeën kunnen ons gaan inspireren in dit nieuwe smartcityjaar?
Dit soort gesprekken voer je normaal gesproken als je elkaar tegenkomt tijdens een nieuwjaarsborrel, een congres of een andere netwerkbijeenkomst. Helaas kan dit nu even niet fysiek, maar gelukkig laat het digitale ons niet in de steek. Zo kunnen we toch met elkaar nieuwe kennis delen en verspreiden.
Daarom is de Future City Foundation op zoek gegaan naar de makers en bedenkers achter de rapporten. Zo gaan we op 26 januari in gesprek met deelfietsgoeroe van Nederland Ronald Haverman en laten ons door zijn ideeën inspireren.
Wanneer: 26 januari van 16.00- 17.00 uur
Kosten: Gratis
Let op: Dit webinar wordt niet opgenomen en is dus een eenmalige kans om in gesprek te gaan met Ronald Haverman.
Achttien jaar geleden was het nog een utopie: fietsen die je kunt delen. Niet voor Ronald Haverman, de bedenker van een van de eerste deelfietsen ter wereld: de (inmiddels bekende) OV-fiets.
Maar wat is de volgende innovatie? Want Haverman is nog lang niet klaar met oplossingen bedenken. Hij is inmiddels werkzaam als mobiliteitsstrateeg bij de provincie Zuid-Holland en deelt op 26 januari zijn ideeën over hoe deelmobiliteit een oplossing kan zijn voor ruimtegebrek en een meer duurzame samenleving.
Hoe ziet hij dat voor zich? Hoe zet je bijvoorbeeld slimme oplossingen als geofencing in om deelmobiliteit optimaal te laten werken? Wat is de volgende OV-fiets?
Amsterdam Smart City End-of-year-Demoday

Demodays are part of our innovation process and intended to boost the progress of the various innovation projects, put requests for help on the table, share dilemmas and involve others in your projects or challenges. We host them every 8-10 weeks.
Invitations are sent but we're always open to adding a few new names to the list.
During Demo days, community members pitch projects and ask for input. In small groups we work on concrete questions. All in a very positive, open and cheerful vibe.
This time on the agenda:
Pitches:
- Responsible Sensing Lab & Responsible Drones
- Public Eye / Shuttercam
- Pilot Regenerative Braking
- Social functions of neighbourhood hubs
- ArenApoort LIFE
- What Design Can Do
Want to join? Have a question? Let’s hear it in the comments!
Wat Mensen Beweegt wil duurzame mobiliteit in het ArenA-gebied stimuleren

In de Johan Cruijff ArenA vond onlangs de kick-off plaats van Wat Mensen Beweegt, een nieuw onderzoeksproject gericht op duurzame mobiliteit in het Amsterdamse ArenA-gebied.
De Hogeschool van Amsterdam en NEMO Kennislink onderzoeken in samenwerking met eventlocaties ArenA, Ziggo Dome en AFAS Live wat ervoor nodig is om bezoekers te stimuleren duurzamere reiskeuzes te maken.
Vaak gaat het bij dit soort vraagstukken over technische of infrastructurele uitdagingen want die zijn van groot belang. Het gedrag van de individuele reiziger speelt vaak net zo’n belangrijke rol. Daarom richt dit project zich op de belevingswereld van bezoekers. Wat beweegt hen om te kiezen voor de auto, trein of ander vervoer? Hoe kunnen door inzicht te krijgen in de rol van emoties en gedrag betrokken organisaties zoals de ArenA worden geholpen bij het faciliteren van een duurzamer reisgedrag? En hoe kunnen we zorgen dat de bezoeker daar zelf actief aan bijdraagt?
Dit project doet hiervoor een eerste exploratieve verkenning. Resultaten worden in het voorjaar van 2022 getoetst op mogelijkheden om de aanpak die is ontwikkeld verder op te schalen.
Unieke samenwerking
Dit project is een unieke samenwerking tussen de Hogeschool van Amsterdam (Lectoraat Creative Media for Social Change) die creatieve methoden inbrengt en het wetenschapjournalistieke platform NEMO Kennislink dat werkt via constructieve journalistieke methoden. Naast de eventlocaties wordt nauw samengewerkt met het Platform Smart Mobility Amsterdam, ZO Bereikbaar en het Amsterdam Smart City netwerk.
Contact
Wil je meer weten, neem dan contact op met:
Johan Cruijff ArenA
Maurits van Hövell, Consultant Mobility and Environment, m.van.hovell@johancruijffarena.nl
Hogeschool van Amsterdam
Tamara Witschge Lector Creative Media for Social Change, t.a.c.witschge@hva.nl
NEMO Kennislink
Giovanni Stijnen, sr. program & business development, stijnen@e-nemo.nl
Leon Heuts, Hoofdredacteur, heuts@nemokennislink.nl
Shared mobility for more liveable cities. How can we make it work?

Join us at the EIT Climate-KIC Sustainable Shared Mobility (SuSMo) closing webinar on the 7th of December 14:00 - 16:00 to find out how to introduce shared mobility in your city and learn from the experiences from European frontrunners.
The SuSMo partners will present learning material and guidelines for introducing, managing and regulating shared mobility in cities. In addition to the SuSMo partners we introduce speakers from CROW and autodelen.net. CROW will present their car sharing toolkit for Dutch municipalities while autodelen.net will discuss best practices from car sharing in Belgium. See the attached agenda for the full list of speakers and topics.
You do not want to miss this webinar!
Please register here: https://tinyurl.com/SuSMoWebinar
We look forward to meeting you online!
Stay up to date
Get notified about new updates, opportunities or events that match your interests.